3,64 kWp i Skaraborg

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
De kräver tydligen krav på "kontrollplan" i Skövde kommun:

===========================
...har ansökt om bygglov för solceller i Skövde Kommun. Nu har de hört av sig och begär att jag även skall upprätta en s.k. Kontrollplan för installationen.
Hade även din kommun krav om Kontrollplan?
Bland annat skall entreprenör uppges och som skall utföra egenkontroller. Problemet är att vid egenmontage har man ju ingen entreprenör.
Någon mer på forumet som haft bygglovskrav och i så fall även krav om Kontrollplan?

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Morby
Jag tror säkerligen att de inte har förstått det hela med solceller på taket. Någon som behandlar bygglov på kommunen har inte satt sig in i frågan/begäran som bara skickat automatiskt ut en begäran om en kontrollplan. Jag skulle lyfta luren och prata med folket där eller än bättre åk dit och prata med kommunens bygglovsavdelning. Då klarnar nog allt för dom vad det handlar om.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

.... idag har jag monterat upp växelriktare och låda med DC-brytare / överspänningsskydd.

I lådan har jag tagit upp ett hål och sedan täckt det med plexiglas, detta för att ha koll på om något av skydden löst ut och behöver bytas. Såg till att få in ljus, så man inte behöver hämta ficklampa.
Kommer att bli mer eller mindre daglig tillsyn då den sitter vid groventrédörren som är flitigt använd.
Vet att det finns lådor på marknaden där hela locket på lådan är transparent, men så var inte min.

Lättinstallerad låda

fortsättning följer ....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Anders J
Vem levererade DC-brytaren? Typ?

Jag får en uppfattning om att många helt enkelt struntar i den, men det finns ju krav på att den ska finnas och rätt ska vara rätt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
Lådan komplett med DC-brytare och överspänningsskydd är levererad av Solcellsproffsen men Solar Supply säljer den också. Lådan är en Weidmüller 8000012787, men är nog en kundspecad produkt, finns på Solcellsproffsens hemsida. DC-brytaren är en BENEDICT LS32 VZVH4 A4.
Är du ute efter enbart DC-brytare kanske GARO  E 31 340 35 kan vara något.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Kostal Piko har en DC-brytare inbyggd i växelriktaren, så så tolkar jag det som att man inte behöver någon extern brytare.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

.... har införskaffat 3 st enfasiga kWh-mätare för att kolla upp vilken fas jag har störst förbrukning på, så jag sedan vet vilken fas som min enfasiga växelriktare ska läggas in på. Detta är kanske en lite onödig kostnad, men det får tillskrivas hobbykontot.
Rekommendationen vid enfas växelriktare är ju att lägga in den på fas med störst förbrukning, men tror inte det egentligen spelar så stor roll då väl debiteringsmätaren summerar alla faser, detta har ventilerats i annan tråd. Dock känns det tryggt att lägga sig på rätt fas, man vet inte vad som kan hittas på i framtiden ifråga om debitering.
Började innan köpet av mätare med en kartläggning vilka förbrukare och dess effekter som låg på respektive fas men gav upp den metoden då ju de olika förbrukarna är inkopplade olika lång tid. Har viss tid på mig för mätstatistik innan jag har solcellsinstallationen klar. Fast det bästa hade varit att jag redan mätt detta under de månader när solceller ger mest, för förbrukning varierar naturligt under året, men säkerligen även mellan faserna. Någon av faserna förbrukar mest under vintern, men på sommarhalvåret är det kanske en annan fas.
Men hade helst velat haft trefas.        Fortsättning följer....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

magneten
Det e alltid roligt att mäta och veta, i äldre hus är det inte helt ovanligt att flest förbrukare ligger snedfördelat på L1 (enligt min elektriker) får väl se vad du kommer fram till.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Tänkte ansluta min växelriktare till router via s.k. home plugg, alltså Trådlöst nätverk via elnätet, men har provat det vid loggning av data från mina solfångare (varmvatten). Men fick då allt emellanåt dålig överföring, gul LED och t.o.m. röd i stället för grön. Det visade sig att de använda vägguttagen låg på olika faser.
Har någon kunskap om denna teknik? Ska det funka även mellan pluggar på olika faser?
Själv tänker jag att signalen kanske måste ut till närmsta trafostation, där byta fas och sedan tillbaka? Såvida inte närliggande granne har något trefasigt i drift som signalen kan smita över i? Eller går signalen via andra enfasiga förbrukare på samma fas som första pluggen och sedan via nollan och enfasförbrukare på den andra pluggens fas?

