Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

nelos
Ser bra ut, en fråga om DC-inkopplingen:

Vad är det för DC-brytare du använder, de som sitter bredvid växelriktaren, med två kablar
inkopplade, och två till på väg att bli inkopplade?

Det ser på håll ut som vanliga 230V automatsäkringar, är det det du använt?
I så fall, vilken ström bryter de vid?

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Det är vanliga automatsäkringar på 16 ampere. 10 amps tyckte jag kanske var lite klent då inverter manualen säger "max 16 A".
Det som är inkopplat är för en sträng paneler men sträng 2 ska kopplas in lite senare.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Kopplade in allt till nätet i förrgår efter middag. Funkade helt ok.
Tyvärr var väl elproduktionen inte den största med enligt växelriktaren blev 5.0 kW.
Alltid nåt med endast 4 paneler och "tidig vår".
Inväntar flera paneler att levereras.

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jag har nu mekat dit ytterligare en panel på 250 watt.
Få se om det märks någon skillnad:

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Planen är att sätta upp 2 till i samma rad (sträng) för att sen meka upp en rad under den befintliga med
ytrterligare 7 stycken paneler till men då ska jag införskaffa en växelriktare till. Kanske på drygt 2-3 kw för att täcka framtida behov.

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Tror jag missade att tillägga att alla prylar är levererade av
AddCleantech i Enköping.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Igår satt jag upp 2 paneler till så nu är 7 paneler i denna sträng. Så nu är det 7 x 250watt = 1750 watt
Blev en märkbar skillnad i elproduktionen.
Bilder kommer.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

MattisH
Hur går det med din produktion och installation.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Hej, jo produktionen är i full gång men sista månaden har det väl varit ganska minimalistiskt om jag ska uttrycka mig lagom. Har inga siffror just nu då växelriktaren är stängd på grund av mörkrets inbrott.
Men har sett peak'ar en solig dag i slutet av november på ung. 750 Wh men detta under endast några enstaka
timmar mitt på dagen.

Bilder på installationen ska jag lägga upp med mina 7 paneler men samtidigt inväntar jag utbetalning från länsstyrelen så jag kan dubbla panelerna med 7 stycken till.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Ett år har nu nästan passerat sen mina förra inlägg om mitt projekt.
1 Mw har nu invertern producerat under 12 månader på 7 paneler på 250 watt stycket.
Projektplanen är nu först att sätta upp 2 skenor till som ska bära 7 paneler fast på 300 watt istället.
Invertern blir en liknade SMA fast på 2100VA, alltså en Sunny Boy 2100TL som kommer att adderas.

Utöver detta har jag bytt ut solelcentralen i somras till en 2 raders Hager på 13 modulers bredd med Hagers automatsäkringar och jordfelsbrytare. Känns liksom lite bättre.
Men bilder på det kommande projektet kommer snart när jag väl har fått leverans av skenorna med tillbehör och börjat klättra på taket.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jag väntar fortfarande på Vattenfall att komma hit och byta elmätaren vilket de har lovat göra denna vecka. Förmodligen i morgon torsdag, tror jag. Efter detta kan man begära utbetalning av bidrag från Länstyrelsen. Leverans av en till växelriktare är också på G. Här jobbar man lite "baklänges" med först skenor på taket och sen ytterligare en växelriktare att meka upp. Sen blir det flera solpaneler att beställa ....
Fortsättning följer.

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

magneten
Mätar byte först nu, har inte du haft igång din anläggnig ett bra tag?

Med den gamla mätaren finns det ju en risk att din överproduktion registreras som konsumtion som du får betala för!

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Helt rätt att jag kör med risk för överproduktion. Under sommaren när vi inte är hemma så stänger jag av
hela anläggningen för att undvika överproduktionen. Men jag har hyfsad koll på vad elmätaren rapporterar och vad kåken förbrukar i form av VVB (separat elmätare på den) och några enstaka elelement.
Men visst, ett litet svinn får jag acceptera med detta upplägg.

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har Vattenfall varit här hemma och bytt elmätaren, det tog tid innan de dök upp.
Tyvärr var ingen hemma men de bytte ut den själva och lämnade instruktionen för elmätaren utanför dörren.
Det jag saknade mest är ett intyg att de har bytt ut mätaren och lite annat som jag kan skicka in till Länstyrelsen så bidraget kan betalas ut.

Ni som har har fått detta gjort, ska de inte kolla installationen inne i huset och klistra på lite gula lappar som varnar för solel osv. ? Berätta gärna hur gången är, eller ska jag ringa Vattenfall och be om detta?
De hade ju oskicket att bara dyka upp utan att tala om vilken dag de tänkte komma förbi och göra bytet.
För en vecka sedan ville de ha tekniska data om min växelriktare vilket jag skickade till min elektriker som skickade den vidare till Vattenfall.
Spännade detta...

/Lars

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

magneten
Vattenfall har inget ansvar för att kontrollera hur din anläggning är skyltad o inkopplad då detta är ditt ansvar. Nätbolagets ansvarsgräns går vid elmätaren som de äger.

Varnigsskyltarna skall elektrikern som anslutit din anläggnig ordna så att installationen följer gällande lagar och regler.

Ett intyg på din anslutning får du begära av vattenfall, från Fortum som jag har fick jag endast en enkel bekräftelse på mail med mitt nya anläggnings id som jag bifogade min ansökan.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Tackar för snabbt svar!

Ok, då får jag lyfta luren och ringa Vattenfall och begära detta intyg. Läste nånstans i forumet att elleverantören som byter elmätaren satt upp dessa soleldekaler. Men jag ska lyssna med elektrikern om han kan skaffa dekaler.
Samtidigt läste jag också nånstans att elleverantören krävde en extern brytare för att kunna stänga av växelriktaren utifrån vilket jag ej har. Förvisso stänger den av själv vid elavbrott för att undvika "ödrift".

Men det ska bli kul sen att följa elproduktionen när solen sen börjar lysa lite mer, men det blir nog först i vår 2015. Just nu handlar det om max 50 W under någon timme om solen lyser från en klarblå himmel och dessa få watt konsumerar huset själv så nån export av dessa få watt kan man glömma.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
This post was updated on .
Här är en bild på taket hur det ser ut idag

Och här är en bild på den nya elmätaren

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Texten kom aldrig med som förklarar bilderna;
Översta är en bild på taket hur det ser ut idag och den undre visar den nya elmätaren som mekades in igår
av Vattenfall.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
fast givaren som sitter fast över IR-dioden har jag själv satt dit för att ha koll på förbrukningen, eller produktionen. Vilket det är vet man inte, bara att det går ström genom elmätaren. Används till min Logger2020.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har jag skickat in alla kvitton och papper till Länsstyrelsen för utbetalning av bidraget.
Dagen efter ringde en kille som hade tagit emot min ansökan och ville ha ett papper till från Vattenfall om att elmätaren verkligen var bytt. Jag hade fått nåt papper till dagarna efter mätarbytet som jag kopierade och la i ett kuvert och tog bilen och åkte dit personligen och lämnade över. I fall han inte skulle vara nöjd med dessa.
Träffade en mycket trevlig kille som såg pappret och var helnöjd med svaret att allt nu var ok men tyvärr kunde jag först få bidraget utbetalt först efter juldagarna då de skulle göra deras körning först då. Ingen fara sa jag då pengarna tänkte jag använda till mer solpaneler. Men innan dess ska jag söka efter ett nytt bidrag.
Verkar som det kan bli ett evigt spel med allt detta.

/Lars
1234