Solceller på vår villa i Blekinge

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Ni behöver inte köpa någon lasermätare om ni ska mäta betongpannor iaf.
Min var bara mest krånglig att använda. Pannorna är lite ojämna och ligger i samma linje.

Har handlat en sflex krok av rofoto för att testa lite med.
Har byggt en modell av schletter kroken så det går att prova lite med. Ingen som har en Rapid2+ Max över att sälja förresten?

Jag har tryckt in panelerna med ett en lager system på garaget mest för att se om det gick.
Kapar man ur lite av det stora överlappet (87mm) mellan takpannorna så går det.

https://www.dropbox.com/s/okehnmzslfksgz4/garage2.jpg?dl=0

Tony@rofoto vill helst inte klämma modulerna i landskap på kortsidan. Det är tillåtet från paneltillverkaren, men det gör tydligen att modulerna ger efter mycket om man trycker på dom.
Är det något ni också skulle undvika, eller har märkt?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc

Jag har takpannor i betong och inte så många extra. Känns som man vill ha en backup plan.

Pannorna heter stilpannan och dom verkar ha köpts upp av benders.

Det verkar som pannorna har något standarmått iaf för många tillverkare har pannor som liknar denna:
https://www.woody.se/benders-takpanna-palema-2-kupig-6

Passar dessa "standard" pannor med mina tro?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
mattiasc wrote
Hej,

[...]

Enligt benders kundtjänst: "det är inte riktigt samma profil"

Lurar lite på att byta taket då pannorna känns rätt slitna.
Antingen nya betongpannor eller takplåt istället.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Roliga dom där nätbolagen...

....nu fick jag (eller elektrikern) svar på föranmälan.

EON tycker att på min 16 ampere säkring går högst att installera 11kW, förslaget tillbaka är att höja till 25A säkring.
I anmälan föreslog jag initialt att begränsa växelriktaren till max för 16A och se hur det fungerade.

Nätpriserna per månad är:
16 A, över 8000 kWh/år 377,50
20 A 500,00
25 A 647,50

Skillanden på årsbasis är:
16->20 = 1470 kr
16->25 = 3240 kr

Man blir minst sagt lite fundersam till varför vi som är microproducenter ska betala denna kostnad.

Jag inbillar mig att det går att räkna fram vilket som är mest fördelaktigt för mig.

Tanken är även att initialt bygga bostadshuset först då hamnar jag på 45 x 265 = 11925 W och det kan kanske få plats på 16 ampere eller vad tror ni?

Skulle det ändå inte få plats på 16A så vill man ju maxa 20A säkringen istället. Jag får det till 400V*20A*sqr(3)=13856 W.
Med 45 st paneler blir det runt ~300Wp, men då blir ju priset på anläggningen ett helt annat.
Eller tänker jag helt tokigt?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
Oftast är det en rekommendation/önskemål de har att man bör sätta in större säkring även om det egentligen inte behövs..Alternativet kan ju vara att säkra upp för att få ett godkännande att installera din växelriktare och sedan helt enkelt välja att att säkra ner igen efter ett år eller så...

När jag ville ansluta min enfas växelriktare på 3,7kw med 4.1kw solceller rekomenderade elbolaget att jag istället skulle skaffa en 3 fas växelriktare, ställde då frågan igen om jag  fick lov att ansluta på endast en fas, vilket ju faktiskt gick bra!

11kW är dock som sagt helt ok att köra på 16A huvudsäkring. Prova att ändra till 11 kW installerad effekt och se vad de säger? Sen kan du ju I efterhand hänga på några paneler till och skulle det inte fungera så är det ju bara att säkra upp eller begränsa växelriktaren...

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Har funderat lite på hur man ska koppla strängarna, tänker 45 paneler på huset.
TST hade en fundering om att 22x2 kommer väldigt nära 1000V när det är rejält kallt ute.

Har räknat på 265 och 270 Wp paneler med hjälp av fronius.solarconfigurator och det verkar onekligen stämma.

Huset finns relativt nära en väderstation där man kan hämta historiska max och min temperaturer från 1952-12-31 till 2016-11-29. Imponerade smhi!

