Solcellsanläggning 7 kw

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Tack Arne, det systemet har jag inte sneglat på men spontant känns det prisvärt.
Ska kolla lite närmare på det :)

David

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Du skulle inte vilja lämna mer uppgifter om ditt platt-tak, på vilket du ämnar lägga solcellsmoduler.
Det är alltid lättare att förstå en skiss(även om väldigt enkel, än 1000 ord).

Är ditt tak så här, då skulle du kunna avslöja måtten A, B och azimut(=väderstreck) ?
Då skulle forumsdeltagarna förstå bra mycket bättre.

Taklutningen är överdriven för tydlighetens skull.

Tak: tjärpapp
Solcellsmoduler som avses läggas på taket:

20 st rakt mot söder(azimut 180 grader)
  5 st mot sydväst( azimut 225 grader)

Takhuden får inte penetreras, utan solcellsmodulerna med montagedetaljer
skall hållas på plats med sin egenvikt och om nödvändigt med ballastvikter.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

thomas_blekinge
Hej David,
Jag bor också i Karlskrona och har i år monterat 4.5 kW mot sydost. Nu sitter jag och glor på den dagliga skörden.
Har du sökt bygglov? Jag fick uppgift från kommunen att panelerna måste följa takets lutning för att vara lovfria.
Jag tror det är viktigt att montera dina paneler på en gemensam ram så att vinden inte kan ta tag i dom en och en.
Behöver du hjälp med tyska manualer mm så kan jag hjälpa dig.
Lycka till!
21 st 260 W moduler

Re: Solcellsanläggning 7 kw

davrad
Hej Thomas.

Anläggningen är monterad och klar. Senaste veckan har det varit mycket rolig statistik. ��
Till slut blev det ett liggande system, följer takets lutning. Monterat på ett regelverk av aluminium.
Panelerna är monterade 5 och fem kan man säga.

Allt flyter på ��

Med vänlig hälsning
David Rådström

Skickat från min iPhone 5

27 aug. 2016 kl. 10:11 skrev thomas_blekinge [via Solcellforum] <[hidden email]>:

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-kw-tp5010940p5011278.html
To unsubscribe from Solcellsanläggning 7 kw, click here.

Re: Solcellsanläggning 7 kw

Davrad,

Du skulle inte vilja beskriva vad det blev för anläggning. Alltså detaljerat.
Det är till stor hjälp för andra presumtiva solcells-intresenter, som har platt-tak.

T.ex. ange i snygg och klar uppställning i början på din tråd.

Total installerad effekt: 6,7 kWp

Utrustning:
32 st  Heckert solcellmoduler NeMo poly 260 Wp, svarta, 1481 x 992 x 38 mm.
1 st    SolarEdge växelriktare SE12.5k TL, alltså på 12,5 kW
32 st  SolarEdge effektoptimerare P300-P5(MC4), alltså för max. 300 Wp modul.
1 st    SE1000-WiFi01, WiFi-insticksmodul( + antenn) för växelriktaren.
1 st    montagesystem ?
150 m  Solarkabel 6mm2
45 st   MC4-hankontakter (PV-KST 4/6II MC4)
45 st   MC4-honkontakter (PV-KBT 4/6II MC4)
1 st   DC-brytare, fabrikat ?
1 st   Överspänningsskydd DC-sidan för 2 MPPT.

Takfall:
Tak 1: 20 st moduler, lutning 11 grader, azimut 260 grader, platt tak, takpapp
Tak 1: 12 st moduler, lutning 15 grader, azimut 80 grader, platt tak, takpapp

Taket är ett platt-tak med nock, dvs sadeltak, och har 2 takfall, men med en blygsam lutning på ca 5 grader.

Ange var växelriktaren placerades.

Har du monterat själv, eller köpt nyckelfärdig anläggning?
I så fall köpt på vilken firma?

Kanske något foto på elinstallationen med växelriktare.
och kanske foto på solcellsmodulerna på taket, och detaljer på montagesystemet.
Detaljer på montagesystemet på ditt tak är intressant att visa med några foton.

Du vet klart vad du har, men intresserade forumsbesökare vet inte det, och du tycker klart det är onödigt  att ange det i detta forum. Men forumet är till för att hjälpa intresserade att komma igång.
Kanske har du själv blivit hjälpt av detta forum?

Inte behöver du skriva ifrån vilken apparat du skickar ditt inlägg. Varför gör du det?
Vad skall det tjäna till? Vem vill veta det?
12