Solceller på vår villa i Blekinge

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Uffe wrote
"Det är ju ändå 32A skilland på +16A och -16A så om huset drar upp mot 16A så kan växelriktaren teoretiskt exportera 16A innan säkringen går?"
Fattar inte riktigt hur du tänker. Växelriktaren kan teoretiskt producera vad mätarsäkringen tillåter plus aktuell förbrukning innan säkringen går, vid symmetrisk belastning.
Ja det var så som du skrev jag menade.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc

Jahop, nu kommer årets trådlyft här.

Man hörde av sig ang min ansökan av solcellsbidrag förra veckan för att kontrollera om det fortfarande var aktuellt.
Idag kl 12:26 trillade smset från boverkets e-tjänst in.
Bidraget beviljat!

Inga formella hinder kvar som hindrar att bygga. Får mäta över allt igen och kolla hur den sista kroken passar...

Ser dock ut som monteringssystemen ökat lite i pris jämfört med för 1,5år sen.

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Hej,

Nu så...

Vi, (jag och elektrikern) har fått ny luft under vingarna i detta projektet.

Fick ett tips av en bekant som följdes av en offert. Idén var som tidigare.
Samma hus, betongpannor, krokar, 3x15 paneler i porträtt med en fronius växelriktare.
Förslaget är lockande, men jag gillar inte porträttläge pga bypassdiodernas riktning.
Att parallellkoppla tre strängar, blir hög ström, relativt låg spänning.
Strängsäkringar behövs.
Jag har ett garage som eventuellt skuggar delar av nedesta raden vilket gör att hela anläggningen stryps isf.

Så efter inspiration från lite nya projekt/trådar här så har jag plockat upp en ny-gammal idé.

TAKPLÅT
TP20-takplåt på både hus och garage mot söder! Paneler mestadels landskap.
Har ritat i renusole's konfigurator med metasole fästen, och det blir tajt, men troligen görbart.

Upplägget på garaget är inte perfekt, jag får 9 st i porträtt i översta raden och 5 st i landskap i nedersta raden.

Växelriktaren blir en Symo-15 med 2x20 på MPPT1 från huset. Och dom sista 5 från huset i serie med 9+5 från garaget på MPPT2.

Det kan mycket väl bli en smart meter också för att dynamiskt styra och se produktionen.

Har gjort en bild i solaredges configurator för där kan man även rita in strängarna.

Det jag är fundersam är hur jag kan lösa garaget bäst. Kan det t.o.m vara bättre med två rader med 5st paneler i landskap? Det är lite synd att lämna nästan en meter utan paneler :-)

Växelriktaren ska monteras i garaget på baksidan av centralen eller inne i nordöstra hörnet av detsamma.

Tanken är att sätta dc-brytare på alla panel slingor som går ner från taken.

Det jag är lite konfunderad över är att jag inte tycker att varken takmaterialet tp plåt av bra tjocklek eller dito fästen är speciellt billiga i förhållande till takkrokar och aluprofiler? Vad har ni för rekommendationer där?

dc-överspänningsskydd är inköpta och ska monteras i växelriktaren.

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Sjöhorvan
Hej!

Angående TP-plåt vs betongpannor har jag lite nyvunnen erfarenhet då jag precis håller på med en liten utökning av solparken med 19 paneler. Tidigare har jag satt takkrokar skruvade i takstolar och haft långe al-profiler och jämfört med de små fästen som man skruvar direkt i plåten är det enorm skillnad. Har använt 0,5mm plåttjocklek och tycker att det räcker gott och väl. Priset blir totalt sett billigare och du får ett nytt tak på köpet.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Sjöhorvan wrote
[...]

Låter super!

Vilket material var det på plåten? Stål eller alu?

Vilket fäste köpte du och var?

Har sett endel tips på kabelhantering, hur löste du det?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Idag kom en låda med 4st ABB DC brytare 32A!

Så vitt jag kan se är det bra skit, har inte velat tipsa om det förrän jag fått hem sakerna.
Beroende lite på Brexit så kan det ju bli tull på det om man beställer nu.

Köptes på ebay här!
https://www.ebay.com/itm/Abb-Otdcp32s12-M-Dc-Enclosed-Switch-1000-V-red-and-yellow-handle-or-black-and-r/303040461049?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Han hade rätt många kvar när jag beställde:
8 röd/gul switch, 20 med röd och svart
Hade varit bäst om han lagt upp såndär multi option med flera items, men det kanske inte är så lätt.

Jag snikade och gjorde en offer för 4 för 55GBP. Totalt 930kr.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Så inte nog med att Elektrikern är tillgänglig, jag får gå hem från jobbet om någon vecka med 6 månaders ledighet. 14 år i företaget svider lite, men det är bara att tacka för den utmärkta tajmingen! Det finns sjukt mycket jobb för mjukvaruutvecklare! Lite lustigt att bli uppsagd pga arbetsbrist, har aldrig haft så mycket på gång som nu. Starta produkt företag, konsulting, etc.

Här ska alltså installeras solceller omgående, ska bara avsluta nuvarande uppdrag.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Sjöhorvan
Stål och Plannja TP20 har monterat S-flex fästen med deras specialskruv. Jag är rätt bekväm av mig när det gäller kablaget och låter det mer eller mindre hänga fritt under panelerna och stripar upp huvudstammen till växelriktaren med buntband.
[...]

