Solceller på vår villa i Blekinge

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
Angående TST så bad jag min tyske vän att kolla upp firman innan jag gjorde mitt förstackars köp och han fann inga konstigheter. Firman hade gott rykte i Tyskland och hade funnits i många år.. kanske kan man gör upp så att deras bank håller pengarna tills produkterna är leverreade. Dock är det över lag vanligt med förskottsbetalning till bankkonto i Tyskland även när man som tysk medborgare handlar på hemmaplan i Tyskland.

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Här är priserna jag fick av TST.

3048kr lägre på växelriktaren jämfört med rofoto.

Panelerna 265Wp  99573kr jmft med 106495kr rofoto
Paneler 270Wp 103610kr

Men B-kvalite på rofoto 94990kr (är inte alltid det finns B-kvalite)

Det var också fördelaktigt fraktmässigt att beställa hela packet @ 26 st paneler.
2x26=52 st. Beror lite på hur mycket det skiljer i frakt, och det vet jag inte än.

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Hej,

Här räknas det för fullt för att hitta bra monteringspunkter.

Men lutar åt TST's förslag Roof hook Rapid2+ Max
och även med denna blir det rätt tajt.

/Mattias

Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Så nu har tony@rofoto räknat lite och kommit fram till att det blir svårt att få klämmorna inom rätt område på panelerna med krokarna han rekommenderade. Det stämmer med min uträkning också.
Klämmer 25mm och 15 mm fel, är ju ifs inte mycket men ändå utanför rekommendationen.

Vi snackades vid och det blir inte mycket över på takpannan med den kroken efter urkapning. Dock hade han klenare krokar och även i rostfritt så vi får se vad som händer där.

Jag ska mäta en sista gång på taket för det är verkligen mycket tajt, fick min lasermätare häromdagen :-) så nu ska det mätas!

Ska försöka klura ut hur högt panelen blir över taknivån och hur nära nocken jag kan lägga den. Antar att man dels vill ha ventilation men också att den inte får gå över nocken för det blir fult.

Krokarna från schletter har mycket större justermån (nästan 60mm) och det borde gå att få in.

/M

SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Går panelerna högre än nocken så sätter sig fåglarna och sliter där. De väljer alltid högsta punkten.
Placera panelerna 5cm lägre än nocken så kommer de alltid vara fria från fågelskit.

Avståndet mellan panel och pannor skall du ha så stort som möjligt. Det ger bättre ventilation och därmed lägre paneltemperatur och då mer effekt.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- mattiasc [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solceller-p-v-r-villa-i-Blekinge-tp5012488p5012666.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

callec
Mina sticker någon cm ovanför nocken höjdmässigt, hitintills har jag inte sett en fågel sittandes på panelerna.
Däremot sätter dom sig på nocken som är lägre än panelerna.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Tack, jag tolkar det som att man helst inte vill gå upp med panelerna på/förbi nocken.
Samtidigt så ska man maximera höjden på panelerna över taket.

Får räkna lite till, kanske går att få till iaf.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Nu har jag ritat lite till.
Med schletter Rapid2+ Max som är 120mm i böjen.

Då kan jag förskjuta krokarna så mycket att jag får in panelerna, men jag kommer upp på nocken.
Möjligen kan jag få ner dom lite mot takfoten, men då måste jag klämma mittenpanelen på fel ställe...

Jag har ännu inte klurat ut exakt i vilken nivå panelerna kommer. Radien på nockpannorna är 110-120mm. Kroken är minst 130+30mm hög plus 20-25 mm distans. Alu profilen är 40x40mm Solo05 light.
Någon som har använt dessa och vet hur mycket dom bygger uppåt?

Här är min "ritning" på hur det ser ut nu.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Jag har kört med solo05 och de går att justera så att skenan hamnar tämligen högt upp om man vill. Har ej exakt mått men kan klättra upp och mäta om du inte lyckas klura ut det?

Tycker inte att du skall oroa dig om panelerna sticker upp ovanför nocken en liten bit... (så länge det inte handlar om 30 cm förstås)

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Föranmälan inlämnad till EON!

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
Såg precis att mina paneler på carporten är monoterade ovanför/högre än nocken,  har dock aldrig varit några problem med fåglar eller fågelskit på de översta panelerna!

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
magneten wrote
[...]

