Ny anl på 12.75kW

Greger
Har lagt beställning på 50panler=2pallar från EU. Blir 250W:s Monopaneler.
Undertakskonstruktion är ALUCON, har påbörjat monteringen av den
Omriktare blir Kostalpiko12, skall sitta i garaget, gör inget om den för lite oväsen jmf med sma:an
Hoppas hamna på 100000 efter bidrag

//Greger

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Lägg gärna upp bilder, alla detaljer är intressanta!

Du blir den första på forumet som jag vet använder den nya generationen kostal-växelriktare.

Här är databladet:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/datasheets/2014/PIKO12/DB_PIKO-12_EN_web.pdf

97% verkningsgrad ser ju bra ut.

Re: Ny anl på 12.75kW

Norrlandssol.
Har du blivit beviljad bidrag?

Re: Ny anl på 12.75kW

Greger
Bilder kommer, inte så mycket att visa ännu, 3st alu skenor av 6st är monterade på taket.
Ja bidrag bevilljat på 31 000kr, sökte dock på en 3kW anl till min förra fastighet, men kunde flytta med mig bidraget till den nya fastigheten.

Re: Ny anl på 12.75kW

Mono Wafer
vilket län bor du i och när ansökte du om bidrag?

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Bor i Hallandslän, sökte bidraget 2012eller 2013 minns ej, sedan fick jag skjuta fram färdigställande datumet till 2014-12-31
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Det är ju en relativt stor anläggning så detta är intressant för dig:

http://egenel.etc.se/nyhet/egen-els-mataren-ar-klar

Gör du elinstallationen samtidigt som för växelriktaren så kostar det (nästan) inget extra för själv installationen.

Får du exempelvis 6 extra elcert per år så betyder det 1200 kr extra per år.
Totalt kan det kanske bli upp emot 13 elcert per år, dvs 2600 kr per år.

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Första bilden...

Vet inte om detta funkar..
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Japp gör elinstallationen själv. Är elkonsult...
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

Norrlandssol.
När är bilden tagen? Är det moln eller träd som skuggar?

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Det var vid 21:00 tiden....
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

greger

6st panler kvar.
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

jansimon
Heja dig! Stiligt med att fylla hela taket!

Dan

Re: Ny anl på 12.75kW

Dan
Köp bara Kostal om du inte har barn eller djur i närheten eller som skall in i byggnaden. Har du problem med skadedjur så kan Kostal lösa det åt dig! Det är tydligen välkända problem men värt att tänka på 90dB 1m från invertern är rätt mycket!

Re: Ny anl på 12.75kW

Greger
Har haft igång omrikataren Kostal Piko 12 sedan i Lördags.
den låter lite, men när man trycker på knapparna så börjar den att tjuta lite grann.
Annars så är den ganska tyst.
Vid mer last på den så börjar fläktarna att snurra så då låter den ytterliggare lite mer.
Skulle inte vilja ha den i hallen, möjligtvis i garage/källare i boningshus.

Har lyssnat på en sma omrikatare med låg last, den var ju knäpptyst.

Jag har ju den i fristående byggnad så då är det lungt ju...

vet inte, men 90dB låter den ju inte

//Greger

Re: Ny anl på 12.75kW

Norrlandssol.
Måste vara billiga dessa? Verkar vara mycket strul och plågsam ljudnivå, men för mig som har den i förrådet spelar ljudnivån ej nån roll, men betalar gärna för nåt som funkar.

Men dessa kanske inte blir lika varma som SMA? Är det fläktljud som låter?

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Min Piko 5.5 har en mycket låg ljudnivå, en fläkt snurrar svagt vid hög last.

Det är en enda person som har rapportera hög ljudnivå.
Och den ljudnivån är klart över det som specificeras i databladet för den, så att byta ett månadsexemplar ska inte vara något problem.

Du får gärna utveckla vad du menar med "mycket strul".
Du kanske tycker att en växelrikare ska kunna användas med + och - förväxlade?

Om inte ditt syfta bara är att sprida FUD för vissa märken.

Skulle jag köpa en ny växelriktare skulle det tveklöst bli en Kostal Piko igen.
Är MYCKET nöjd med den. Den inbyggda webbservern och kopplingen till piko solar portal är RIKTIGT bra.

Re: Ny anl på 12.75kW

Norrlandssol.
Tycker jag hört fler som gnällt på just ljudnivån, hade den vart superbillig hade jag kanske köpt en sådan, förmåga spelar detta ingen roll..

Men hursom skulle jag aldrig vilja ha en växelriktare i bostadshuset, kanske långt ner i källaren, huset denna sommar var nog varmt ändå, känner att SMA'n värmer förrådet rejält under sommaren..

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Här är en vetenskaplig studie av ljud från växelriktare för solel:

https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/12007/master_Mal%C3%A9n_Joni_2013.pdf?sequence=1

123