2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Nu skall jag äntligen göra slag i saken och sätta upp en liten anläggning jag klurat på sedan i våras.

Har beställt följande från "Swedensol" aka K. Berglunds bil o fritid AB:
Solcell Trinasolar 270w poly 10 st
Växelriktare SMA SB 2.5 med wifi , utan display 1 st
Monteringssystem, fästen, skruv, skenor, takkrokar, takstolar cc 120cm
Solcellskabel 30 m
mc4 kontakter 2 st
Ac brytare 1 st

I går var jag uppe på taket och undersökte lite hur jag skall få fast grejerna, och lyckas dra ned kablaget. Den här ytan hade jag tänkt använda:
Där skall den vara!
Den är skuggad just nu, kl 5 på eftermiddagen i oktober, men björken som skuggar skall väck!
Takkonstruktion
Jag plockade bort några pannor borta vid vindskivan och undersökte lite hur läkten sitter m.m. Vet inte exakt vilken typ av takkrok jag kommer få levererad men hoppas det skall lösa sig.
Här vid stegen tänker jag gå genom takfoten med kablaget och ner till garaget i nedre högra hörnet på bilden:
Stege mot väggen
Vet inte riktigt hur man drar solarkabel, går den bra att lägga utanpå väggen med klammer eller måste man dra den i rör/slang?

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Svarar mig själv - solarkabeln jag fick är enligt säljaren UV- och nötningssäker och kan förläggas direkt på väggen med klämmor.

I går morse var jag ned till "Swedensol" i Haninge och hämtade alla grejer jag beställt. Visade sig att monteringssystemet som ingick var av fabrikat "Schletter". Verkar vara stabila grejer.
Solcellspaket

Det skall bli fyra skenor som är 5,25m långa, jag fick 5 skenor à 4.20m och någonslags skarvklämmor som jag skall skarva med.

Det var trots prognosen hyggligt väder idag så jag gick upp på taket och för att börja klura på distanserna som skall få takkrokarna på lämplig höjd. Upptäckte att det letat sig in vatten runt skorstenen,  kan kanske vara från snösmältningen? Taket, liksom huset, är 11 år gammalt.

Ströläkten verkar vara 10mm. Provade med en kloss av 17mm råspont, men det var för tjockt.

läkt
för tjock distans

Jag hade en 12mm plywoodskiva i garaget, så jag provade men en liten kloss från den, och det var lagom, så jag gjorde några till:

distanser

Känns som det börjar klarna lite angående hur det här skall bli.  Få se om det blir väder i morgon att få upp den första skenan...

Re: 2,7kW Åkersberga

magneten
Schletler har krokar med olika höjd beroende på hur under taket ser ut, bättre att beställa rätt krok istället för att fixa med en massa extra tjocka underlägg :)

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Nu beställde jag ju ett färdigt "paket" så det är en leverantör som plockat ihop nått som funkar med "alla" tak. Men till nästa installation jag gör beställer jag nog prylar själv så jag vet exakt vad jag får.

Monteringsanvisningen som medföljde anger att jag skall montera krokarna med 16-22mm mellanlägg, och 10+12=22mm mellanlägg är precis vad jag behöver för att komma på rätt höjd, så det är ju i sin ordning - enligt monteringsanvisningen alltså...

Men som "calle" säger i en annan tråd verkar det ju mycket smartare att ha krokar som går ut i en vågtopp så att inte nederbörden hela tiden rinner på krokarna. Det kunde jag dock inte åstadkomma med de krokar som medföljde nu.

Leverantören borde ha instruerat mig att plocka av en panna och mäta höjden från plywoodskivan till takpannans nock vid beställning, och sedan skicka efter en takkrok med perfekt höjd, men nu gjorde de inte det.

Tror dock inte det är någon katastrof, det här blir bra om än inte perfekt. Har monterat upp de översta fem krokarna idag, trots det trista vädret. Skall lägga upp lite fler bilder när det är ljust så det går att fotografera.

Re: 2,7kW Åkersberga

Arne
Du verkar inte ha någon takpapp på takplywooden, och sedan ströläkten på takpappen. Om det då läcker in litet mellan takpannorna gör det inget, då vattnet rinner längs takpappen och ut vid takfoten. Är det fackmannamässigt utfört, som du har det utan någon takpapp? Bygger de så nuförtiden?

Re: 2,7kW Åkersberga

Att ha krokarna i vågdalen som du tänkt är dock tämligen vanligast skulle jag tro..
SÅ här jag även på min installation.

