Driftsdata till internet

1234 ... 9

Driftsdata till internet

filip71
Nån som har erfarenhet av
SMA Växelriktare->Bluetooth->Sunny Explorer->PV Bean Counter->PVoutput.org ?

Tänkte prova, alternativt ftp:a upp data till egen web ungefär som jag gör med min väderstation.
http://vader.appelklyftig.com

Alla tips mottages tacksamt.

Re: Driftsdata till internet

markuma
Hej Vad är det för info du söker ? Vi körde med SMA på vårt system på kontoret men har bytt till en 3-fas Fronius för några månader sedan, skulle ha väntat på SMAs 3-fas Mvh Markus Utbud på solceller

Re: Driftsdata till internet

filip71
Ja alltså jag vill kunna surfa in på en webbsida där jag får en kurva över dagens, månadens och årets produktion på min anläggning. Helst automatiskt uppdaterad varje timme. Det SKA gå men jag har inte lyckat riktigt än.
Har manuellt tankat ur min SMA och fått upp det på PVoutput men det är automatiseringen som jag inte får till... http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=12524

Ett krångel består i att jag lyssnar av SMAn med BlueTooth via SunnyExplorer, men när SMA stänger av sig för natten (den går ju bara på solcellens ström och inte på nätanslutningen) så bråkar BT-anslutningen och säger att den tappade uppkopplingen (så klart). Det går inte att få den att automatiskt försöka koppla upp sig eller bara strunta i att klaga. Enda sättet att koppla upp sig är att manuellt trycka på knappen "Try again". Jag skulle nog kunna tejpa fast returtangenten men det måste finnas något bättre sätt. Får man samma fel om man kör RS485 istället för BT?

Re: Driftsdata till internet

filip71
Sådär ja, nu verkar det funka. Relatidsuppdatering av min solfångare just nu och även historiska data om driften på min och tusentals andra anläggningar runt om i världen. Kolla in http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=12524

Poängen är att man ska ha SunnyExplorer installerat och konfigurerat. Sedan stänger man av och inte bryr sig om det programmet mera. Istället kör man PVBC som går i bakgrunden och anropar SunnyExplorer cykliskt var tionde minut (som i sin tur kopplar upp sig via Bluetooth till SMAn) och laddar upp data till PVOutput på webben. Allt helt i bakgrunden. Du måste alltså ha en dator stående på som gör denna loggning. Vill man inte köra i realtid så går det bra att gör nertankningar en gång om dagen eller ännu mindre frekvent (hlgst 14 dagar gamla data accepteras av PVOutput). I mitt fall är min solel-server kombinerad med väderstationen. En gammal laptop som kör Windows XP som har 256MB minne och Pentium3 (700MHz) processor duger alltså bra. Bottom line: problem solved!

Re: Driftsdata till internet

filip71
Hittade ett ställe till som är gratis och väldigt enkelt att använda
http://www.pv-log.com/
och har dessutom ett lite snyggare gränssnitt.
Har lagt till mig själv (som förste svensk)

--filip

Re: Driftsdata till internet

Morby
Nu håller jag på att läsa mig in i SMA olika varanter på att få driftdata tillgängligt på internet för min SMA anläggning.
Vad jag förstår är den gemensamma nämnaren att man själv får tanka upp driftdata via FTP eller nåt annat protokoll till en PV lösning som filip71 beskriver.
Alltså tanka ner infon från växelriktaren för att sedan bearbeta den hur man nu vill ha den presenterad.
Finns ju även en blåtand lösning där man kan sitta "på köksbordet" med deras display via en "Sunny Home Manager". Jag vill att detta ska skötas helt automatiskt utan min medverkan.

Men på SMA's websida står det bara en massa marknadsföringsord hur bra den är och vilken statistik man kan få ut av den. Inget om hur man kopplar upp den mot nån websida för att kunna se vad som händer från någon annan plats i världen.
Själv går jag i tankarna att sätta upp en IR-diod på elmätaren som läser av effekten ut i nätet från växelriktaren. Sedan koppla den till min befintliga logger så kan jag följa produktionen minut för minut på min websida. Tyvärr kan en sån lösning ej presentera aktuella spänningen på solcellerna, vad nu detta kan tillföra det hela.

