Ny anl på 12.75kW

Re: Ny anl på 12.75kW

callec
Det var en helt meningslös studie
Det framgår att små växelriktare för mindre ljud och stora för mer ljud.
Det framgår också att högre belastning skapar mer ljud.

Är det någon som är överraskad

Skillnad mellan olika fabrikat går inte att utläsa av denna studie.

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Nej,
några definitiva slutsatser mellan olika fabrikat kan inte dras av denna studie av 8 st växelriktare.

Och någon slutsats kan inte heller dras av att någon person på ett forum rapporterar om oljud.
Det krävs betydligt mer än så.

Provade att göra sökningar på "SMA inverter noise" och "Kostal inverter noise" och likande sökningar.

Hittade inget för Kostal.

För SMA hittades detta:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1995244
"The [SMA] inverter is quite noisy"...

Sök själva.

Slutsats: Ingen alls. Det är för lite data för mycket osäkerhet.

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Här är för övrigt oljudet från SMA-växelriktaren:

http://www.triodia.com/staff/michi/Inverter-noise.mp3

Re: Ny anl på 12.75kW

Norrlandssol.
Sen är vi alla olika känsliga för ljud, när vi bodde i vårt gamla hus hade vi luftvärmepump, hörde den knappt! Men nu när vi byggt nytt hus med vattenburen golvvärme, så tyst..! Samt att man fort blir van, samt att olika frekvenser av ljudet är olika störande..

Re: Ny anl på 12.75kW

En Fronius-växelriktare som för oljud:
https://www.youtube.com/watch?v=lGSzvnO4ciI

Re: Ny anl på 12.75kW

Här finns ljuduppgifter för de flesta

the database of solar inverters. - PHOTON Info
Http://www.photon.info/photon_site_db_wechselrichter

Re: Ny anl på 12.75kW

Re: Ny anl på 12.75kW

Mats Gustavsson
Hej
Har lagt märke till att min Kostal har slutat med det skrikiga ljudet den hade förra sommaren vid högt utbyte ,nu hör vi nästan bara fläkten
MVH Mats
Dan

Re: Ny anl på 12.75kW

Dan
Vad konstigt, är det något som kan slitas till efter en inkörningsperiod i en elektrisk inverter? Får ju hoppas att det inte är er hörsel som tagit skada och att ni nu inte kan höra de frekvenserna.

Då finns det kanske hopp för min högljudda Kostal Piko...hoppas

Re: Ny anl på 12.75kW

Mats Gustavsson
Hej Jo jag hör dåligt men min son hör alldeles för bra ,så den har säkert blivit bättre
MVH Mats

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Har nu fått upp alla paneler utom 1st, ska se om jag kan köpa 1st svart monopanel så taket blir komplett.

Håller på med mitt 4G Router och Kostalomrikataren som ej vill lira ihop.
Startar jag om omriktaren så skickas data upp till portalen.

DC-skyddet skall också in vid omrikataren.

När inträffar max produktionen på året? är det bara under mars/april när vårsolen tittar fram samt att det är kallt ute?
Var varit uppe och nosat runt 10kW i September

Se länk http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=9988a9c1-8fde-41fb-94ef-e979809b0555

51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

Anders J
Snyggt!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Ny anl på 12.75kW

I år var dagsrekordet den 14:e juni för de flesta, men april och maj ger också höga effekter.

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
När jag loggar in i växelriktaren så har jag nu fått felaktiga värden på yielden, var 6 siffror. Går det att återställa detta på något sätt? På Portalen så verkar det stämma.
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

nelos
Sidan 72 i manualen borde vara det du letar efter:

http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/2014/BA-PIKO-3-20_EN.pdf

Se "Factory setting".

"Factory settings: In this menu, the inverter can be reset to the
factory setting. All user settings are lost during this reset."

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Tyvärr så raderar men ej loggningshistoriken vid en reset.

Fanns en ny uppgradering på FW till växelriktaren som jag laddade in, varav en fix var att ta förhindra på (500MWh) väldigt höga dags yielder.
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Funderar över förväntad produktion, från 12Sept 2014 till 31Mars så har min anläggning producerat ca 2100kwh.

Har hittat en tabell på nätet med solinstrålningi % över året enligt nedan:
Januari   1,2%
Februari   3,0%
Mars     6,7%
April     10,9%
Maj       16,0%
Juni     17,9%
Juli     16,4%
Augusti     13,1%
September  8,4%
Oktober   4,0%
November   1,6%
December   0,9%
Totalt         100,0%

Så sept -> Mars skulle ge ca 17,4% av totala produktionen-->2100/0,175 skulle då bli ca 12 000kWh/år
Verkar detta rimligt?
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Ny anl på 12.75kW

jansimon
Tycker spontant att det låter rimligt. Beror ju hur anläggningen är orienterad. Men i söderläge och din lutning ja ca:12000kwh/år borde vara möjligt.

Min ligger i sydöstlig riktning. Jag tappar ca: 14% av min totala kapacitet på 7.2kW solceller.

SV: Re: Ny anl på 12.75kW

12.75*950kwh/kwp är rimligt.

Min på 13,25kw producerade 12100kwh förra året och då har jag en skuggning på morgonen samt vintertid.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- greger [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anl-p-12-75kW-tp5005427p5007828.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Ny anl på 12.75kW

greger
Har sydväst/väst läge, topp produktionen infaller runt 14:00 enligt omriktarens data.
123