Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Hej!
Har spanat in detta forum under en period och nu tog jag modet till mig att bli medlem.
Jag står i farten att installera solpaneler på mitt hus.
Har fått in offerter från 4 företag som läget är nu, väntar på det femte som också blir det sista.
Jag bor i soliga Karlskrona.
Jag är rätt så tveksam just på infästningen av panelerna i taket och vill ha lite råd på vägen.
Som läget är så har vi en enplansvilla med platt tak och hel källare. Lutningen på taket enligt senaste takbytet är på 5 grader. Taket byttes för 12 år sedan. taket är tjärad pappa.
Som jag ser det så har jag i runda slängar 10 år tills nästa takbyte.
Jag skulle vilja ha en installation med fasta kasetter som fästes enbart med barlast i kasetterna, dvs man gör ingen håltagningen genom ytskickten. Har fått offerter från 3 leverantörer som har just denna teknik.

med tanke på ovanstående information.

Vad skulle ni ge mig för råd? hur ska jag gå till väga? Är det någon här inne som har liknande förutsättningar som mig med solpaneler som kan ge lite feedback?
Ni är ju ändå proffsen!

Mvh
David

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Först vill jag säga välkommen till forumet.

Något att tänka på om du skall tynga solcellsmodulhållarna med ballast,
är om ditt tak håller för det. På vinter tillkommer dessutom snölasten ovan
på vikten av själva konstruktionen och ovan på det vikt av ballast
och utöver det vikten av solcellsmodulerna.

Jag har sett att det finns stödkonstruktioner,
som man belastar med betongplattor eller singel.

Detta är en synpunkt på det hela.

Har du tänkt att vinkla upp solcellsmodulerna eller ha dem
med så liten vinkel som 5 grader. Har du tänkt att rikta dem mot söder?

Proffs tycker jag däremot de personerna på företagen, som kränger ditt system borde vara.

För övrigt har jag inte sett här på forumet någon som har plattak och monterat solcellsmoduler på det.
Däremot har jag för mig att någon frågade om att lägga moduler på plattak för en tid sedan, garagetak, tror jag det var.  Du får söka här på forumet.

Här är något som Heckert (en tysk tillverkare av solcellmoduler) har för tak, där takhuden inte får penetreras. Se sidan 6 till 8. En slags byggmatta läggs på taket och sedan ovan på den ställning med bl.a ballastvikter.
Se: Montageanleitung_Gestell_2013_03_01-1.pdf
Finns på svenska här:
http://www.rofoto.se/pub_docs/files/Heckertfiler/MontageanvisningHeckert.pdf

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Välkommen
Jag hade i ditt fall byggt en aluminiumställning på taket likt ett växthus och monterat paneler på sydsidan och täckt övriga sidor med glas/plast så har du fått ett bättre tak och isolering och kanske ett användbart utrymme.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Tack för svaret Arne!

Jag har läst en uppsjö av dina inlägg här på forumet vilket har hjälp mig en hel del.
Jag har räknat på vikten och hållfastheten och det ska inte vara något problem.
Snö är knappast att räkna med i Karlskrona och när den väl kommer försvinner den lika fort som den kommit. Även om det kommer en hel del snö så ska taket fixa det enligt kalkylen.

Vinklingen på modulerna kommer handla på 20 grader plus dom befintliga 5.
25 paneler gäller systemet och för att utnyttja möjligheten med det platta taket läggs 20 Spikrakt Sydöst och resterande 5 åt sydväst. Då har man inlysning på panelerna från 08:00 - 20:00 sommartid.

enligt offerternars besparingskalkyl så ligger produciviteten på 89%.
tycker det låter lite väl högt eller vad tror du?
Jag är som sagt väldigt ny i detta ämne.

ska fortsätta söka på forumet som du rekommenderar..

Tack för svar!

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Jag förstår inte hur du menar.

Menar du när takbyte blir aktuellt?
För att optimera systemet kommer solpanelerna placeras på 2 sidor av huset. (Det går en taknock mitten på huset med 5 graders lutning ut mot vardera sida)
Får med denna placering sol på panelerna ca 14 timmar per dygn.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Oklart var ordet. Vad menar Callec?

Davrad, denna länk menar jag:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Paneler-p-platt-tak-Azimut-0-hur-mycket-samre-tp5008204p5008208.html

Här är ett system för platt-tak, kanske du inte har sett:
http://www.megasol.ch/magento/media/uploads/OptiFix%20Flatport%20Alu_V1.pdf
Singel blåses tydligen in i "skopan" för att tynga ner ställningen.