Är det någon här som vet nån bättre lösning som SMA har och inte tar så vådligt betalt för dessa "lösningar?

/Lars

Re: Driftsdata till internet

filip71
(j***a sk*t - sabbade mitt långa svar med ett felklick. Du får nöja dig med kortvarianten)

Har du en dator som står på dygnet runt så kan jag tipsa om lösningar i nästa svar.

Att läsa av el-mätarens blink-diod funkar iaf inte hos mig på det sätt som du skulle vilja göra. Min elmätare summerar alla faser och blinkar i takt med strömmen oavsett riktning. Dvs om jag skickar in 1kW på L1 och tar ut 0,5+0,5kW på L2+L3 så blinkar den inte alls. Men den gör ingen skillnad om jag skickar in 1kW och tar ut 0+0 eller om jag skickar in 1kW och tar ut 1+1kW - den blinkar lika mycket. Den håller däremot reda på riktningen i andra sammanhang - det står i vart fall rätt på displayen. Kolla t.ex. in min produktion på
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=12524&dt=20130401&gs=0&m=0
och jämför med min förbrukning
http://www.appelklyftig.com/familj/cumulus/emc/emc20130331.png
Vi producerade som mest mellan 10-15 och vi brukar ligga på ca 1,5kW dagtid men här ser det ut som att vi förbrukar mer än så - i synnerhet med tanke på att vi producerade >2kW under 10-15. Det är först efter klockan 15 när produktionen minskar som elförbrukningen ser ut att minska, men det är ju som sagt en mätning där man bortser från riktningen på energiflödena. Du har förhoppningsvis en annan mätare så du kanske får ett annat resultat...

Re: Driftsdata till internet

Morby
Hoppsan då ! Alltså med ditt långa svar
Sånt som kan hända om man slinker på knapparna.

I mitt fall har jag en separat 3-fas elmätare som mäter strömmen ut från växelriktaren.
Sedan är elcentralen en undercentral och kopplad till "huvudelcentralen" i huset. Så elmätaren
som mäter strömmen ut från växelriktaren ser ju då ingen förbrukning åt andra hållet.
Undantaget är växelriktarens egenförbrulkning när solen är nere och växelriktaren är avstängd
och ligger väl på cirka 4 watt enligt manualen. I mitt fall finns idag bara 1-fas från en växelriktare,

Men även om man kör med last via alla 3 faserna i elmätaren så ska den visa summan av lasten
på alla 3 faserna. Oavsett om man kör last via en eller två faser bara.
Elmätaren till huvudcentralen i mitt fall visar helt korrekt via IR-dioden när jag mäter den via min logger.
Så i ditt fall verkar det mera vara att IR-dioden som läser av din förbrukning måste sitta något fel och inte
visar/räknar korrekt. Eller att den ej sitter i ett mörkt utrymme.
Men däremot blinkar den samma oavsett riktiningen genom elmätaren om du konsumerar eller levererar ström ut till det allmänna nätet. Alltså borde den då inte blinka alls om du både konsumerar och leverar ström lika mycket. Det tar liksom ut varandra då.

I mitt fall tänkte jag räkna ut via elmätaren som visar hur mycket solcellerna leverar och jämföra med den
totala elmätarens siffror via dess IR-diod.

