3,64 kWp i Skaraborg

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Norrlandssol.
Jag är sällan och klättrar på taket och berör skenorna, och känns vågat att jorda skenorna, som bekant vill blixten slå ned på högsta jordade punkten, men klart blixtnedslag är få..

Sen är jag lat, jag gjorde det enkelt och bra, orkade inte heller kapa ur betongpannorna..

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mitt projekt drar iväg i tid, har haft lite småstrul och mina fem första paneler satte jag i lodrät rad som trots mätande och måttande blev snett, litet fel i början ökar på fem meter
Inget att gråta över, två av dessa fick gå vidare till takkupan, de var ju redan på väg... , och en till takkilen mot takkupan. De sista två justerade jag och bytte taktik. Är även lite kräsen när det gäller vädret och så har vi det sociala också. Men skulle idag varit klar med montaget om inte regnet kommit.
Fick hjärnsläpp när det började regna, avbröt jobbet men för att skydda kontakterna mot regn på en ej färdigmonterad panel så satte jag ihop dess kontakter ... , kom efter någon timma på vad jag gjort, blir ju kortslutning av panelen, men min bedömning är väl att ingen skada skett, mulet väder, samt att kortslutningsströmmen Isc=9,36A gäller vid standard conditions. 4 kvmm kabel tål betydligt mer. Kabeln klarar sig men tål själva solcellerna kortslutning? Någon som vet?

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

jansimon
Spontant.... Man skapar ju en sluten krets när man kopplar ihop den. Om det inte är någon belastning i den slutna kretsen så bör inte någon ström vilja röra sig... Det här borde jag kunna känner jag :/ Eller blir det strömrusning och värmeutveckling av detta tro?

Mät säger jag. Obelastad gissar jag att du skall ha ca: 37-38Vdc. Har du det så har panelen klarat sig skulle jag säga.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

HAr bestämt för mig att jag läst om detta och det skall inte vara någon fara att ha panelen kortsluten under "kortare" perioder ex någon enstaka dag. Har dock för mig att panelerna kunde ta skada vid en längre tids kortslutning, vilket det ju inte varit frågan om i ditt fall.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Äntligen klar med montaget, ska bara flytta bort TV-antenn på takkupan också samt måla de på höger sida utstickande skenorna svarta. Vidare är det till att be elinstallatören komma för anslutning till nätet.
Panelen som jag kortslöt har jag mätt spänningen Voc på, och den är OK. Har också mätt upp 13,25V på tamparna från taket nere vid växelriktaren. Har ju SolarEdge effektoptimerare som ger c:a 1V per optimerare som en säkerhetsfunktion till dess att slingan är driftsatt mot växelriktaren. 13 st X 1 V = 13 V.

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Det ska inte vara någon fara att kortsluta en solpanel.
Spänningen kommer vara nästan noll, och därför blir också effekten nära noll.
Då finns det ingen effekt/energi som kan förstöra eller värma upp något.

Det är dessutom så man mäter kortslutningströmmen.
Har själv provat att kortsluta en panel och mäta strömmen med en tångampere-mätare.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Jag kanske ska tillägga att man ska vara försiktig om det är fler än en solpanel som är seriekopplande
och sedan kortsluts. Det är visserligen ingen fara så länge de är kortslutna, men kopplar man loss
MC4-kontakterna i solljus kan det bli en ljusbåge som man ska ha stor respekt för.

Spänningen blir inte noll längre, och då utvecklas stor effekt när strömmen fortsätter flyta.

Såhär... fast lite mindre:
https://www.youtube.com/watch?v=vqgNrj6oEdc

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

då är elinstallationen mot nät klar sedan några dagar och jag har provkört. Jag valde anslutning mot fasadmätarskåpet som innebar att bryta upp befintlig huvudledningen mellan fasadmätarskåpet och gruppcentralen, dra in matningen genom väggen till en ny central för solcellsanläggningen, sedan tillbaka till fasadmätarskåpet, in på en ny kopplingsplint på vilken även huvudledningen lades in.
Jag pratade med elinstallatören om "fenomenet" 16+16=32A som DrivMedEl beskrivit i tråden http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Det-kan-ha-betydelse-var-i-min-anlaggning-jag-ansluter-produktionen-tp5006400.html och vi var överens om att lägga in en extra säkring mot detta.
På bilderna kan ni se att jag har låtit få installerat hela fyra kWh-mätare, lite många kanske, men går på hobbykontot, tycker det är kul med loggning.
De två stora är köpta på blocket och mäter utmatning (köp) respektive inmatning (sälj) till nät. Har testat dem innan och fann att de bara reggar vid rätt strömriktning, med inmatningsmätaren kopplad för strömriktning för överskottselen så borde det funka (inte kunnat se det live ännu då det är mulet och det lilla gått till egenförbrukning). Jodå, bekräftar nu att det funkar.
Den minsta mätaren (enfas) mäter min produktion samt den mindre trefasmätaren mäter min konsumtion.
Nu väntar jag på inmatningsavtal och byte av mätaren i fasadmätarskåpet samt ska välja elhandare för min överskottsel.

