3,64 kWp i Skaraborg

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
Idag har jag provat på att slipa ur i takpanna för takkrokens utgång. Tog de fyra nedersta när jag ändå höll på, så nu är 4 av 32 klara.

fortsättning följer ....

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Jag gjorde på samma sätt i början när jag slipade ur takpannorna, men sedan övergick jag till att skära av nederdelen istället, enligt den röda linjen:

Funktionellt är det ingen större skillnad, men det är mycket enklara att kunna använda en kapskiva istället för en slipskiva,
och det går mycket fortare.

Så här såg det ut när jag använde slipskiva:
https://www.youtube.com/watch?v=G-AxpEXx0xE

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
Nelos, jag har precis likadan vinkelslip som du , fast jag körde följande metod med kapskiva: två spår ned till lagom djup och som ger bredden, sedan vågräta snitt i valkarna som ger brottanvisning, därefter hammare och huggmejsel för att knäcka bort valkarna i form av två bitar, därefter slutjustering med kapskivan igen. Men har faktiskt redan funderat på att strunta i spår och istället köra tvärsöver så som du ritat med din röda linje. Man får prova sig fram.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

urslipning takpannor är nu klart, och helt klart det tråkigaste på hela projektet tror jag. Har även redan lyckats trampa sönder en av dem så fick göra en till  Dagens uppgift var att såga bort bitar av ströläkten där takkrokarna och dess underläggsplatta skall sitta. Hade hittat på en jobbig metod att göra detta på utan att skada takpappen. Men fick tillfälle att testa en nyinköpt (rea) multifunktionsmaskin till detta moment och då det visade sig att den hade en ställbar ring för sågdjup så var den helt perfekt till detta jobb. Läkten är 15 mm och fanns sågdjup 14 mm att välja, helt perfekt, bara att sedan slå bort biten med hammare

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
idag har jag börjat med jobbet att montera takkrokar, men blev bara fyra stycken. Men övning ger färdighet så förhoppningsvis går det snabbare med resterande. Min skruvdragare (hobbymaskin) orkade inte med att dra alla träskruv (8x120) ända ner, fick dra en del för hand den sista biten, trots förborrat med 4 mm borr. Som underlägg för att få takkroken i rätt nivå med pannan har jag använt tillsågade plywood bitar 15 mm samt ett 2 mm Schletter plastunderlägg. Tyvärr fick jag demontera 2 av de 4 krokarna för att lägga ytterligare en 2 mm plast. Men så är det väl, bärläkten kanske varierar i mått och pannorna kanske inte är helt perfekta.
Måttade i.o.f.s. före fastskruvning, men ändå blev önskad glipa 5 mm mellan panna o krok för liten efter fastskruvningen. Snabbfästet på kroken för skena är tillfälligt borttaget för bättre åtkomst vid borrning/skruvning. Den sena timmen gav en blåaktig bild.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
nu är den första (nedre) skenan på plats. Inte mycket att orda om då det var väldigt lätt med Schletter Rapid2+ takkrok samt deras skenskarv. Bultarna mycket lättåtkomliga, se bilder. Kapning av skena gjorde jag med vinkelslip, blev inte så fina snitt, så valde att sätta ändplastpluggen där och lade ihop de fina fabrikskapade snitten inne i skarven, reducerar risken för glapp p.g.a. glipor.

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Morby
Snyggt jobbat!

Själv ska jag börja med att sätta upp en ny rad med skenor på taket. Mina skenor har övervintrat på marken bredvid huset men nu ska tydligen värmen komma och med detta kan man börja klättra upp på taket och börja skruva fast mera takkrokar. Skriver mer om detta i en annan befintlig tråd.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
man kanske kan säga att vi solcellsbyggare reser stegar för att ta ner solen..

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Ser bra u!

Tar man bort eller skjuter upp några takpannor med jämna mellanrum som kan man gå utan stegar
även innan skenorna  är monterade.

På tak med låg lutning och betongpannor kan man gå direkt på pannorna.
Men du har lite lutning så var försiktig när panelerna monteras, speciellt högst upp.
De väger en del och är stora så man behöver bra fäste.

