9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

1234 ... 8

9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Det var värst vad många stora installationer det var här!

Jag har köpt paneler/invertrar från våra vänner i Tjeckien och har kostnadsmässigt landat på ganska exakt 13 000 kr/kW inkl moms och inkl frakt, vilket jag tycker verkar vettigt. Elektrikerarvode och fästelement tillkommer men solcellsbidraget avgår (när det nu kommer...). Jag har satt tryckimpregnerade reglar längs taket med fästvinklar/farmarskruv i trapetskorrugerat plåttak.

Panelerna sitter på mitt kontor, vänstra byggnaden på bilden, riktning sydsydost. Mycket träd som skuggar denna årstid och behöver ta ned en större tall, men är väldigt nöjd med mina Involar som säkerställer att alla paneler presterar vad de kan om de kan. En bidragande orsak var att installationen blev enkel på det låga huset, skönt för en sextioplussare med trasiga leder, tog en dag att få upp dem med reglarna på plats.

Vill gärna sätta ett gäng längst upp på stalltaket till höger också, ni ser själva varför. Visserligen är det litet sydvästligt, men det blir suveränt högt och fritt. Men blotta tanken på hur jag ska få upp fästen och paneler gör mig betänksam, man får väl nästan räkna med att få dit en skylift för att få till det och dessutom verkar det vettigt att byta ut takplåten när man ändå håller på, den nuvarande är sådan där "sinuskorrugerad" och har en del rostfläcker. Där någonstans känns det som om det skulle kunna gå åt litet för mycket pengar.

Det finns folk som menar att den takplåten håller en mansålder till med linoljefärg på, någom som har erfarenhet av det?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Ett pris på 13 kr/W är bra, då kommer du väl kunna hamna runt 10 kr/W då elektriker/fästelement tillkommer och bidrag avgår.

Har ingen erfarenhet av takplåt, men ska du ändå upp och stryka på linoljefärg så kan du ju montera solpanelerna samtidigt.

Gaveln på stallet pekar nästan mot söder om jag förstod det rätt, sydsydost?
I så fall skulle en vertikal montering på gaveln vara ett alternativ.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Här är en enkel modell från solelprogrammet som visar vilket energiutbyte man kan vänta sig i olika riktningar:

http://www.solelprogrammet.se/Projekteringsverktyg/Energiberakningar/

Enligt den så är västsidan något bättre, indextal 88 jämfört med 81, och är det i riktning västsydväst så blir det ännu ett snäpp bättre.

Fast modellen tar troligen inte hänsyn till snötäckning, som kommer vara till södersidans fördel.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

filip71
Det där med snötäckning blev ju lite intressant nu när vi fick lite flingor. Teorin är att östpanelerna ger mer för att de är svalare på morgonen jämfört med västpanelerna på eftermiddagen. Nu när det ligger snö på panelerna på morgonen och är det kallt (och isskorpan inte smälter) så är ju det snarare en nackdel jämfört med västsidan... Svalt är ju bra, men inte pga skuggning...

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Ja, det måste påverka produktionen negativt att frosten/snön ligger kvar när solen skiner.

Fast det är en ganska kort period på året då det är så, på sommaren är det ingen frost alls,
och mitt i vintern ligger snön/frosten kvar hela dagen även då solen skiner,
så det blir samma bortfall på västsidan.

Så sett över ett helt år kan det ju ändå bli bättre.

Snöflingor redan! Får hoppas på en fin vinter.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Här finns mer information om projektet:

http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J

Himla onödigt när man satte prodduktionsrekord flera dagar i rad!

Men det har ju varit tillräckligt med sol för att man ska vilja ha mer. Jag har tidigare tänkt att bygga ut på stalltaket och när det var trevligt väder i veckan gav jag mig upp med måttbandet. Jag hade tänkt 3 + 3 paneler längst upp i en rad (med ett "hål" för ventilationsskorstenen) och jag har insett att där finns också möjlighet att sätta en andra rad med 7 paneler under.

