3,64 kWp i Skaraborg

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

thomas_blekinge
Tack, Arne, även från mig, som är helt grön i detta!
21 st 260 W moduler

Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Här är lite mer statistiklek, en annan variant.

Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Mono Wafer
Det är bra med effektoptimerare för att ha koll på sin anläggning. Idag så tittade jag på min växelriktares display, vilket jag inte gör så ofta, och upptäcker då att den bara har kontakt med 11 av 13 optimerare  Jag går då in på SolarEdge portalen och ser följande:

De två på takkupan är svarta och har 0 kWh i produktion. Första tanken var snö, för här är taklutningen bara 27 grader så snön rasar av senare här jämfört med de övriga panelerna som ligger på 45 grader. Men nej, så sent rasade det inte av och fastän lite blir kvar i nederkant på dessa två porträttmonterade paneler så borde det gett åtminstone lite i produktion, för sent på em så var de tror jag helt rena. Portalen gav också detta:

Man ser att en kurva fattas för senaste dagen. Den ena kurvserien är från en ej "svart panel".
Så det blir nog till att klättra upp på taket, men jag avvaktar någon dag och ser om felet kvarstår.
Elände, men det positiva är att jag via växelriktarens display kunde se att något var fel, samt att via SE portalen kunna se vilka optimerare/paneler som fallit bort.
Vore bra om det gick att få ett email när växelriktaren tappat kontakten men en eller fler effektoptimerare.
Någon som vet om detta är möjligt?

SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Markerar du på en av de som ej fungerar och "högerklickar" så ser du när den senaste rapporterade någon produktion och hur mycket.

Samt i övervakningsdelen så kommer du att få varningar att de inte rapporterat på några dagar. Samma varningar får man pga snö.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Mono Wafer [via Solcellforum] skrev ----

[...]

Solceller 3,64kWp 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, växelriktare SolarEdge SE3000 & SolarEdge effekt- optimerare, 45° taklutning, Azimut 196° sydsydväst i Skaraborg. Villa 157m², Solfångare Wagner Euro L20AR (vatten) 9,44m², 750L accu, Vattenmantlad pelletskamin Rika Evo-Aqua, Volvo med äkta GAS-pedal Bi-Fuel. https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Solsidan#/dashboard

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/3-64-kWp-i-Skaraborg-tp5006357p5010015.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Mono Wafer
Tack Calle, då har jag lärt mig något nytt igen. Med övervakningsdelen antar jag att du menar det som kallas Alerts? Verkar inte gå att koppla ihop med e-mail.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Problemet löst, det måste ändå varit snö som släckt ner de två optimerarna. Idag gav jag mig upp på garagetaket och därifrån nådde jag takkupans två paneler med min snöraka, för jag ville ha besked om hur det var med de två nedslocknade. Och se, de startade upp
Men den dagen för snart en vecka sedan, var jag så säker på att de var tillräckligt rena från snö, eller så blev de rena från snö för sent på dagen.
Det jag skrapade ner från takkupepanelerna idag var 10-15 cm tjockt snötäcke, medans de övriga 11 panelerna som ligger på 45 graders taklutning var helt rena från snö. Även mina solfångarpaneler (varmvattenproduktion) var helt rena från snö. Har emellertid noterat att solcellspanelerna blir snöfria lite tidigare än solfångarpanelerna.
Jag är glad för att jag har en brant lutning på taket i detta sammanhang.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Mono Wafer
Idag har min anläggning varit i drift i ett år och med anledning av att Länsstyrelsen vill ha in blanketten "Uppföljning av statligt stöd till solceller" så gjorde jag en avläsning av min produktionsmätare.
Det blev 3219 kWh för min lilla anläggning, = 884 kWh/kWp för period 150512-160511.
SolarEdge beräkningsprogram kalkylerade en årsproduktion på 3334 kWh, så jag känner mig nöjd med resultatet med tanke på att snedskugga från takkupa samt skuggande träd hos granne drar ned produktionen.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Monowafer,

Har det hänt att din växelriktare har klippt" någon gång?
Du har ju installerat 3,64 kWp och mer än växelriktarmärkeffekten 3,0 kW.

Vi har installerat 16,3 kWp och växelriktarmärkeffekten är på 12,5 kW,
och har hittills sedan juli 2015 inte sett någon klippning på effektkurvan.
Kanske kommer sådant i mitten av juni? För övrigt personbästa igår med 94 kWh.

