Ny anläggning 6,12kW på träställning (blev 9,24kW)

123456 ... 8

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Norrlandssol.
Ta't bara lugnt när solen lyser, så det inte blir sista resan före du börjat producera...

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Absolut, förstår vad du menar! Kommer inte koppla in något men kommer att dra pma slangarna som skall gå till varje sträng, det blir lite klamring, inkoppling görs inte förrän dc brytare är inkopplad, avslagen och låst!
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Är på gång att jorda paneler och skenor. Vilka kabelskor har ni använt? Kollar på vanliga ringkabelskor av koppar, eller finns det speciella ihop med aluminium?
[...]

Nu är vi äntligen igång! Nätägaren var och bytte min mätare igår eftermiddag så nu får vi se resultatet när denna soliga dag är till ända. Återkommer med rapport! Har dock haft på systemet ett par dagar innan de bytte mätaren, har hittills kommit upp till 5,8kW som topp mitt på dagen.
[...]

nelos
Snabbt jobbat!

Kommer du lägga upp anläggningen på Fronius solarweb?
https://www.solarweb.com/

Här är Uffes system:
https://www.solarweb.com/Home/System/2744bcde-f8a5-4bcc-940c-a23000f911ab

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Dagens produktion blev 34kWh. Hade en ganska dålig eftermiddag. Jo Nelos , jag har lagt upp mitt system där, har dock inte lärt mig hur man delar sin produktion. Tar tacksamt emot hjälp!
[...]

Jansimon
Grattis Henrik! Få se till att ha något ärende efter E20 norrut och spana från vägen :)

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Uffe
Eftersom Fronius ännu inte öppnat upp sin portal/community för tillgång till publika anläggningar får man göra så här för öppna upp för "gäster" i sin Fronius Solar.Web. Gäster kan bara se data, inte ändra något.

Välj "Permissions" och "Activate guest access".

Du kan, som jag gjort, skapa en signatur i Solcellforum med en länk till din Solar.Web genom att göra så här:

Klicka på din signatur uppe till höger i Solcellforum och välj "Edit Your Signature".
Klicka i rutan "Signature is in HTML format".
Skriv in valfri text och avsluta med <br>
Skriv
Byt ut xxxx mot din URL för guest access enl. ovan och yyyy mot valfri text som visas istället för URL (se min signatur nedan).
Tryck på "Save signature"

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Tack Uffe!

Verkar som det fungerar, gå in och titta så får vi se!

MVH

Henke
[...]

Snyggt Henke!

Och bra produktion

Du tycks bara ha uppdatering till Solar.Web dagligen kl 22:00. Om du vill kan du sätta tätare intervall. Jag kör uppdatering var 5:e minut. Det kan du ställa in i Datamanager, Settings, Fronius Solar.Web, se nedan.

[...]

Rekord idag, det blev till slut 44,23kWh. Mycket bra förhållande, kallt, blåsigt och hyfsat ihållande solsken. Återstår att se vad ytterligare man kan kräma ur....
[...]

jansimon
Snyggt Henrik! Roligt att du kommit igång så bra! Ja idag var en toppendag för solel. Kallt, blåsigt och näst intill molnfritt. Bara några små tillfälliga tussar på himlen! Fler sådana här dagar önskas :)

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Helt rätt! Mina tankar går nu mot hur jag använder min producerade el. Finns det någon rubrik gällande detta? Annars borde vi skaffa en!!
Ringde till länsstyrelsen i västra Götaland nu i veckan, det verkar inte jätte positivt.... De väntade fortfarande på pengar som de skulle fått fördelat till sig. När de får pengarna så trodde de att de skulle räcka till februari... KUL, not
[...]

Vet att det finns någon tråd om VVB och elpatron, men någon enskild tråd i bredare utnyttjandeprofil trort jag inte det finns. Bara att starta isf :)

Fick besked att jag nog skall få med min anläggning i det kommande bidrags svepet. Sökte Feb. 2013. Är sugen att komplettera ansökan med 27st paneler till + inverter. Verkade inga problem att få med detta i samma svep, men pengarna det gäller att finansiera. Funderar på crowd founding. 100-tusen borde man väl kunna få in på det ;-)

Var köpte du dina JA-Solar paneler Henrik?

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Hej H.

Bättre att sälja elen, än att hitta på bökiga lösningar för att själv använda 2kwh, helst med större anläggning, som producerar 50-70kwh, och huset förbrukar sommartid 6-8kwh för vår del..

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Köpte dem på solar Supply
[...]

Det beror lite hur kinkiga de är på mikroproducentgränsen. Förbrukar idag 9000kWh totalt, och kanske ligger på 5500kWh producerad el. Är osäker på om jag använder hälften av detta som det ser ut nu.
[...]

Ansökte igår om elcertifikat och ursprungsgarantier. Min nätägare kunde sköta inrapporteringen för elcertifikatets räkning då de hade satt upp en ny fjärravläsare vid deras lilla ställverk i närheten.
Vet inte hur lång tid deras handläggning tar, hoppas kunna sälja 3 elcert per år.
[...]

Waooo! Bra jobbat. Så långt har jag inte kommit.... Måste ta tag i detta.

Re: SV: Re: Ny anläggning 6,12kW på träställning

Henrik
Fick igår brev från Energimyndigheten att min anläggning hade blivit godkänd för både elcertifikat och ursprungsgarantier, det gillades av solen som grillade 40kWh åt mig.. ;-)