Snackade med en takläggare som påpekade att plåttak kan låta lite. Han undrade om jag kollat vad råspont+modern takpapp skulle kosta att lägga. Tydligen är det riktigt bra hållbarhet på grejorna numera.

Har vi någon här som monterat solceller på cwlundbergs infästningsplatta under eller på ett bitumenbaserat tätskikt?

https://www.cwlundberg.com/docs/CWL/CWL0166SE.pdf

/Mattias

[...]

Hm, det låter ju bra det.

Varför valde du stål före alu?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Sjöhorvan
Oj, du har inte anläggningen uppe i drift ännu? Många soltimmar går nu till spillo:) Har för mig att om man ska välja alu så måste det vara betydligt tjockare för hållfastheten. Osäker på skillnad i kostnad men tror att alu i rätt dimension blir betydligt tjockare.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Så, plötsligt händer det!

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Takomläggning Hoby Byggnadsvård https://hobybv.com
TP20 0,63mm stål med antikondensbehandling.
Tätning mot nock under metallband som nockpannorna vilar på.
Flytt av hängränna utåt 2cm på garaget.
Nya hängrännor söder.
c:a 56' efter rot

Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Solcellsanläggningen (material) köptes av Karlshamn Energi https://www.karlshamnenergi.se/solceller/
(Som i sin tur levereras av grossist https://solarsupply.se/solenergi/)
Leveranstid endast ett par dagar, mycket imponerande.

JASolar 325Wpx59, monterades med Renosol MetaSole+ Portrait 350mm, med minst 4st medföljande skruv.
Kabel, kontakter, växelströmsbrytare, skyltar.
Fronius växelriktare 17,5kw, smart meter.
c:a 130,6'
Bidrag 30% totalt 91,5'

Målade några fästen längst ner på garaget med matt sprayfärg före montering. Känns lite onödigt såhär i efterhand.

Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
DC brytare 32A 3 st en till varje slinga (651kr efter bidrag 30%)
Överspänningskydd 2 st (ebay 774kr efter bidrag 30%) en per ingång på växelriktaren. Tänkte först ha dessa i växelriktaren, men hamnade utanför. Övervakning av skydden kopplat till växelriktaren.
6mm kablage mellan överspänningskydd och växelriktare.
Förberett kablage för smartmätare och nätverkskabel.

Huset 45 paneler
20+5+20
Garaget 14 paneler

Strängarna är 2x20 och 19

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Kommer anslutas med brytare för produktionen i befintligt mätarskåp på garaget.

Inväntar:
Byte av mätare från nätägare Eon (mitten av nästa vecka)
Installation av smart mätare samt ombyggnad till produktionssäkring 25A.

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Fästen och paneler installerades av Hoby Byggdnadsvård https://hobybv.com/
2 personer 54h c:a 27' ink moms utan rot. Dvs c:a 19 efter bidrag 30%.
Vi hade en person på marken för att lyfta upp paneler, samt ställning.

Elektrikern kopplade DC kablage. Slang användes där det behövdes. Straps användes för att fästa kablaget i befintliga hål i panelramen, vilket man gärna förbereder innan panelen är på taket.

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Trevligt att ni kommit så långt. Det verkar som du har svarat dig själv ca 6 gånger i följd med några minuters mellanrum. Behövs inte, man kan fortsätta och lägga till och skriva i ett redan tidigare inlagt svar.

Du verkar ha lyckats väl fylla hela takfallet med paneler, blev bra. Men det verkar som panelklämmorna på i landskap sitter på panelernas kortsida. Bättre att ha klämorna på långsidan på paneler i landskap. Varför valde ni det? Det blir då lång ounderstödd längd, hela panellängden faktiskt. Inte bra när det en vinter kommer rejält med snö och panelerna riskerar att böjas ner ända till takytan. Vore det inte bättre att ha panelklämmorna på långsidan på dessa paneler i landskap?

Varför väljs att bygga om och installera produktionssäkring? Du har rejäl installerad paneleffekt, 19,18 kWp och alla paneler i samma väderstreck. Du kanske under årets bästa stund få max panel-DC-effekt ca 17-18 kW, motsvarande ca 24 - 26 A. Men det kan du styra ner med fronius smart metern. Men du kanske vill bibehålla små mätarsäkirngar 16A för förbrukning.

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Arne wrote
Du verkar ha lyckats väl fylla hela takfallet med paneler, blev bra. Men det verkar som panelklämmorna sitter på panelernas kortsida. Varför valde ni det? Det blir då lång ounderstödd längd, hela panellängden faktiskt. Inte bra när det en vinter kommer rejält med snö. Vore det inte bättre att ha panelklämmorna på långsidan?
Jag ville helst ha panelerna liggande, det i kombination med platsbrist gjorde att vi var tvungna att göra såhär!

Det kostar inget extra att installera produktionssäkring upp till 25A i Eons nät. Över det verkar dom ta en avgift, hurvida det är en engångs kostnad var otydligt.
Skulle vi säkra upp förbrukningssäkring till 25A skulle det bli en kostnad på 6600 varje år.

/Mattias
12345