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

callec
Inget bra svar, men

Jag har ett hus tre våningar och källare.
Där kör jag med både wifi och homepluggs samt wifi-extendrar.

Pluggarna i elnätet fungerade inte så bra så jag tog hit en elektriker, skulle ändå få några andra jobb gjort.
Berättade om problemen med homepluggsen.
Elektrikern gjorde sitt jobb och kopplade om lite sladdar i elcentralen.
Därefter fungerade allt bra utom i vindsvåningen, där skulle han behöva byta ut lite grejer så jag skippade det.
Konklusionen är att det går att fixa.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Vilken fas du lägger den spelar ingen roll, förstår tanken/frågan om jag skall ansluta en förbrukare på 3.5-4kw på en fas, för att ej överbelasta.

Och som redan sagt så summerar elmätaren faserna, de största enfasförbrukarna vi har är motor/kupévärmare samt vattenkokaren 1.8kw, sen kompressorn på värmepumpen är enfas, 900-1000w, sen elpatronerna stegar mellan olika faser.

Jag har 3-fas solanläggning, men så här efteråt så spelar det ingen roll.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

magneten
Det är inte alla elmätare på marknaden som summerar förbrukningen mellan faserna.
(beror på hur de är konfigurerade, ej märkesspecifikt alltså).

Vissa summerar och vissa mäter och registrerar varje fas för sig, import/export.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Då har jag så smått vaknat ur min vinterdvala och gårdagens uppgift var att såga till mellanlägg för takkrokarna. Valde till detta våtrumsplywood P30 2500x900x15. Var först inne på att ta formplywood för att den har skyddsfilm mot fukt, men 15mm fanns bara hos Beijers och kostade runt 800kr för en fullstor skiva, varav jag bara behövde 800x800. Spillbitar av 15mm skiva har jag inte lyckats finna. Vet inte vad våtrumsplywood har för speciella egenskaper, men kanske extra fukttålig? Vill gärna ha fukttålighet då konstruktionen skall sitta uppe under så lång tid.
Annars har jag fått tips om s.k. pallningsbrickor i plast 2, 5 och 10mm, men upplever att det blir så många bitar att pula med och inte rätt storlek samt hål på fel ställe.
Behovet är att montera takkrokarna 17mm över takytan för att komma ut med kroken 5mm över pannorna. Har därför även köpt 2mm Schletter's plastmellanlägg, 15+2=17.
På bifogade bilder ser ni att jag gjort mellanläggen med en spets på. Tanken med detta är att jag inte vill ha någon horisontell yta där det kan ansamlas bôs, sand o annat skräp som binder fukt.
Mitt tak har bärläkt vilandes på ströläkt och då ligger ströläkten på takstolen, där den då är i vägen för takkrokarna. Har då att välja mellan att kapa bort en bit av ströläkten där takkrokarna skall sitta eller att klyva (osymmetriskt) mellanläggen och lägga en bit på var sida om ströläkten. Båda alternativen har sina för o nackdelar. Får se vad jag väljer. Inväntar högre utomhustemperatur för monteringen då jag även tänker använda tätningsmassa vid montering och som har en lägsta temperaturgräns för applicering.

Fortsättning följer.

SV: Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Jag använde bitar av ett parkettgolv som mellanbitar. Det var på inrådan/tips ifrån firma som bygger solanläggningenar. Fungerade alldeles utmärkt. 2 itaget och de klarar mycket fukt.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Mono Wafer [via Solcellforum] skrev ----

[...]
3,64kWp, 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, Skaraborg, 45° taklutning, Azimut 196° syd-syd-väst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/3-64-kWp-i-Skovde-Skaraborg-tp5006357p5007080.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Hur mycket lutar taket?