På vilket avstånd sätter du krokarna? Du har väl fått en korrekt utförd snö/vindlastberäkning för just ditt specifika tak, detta ska man alltid få med sitt montagesystem, ca 20 sidor utfört med schettlers beräkningsprogram
(är även ett krav att denna finns om man vill åberopa ev garanti på panelerna i framtiden!)

Ett annat tips r att se om du kan få byta till en större växelriktare redan nu, då du med största sannolikhet kommer att vilja bygga ut din anläggning med fler paneler i framtiden :)

SV: Re: 2,7kW Åkersberga

Min anläggning byggdes av proffs med mig som hantlangare. Kunde styra bygget och lärde mig mycket samtidigt.

Jag har 45 graders lutning, betongplattor. Ingen papp, bara 12mm plywood och rediga takstolar under.

Vi kapade till ett gammalt parkettgolv.  Det ändrar inte tjocklek pga väta!
Använde mutterknackare för att driva ner 2st 140mm rostfria bultar rakt ner igenom parketten, plywooden och ner i takstolen. Pannan nedanför hade innan kapats av för att ge plats för krokarna.
Satte upp den nedersta först för att sedan stå på den för att sätta upp nästa.

Mycket enklare att jobba nerifrån och upp, än tvärtom.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- tor_fransson [via Solcellforum] skrev ----

Nu beställde jag ju ett färdigt "paket" så det är en leverantör som plockat ihop nått som funkar med "alla" tak. Men till nästa installation jag gör beställer jag nog prylar själv så jag vet exakt vad jag får.

Monteringsanvisningen som medföljde anger att jag skall montera krokarna med <a href="tel:16-22">16-22mm mellanlägg, och 10+12=22mm mellanlägg är precis vad jag behöver för att komma på rätt höjd, så det är ju i sin ordning - enligt monteringsanvisningen alltså...

[...]

Leverantören borde ha instruerat mig att plocka av en panna och mäta höjden från plywoodskivan till takpannans nock vid beställning, men nu gjorde de inte det.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/2-7kW-kersberga-tp5014143p5014162.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Arne wrote
[...]
Visst är det konstigt!?! Jag lät Myresjöhus bygga huset, jag litade på dem. Trodde faktiskt att det var takpapp under läkten ända fram till dess jag öppnade och tittade efter.  Men jag har lusläst andras projekt och förstått att detta är ett ganska vanligt byggsätt. Andra saker fick jag råd om, och krävde (mot extrakostnad givetvis) att Myresjöhus snickare fixade, t.ex. gällande nivåspackling av golv, OSB-skivor bakom gipset, men detta med taket kom tyvärr aldrig upp.

Re: 2,7kW Åkersberga

Att de "fuskat" och inte lagt takpapp på taket är nog för att snåla och hålla försäljningspriset lågt.
Att takpapp saknas är inget som köparen märker förrän det är försent, dvs redan har köpt ett hus. Precis som du nu själv upptäcket.

Som magneten tippsar om, byt om möjligt den lilla växelriktaren du köpt mot en dubbelt så stor.
Kostar inte dubbelt, kanske bara ca 50 % mer.  Den Sunny Boy du nu valt är på 2,5 kW, men den största Sunny Boy är på 5 kW.  Ska du ha större än så blir det väl då SMA tripower på 6 kW och uppåt, om det är fabrikatet SMA du vill ha. 10 paneler nu betyder 2,7 kWp installerad effekt. Du verkar ha mycket plats på taket och när du ser hur bra det fungerar vill du nog bygga ut med ca ytterligare 10 paneler för att täcka ert årsbehov.  Ett nybyggt hus som ditt verkar vara förbrukar en 4-pers familj ca 6000 kWh per år i hushållsström, oräknat uppvärmning och oräknat varmvatten.

I vilket väderstreck är takfallet du nu ska lägga paneler på?
Vilken takvinkel ha du?

Tänk på att panelena ska sitta fast under kanske 20 till 30 år, kanske ännu längre.
Du ska därför skruva fast takkrokarna i de bastanta takstolarna, inte i lövtunna takplywooden.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
magneten wrote
[...]