Jag har ritat upp lite och gissar att kroken är 175mm från basen på plattan upp till mitt linjen till max justeringen för infästningen till solo05 skenan. Så vitt jag kan se så lägger man skenan uppe på hållaren. En stor del av skenan hamnar över högsta punkten på kroken, 35 mm kanske. Så gissningsvis 230 mm totalt. Modulen borde väl då få rum över nockpannorna som sticker upp c:a 110 mm över högsta delen på takpannorna.

Har gjort en modell av kroken, så jag kan testa lite på plats.

Vad rekommenderar ni för material till distans bitar mellan krok och takstol?
Jag behöver upp c:a 25-30mm. basen på kroken är 80x180mm.
Tryckt virke? Hittade trall som är 28 mm kanske kan funka?
Kanske ska lyxa till det och lägga hela vägen?

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Nu har det räknats lite till och denna gången fick krokarna från rofoto också plats, även om det är tajt.
Samma ide som med schletterkrokarna man förskjuter tex den översta av krokarna när det är för nära mellan två takkrokar.

Så nu ska man bara bestämma vilken lösning som blir bäst/billigast. Fördelen med heckert är ju justeringsmöjligheter, men med lite kortare krok.

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Jag gjorde små mellanlägg av vanlig ströläkt som jag kapade med 45° vinkel i ovankant för att det inte skulle bli liggandes en massa skräp ovanför passbiten så att säga.. Sen finns det ju olika "höjd" på kroken, mätt från bottenplatta och upp till "utsticket" för att man ska kunna undvika större passbitar (valde "35mm krok" bygghöjd på min krok för att kunna montera den ovanpå ströläkten samt ett 2mm plastmellanlägg från schettler) vanlig standardkrok brukar vara 45 mm, sen finns det ju även en hel del justerbara lite dyrare krokar såsom: http://www.photovoltaik-shop.com/dachhaken-rapid2-universal.html

på bilden nedan har jag som sagt valt denna krok: http://www.photovoltaik-shop.com/dachhaken-rapid2-35.html

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Jag har ingen råspont ovanpå takstolarna, bara k-board/typ masonit.
Om kroken måste sättas långt åt vänster eller höger för att passa takpannan, så kommer det bli en väldig snedbelastning. Det hjälper inte riktigt att kroken är justerbar från höger till vänster heller.
Kommer den för långt från takstolen så blir det dåligt.

För att sprida ut lasten så tänker jag mig att lägga regel över k-board och montera kroken över.
Är det någon som har gjort det tidigare?
Kan ju bli lite krångligt men går ju förbereda i god tid innan om man vill.
Vad tror ni?

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
Borde fungera ok om du får plats med en 28mm regel som du föreslog och montera den mellan två takstolar, är dock önskvärt att så många krokar som möjligt kan skruvas fast i takstolarna!  Jag hade iaf velat ha minst 2/3 av takkrokarna fästa i takstolarna för att det skulle kännas bra..

ove

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

ove
Jag har nog samma typ av tak som du har, dvs k-board som ligger direkt över takstolarna och sedan ligger takpannorna direkt på bärläkten.

Jag har tänkt att göra ungefär samma som du, dvs plockar nog bort hela raden med pannor där jag ska sätta takkrokarna och sedan lägger jag dit en bräda av lämplig tjocklek för att kroken inte ska trycka på pannan undertill. Då bör takkrokarna få ett bra stöd även om de hamnar lite snett över själva takstolen.

Tar nog ingen tryckt bräda då jag inte vet hur den kommer påverka skruvarna med tiden.

I övrigt så står mitt projekt helt stilla i avvaktan på att bygglovet ska malas genom de byråkratiska kvarnarna. I värsta fall om det blir för mkt krångel med bygglovet kanske jag avbryter projektet då det förtar en hel del av glädjen.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
ove wrote
[...]

Å tack för tipset om skruvarna, hade inte en tanke på det. Rostfria ska tydligen vara ok, det lär dom väl inte vara antar jag. Då är ju bara att leta upp en lämplig bräda, antar att det är billigare utan impregnering.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
En vanlig oipregnerad bräda på 28 mm är nog till och med lite dyrare men av bättre kvalitet dock! Tryckimpregnerat virke innehåller oftast mycket kvist osv då det som regel inte behöver hålla då hög kvalitet för att användas som altangolv. ..

Brukar gå att få tag på ex 28x120 "glespanel" vilket borde fungera bra om det är 28mm du behöver?

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Fick tipset på woody att 28x95 tydligen ska vara rätt lätt att få tag på.

Ska kolla på den lokala sågen också, det borde dom kunna fixa fram.

/M
12345