Men när jag nu var på stegen och dividerade längden på takplåten med höjdmåttet på 240 W-panelerna så studsade jag till, där stod nämligen 2,99 i miniräknaren. Det innebär alltså att jag får plats med tre rader paneler och det blir bara någon centimeter över och det innebär ju då 7 + 7 + 6 = 20 paneler = 4,8 kW, ihop med de 2,16 kW jag redan har så blir det ju perfekt för den 3 x 10 A-grupp jag använder. Som gjort för en 5 kW trefas SMA med 2 strängar med 10 i varje.

Man riktigt känner hur det börjar klia i hornanlagen i pannan ;-)

En fundering: Om man sätter tre rader på det viset så verkar det ju knäppt att låta vattnet som rinner av panelerna rinna ned i en springa mellan dem, någon som har en bra idé om ett montage där de ligger mera som "Takspån"? Vinkelen är 35 grader och jaga kan ju offra någon grad för att få ventilation = kylning med en luftspalt mellan raderna.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

SV: Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Montera dem med 5mm avstånd. Allt rör på sig så skulle de ligga diktan så kan det uppstå onödiga krafter och saker lossna eller gå sönder. Montera inte heller paneler så de är högst. Nacken bör vara högre då skiter fåglarna där istället får på panelerna. Låt dem istället hänga ner lite. Eller varför inte prova liggande montage?

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Anders J [via Solcellforum] skrev ----

[...]

2,2 kW i Gryt, Ösmo
http://s-solel.se/vastergryt/

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/9-x-240-W-Involar-i-Gryt-Osmo-tp5002364p5003228.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Är det så här du menar?

Det kan ju fungera, men monteringen blir troligen besvärligare än om de ligger i samma plan.

Dessutom brukar solpaneler brukar ha en tunn ram (högst någon cemtimeter), så det får inte vara mycket överlapp med panelerna, annars skuggar de varandra.

Om vattnet rinner ner från de enskilda panelerna borde väl inte spela någon större roll eftersom det är tak under.

Extra kylning är bra att ha, men det har nämts en "skorstenseffekt" här på forumet.
Vet inte hur den påverkas av att sätta panelerna omlott.

När det gäller utrymmet, så kan man ju låta panelerna sticka ut lite.
Och de är ju nedåt bättre än uppåt enligt calle ovan.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Nu var det beställt 22st 290w paneler från EV power, hoppas allt går vägen, känns alltid lite galet med förskottsbetalning..

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Ska bli intressant att följa!

Du kan följa frakten via TNT:s webbtjänst när du fått spårningsnumret:
http://www.tnt.com/express/sv_se/site/home.html

Så kan du se var pallen befinner sig. Du borde få spårningsnumret under morgondagen.

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Såg man kunde köpa extra tjänst så de fotade " lasset" före de åkte, och bättre uppföljning.

Förde över pengarna igår kväll, de lämnade kontot i fm, tar väl några dagar innan de har dessa, de hör tydligen av sig när de anlänt och varorna packas..

Trevlig helg.

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

En detalj:

En 5 kW växelriktare till 4,8 kW solpaneler fungerar, men det går utmärkt att använda en växelriktare med lägre märkeffekt än 4,8 kW.

SMA rekommenderar 20% högre paneleffekt än växelriktareeffekt har jag för mig.

Prova med Sunny design:
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/SunnyDesign/Home

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Snabba ryck..!! pengarna drogs från kontot den 21/3, och fick mail från Ev power och från TNT att panelerna lämnade Tjeckien kl 18.45 ikväll den 24/3,  beräknad lev 31/3 i Umeå..

Hoppas hoppas hoppas..

Trevlig kväll..

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Jo, men eftersom jag är övertygad om att jag vill ha panelerna, i synnerhet om de ligger i långa strängar seriekopplade, galvaniskt isolerade från nätet samt att jag har ett litet problem med hög nätimpedans här längst bort på matningen så vill jag ha hygglig symmetri på faserna.