1987-01-08 -20.0
1987-01-29 -20.0
1997-01-03 -20.1
1978-02-19 -20.2
2006-01-23 -20.3
1987-01-30 -20.4
2003-01-05 -20.4
1956-02-10 -20.5
1986-03-02 -20.5
1966-02-08 -20.6
1966-02-18 -20.6
1981-12-17 -20.6
1963-02-21 -20.7
1978-02-17 -20.7
1987-01-11 -20.7
2010-02-22 -20.7
1970-02-15 -20.8
1985-01-28 -20.8
1956-02-11 -21.0
1986-02-23 -21.0
2003-01-11 -21.0
1966-02-09 -21.1
1981-12-16 -21.2
1987-01-10 -21.5
1995-12-27 -21.5
1981-12-18 -21.6
1982-01-09 -21.6
1986-02-22 -21.8
2002-01-01 -21.9
2005-03-04 -21.9
1970-02-12 -22.0
2006-03-07 -22.4
1986-02-25 -22.5
2010-01-31 -22.5
2010-12-22 -23.4
1986-02-26 -23.6
1978-02-18 -25.2

2x22 260Wp ger Uoc vid -20 grader = 990.36V
2x22 270Wp ger Uoc vid -30 grader = 993.74V

Alternativt förslag från TST:
3x15 270 Wp vid -30 grader Uoc = 686,77V
Dock blir det massiva Isc = 28A och så åkar jag på strängsäkringar eftersom det är tre strängar.

Tills jag installerat garaget kan jag köra MPPTA 2x15 + MPPTB 15, men man vill ju ha en hållbar plan för utbyggnaden. Garaget får jag in 14 standard moduler.

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Exakt
magneten wrote
[...]

Tack Låter som en plan!

Min egen listiga plan B var att byta säkring innför varje säsong bara för att...Jag tror inte det kostar att byta nämnligen....

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
För att säkra upp/ner så måste det göras en enkel färdiganmälan av en elektriker till ditt elnätsbolag (är även elektrikern som byter passbitar i säkrinngshållaren så att de nya säkringarna passar, tar max 2 minuter) så en liten kostnad kan det bli för bytet.
Har du väl säkrat upp så kan du ju enkelt själv prova om det fungerar med mindre säkringar  utan att de löser ut..

Angående strängspänningen så är jag inte helt 100% säker på om man får denna höga tomgångs spänning vid endast svagt dagsljus med lågt stående sol som vi ju har på vintern då vi någon enstaka dag kan nå dessa temperaturer? Kanske någon annan som vet bättre?

Protesterar inte programmet då man matar in ex -30° och 22 paneler så hade iaf jag kört på det alternativet, även om man ligger nära maxgränsen.

Fast TST som är en stor firma borde ju kanske veta bätre eller ha mer specifik kunskap i frågan.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Jo jag har ju elektriker tillgängligt så det är inte ett problem. Det blir en anläggning på 11kw initialt.

Lutar åt 15x2 + 15, och om det blir något på garaget sen så lägger jag alla tre strängarna på mppt a och lägger till strängsäkringar. Tror inte det blir ett bekymmer med temperaturen som du säger. 2x 22 vid -25 grader blir 980V så lite marginal. Dessutom är det knappast max sol på morgonen när det är kallt.

Det som däremot är ett problem är fastsättning med krokar på mitt tak.
Fick ett nytt intressant erbjudande idag så det var viktigt att prova ut om s-flex kroken verkligen passar.
Jag chansade lite och kapade, men det var tydligen för lite. Dessutom hamnade kroken väldigt lågt jämfört med takytan, undrar just om modulen ens går fritt nocken med den kroken det måste vara på mm'ern.
Det måste vara bättre med schletter kroken, den är ju dessutom lite högre.

Tappade lite sugen när det är så krångligt att få till det.

Hade därför ett långt samtal om olika taktyper ikväll, vilken typ av tak är lättast att sätta solpaneler på?

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

magneten
Kolla bara så att din tänkta växelriktare tål 3 st paralellkopplade strängar, på en del mindre modeller kan man bara ha 2 st paralellkopplade.

Absolut lättast att montera på torde vara ett enkelt plåttak typ trapetsblecksplåt,  dock inte så snyggt på en villa kanske? Fast med paneler monterat på hela takytan så syns det ju minimalt...

Du ska inte ge upp! I värsta fall kan man förmodligen tumma lite på de "godkända" klamringsmåtten för att få det att fungera.skulle det komma enorma mängder blötsnö typ 0,5-1m så kanske man kan köpa en snöraka och skrapa ner det värsta.

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Uffe
Om man inte vill öka säkringsabonnemanget i det fall man har en högre strömstyrka från produktionen än vad som tillåts med befintlig mätarsäkring så ges möjlighet att ansluta produktionen via separat servissäkring. Hur detta görs framgår av Svensk Elstandard, se nedan. Kräver ombyggnad av elcentral men kan vara lönt då man slipper högre abonnemangskostnad. Detta är elnätsföretaget skyldig att godkänna.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

[...]

Växelriktaren klarar 3 parallellkopplade strängar, den föreslår det som första alternativ i konfiguratorn att brygga båda ingångarna.
Men jag vill undvika det för att slippa strängsäkringar.

Trapetstakplåt är inte så snyggt och modulerna kommer nära taket. Men visst det mesta ska ju täckas av paneler ändå. Men visst borde det finnas bra takintegrerade system? Vill helst inte ha 26 år gamla takpannor under alla modulerna. Dom har dessutom plockats om och slipats för att få dig krokarna. Nya pannor kostar 8-9 tusen. Jag tänker det måste finnas tak integreade system som man kan lägga takpanne liknade plåt eller bara platt plåt "runt".

