Ny anläggning 6,12kW på träställning (blev 9,24kW)

12345 ... 8

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Infogat lite bilder ovan, här är ställningen i princip färdig, några snedsträvor fattas på bilderna men är uppsatta nu.
Jag letade väldigt mycket efter ställningar i denna storleksklass men det var svårt. Själv är bäste dräng....;-)
Givetvis delar jag med mig lite fakta om just min träställning:

Förankringen består av 10 st plintar som är 1200mm i backen.
Virket består till största del av tryckt virke i dimensionen 45x145 med undantag av 45x170 samt 45x120.
Allt material inkl grävning har kostat ca 10000sek.
Sista bilden här ovanför är min kopplingspunkt mellan paneler och dc brytare i källaren, ca 50m. Kabeln i backen ligger i ett 110mm kabelskyddsrör. Själva kabeln är en jordkabel med 6kvmm area. Fyra ledare används för mina två strängar

Har nu fått reda på att jag kommer att få ett ovanligt stort påskägg nästa vecka.... Panelerna med tillbehör kommer på tisdag så nu är hela ledigheten räddad!
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

jansimon
Vilken rejäl ställning! Förstår att du inte hittade något som matchade detta

Kommer du använda någon skena för att fästa panelerna i ställningen eller skruvar du direkt i konstruktionen? Tänkte på fukt/kyla/torknings effekt och förändring?

/Janne

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Skall det stå länge så behöver det vara rejält....
Jag kommer montera aluminiumprofiler på reglarna!
[...]

Topp! Blir perfekt.

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Norrlandssol.
Ja snyggt jobbat..!! Såg du drog 4'a ledare, kommer att att jorda skenor/paneler?  Jag är i samma stadium som du, panelerna väntar och växelriktaren sitter på plats, och funderar på om jag ska jorda paneler/skenor eller ej.

Men klart bäst med ställning på mark, eftersom panelerna kyls, samt lätt att ställa vinkel och riktning för optimalt solläge.

/A

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Då delar vi åsikt, de kommer att kylas av bra då det blåser konstant här.... Min kontakt menar att de inte jordar system under 10kW. Rätt eller fel? Jag kommer inte att jorda iallafall! Och om jag skulle vilja jorda i framtiden är det ju bra mycket enklare med ställning än om de ligger på tak.

Annan fråga gällande mc4 kontakter, måste man köpa ett krimpverktyg eller kan jag löda? Vill helst inte köpa ett verktyg för flera hundra för fyra krimpningar..
[...]

På tal om skuggning... Har ett par träd rakt söderut, där kommer jag få problem på vintertid mellan 11 och 14. Men och andra sidan så får jag ett rejält tillskott i rakt söderläge och en optimerad vinkel övrig tid på året!
[...]

Som jag förstått det är crimpa det man skall göra. Löda är tydligen ett inte optimalt sätt i alla lägen. Jag köpte tång av medsolen.se. 890kr inkl.moms. I det stora hela är det ingen större investering och bra att ha om man behöver. Men vill du låna av mig så får vi ordna det på något sätt.

Ang. Träden så gäller det december-januari och kanske någon vecka in i februari så blir det inte många soltimmar hur än man gör. Jag skulle inte panika med att ta ned dessa träd utan avvakta och se. Dom blir kanske större, då kan man överväga ett snitt :)

/Janne

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

nelos
Jag skulle löda kablarna till MC4-kontakterna, en bra lödning gör att det sitter mycket bra både elektriskt och mekaniskt.

Med det gäller att värma ordentligt så det inte blir en kall-lödning. Justera så det blir ordentligt med värme. Det är ju inga elektroniska komponenter som kan gå sönder av för hög värme, så ju varmare desto bättre.

En lödpenna utan separat kraftaggregat är inte optimalt, utan det bör nog vara en ordentlig lödkolv.

