Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har jag äntligen startar upp min tråd om mitt nya projekt där jag börjar i liten skala för att senare utöka med mer effekt.
Status nu är att väggen i förrådet har fått en extra plyfaskiva ovanpå den befintliga gipsväggen.
Detta för att kunna skruva fast SME växelriktaren som väger dryga 20kg.
Bilder kommer att läggas upp snarast då jag redan har fotat av väggen med sin nya plyfa.
Invertern är uppmonterad tillsammans med DC-brytaren men inget är kablat ännu.
Det enda som är kablat är DC kabel på vinden ner till förrådet där växelriktaren sitter.
Nu drog jag 4 st DC kablar för att vara förberedd för flera strängar på taket. 80 meter totalt
då det är 20 meter från panelerna ner till växelriktaren

Det som är inköpt är följande:

5 st. Yingli Solar YL250P-29b
1 st Sunny Boy SB1200
SISO Montageskena 60x40
SISO Yttre fästklämma 50mm
SISO Mittklämma 47-52mm
SISO Roofhook 55 mm
DC kabel 6mm2
MC4 kontakter, hane och hona
3-fas elmätare för Dinskena

Jag har varit på taket och lyft några takpannor för att kolla läget med snö och is men är väl en liten
utmaning att kräla omkring där så jag inväntar bättre väder. Men värmen ska ju vara  på G
så varje helg kollar jag taket om snön är på väg att smälta. Eller kanske jag tar med upp snöskyffel och pias

Och som sagt, bilder kommer på projektet !

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Här är bilder på paketet jag fick:
Här är paketet jag fick

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Kul att du har kommit igång.

Kom ihåg att när man väl har börjat med solceller är det svårt att sluta...

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
"godispåsen" med monteringsdetaljer av solpanelerna:

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Godispåsen i mer överskådlig bild vad det innehåller

Takfästen att monteras under takpannorna:

Här är väggen i förrådet som växelriktaren ska monteras på:

Väggen bestod av gipsskivor så den behövdes förstärkas med ett lager plyfa:

Väggen nu färdig, målad vitt och växelrikaren och DC brytar monterade. DC-kablarna ligger nu löst lagda bakom ett kylskåp för att inte skymma bilden.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Fortsättning följer med att lägga dit kabelkanaler, en normcentral ska inhandlas med brytare osv.

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jag förstår det! Kul är det!
Men nu måste jag inhandla kabelkanaler att lägga FK-kabel i att koppla in prylarna och brytare m.m.
Sen kollade jag på KVD som verkar ha bra priser i "15-pack" på solpaneler. Om man nu vinner ett bud.
Som sagt, fortsättning följer!

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Ta till ordentligt med kabelkanalerna. Det brukar alltid bli trångt i dem, så att locket inte går att stänga. Det verkar vara någon slags naturlag, som även gäller för kopplingsdosor.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jo jag har köpt "ordentliga" kabelkanaler på Hornbach. Tyvärr finns inte lösa hörnprofiler att köpa
för denna storlek jag har. Har kollat  på alla möjliga byggvaruhus men fick till slut att bra svar när jag var
hos Hornbach; "gera hörnen i en geringslåda". Att jag inte har tänkt på det ....

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Här kommer lite bilder från veckan som gick.
Först en överblick av taket innan installationen påbörjades med lite lätt snö som idag är helt snöfri:

Sedan en bild på första försöket att testa montera ett fäste under takpannorna. Men det funkade inte.
Bärläkten var för tjock:

Så här blev den bästa monteringen. Under plyfaskivorna inne på vindssidan skruvade jag fast 1 meter långa
2" x 6" brädor där monteringsskruvarna går igenom. För att sedan få en bra passform i hödled gentemot takpannan la jag plåtbrickor och en grov mutter. Det blev faktiskt mycket statigt:

Första skenan nästan färdigmonterad. Sedan är det bara att sätta fast de andra 3 fästena
under takpannorna.
.
Fortsättning följer när benmusklerna har vilat sig.....

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Stegen la jag på taket med ett rep som säkerhet över kåken så man har nåt att hålla sig i när man klättrar runt där.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Lite tips ifrån en som monterat 80 krokar...

Om du har någon bit kvar av ett laminatgolv som du monterat så såga små bitar av det och ha som mellan lägg. Det fungerar perfekt. Olika sorter har olika tjocklek. Och de tål en del väta också.

Tips är också att börja nerifrån och montera krokarna. När en rad med krokar är klart så montera skenan. Då har du ju något att gå på. Ler

Du måste förstås ha mätt väldigt noggrant så att det inte blir fel när du kommer längst upp. Använd någon av ungarnas kritor som de ritar på gatan med för att markera på taket. Det rinner bort i regn sedan.
Du måste montera så att skruvarna sitter i takstolarna. Du behöver inte ha skruvarna i varje ände av krokplattan. Krokplattans bredd är mer för att anpassa kroken mot takpannan och takstolen.