Du skulle kunna dra upp panelerna genom att låta dem glida på något.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
dra upp panelerna på glidbana är planen, och tänker mig att övre lodräta skenlagret, i mitt dubbla skensystem, kommer i sig självt att vara den övre delen i glidbanan. Nedre delen, alltså från mark och upp till skensystemet, bygger jag i trä.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Mono Wafer
då nu båda lagren med skenor är monterade så kan jag kanske säga att jag skenbart är klar, he-he ...
Fast takkupans skenor återstår förstås.

Fyra Schletter komponenter på en bild, takkrok, skena, skenskarv samt cross connector.

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Jag skruvade fast en lastpall i altanen, sen 3 lastpallar ovanpå, sen stegen ovan på detta rejält fastsatt, för att få rätt vinkel på stegen och få den att räcka hela vägen upp, sen borrade jag hål i gaveln på alla solpaneler, och gjorde ett rep med en krok på, en stog där nere och la dem på stegen och fäste kroken, sen drog upp dem alla 22st, gick otroligt smidigt, värre var det att komma ned från taket när alla paneler var satta, fick glida på mage över dem för att komma ned igen..

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

inför mitt kommande montage av solcellsmodulerna undrar jag på vilket sätt ni andra valde att utföra montaget på, uppifrån och nedåt eller nedifrån och upp, samt synpunkter o tips kring detta?
Har ni inte monterat själva, hur gjorde era entreprenörer? Själv är jag inne på att köra uppifrån och nedåt.
Kan tänka mig att vald metod kan bero på hur taken ser ut samt hur mycket man valt att fylla dem, och om det finns reträttvägar.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Jag började uppifrån och gick sedan nedåt, men det omvända hade nog också fungerat.

Med uppifrån och ned så slipper man gå förbi redan uppsatta paneler, som skulle kunna vara lite besvärligt om man fyller hela taket.

Men med nerifrån och upp så slipper man "trycka upp" panelerna för att de ska ligga rätt.
Förutom första raden är de bara att lägga dem på plats så håller raden nedanför dem rätt.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

första effektoptimerarna monterade på egen liten skena helt nära takstege, men hamnar ändå under solcellspanel, nära dess ena sida, för hyfsad åtkomst, vid servicebehov. (takstegen syns inte på denna bild då det är glest mellan stegjärnen, men även utstickande horisontella bärskenor blir en del av denna stege)

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

har nu monterat ytterligare effektoptimerare och potentialutjämnat skenorna samt byggt släpbana, så nu är allt klart för att börja ta upp paneler.

fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

nelos
Intressant med effektoptimerare.
Det har diskuterats i några trådar förut, men jag har inte sett några driftdata ännu så det ska bli intressant!

Effektoptimerarna kan hjälpa upp situationen med takkupan.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

två paneler nu uppe, men regn idag så det får bli paus. Potentialutjämning eller inte, det är frågan.
Enligt installationsreglerna måste utsatta delar var skyddsjordade, men frågan är om det finns undantag om komponenterna är fi-märkta (symbol fyrkant i fyrkant), alltså är dubbelisolerade? Både mina solcellspaneler och effektoptimerare har denna märkning. Frågan har tidigare diskuterats i annan tråd på forumet och där förklarades också den speciella skyddsfunktion som SolarEdge's effektoptimerare har, nämligen att de ger bara ut 1V per optimerare innan de väl är anslutna och driftsatta till växelriktaren.
Då jag ändå är osäker i frågan så valde jag att jorda. Jorda i en punkt eller i alla skenor? Jag valde att jorda alla skenor trots att jag har korsvis skenlager och dessutom icke anodiserade skenor. Varför då? Jo solcellspanelernas ramar är anodiserade så jordledningarna från dessa skall ändå anslutas i något, så då fick det bli i slingan med anslutningar för jordning av skenorna.

Potentialutjämningsanslutningen är ur Schletter sortimentet men de är märkta med fabrikatet Dehn.
Fortsättning följer ...

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Inte förstått riktigt varför man ska jorda dem, och om man gör det, så skall jordspett användas, så man inte drar in jorden i centralen, vid ev åsknedslag.

Re: 3,64 kWp i Skövde Skaraborg

Skyddsfunktionen från effektoptimerarna har ingen betydelse för skyddsjordningen.

Skyddsjordningen används då det är fel på systemet, dvs enheterna inte fungerar som de ska,
och då spelar det ingen roll om spänningen enligt spec ska vara 1 V ut.

Det är trasiga system som jordningen främst skyddar mot.

Jag jordade också alla skenor.

123456