Men för att ställa min fråga igen vill jag ha en lösning där jag INTE behöver ha en PC som står och går hela tiden utan den ska kunna leverara data automatiskt till nån webserver via min internetanslutning ute på nätet från växelriktaren. Jag har redan en loggerlösning som mäter temperaturer ute och inne inkl. elmätaren i huset som nu ska få en till elmätarmätning. Den lösningen har en inbyggd webserver lösning.
Men denna lösning ger ju inte annan info från själva växelriktaren som verkar finnas mer att få ut.
Hoppas du förstår min fråga?
Men finns det inte nån sådan automatisk lösning får jag nog förlita mig på den jag redan har.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Okej om du inte vill ha en PC så är det ju inte riktigt min domän men jag ger ändå några tips (som du kanske redan övervägt) måste du ju välja någon produkt med
1) inbyggd ftp för att skicka datat
2) inbyggd webserver som lagra datat.
Dels finns ju växelriktare med inbyggd webbserver, t.ex. Danfoss och för SMAs del så är det webboxen som skickar data till smas sunny portal. Men det visste du nog redan.

Och så finns ju det som du nog är inne på. Att ta värden från elmätaren och skicka till någon webbserver. Det enda jag kan komma på är det EnergyWatch som vattenfall saluför, där man har ett öga på ir-dioden och som via din trådlösa router skickar data direkt till energywatch webbserver men det kostar månadsabonnemang som blir dyrare än elräkningen på en liten bärbar PC.
Om du inte vill ha en server-PC och kan leva utan databas på webben och göra lite manuellt arbete via Excel så kan man välja en mätare med usbanslutning från clasohlson eller kjell, typ http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-med-optisk-givare-Efergy-e2-IR/Pr365041000

Kan nog inte ge bättre råd än så här eftersom jag har för lite erfarenhet. Men dela gärna med dina när du provat något.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Okej nu har jag en annan lösning på gång som jag har beställt så får vi se hur den fungerar.
Jag provade gratisappen "Inverter Reader" idag som är en portning av gratisprogrammet "sma-bluetooth".
https://play.google.com/store/apps/details?id=be.geek.smandroid&hl=sv
Den läser SMAs växelriktare via Bluetooth och kan skicka upp data till pvoutput.org
Som hårdvara kan man ha en avdankad androidtelefon på ständig laddning eller, som jag har beställt, en "minipc" som marknadsförs som en enkel mediaspelare men som borde fungera lika bra till detta. Kostar 350kr på ebay eller 500 spänn i Sverige.
http://www.ebay.com/itm/321101123690?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Nu är det ju en pc, och det vill ju inte alla ha snurrande hemma. Men en tändsticksask som drar 2W är nog inte det som de flesta associerar med pc så det blir inte så mycket snurr och surr från den.
Och det är mycket billigare en SMAs egna lösning "sunny webbox" för 5 papp.

Observera att jag inte vet om det fungerar än (eftersom jag inte provat med just denna hårdvara) men tanken är att det borde fungera på följande sätt:

SMA växelriktare med bluetooth-adapter
-----bluetooth------>
minipc med "Inverter Reader"
-----wifi------------->
bredbands-routern hemma
-----internet-------->
pvoutput.org

Re: Driftsdata till internet

Det kan ju bli en elegant lösning. Rapportera gärna om hur det går.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Då kan jag ganska nöjt sammanfatta att det fungerar bra att använda en Android-enhet som "antenn-router" mellan SMA växelriktare och PVoutput.org. Ingen annan hårdvara (förrutom trådlöst router) behövs så nu behöver jag inte ha en PC snurrande som server (för den sakens skull).

Jag skulle så här i efterhand rekommendera att använda en Android-telefon framför den "MiniPC" eftersom en telefon har tangentbord, skärm och "UPS" i form av ett batteri. Så använd en billig telefon med dåligt batteri och krossad skärm som ändå bara skulle slängas! Så det som behövs är alltså

1, Aktivera ett konto på PVoutput.org och lägg upp en eller flera anläggningar. De två viktiga identifikationerna är API-nyckeln för ditt konto (ett riktigt lång hextal) och sedan anläggningens ID nummer på PVoutput (5-siffrigt tal)
2, Bluetooth-para din androidenhet med växelriktaren ("som vanligt" och lösenordet är förmodligen "0000")
3, Installera "Inverter Reader" från google play. https://play.google.com/store/apps/details?id=be.geek.smandroid&hl=sv
En enkel installationsmanual finns på Google Play och utvecklarens blog finns på http://www.spiff.be/smareader
4, Konfigurera Inverter Reader (typ fem inställningar) och lägg den i "live"-läge. Tyvärr måste man starta Inverter reader manuellt - det går inte göra automatiskt i samband med uppstart av androidenheten (än)
5, Klart! Din anläggning kan du nu titta på i "realtid" (=10 minuters fördröjning) antingen direkt i PVoutput.org eller något android-app t.ex. PVoutput eller Solaranalyzer.