Hitta takstolen. Se om kroken skall sitta monterad åt höger eller vänster takstolen för att matcha en dal i pannan. Laska sedan upp med extra bitar så höjden passar. Skruva fast. Ev använd en mindre skruv på andra sidan plåten med laskning så att kroken inte kan vika ner sig. Men det borde den aldrig kunna göra om båda stora skruvarna sitter i takstolen. Kan vara bra innan de stora skruvarna skruvas fast så inget blir snett.
Så gjordes på mitt tak ialla fall. Lycka till.

Sent: Sunday, March 17, 2013 5:00 PM
Subject: Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mitt-nya-solcellsprojekt-p-1-kW-tp5001452p5001512.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Tackar för tipset om laminatgolv! Hade jag inte tänkt på utan nu var det var det brickor i huvudet.
Men bäst är ju att skruva fast krokarna i takstolarna men fick problem att passa in det mellan takpannorna
då takstolarna endast är 50mm breda och pannskarvarna ligger precis över takstolarna.
Däremot förstärkte jag med 50x150mm bräda under takskivorna där skruvarna går igenom för varje krok.
Se bifogad bild tagen med mobilkameran. Tycker mig att det blev ordentligt starkt efter att jag hade monterat första och översta skenan.
Sedan har du ju mycket rätt i att först montera den nedre skenan först så har man nåt att hålla sig i.
Orsaken var väl att jag var lite otålig att få upp allt samt ha ett utgångsmått att sedan sätta upp den undre skenan med sina krokar. Jag utgick sen efter pannorna och lyfte motsvarande rakt under den övre och det verkar funka. Tror jag för jag har bara monterat en undre krok för mina brickor tog slut.
(Kanske ska leta efter nån överbliven laminatskiva istället...)

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Ser snyggt ut, bra med alla närbilder.

Snö är nästan borta på mitt tak så jag ska också börja montera, förhopningsvis blir det nästa helg.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

nelos
När det gäller förstärkningsbrädan på vinden så skulle en annan möjlighet kunna vara att lägga en regel parallellt med takstolen,
och sätta fast den direkt i takstolen. Det skulle ge stor stabilitet, samma hållfasthet som att skruva direkt i takstolen.

Här är en bild på hur jag menar, med en 45*120 regel (eller likanande) monterad direkt på takstolen:

Om det är svårt att komma åt att skruva direkt i takstolen skulle du ändå kunna komma åt regeln.

-------
En annan möjlighet finns även för montering direkt under takpannorna:

Det sitter en tunn distansbräda i rektning nedåt bradvid takkroken. Jag antar att den sitter direkt över takstolen?

Jag skulle inte tro att den håller ihop något, annat än att den fungerar som en distans.
Det skulle kanske vara möjligt att helt enkelt såga av den bredvid takkroken så att du kommer åt lättare.

Har du en laminatskiva så spelar det nog inte så stor roll, men det skulle även vara möjligt att sätta något som kan ta upp kraft som t ex tjocka metallplåtar.

 I så fall skulle du kunna skuva direkt i takstolen.

Här är en illustrerande bild.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

filip71
Tur man har spontade brädor i taket istället för plyfa - då kan dra i fästet var man vill - utom där ströläkten går. Konstigt nog så är det alltid just precis där Murphy behöver sätta kroken

SV: Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Jag tror att råsponten är lika dålig som plyfan tyvärr. Det är bara skruv direkt i stolen som duger.

Att sätta en planka parallellt borde fungera men då borde en av skruvarna ändå gå in i stolen.

Vindar kan ge mycket stora krafter.
Läste någonstans att varje krok skall klara av 450kg tryck, 250kg vindkraft och 250kg lyftkraft. Därför måste de sitta i stolarna.

Skickat från min Xperia™-smartphone

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mitt-nya-solcellsprojekt-p-1-kW-tp5001452p5001518.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Stort tack för tipset om att lägga en regel parallellt med takstolen! Så får det bli !
Tänkte inte på det som det heter.
Men att meka isär själva takkroken verkar lite jobbigare än att förstärka regeln mot takstolen inne ifrån vinden. Det är enkelt i mitt fall.
Jag vet ju också som seglare att vinden kan ge duktigt vindtryck under panelerna men det har jag faktiskt haft i åtanke.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Dagens jobb var att montera underskenan på taket.
Nu är det bara att släpa/lyfta upp solpanelerna i nästa steg.
Fortsättning följer ........

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har påsken inledds med montering av solpanelerna, färdigmonterat normcentralen med elmätare och  automatbrytare m.m.

Bilder först på monteringen av panelerna:

Den femte panelern blir senare p.g.a leveransförsening ....

Elcentralen monteras för en växelriktare men nu bara en fas att börja med:

Fortsättning med mer eljobb:

Färdigt men inkoppling från husets elcentral kommer senare när kabel är införskaffad:

1234