Mitt andra solcellsprojekt

Hej allihopa

Jag har tidigare fått beviljat stöd för ytterligare en anläggning på drygt 2 kW. Den tänker jag placera på mitt förrådstak.

Jag har idag beställt ett paket från Nordic Solar. Det består av 9 st 240 W paneler med små växelriktare som placeras under varje panel. Växelriktarna är av märket Enphase.

Den nya anläggningen blir alltså helt annorlunda än den första, som har tre st centrala växelriktare från SMA.

Finessen med att ha lokala växelriktare på den nya anläggningen är dels att den är utsatt för mer skuggor och med en växelriktare på varje panel slipper man problemet att hela anläggningen går ner när en panel är skuggad och dels för att de små växelriktarna är lättare att fördela på valfria faser för att mata in effekten där den mest behövs.

Jag kommer att rapportera här så fort projektet kommer igång.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

calle
Hur blir det med övervakningen av de båda systemen?
SMA grejerna som du har sen tidigare har en logger. Hur kommer du ha koll på det nya systemet?
Skall du använda deras Webtjänst eller finns det något annat nu? Jag har inte riktigt koll på deras utrustning nu längre.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Nej, det blir ju inte så optimalt, eftersom jag måste ha dubbla system. Till min nya anläggning köper jag "Envoy" som är Enphase:s system för övervakning. Den kommunicerar med alla växelriktare via elnätet och presenterar diverse data. Om man vill kan man koppla upp den mot internet och logga data på tillverkarens hemsida och komma åt diverse tjänster, men det är ju frivilligt.

Dessutom måste jag rapportera in produktionen till Länsstyrelsen separat för den nya anläggningen, eftersom det har hanterats som ett separat ärende.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

jos32
Hej Micke, var bor du (län)..

Jag bor i Västra Götaland och skickade in min ansökan 4 april förra året. Har ej fått svar än. Har ringt men det låg 100 ansökningar före för 1 månads sen..

Sjukt att det skall vara sån skillnad i handläggningstid..

Har börjat ändå då jag ej orkar vänta på bidrag så får jag hoppas jag får i slutändan..

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Hejsan

Jag bor i Stockholms län. Jag skickade in min första ansökan i april 2011, men då var pengarna redan slut. I december 2011 kom det mer pengar, eller kanske kom det tillbaka outnyttjade pengar, och då fick jag bidraget beviljat. Min andra ansökan lämnade jag in i april 2012 och fick det beviljat ca två veckor senare.

Så det är nog inte bara själva handläggningstiden som är lång, utan pengarna som är slut.

Starta gärna en tråd i projekt-avdelningen och berätta om ditt projekt.

/Micke

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Varje län har fått en viss tilldelning av pengar.
I Stockholm län så har vi fått drygt 9 miljoner för 2012. Men alla län har fått lite olika antagligen beroende på folkmängd och antal installerbara ställen.
Stockholms innerstad så kan man inte sätta upp lika många panel på taken per invånare så som i tex målilla! Det är liksom färre flervåningshus där.

Handläggningstiden är nog detsamma över allt drygt en vecka men när pengarna är slut så är det bara tyvärr att vänta på nästa tilldelning eller om någon som fått tilldelning inte utnyttjar hela sin del.
Man får ju gissa ganska bra när man söker och priserna sjunker hela tiden och eftersom man får tilldelat 45% så kommer nog de flesta inte utnyttja hela sitt bidrag. Dessa rester delas förstås också ut allteftersom.

Kan bli ett problem om det dröjer för länge med bidraget. Finns det inte en halvårs regel eller var den på 1år? Det borde du kolla upp.
/C

Sent: Saturday, June 09, 2012 11:02 AM
Subject: Re: Mitt andra solcellsprojekt

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mitt-andra-solcellsprojekt-tp4996719p5000995.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Morby
Jag fick mitt svar av länstyrelsen igår att de hade mottagit min ansökan.
Frågan är om man får ett ytterligare svar att det är beviljat eller kommer det i samband med att de ska betala ut pengarna ?
Och då vill de väl ha nån typ av kvitto att det är inhandlat och betalt ?

/Lars

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Jag fick ett besked när bidragen beviljats.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Morby
Jo jag ska starta en ny tråd när jag har beställt grejorna. Kör lite "baklänges" nu med att söka bidraget först och sen beställa. Lite tidsbrist än p.g.a. mitt jobb.
Det är länsstyrelsen i Uppsala jag skickade till.