Men nu har jag bara en ny felfri Samsung Galaxy S3 och inget annat telefonskrot så till miniPC-installation; Min MiniPC av märket "UG007" har jag nu hängt upp i garaget bredvid växelriktaren. Fick bäst mottagning när den inte låg så nära väggen...

En "dubbelantenn"

+ Priset var 325kr på Ebay inklusive frakt. En vecka tog leveransen från Kina
+ Inga rörliga delar
+ Drar mindre än 2W
+ Fungerar!!!
- Manuell start av Inverter Reader
- Mycket svag Wifi-mottagare
- Ingen fix MAC-adress! Man får en ny MACadress varje gång enheten startas om (känd bugg) och därmed en ny IPadress också. Det blir svårt (omljligt?) att låsa MACadressen mot en statisk IP i DHCP. Och NAT får jag nog inte till då heller...
- Avsaknaden av skärm och tangentbord (som är lite av poängen med enheten) gör den svårhanterlig.

Så det mesta av installationsarbetet handlade om hur jag skulle kunna hantera stickan utan mus, tangentbord och HDMI-skärm (min 37" TV) och svaret var såklart VNC ("remote desktop"). Det finns flera VNC servrar för Android men de har det gemensamt att man måste roota sin android-enhet. Aldrig gjort det innan men med hjälp av Moborobo och TPSarky-VonDroid-Root.zip som beskrevs på
http://blog.geekbuying.com/index.php/2012/11/05/how-to-root-ug007-android-4-1-mini-pc/#.UYYQMctvm70 så var det gjort efter några försök. Sedan installerade jag "droid VNC server" och ställde in den på att autostarta när enheten startas. Sedan är det bara att surfa in på miniPCn med en vanlig webbläsare

Startskärm på UG007 miniPC. Skärmdump från noVNC

Så det tillkommer några minus och plus till
+ Kan hantera min miniPC från vilken webbläsare som helst
- måste roota enheten

Men på det hela taget är jag nu nöjd, för det fungerar ju! Inverter Reader bygger på open sourceprogrammet "sma-bluetooth" och fixar att även att koppla upp sig mot sma:n efter att den vilat sig efter natten (den stängs ju av när det inte finns något solljus) - något som jag hade problem med när jag började denna tråd. Så nu är det bara set-and-forget!

Re: Driftsdata till internet

filip71
Kan inte riktigt släppa denna tråd för det blir ju aldrig riktigt set-and-forget. Någon gång månaden så ballar appen "Inverter reader" ur. Man behöver inte göra någonting för dagen efter så börjar den på ny kula och allt är bra igen. Faktum är att det oftast inte ens går att göra något - det är som att kommunikationen mellan Inverter Reader och SMAn har hängt sig och det hjälper inte att starta om vare sig app och/eller inverter. Bara att vänta till nästa dag. Men det går att kommunicera med andra program som t.ex. SunnyExplorer. Inte hela värden med en upptid på ~97% men en kalenderbitare som jag retar mig på det.

Så jag provar en annan app; "Felix Solar PV log"
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.felixthepuddytat.SMASolarLog

Mycket snyggare, lite fler möjligheter men framför allt så uppdaterar den både pvoutput.org och pv-log.com samtidigt om man vill. Och det vill jag så jag hostar upp SEK 59:50 och så får vi se om det dessutom blir stabilare.