Mitt lutar 45grader så det finns inte en chans att vatten rinner in åt fel håll.
Jag har enbart plyfaskivor mot takstol.
Fästena är skruvade med slagskruvdragare rakt igenom parkettbitar alt läkt, plyfa och sedan rakt ner i takstolar. 140mm rostfria M8 skruv. Kommer aldrig att lossna. 2st per fäste. Alltid ner i takstol även om fästet är placerat åtsidan för att passa takpannorna.
Satte upp min i december,  det var -15! Man jobbar fortare då.... :-)

[...]

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

calle, jo jag har tidigare läst om ditt montage i vinterkyla, var mycket imponerad, men du hade väl ett slutdatum - blåslampa i baken som värmde dig
Mitt tak har som ditt 45 gr. lutning, vad jag menar är att jag vill undvika hyllor som stoppar upp exv. björkfrön, som letat sig in under pannorna, från att rasa vidare ned. Har björkar i närheten och har sett hur det kan ansamlas under pannorna och binder fukt.
Angående fastdragningen av takkrokarna i takstolen, har ni skruvat bulten snett ned mot takstolens mitt för att säkerställa att ni inte hamnade för nära takstolens kant? Mina takstolar är bara 45mm breda och då jag heller inte vet hur väl ströläkten är centrerade så känns det som en bra gardering att skruva snett ned mot centrum. Fast då kommer inte skruvens skalle att plana mot takkroken.
Har sett följande i en instruktion: The distance of the wood screws from the edge in the rafters and/or purlins is stipulated in the DIN 1052 standard. The minimum distance is the triple diameter of the screw.
I mitt fall med M8 skruv skulle det då krävas 3x8=24mm ut till kant, en omöjlighet när takstolen bara är 45mm.
Fortsättning följer....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Förutom senaste rycket med mellanlägg har jag även dragit VP-rör för nedledning av kablarna från taket. Jag köpte 20mm rör då det blir 2x 6 kvmm solkabel samt 1x 10 kvmm gröngul RK i rören. Jag lyckades trycka in 3x3=9m rör under nockpannorna, blev väldigt lycklig över detta då jag därmed slapp lyfta av nockpannorna. Det slog stopp 2-3 gånger men lyckades komma vidare. Min metod var att sätta en kon/spets på första röret, och man tager vad man haver, det blev en plasthatt från ett läppstift
En del av er har visat hur ni löst nedledningen, själv har jag ett vidbyggt garage som växelriktaren sitter i och valde att gömma röret innanför vindskivan.
VP-rör är väl inte UV-beständiga men innanför vindskivan undviks direkt solbestrålning, men nedre delen av rördragningen hamnar på huspanelen åt öster, hoppas att lite färg på rören stoppar UV-strålning.

fortsättning följer....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Har tidigare anslutit en nätverkskabel till växelriktaren. Då var jag på gång att köpa crimpverktyg för nätverkskontakt när jag i sista stund upptäcker att SolarEdge varit framsynta och försett växelriktaren med bra kabelförskruvningar. Två av kabelförskruvningarna hade hål för tre kablar vardera. Några av dessa hål i gummit var uppskurna så att kabeln inte behövde träs genom gummits hål vilket ju inte går med en färdigkontaktad kabel och själva förskruvningens hål var också så pass stort att nätverkskontakten gick igenom. Bra jobbat SolarEdge.

Däremot tycker jag att den nätverkskontakt inne i växelriktaren som man sedan ansluter till har en dålig placering. Man är tvungen att böja nätverkskabeln väldigt tvärt för att få dit den. Hur nyttigt är det för kabeln? Har för mig att det finns regler för hur liten böjradie som är tillåtet?

fortsättning följer....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Morby
Av bilden att döma verkar inte kabeln vara så våldsamt böjd men det som är känsligt för hårt böjda kablar är att dämpningen i kabeln som ökar då  och märks först vid höga hastigheter såsom Gigabit men i vxl-riktaren talar vi väl bara om 10Mbit eller 100Mbit.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
tack Morby, ett bekymmer mindre.