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Uffe wrote
[...]
Tack det var mycket intressant. Ska kolla lite på detta när anläggningen växer ur 16A säkringen.
Kan man kombinera detta med att vara microproducent (för det handlar väl bara om hur mycket energi man gör av med)?

Jag har som sagt bra kontakt med elektriker, och han tyckte det var konstigt att elbolaget föreslog att höja säkringen för min produktion av el.

Så länge man kan utnyttja egenproduktionen också som vanligt så är ju detta upplägg det absolut bästa. Kostar det normalt extra att ansluta produktionen via en separat servissäkring?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Uffe
Detta går bra att kombinera med mikroproduktion.
Jag kan bara relatera till mitt eget elbolag (Öresundskraft) som inte tar ut någon avgift för detta. Antar att det innefattas i nätbolagets skyldighet att ansluta mikroproduktion kostnadsfritt.
[...]

Finns ju flera olika system med takintegrerader solceller som har diskuterats tidigare här i forumet, kommer ej ihåg exakt i vilka trådar dock.. "Leidners villa" som finns på Facebook med en egen grupp har ett snyggt system från solteq har jag för mig..
SolTech_ShingEl_lowres-1.pdf

[...]

Nu har jag funderat lite mer på detta alternativ.
Jag får installera den extra elmätaren, är det samma typ av mätare som går att använda för elcertifikat?
Den måste klara in och ut riktning på strömmen antar jag?
Elbolaget byter ju ut sin mätning mot en sån.
Läser elbolaget av bägge mätarna?
Vad kostar en sån mätare?

För att det ska fungera så måste service säkringen vara större än min mätarsäkring.
Sitter det alltid service säkring och är de dolda bakom ploberingen?

X1 service ledningen
X2 är resten av huset
X3 är kopplas till AC brytare och sen till växelriktare

Om man senare skaffar elbil så får man koppla in den på X2 som resten av huset.
Man får såklart inte koppla in sig ihop med växelriktaren?

/Mattias

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

mattiasc
Får se om ni håller med om detta:

Normalt kopplar man väl växelriktaren efter mätarsäkringarna?
Om anläggningen levererar lika mycket som huset behöver så går ingen ström genom mätarsäkringen eller hur?
Producerar man mer än huset behöver så exporterar man ström.
Det är ju ändå 32A skilland på +16A och -16A så om huset drar upp mot 16A så kan växelriktaren teoretiskt exportera 16A innan säkringen går?

Det krävs rätt mycket maskiner för att få 16A säkringen att gå, har faktiskt inte hänt sen värmepumpen blev med effektvakt.

/M

Re: SV: Re: Solceller på vår villa i Blekinge

Uffe
Det två elmätarna i schemat är egentligen en elmätare. Det är den elmätaren elbolaget byter till för att kunna mäta både in- och utmatning.

Ja, servissäkringen är större än mätarsäkringen. Annars är det ingen poäng.

Elbil kopplas som annan förbrukning i huset.

Resten kan din elektriker svara på.
[...]

Ja

"Om anläggningen levererar lika mycket som huset behöver så går ingen ström genom mätarsäkringen eller hur?"
I princip. Vid inmatning på 1-fas, ja för den fasen. Vid 3-fas, ja vid symmetrisk belastning.

[...]

Fattar inte riktigt hur du tänker. Växelriktaren kan teoretiskt producera vad mätarsäkringen tillåter plus aktuell förbrukning innan säkringen går, vid symmetrisk belastning.
[...]

Hej, jag har inte läst hela tråden. Ber om ursäkt om jag svarar på någon som redan är besvarat.

Det krävs rätt mycket maskiner för att få 16A säkringen att gå, har
faktiskt inte hänt sen värmepumpen blev med effektvakt.

Såg i ett tidigt inlägg att du fått offert på en Fronius Symo 15kW, om du till den köper en Smart Meter (3 vägs elmätare från Fronius, mäter produktion, förbrukning och import/export), så får du en möjlig effektvakt även till växelriktaren. Med Smart Metern går det att ställa in hur mycket du max får exportera. Ställ in den till 11kw (visst blir det 11kW med 16A/3fas?), då ligger Smart Metern hela tiden och bevakar hur mycket du exporterar och anpassar produktionen från växelriktaren så att du inte över exporterar - och säkringarna håller. Jag ligger själv långt under max, så jag har inte testat funktionen speciellt mycket, men din leverantör kan säkert ställa in den, eller iaf förklara hur det görs.

Sen är väll frågan om elnätsägaren tillåter att du ansluter en större växelriktare än vad du har säkringar till - men det kan bara dom svara på.