Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Dekalerna fick jag av elbolaget, blinkdiodera på mätaren går att ställa in vad de ska visa, på min vart det ställt en diod för köpt energi och den andra för såld energi, men problemet var att det var så nära mellan blinkdioderna så det var svårt att få fast avläsare över bägge diodera, så det vart endast på "köp", men löser denna mätare manuellt, är bara att trycka på knappen så står det import eller export, läser av mätaren och får köpt energi på display in till huset.

Samt att jag har en elmätare i förrådet där solcellscentralen sitter, som jag läser av och få värderna på display in till huset för producerad energi, skulle önska en till display för exp energi..

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Norrlandssol:
Jo jag har också en separat elmätare som visar själva solelproduktionen. Den har jag satt på dinskenan bland de andra automatsäkringarna som har med solelen att göra. Men hela grejen är att få betalt för den totala elproduktionen, inklusive det vi själva konsumerar såsom spis och lampor m.m., men då krävs det en separat elmätare som rapporterar produktionen varje timme dygnet runt till Vattenfall eller till nätägaren. En sån kostar pengar, fyrsiffrigt belopp. Då blir det uppäten förkänst för den elen. Den tanken har jag helt avskrivit nu.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Norrlandssol.
Ja det är ej intressat för mig, vi kommer förmodligen producera ganska nära vår totala inköpt energi över året.

Är mer lönsamt att köpa mer solpaneler än att investera i elmätar'n..

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Japp! Du satt spiken på huvudet! "Är mer lönsamt att köpa mer solpaneler än att investera i elmätar'n."

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Den 23'e betalade Länsstyrelen ut bidraget till mig. Kul, så nu kan man inhandla flera solcellspaneler men nu ska vi fortsätta fira julen.

God Fortsättning!

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har jag fått min första "inmatningsfaktura" från Vattenfall. Loggade in på deras "mina sidor" och hittade fakturorna visserligen från 3 mars men kommer väl snart i pappersformat i brevlådan sen.
Beloppet är väl mer som ett skämt men nånstans ska det väl börja och på det ärevördiga 1 krona och 25 öre har jag fått!

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har jag stött på ett annat problem med blåtand eller BlueTooth. Jag kör med en laptop som har blåtand igång, kan para ihop den med min Android mobil helt ok men när jag kör Sunny Explorer och kör Plant Search så hittar den inget. Min Android mobil har hittat min växelriktare och jag loggade in med lösenordet 0000.
Min växelriktare är en SMA SB 2100TL som nu har denna blåtand installerad

Men jag vill få min laptop att koppla upp sig med Sunny Explorer.
Är det någon här som kan tipsa om vad som är problemet?

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Jag tror att SMA endast tillåter en eller två blåtandsuppkoppling på vissa invertrar

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Men detta är den enda jag har. Växelriktaren och min pc.
Finns det några switchar man ska ställa in på min växelriktare mån tro? Har redan satt rotary switchen på 3, den som sitter på själva blåtandkortet.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

callec
Hur nära är du med din pc?

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
En halvmeter ifrån, har även provat i ett annat rum precis bakom växelriktaren.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

callec
Har du provat att stänga av och på både inverter och dator, obs att inget fungerar när panelerna slutat producera.

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Lunken
Sunny explorer har lite system krav på blåtand också, kolla att du uppfyller dem:

Står här på sidan 9 http://files.sma.de/dl/8494/Explorer-BA-en-17.pdf

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jo då, jag har läst igenom hela dokumentet. Inga problem, kör med XP och SP2 och det borde funka.
Blåtand funktionen funkar ok om jag loggar in med min mobil till växelriktaren men min laptop är inte med på banan när det gäller växelriktaren, bara med min mobil som den hittar. Mobilen funkar ok att hitta växelriktaren och frågar även efter login men frågan är ju då vad ska jag använda för program för att kolla på inställninngarna i riktaren? Väl inloggad i riktaren händer inget särskilt sen. Har även testat med ett annat lösenord men får då till svar att det är fel lösenord. Men så är allt ok men sen då?

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu har jag fått igång min blåtand i min pc och kontakten med min SMA funkar helt ok nu. Lösningen var att installera Windows 7. Enda problemet nu är inloggningen som jag inte vet. Det som funkar ok är "0000" som lösenord men som installatör funkar inte "1111", alltså har de jag köpte riktaren av satt ett annat lösenord som inte jag vet.
Nån som vet om det finns nåt backdoor lösenord?

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

callec
Du måste även ändra användare i rullgardinsmenyn

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Jag såg det sen, efter det så gick det ok att logga in med "1111" som installer.

Men sen till själva kärnpunkten, nu sitter ett blåtand kort i min SMA riktare men om jag istället byter kortet till ett webconnect kort så finns inte denna variant att konfigurera. I blåtand finns ingen variant att konfigurera ett webconnectkort som jag även har. Det är den lösningen jag vill ha, alltså ansluta riktaren med en RJ45 kabel direkt in i min ADSL-router för att slippa blåtandslösningen. Hur gör man då? Tillbaks till ruta ett alltså.

Se mer denna länk om mitt RJ45 problem:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SMA-Sunny-Boy-och-natanslutning-via-RJ45-tp5006621.html

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Lunken
Om du har webconnect kortet i har du provat med SMA Connection Assist??

Tänkte om det hjälper till något och får fart i trådarna :)

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Tack för tipset, det har jag inte testat. Visste inte om att det programmet fanns men nu är det nedtankat och ska testas. Återkommer med resultatet!

Re: Mitt nya solcellsprojekt på 1 kW

Morby
Nu funkar det !!
Vilken cirkus för att få kontakt med växelriktaren via ethernet!
Super stort tack Lunken!
Att ingen har sagt förrut att köra med SMA Connection Assist programmet, inte ens SMA folket i Tyskland har nämt detta i alla deras mail. De skickade till mig ett nytt kort att prova.
Nu ska jag prova med mina andra växelriktare, en SB 1200 och se om den supportar denna lösning med mitt andra webconnect kort som tyskarna skickade till mig.
1234