Har själv en sådan här, som man har mycket användning för i andra sammanhang:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodning/lodkolvar/lodstation-med-lcd-p40255

För de som monterar solelanläggningar som yrke hela dagarna förstår jag att de "crimpar" och inte löder, det skulle helt enkelt ta för lång tid även om slutresultatet blir bra.

Men sätter man själv upp en anläggning kan man nog ta den extra tiden.

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Jag rekommenderar att jorda anläggningen, är dock inte behörig elektriker.

Det är desto viktigare att jorda när den står på marken och lätt kan vidröras av människor. På ett tak är det svårare att komma åt anläggningen så då är det inte lika kritiskt.
På ett tak kommer man inte heller lika lätt åt något som har jordpotential.

Står man på marken och vidrör solpanelerna och det är något fel på systemet kan ström gå från paneler/underkonstruktion via kroppen ner till marken.

Storleken på anläggningen spelar ingen roll för om det ska jordas eller ej, så det där med 10 kW kan inte stämma.

Anläggningen är lika farlig om den blivit strömförande oberoende av om den är 1kW eller 10kW.

se avsnitt 3.2.3:
http://www.svensksolenergi.se/upload/pdf/installationsguidesolceller07.pdf

När det gäller jordning är grundprincipen att alla utrustningars ledande höljen
ska jordas. För solcellssystem innebär detta att modulramar, bärställningar,
apparatkapslingar mm ska jordas. Jordtag måste eventuellt utföras. I Sverige och
övriga Europa gäller dock att ingen jordning krävs av strömbärande kablar på
likströmssidan av solcellsanläggningar. Systemen tillåts alltså att flyta relativt
jord. På växelströmssidan gäller vanliga jordningsregler.

"Drivmedel" har säkert någon kommentar på detta.

Det är en behörig elektrikter som ska ansvara för att det blir rätt gjort.

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Mono Wafer
så även installationen på DC-sidan ligger på elektrikerns ansvar förutom AC-installationen som han utför åt självinstallatör av solcellspaneler? Någon som vet?

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Den som sagt detta till mig är behörig elektriker och äger en elfirma som har installerat solsystem i många ord. Men jag håller med dig angående beröring vid fel då man kan komma åt dessa! Skall prata med honom på onsdag!

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Jo nog skall det jordas, är en elanläggning med ledande hölje, en armatur eller annan anläggning som är av plast eller annat ej ledat matrial behöver ej jordas.

Gjorde en snabb googling..står på sidan 14.

Men står och väger om jag skall jorda den eller ej.

http://www.solelprogrammet.se/PageFiles/133/installationsguide_solceller.pdf?epslanguage=sv

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

magneten
Min elektriker såg det som en självklarhet att jorda bla för att inte få olika potential i tex skenor o ramar samt att det kunde bli nån typ av induktans elller nåt då man har ganska så hög spänning i strängarna kommrr inte ihåg exakt vad det var men... i panelernas monteringsmanual beskrivs det tydigt att det skall jordas och hur det ska utföras. .. iaf på mina rec paneler.

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Norrlandssol.
För mig inget merjobb att jordar, när jag dragit 5x10 mm2 till likspänningen, har ni alla lödbara MC4 kontakter? Mina klämms endast åt, men lösa är nog klart bäst...

Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
När vi ändå är inne på jordning kan vi gå in på detaljer. Om jag skulle jorda hade jag använt en jordkabel 4-6kvmm. Använt ringkabelskor och rostfri alt syrafast bult. Om detta skall hålla 25 år, hur verkar det med galvaniska reaktioner mellan panelernas ram och kabelsko?
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Glöm inte att det är svårt att hitta syrafasta taggbrickor. Det behövs för att få hål på aluminiumets oxidskikt.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Henrik [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-6-12kW-p-trastallning-tp5003396p5003574.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Nu har jag fått upp det mesta av profilerna så idag är det dags för panelmontering! Underbar påsk!
[...]

Vilken grym helg du får! Nästan T-shirtväder :) Gratis solbränna blir det!

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Nästan alla paneler uppe här! Idag blir det kabeldragning!