Ytterligare ett system för platt-tak, samma tillverkare:
http://www.megasol.ch/magento/media/uploads/OptiFix%20Flatport%20V06_D.pdf
En slags plastbox, som ställs på taket och fylls med singel.
Modulerna fästs sedan med klämmor i plastboxarna.

Dessa system har du du säkert redan tittat på.

Säger solcellsfirmorna "produktiviteten är 89%" ?
89 % av vadå? Vad menar de med det?

Däremot så ger solcellsmoduler liggande helt horisontellt platt mot ett platt tak,  88,3 % i kWh-årsskörd jämfört med vad ett solcellsmoduler med optimalt väderstreck och optimal lutning har. Se tabell, som jag lagt i "frågor och svar"
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-solpaneler-tp5009758.html

Tyska firman Schletter har också system för platta tak.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Tack för ditt svar Arne.
Har läst dom men läste dom nu igen med lite nya ögon :)

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Här är en annan typ infästning i tak av papp-typ.
Med CW Lundbergplattor.
Kolla på sidan 7:
http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Milj%C3%B6sekretariatet/Smart%20Energi/%C3%96k%20Sol%20i%20Vast/Handledningar/Takguide%20oktober%202014%20v%201%200.pdf
En metallplatta läggs på takpappen och en takpappslapp ovan på.
Limmas med smält asfalt. Kan ju vara till fästpunkter för alu-profiler.

För övrigt: tänker du själv montera solcellsanläggningen?
Det är ju semestertider nu och kan vara trevligt att ha något
att göra under semestern och slippa vara sysslolös.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Du inledde med att ditt tak var platt
Därav mitt förslag
När du nu skriver att det inte är platt så faller mitt förslag

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Hej igen Arne.
Skall svara lite mer utförligt i detta inlägg.

Det jag tror att leverantörerna menar med 89% produktivitet är jag inte helt 100 på. Frågan har jag ställt åter till dom. En gissning jag har är att de räknar 100% produktivitet med de mest idealiska förutsättningarna på vinkel och väderstreck.
Jag kommer då ha en produktivitet på 11% lägre. Leverantören som även gjorde en "besparingskalkyl" åt mig rekommenderar att ha en vinkel på panelerna på ca 25 grader (5 graders lutning på tak och 20 graders lutning på infästningen).

Som du skrev:
"Däremot så ger ett platt tak,  88,3 % i kWh-årsskörd jämfört med vad ett tak med optimalt väderstreck och optimal lutning har. Se tabell, som jag lagt i "frågor och svar"
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-solpaneler-tp5009758.html"
Kan vara detta leverantören menade.

Jag har kollat runt lite på dom olika systemen. Det finns ju för och nackdelar med alla.

Mvh
David Rådström

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Det var jag som var otydlig i mitt ursprungliga inlägg där av förvirringen.
Det rätta är att takets lutning är någonstans mellan 4-5 grader.

Mvh
David Rådström

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Lundbersplattorna har jag kollat på.
Var i kontakt med en takläggare (inte för att det är aktuellt just nu)
vad han tyckte om infästningen på papptaket i händelse av ett takbyte.
Han menade då på att kostnaden ökar markant, dels på monteringen på det befintliga taket och dels för demontering och sedan montering igen på det nya taket.
Jag står i ett takbyte om 10-12 år i sämsta fall och 15-17 år i bästa.

Jag hade inte tänkt att montera solcellsanläggningen själv.
Har en hel del andra mer prioriterade projekt på gång under sommaren och semestern. :)
Annars var det en medmänsklig god tanke av dig Arne, att tänka på mitt välmående :)
Fast, allt är ju en kostnadsfråga. Vi får se vad vi hamnar på till slut, anbuden skall ju ställas emot varandra då alla har trillat in. Känner att det finns en del att göra på priset nämligen :)

SV: Re: Solcellsanläggning 7 kw

Har du kollat upp om det krävs bygglov för denna anläggning. Många kommuner kräver inte det om panelerna ligger längs taket men gör det om de vinklas upp bara lite.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- davrad [via Solcellforum] skrev ----

Som du skrev:
[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-kw-tp5010940p5010958.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Solcellsanläggning 7 kw

CW Lundbergplattor är kanske inte det billigaste och bästa i ditt fall.
Jag ville bara visa att det finns sådan teknik för takfäste
utan att göra hål i takhuden på ett platt-tak.