/Lars

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Lasse
Hej, en liten allmän fråga ang Bygglov för solceller.
Är det brukligt att man måste begära bygglov för att sätta upp solceller, min kommun i Gävle vill att jag skall söka bygglov, skall montera ca 22 m2 på taket på ett garage. Idag röda tegelpannor. totalt har denna sida ca 50 m2 tak. Kommunen säger att "Motiveringen är att om fler solfångare sätts på taket så anser vi att taktäckningsmaterialet ändras väsentligt och då säger lagen att bygglov krävs". hur har ni andra som monterat solceller gjort ?

Re: Mitt andra solcellsprojekt

calle

Jag hade kontakt med min kommun Österåker och efter lite mailväxlande så kom jag fram till att de kräver bygglov om man täcker en väsentlig del av taket med paneler Vatten eller celler. Hur stor del det är väl en bra fråga. Eftersom jag har tänkt att täcka nästan hela taket så måste jag söka.

Fick ett förhandsbesked att det inte skulle vara något problem. Vet dock ännu inte hur mycket det kommer att kosta.

Vissa kommuner typ Södertälje är bygglov för solpaneler/celler gratis! Även några andra har det för att förstärka miljöprofilen eller så skriver dem.

Om du måste betala för bygglov hänvisa till dessa gratis kommuner och se vad det går att göra åt priset.

Det tänker ialla fall jag göra om de kommer med en räkning!!!

/Calle

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Mitt-andra-solcellsprojekt-tp4996719p5001007.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Mycket märkligt. Jag har ett mail från byggnadsnämnden i Österåker som säger motsatsen. Och jag är 100 % säker på att jag tidigare läst ett dokument på kommunens hemsida som säger att byggnadslov inte krävs för solceller som ligger direkt mot taket. Tyvärr kan jag inte längre hitta det dokumentet.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Lowrisk
I Sollentuna ville de att jag skulle söka bygglov men efter att det mottagit min bygglovsansökan ändrade de det till en bygganmälan. Kostade strax under 1000 kr.
Skulle gärna se att det kom någon lag som reglerade detta så det blir lika överallt och att det inte kostar att sätta upp förnybar energi.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Det har inte hänt så mycket, men jag har nu semester och tänkte försöka komma igång.

Jag började med att gräva upp ett dike mellan förrådet och huset. Jag har grävt ner en kabel här för många år sedan, och nu skall det alltså grävas ner en till.

Faktum är att det första diket aldrig blev igenfyllt helt och hållet. Tyvärr har jag dumpat en del tegel i diket, och det får jag sota för nu.

Till slut är diket klart.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Nästa steg är att börja takarbetena. Tyvärr är det en del getingar som håller till där.
Getingar på taket

Jag tog ett vanligt elrör och stoppade in änden i en burk Myrr, så att det blev lagom mycket pulver i röret.

Sedan stoppade jag in röret i närheten av boet och blåste i den andra änden. På så sätt blir det ett Myrr-moln runt boet.

Tyvärr finns det fortfarande en hel del getingar kvar efter någon timme.

Jag stoppar in röret och vevar runt tills jag lyckas mosa boet. Tydligen fanns det en hel del getingar kvar därinne så jag fick fly en bit bort. Bilden är förstorad och tagen på 20 meters avstånd.

Jag vill inte börja jobba på taket innan getingarna är helt borta. Det är nog livsfarligt om man blir anfallen uppe på taket, det kan ju bara sluta med att man blir stucken och ramlar ner. Jag får hoppas att det inte dyker upp fler bon när jag börjar lyfta på pannorna...

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Semestern ville inte riktigt räcka till, men en del har jag hunnit med.

Den nya slangen kom på plats i diket.

Jag var till och med så seriös att jag lade ett varnings-band ovanpå.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Åter till taket:

Efter lite planering har jag kommit fram till var fästena skall placeras.

Fästena skall skruvas i undertaket.

Jag slipar ner kanten på takpannorna så att fästet fälls in lite bättre.

Lite tätningsmassa under skruvarna för säkerhets skull.

Naturligtvis krånglar det lite. En ströläkt kommer i vägen för det här fästet.

Jag löser det genom att vända på fästvinkeln och skruva fast den under pannan till höger om fästet istället.

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Aluminiumprofilerna bultas fast i fästena.

Eftersom panelerna skall monteras "liggande" monterar jag profiler på andra ledden också.
Fästen för solceller

Profilerna fästs med vinklar som skruvas i specialmuttrar som fästs i spåren.

Och så här blev det:

Re: Mitt andra solcellsprojekt

Här har jag monterat kablagen till växelriktarna.

På kablarna sitter kontakter monterade med jämna mellanrum. En liten Enphase-växelriktare monteras under varje solpanel och ansluts till kontakten.
Enphase kabel

Re: Mitt andra solcellsprojekt

vickersol
Vad är det för montagesystem du använder?

123