Och då är det ju enklast och snyggast med en trefasinverter och det blir inte så mycket att välja på. Detta, tillsammans med att skuggan av en större klunga granar (på mark som inte är min) vandrar in på stalltaket med början kl 15:30 gör att det inte är alldeles självklart. Dessutom så föreslår ju SMA:s webbmoj, förutom just femkilowattaren, en massa kombinationer med mindre invertrar och mikroinvertrar. Råddigt.

Så det kan vara så att jag, nu när jag ser på solskuggorna med litet andra ögon, studerar noga hur det ser ut och kanske bygger ut med litet färre paneler på den minst skuggade delen. Mikroinvertrarna har ju den stora fördelen att det i ordets bästa mening blir skalbart. Priserna på paneler ligger för högt, de hade väl antagligen legat nere på 0,40 - 0,50 EUR/W om de hade fått vara i fred och detta ihop med att det förefaller som om statens solcellsstöd ohjälpligt är slut i länet gör att jag nog tänker några varv extra.

Satte f ö nytt dagsrekord i går med 3,05 kWh/kWp och då var det ju ändå bitvis molnigt och sådant inspirerar.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Hej A

Vi har ganska sammalika anläggning, 9st 240w med microinverter, kom upp idag till 1850w så det börjar ta sig, laddade in 9.01kwh idag..

Pratade med solcellskillen på Länstyrelsen och han sa att bidragspengarna är slut för närvarande, men kan plötsligt inkomma mer, så ansökan kvarstår, men jag bygger vidare hursom..

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Dagen började bra och vi var över 1 kW före kl 9, men sedan kom det moln och så blev det som det blev. Jag har ju en del skog runt oss och dessutom lutar taket för litet. Men framåt sommaren borde det bli desto bättre. Det högsta jag registrerat är 1,73 kW, jag lagrar data för varje minut, får ett mail kl 01.45 med gårdagens avläsningar. Jag tror nog att det var sådan där "molnbrytning" då, tror att jag knappast kommer över 1,5 kW denna årstid. Men det finns mycket data att grotta med om man inte har något annat för sig ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Hej igen..

Tror nog det är svårt att komma över 1850w, vi hade sol idag, men delvis moln/sol på em, vi har skugga på morgonen, husets nock skymmer, sen bor vi mer norrut..

Men det tar sig..! Såg solpanelerna från Ev power var i Tyskland i em..

/A

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

Anders J
Med de priser som SolEl i Dalby presenterar nu så är det såvitt jag kan bedöma första gången som europeiska paneler kan matcha kineserna, kanske delvis beroende på att priserna hålls på en konstlat hög nivå. Det vore ju väldigt spännande att veta vad som händer när EU-embargot löper ut.

Men, med en vulgokalkyl:

20 st 255-wattare och en 5 kW SMA från Dalby blir 52 770 kr, inklusive moms. Om man antar att man till slut ändå får 35 % solcellsstöd så hamnar man på 6,73 kr/Wp!

Jovisst, fästelement, kabel, kontakter och någon allmosa till elektrikern tillkommer ju, liksom kanske en tur till Skåne och det egna arbetet. Som bonus kan man ju också gratis ramla ned från taket och slå sig fördärvad.

Men ändå, det är riktigt vasst, det är litet som att det kliar i Enter-tangenten ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 9 x 240 W Involar i Gryt, Ösmo

nelos
Ja, det är bra om priserna börjar närma sig kontinentens, ser ingen anledning till högre priser i Sverige annat än låga volymer.
Vi får hoppas att strafftullarna tas bort så snart som möjligt.

För övrigt, någon som lyckats hitta några officiella EU-dokument om minipriset på 0,56 Euro?

Demokrati verkar inte vara EU:s starka sida. Enligt svensk offentlighetsprincip ska information vara tillgänglig om de beslut som fattas.

Men inte i EU tydligen? Eller har någon lyckats hitta dokument som beskriver det hela?

http://cleantechnica.com/2013/07/28/european-union-reaches-agreement-with-china-solar-panel-trade-dispute-resolved/

1234 ... 8