Vilket väderstreck tittar dina takhalvor med 5 graders uppvinkling då?

Detta är en intressant tråd pga inte många har platt-tak och tänker på att lägga solcellsmoduler på det.
Intressant för nutida och framtida forumsbesökare som kan läsa och lära.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Tror CW-Lundplattorna inte är något för mig. Hade man gjort det i samband med ett takbyte med dagens teknik på platta tak så tror jag däremot att det hade varit mer lönsamt. En solpanel och takpappa ano 2016 har ungefär samma livslängd om man ska tro tillverkarna.

Ber om ursäkt med felet i antalet paneler. Det första antalet 25 var rätt men sen blev uppdelningen lite skev då vi hamnade på 100 istället för 25. Lite mycket siffror i huvudet just nu, några hundra procent mer än vanligt. Jag har rättat till det nu.

Roligt om man också kan dela med sig av lite information till framtida solcellsplanerare.

En fråga Arne, har du någon erfarenhet eller hört något om "Flat Roof South Facing" Från ett företag som heter Novotegra.
Det ser rejält ut men tänkte om du hört något om det.

Mvh
David Rådström

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Nej jag har inte hört  "Flat Roof South Facing" eller företaget Novotegra.
Det låter litet ryskt, det där med "Novo", men det är det kanske inte.

Vill du lägga sådant här, det är novotegra:

Men hur fäster de det i taket utan att penetrera takhuden?
Ja, OK det läggs helt enkelt på taket, och plattor eller singel läggs på som ballast.

Det ser rejält ut. Nog inte så dumt. De har tydligen rundad kant på skenorna som ligger mot takhuden,
för att de inte skall skära ner i takpappen. Tydligen är de för platt-tak med upp till 5 graders lutning,
och det är väl vad du har. Vid mer lutning kanske risk finns för att det glider av?

Det finns tydligen två olika system Novotegra för platt-tak, nämligen:

Novotegra für Flachdach I
Novotegra für Flachdach II

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Jag såg att firma K2 tydligen skulle ha montagesystem för platt-tak,
och skulle tydligen vara mer prisvärt än Novotegra.
Jag vet inte hur det ser ut, kolla själv.
https://k2-systems.com/de/produkte/flachdaecher
De verkar ha 4 olika typer för platttak (den 5:e är för korrugerad plåt).
Som du ser kan du välja hemsidan på olika språk.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Det är precis sådant som du postade bild på.
En av offerterna har det som lösning för att fästa panelerna på tak.

Det är precis som du säger.
Det är "gummifötter" samt rundade kanter direkt mot takhuden för att inte skada befintlig papp.
Detta hålls ner med singel eller med marksten.

Vad jag kan läsa mig till så är det max 5 graders lutning som gäller.
Blir det mer lutning än så är risken precis som du säger. att dom glider av vid hård vind.
I mitt fall har jag en "sarg" på 7 cm, vilket inte på något vis kommer hindra hela kakan från att inte dimpa ner i marken om det får riktig fart.

Tycker systemet ser rejält ut måste jag säga.

Med vänlig hälsning
David Rådström

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Toppen.
Tack Arne.
Ska genast kolla in den sidan. Känns som den kan vara matnyttig att kolla igenom innan man bestämmer sig så man inte åker på att betala ett överpris för något.

Med vänlig hälsning
David Rådström

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Här ytterligare ett platt-tak-system från tyska S-Flex:

http://sflex.com/htdocs/index.php/flachdachsysteme
Och man behöver inte borra genom taket.

Här är databladet:
plattak.pdf
Det måtte vara prisvärt pga litet detaljer.
Och man tynger med trädgårdsgångplattor.
Men de verkar ha som max uppvinkling 15 grader. Kanske räcker?

Här är montageanvisningen för moduler riktade åt söder(finns även för öster-väster):
 sflex_montageempfehlung_leichtmount2-s_de.pdf
Man skiljer på om modulerna skall vara riktade mot söder eller
om de skall vara riktade både åt väster och öster.

Här är datablad över ställning för moduler på platt-tak:
plattak2.pdf
Som kan tyngas med ballast. Men betydligt mer detaljer och troligen dyrare system.

S-Flex datablad finns på S:Flex-hemsida även på andra språk, men inte på svenska tror jag.
12