I Magnetens projekt-tråd, och hans inlägg den 4 maj, 2016, så syns tydligt på effektkurvan att hans växelriktare klipp bort all effekt över 3,7 kW.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Mono Wafer
Arne, Märk att två av mina paneler är riktade åt öst-syd-öst, så därför hamnar effekttoppen för dessa två vid en tidigare tidpunkt än de övriga. Men har i min tråd "hack i kurvor" under Frågor o Svar berört att kurvan planat ut vid något tillfälle. Det var tidigare i år och säkert vid lägre utomhustemperatur. för trots en strålande inledning på nuvarande Maj månad så har jag inte nått upp över min strypning 3200W, möjligen 160510, men så har vi nu också högre utomhustemperatur.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Daniel 01
Hej!
Mycket intressant tråd, jag har en fråga som kanske är lite off topic, men jag såg att vi verkar bo i samma del av landet så jag passar på att ställa den.
Jag bor i Skövde och är på gång med ett solcellsprojekt. Hur upplevde du bygglovshandläggningen från kommunens sida? Jag lämnade in min ansökan för tre veckor sedan och har inte ens fått ett mottagningsbevis än.
Jag börjar känna mig lite stressad eftersom Länstyrelsen har gett mig till årsskiftet att bli klar för att få solcellsstöd.
6.36 kWp: 24 st Luxor Ecoline 265W, Fronius Symo 6.0-3-M. Monterade med någon grads fel i sydlig riktning.
Utöver detta 4 st solfångare för värmeproduktion.
SolarWeb

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Arne
Du bör kontakta din byggnadsnämnd per telefon eller personligt besök. Din ansökan kan ju ha hamnar mellan två byråkratstolar. Det är tråkigt att din kommun är fientligt inställd till solcellsanläggningar, eftersom de kräver byggnadslov. I vår kommun har politrukerna beslutat att det inte behövs något byggnadslov om modulerna håller sig inom takytan och följer takfallets vinkel. Du bör också höra med din elnätsägare om du får ansluta din tilltänkta växelriktare. Han kan säga nej.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Daniel 01
Ja! Det är ju ett märkligt system där staten försöker få fart på solcellsinstalationerna och kommuner kan sätta sig på tvären med helt onödig byråkrati.
Jag lämnade ansökan med ritningar och div. Bilagor personligen men det får väl bli ett återbesök hos dom imorgon så det kanske blir lite fart.
Jag kan inte först vad det är som tar tid i denna typ av enkelt bygglovsärende (solceller som följer takfallet) det handlar väl bara om att dom ska få betalt för bygglovet så det kan ju inte ta mer än en timma att handlägga.
Har för övrigt varit i kontakt med nätägare så allt är grönt.
[...]

Hej Daniel, kul att en till i trakten installerar solceller. Hittade en notering om att mitt bygglov tog c:a en månad. 2-3 veckor efter min ansökan blev jag kontaktad om att jag även måste inkomma med en Kontrollplan, fixade det tämligen omgående efter det att jag fått exempel på vad den skulle kunna innehålla.
Så efter ytterligare c:a en vecka fick jag bygglovet. Tycker som Arne skriver att du skall kontakta dem snarast. Som exempel på att det kan gå snett:
150529 e-mailade jag Kommunen följande:
jag fick 150114 brev av Kommun avseende Påminnelse om handlingar för slutbesked.
150119 ringde jag upp Kommun och påpekade att jag väntade besked från er om min begäran Ändring Bygglov. Tjänstemannen hittade ärendet och gav mig, samma dag, per telefon OK att köra vidare.
150507 lade jag i Kommunens brevlåda brev med dokument om Utförd åtgärd.
150529 Kommunen e-mail: "Det har skett en kommunikationsmiss av något slag och jag har inte fått meddelande om att kontrollplanen inkommit."

Alltså två missar, inte meddelat mig om att det ändrade bygglovet var OK och att dokumentunderlag för slutbesked faktiskt hade inkommit.

Hursomhelst så fixade tjänstemannen Beslut om slutbesked till mig samma dag.
Jag hade vid denna tidpunkt själv bara en månad kvar tills alla dokument måste vara inskickade avseende ansökan om utbetalning av Solcellsstödet.

Re: SV: Re: 3,64 kWp i Skaraborg

Daniel 01
En lite uppdatering innan jag avbryter "trådkapningen", jag får starta en egen projekttråd snart.
Jag besökte Kommunen idag vid 13:45 och hade ett bra möte med den ansvariga handläggaren, man hade inte hunnit börja titta på mitt ärende men vi gick snabbt igenom ansökan.
Klockan 14:17 fick jag besked om att bygglovsbeslutet var fattat.
Ibland går det fort!
Tack för hjälpen, vi ses snart i en annan projekttråd!
[...]

Nu har då till slut grannens granna granar fallit för motorsågen, så nu blir min produktion bättre under höst - vinter - vår - månaderna. Ooooooo va gött.