Re: Driftsdata till internet

filip71
Så nu har jag kört "Felix Solar PV log" några veckor och här kommer en liten bedömning

+ kan läsa in data för flera dagar och ladda upp allt både till pvlog.com och pvoutput.org
+ om app hänger sig så räcker en omstart för att läsa in gammal data från sma
+ Snygg presentation
- instabilare än "Inverter reader" - måste startas om någon gång i veckan (alltså oftare än inverter reader).
x konstant uppkopplad med Blåtand mot sma:n, ingen upp- och nerkoppling var 5:e minut

Instabiliteten har jag löst med hjälp av appen "automate it" som startar om androiden varje dag klockan 11 och på det sättet så startas "Felix solar" om vare sig det behövs eller inte. I "Automate it" kan man dessutom skapa en autostart-folder och därmed försvann nackdelen att man manuellt måste starta appen. Så på det hela taget så blev allt lite bättre.

Jag har dessutom haft problem med PV bean counter på PCn så för att kunna skicka iväg totalgenereringen på bägge mina växelriktare så har jag gjort ett php-script som gör två anrop till pvoutput på kvällen, summerar svaren och skickar resultatet till soldata.se som ett mejl. Därmed slipper jag också mitt VB-program på min PC som krånglar ur en massa data ur sunnyexplorer och ftpar upp det på en server osv... Jag kör nu alltså samma android-app-lösning ("Felix Solar") på bägge mina växelriktare (som är i två olika fastigheter). Min andra androidenhet blev en Samsung Galaxy Y köpt för 499:- på ica. Årsabonnenemanget på Telia surf som ingick i telefonen sålde jag till en nöjd kompis för 200kr ;-)

Re: Driftsdata till internet

filip71
Ug007 visade sig vara ganska instabil så efter att min dotter fått en ny mobil så tog jag över hennes. En typisk tonårstelefon rent kosmetiskt... Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget...

Re: Driftsdata till internet

På min SMA växlare så är blåtanden på dygnet runt!?! Via Sunny Webbox så kommunicerar den hela tiden. Webboxen är kopplad in på nätverket och kommunicerar med Sunny Explorer och Sunny Portal. Där får jag all data presenterad. Supersmidigt efter lite trix med nätverkskommunikationen för webboxen. Webboxen köpte jag för runt 4000kr. Från Holland (tror jag det var) Sved lite, men faktiskt värt i slutänden. Allt rullar på i bakgrunden, utan några konstigheter.

Om man loggar in direkt på webboxen så har jag IRL data hela tiden. Funderade ett tag med miniPC, men hoppade detta då jag anade arbetet :)

/Janne

Re: Driftsdata till internet

filip71
Min 2100TL stänger helt av efter solnedgång medans min 4000TL hämtar lite driftsström från nätet så på den så är kommunikationen via blåtand alltid på - alltså även på natten.
Jag har egentligen aldrig haft några större strul med Android-lösningen. Fördelen med "min" lösning är, förutom det låga priset, att jag kan skicka data till både pvoutput.org och pvlog.com. Min rekommendation är att köra Felix PV solar log på en begagnad telefon via Wifi (utan SIMkort). Telefonen som är kopplad till min 4000TL har jag behövt starta om två gånger sedan i somras och det berodde nog på några okontrollerade automatiska uppdateringar.

--filip

Re: Driftsdata till internet

jansimon
OK! Olika på olika Växelriktare.... Ja det blir ju billigare, så är det. Funderade oxå på någon sådan lösning, men bekvämlighetsjanne slog till :)

Får kolla in Felix PV Solar Log. Nyfiken som man är :)

/Janne

Re: Driftsdata till internet

nelos
pv-log.com var ny för mig, här är svenska system:

http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplants-l-sweden

Re: Driftsdata till internet

filip71
Minst ett svenskt system ligger i fel land...
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-oxie

Fast för många svenskar är skåne och Danmark  samma sak.  ;-)
--filip (skånsk nyvästmanlänning  sedan 22 år)
1234 ... 9