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

magneten
Grattis till en snygg installation!
Helt klart ett + för bra mät/uppföljningsmöjligheter ☺

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Snyggt

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Har döpt min anläggning till "Solsidan" och låtit den bli publik.
Se https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/public_home
Har dock ännu inte fått mätaren bytt, så har bara kört i drift sporadiskt, men idag har jag låtit anläggningen vara igång för testnings skull.
Fortsättning följer ....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

callec
Bra om du gör ett tillägg med ortsnamn efter Solsidan.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
Callec, tänker du på ortsnamn för pvoutput skull, eller annan anledning? Jag har inga planer på pvoutput, i alla fall inte nu på ett tag. På SolarEdge Monitoring Portal ser jag ingen av svenska anläggningar som har med ortsnamnet ihop med anläggningens namn.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

callec
Oavsett vilken portal eller listning så är det av intresse att se var din anläggning finns.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Väl inne i site Solsidan så ser jag nu att ortsnamn inte framgår. Däremot om man söker siter på exv. sweden så framgår det i träfflistan på vilken ort respektive site finns.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

callec
Vi som är aktiva här, vi vet var du håller hus men en gäst som läser en listning från ex.vis Nelos ang. någonting har inte en susning om var solsidan befinner sig.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Min elinstallatör fick ytterligare ett jobb förutom inkoppling av solcellsanläggningen, han fick installera en jordfelsbrytare för gruppcentralen och lite andra ändringar invid gruppcentralen.
Men lät honom också installera ett dubbelt vägguttag under solcellscentralen vilket då gör det möjligt att frånkoppla gruppcentralen och ändå kunna hämta ström från detta nya vägguttag
Efter detta jagade jag på om färdiganmälan och vid kontakt med nätägaren om inmatningsavtal så fick jag överraskande svaret att de inte upprättar avtal vid så liten produktion. Dock fick jag ett anläggnings-id-nr. för produktionsanläggningen. Vidare överraskande kom de och bytte mätare redan efter någon/några dar, och då detta innan jag hade klart med vilket elhandelsbolag jag ville ha.
Jag behöll min nuvarande elhandlare och förstod strax också att, vad det verkar p.g.a. rutiner, man måste vänta med byte till ett senare tillfälle.
Hoppas nu bara att det funkat med registreringen av mitt produktionsavtal med elhandlaren då det spontana svaret från dem var att de inte kunde registrera f.r.o.m. ett datum bakåt i tiden.
Hur som helst så byttes mätaren 150512 och bästa produktionsdagarna så här långt var 14 och 15 maj med 24,9 resp. 25,3kWh som då ger 6,84 resp. 6,95kWh/kWp. Näst efter kvinnliga kurvor så är min produktionskurva för 150515 bland det snyggaste jag sett med bara ett hack i kurvan

Har 150507 anmält utförd åtgärd avseende mitt bygglov samt bifogat kontrollplan och intyg om överensstämmelse.
Har idag frågat kommun om hur det går med slutbeskedet för mitt bygglovsärende då jag tänkte använda detta som bevis att solcellsprojektet är klart.
Fick snabbt besked av kommun att det skett en kommunikationsmiss angånde att kontrollplanen var inlämnad, så nu har jag redan fått mitt slutbeskedsbeslut i digital form.
Har nu också momsreggat mig.
Har ansökt o beviljats behörighet till Energimyndighetens e-tjänst.
Har därefter via Energimyndighetens Eugén ansökt om godkännande av anläggning för tilldelning av elcertifikat och ursprungsgarantier.

Ansökan om Cesar samt ansökan om utbetalning av solcellsstöd återstår.

Fortsättning följer ....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Jag fattar inte hur du menar med det nya uttaget. Om du kopplar bort huvudventralen får du väl ingen ström från växelriktarna.

Eller har jag missuppfattat det hela?  Det har hänt förr...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
Min solcellscentral ligger kopplad till anslutningspunkten i fasadmätarskåpet, solcellsanläggningen bryts alltså inte bort om brytaren i min vanliga gruppcentral slås ifrån.