Krokarna sitter på 1,2m avstånd i horisontell ledd (i varje takstol) och 1,0m vertikalt enligt monteringsanvisningen. Har inte tagit del av vind- eller snölastberäkning. Jag vet att Swedensol har använt Schletters program, då jag fick en utskrift därifrån med materiallistan för min installation, skall maila dem och fråga!
När det gäller snölasten är det snölastzon 2,0kN/m2 och 26° taklutning så varje krok får ta 1,5kN vilket jag inte bedömer som något stort problem, däremot är ju det böjande momentet på panelen avsevärt om det ligger 300kg snö på den, då den är stödd på bara fyra punkter under ramen.

Men garantiåberopande å sido, är det ett verkligt problem om de inte skulle ha utfört beräkningarna? Det är väl som jag förstått rätt normalt att man sätter krokarna i takstolarna, och takstolarna sitter på det avstånd de sitter, 1,2m. Likadant i vertikalled - två skenor under varje panel, vid en panellängd på 1,6m? Det enda alternativet jag kan tänka mig är att man skulle ha tre skenor under varje panel, det har jag inte sett någon annan som har?

Men jag skall fråga Swedensol som sagt. Tack för informationen.

När det gäller växelriktaren har jag sett andra som monterat tre likadana, mindre växelriktare, faktiskt exakt sådana SMA som jag fått. Tänkte att jag helt enkelt köper ett likadant system till när jag vill utvidga systemet, och växelriktare nummer två får sitta bredvid nummer ett, och mata en annan fas. Jag ville inte köpa en stor växelriktare som jag bara kan utnyttja till en tredjedel, och låta den stå så i flera år. Har jag tänkt tokigt?

Re: 2,7kW Åkersberga

SMA Sunny Boy kanske bara är 1-fast-växelriktare, alltså matar ut växelströmmen på en enda fas.
Skaffa då istället SMA Tripower, den är 3-fas, och matar ut jämnt på alla 3 faserna, kanske då en 5 eller 6 kW. Det är bättre att ha en enda apparat än 3 st.  Verkningsgraden på moderna växelriktare är förvånansvärt hög även vid låg last.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Den SMA Sunny boy 2,5 jag fått levererad är en enfas växelriktare.

Om jag hade valt växelriktare efter hur mycket jag potentiellt kan bygga ut (takyta) hade jag måst köpa en tripower 8000, och den kostar ju avsevärt mycket mer. Och så hade den stått till stor del outnyttjad.

Skall tillägga att jag köper denna anläggning kontant med pengar som "blivit över" i hushållet, så det kan dröja ett tag innan det blir några ytterligare installationer.

Re: 2,7kW Åkersberga

Arne
Har du takfallen i öster och i väster, då kan du lägga paneler på båda takfallen.
Har du takfallen mot söder och mot norr, är norr-takfallet olämplig att lägga paneler på, då liten alltför liten kWh-skörd där.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Takfallen är mot sydväst och nordost. Sydvästfallet har plats för ungefär 14 ytterligare paneler utöver de 10 jag monterar nu, så beroende på paneltyp skulle jag kunna komma upp i totalt kanske 7kWp utan att börja flytta ventilationsskorstenar. Men det är inget planerat just nu utöver de 2,7 som jag redan köpt in!

Re: SV: Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
calle wrote
[...]

Jag börjar uppifrån eftersom jag har en skorsten där som är komplicerande faktor. När jag nu satt första raden krokar där uppe vet jag att det är lugna puckar med resten av krokarna. Jag har ju fördelen att lutningen är bara 26 grader, så jag kan traska omkring lite hur jag vill på taket, jag kan lägga ifrån mig verktyg utan att de glider ned osv.

Re: SV: Re: 2,7kW Åkersberga

magneten
Om du vill så går det ju oxå
fint att i framtiden komplettera med ytterligare 2st likadana paneler till din befintliga SMA 2500.

Alltså 12 paneler på 270w i en sträng :)
du hamnar då med god marginal under max inspänning som jag tror är 600v för din växelriktare.

Re: 2,7kW Åkersberga

Gunnar
Det är inget byggfusk att det saknas takpapp. Det vanligaste är att det är råspont och papp men vissa husfabrikanter använder i stället en imprengnerad plywood som klarar om det kommer in lite vatten.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
magneten wrote
[...]
Jag mailade i går kväll och i morse kl 08:00 låg den efterfrågade informationen i min epostlåda. Imponerad av Swedensol faktiskt!

Fick en bibba på totalt 10 sidor, och av den framgår att mitt monteringssystem är dimensionerat för snölast på 1,41kN/m2 och vindlast på 0,29kN/m2. Panelerna, "Trinasolar", får belastas upp till 2,4kN/m2 när de monteras enligt monteringsinstruktionerna. Här är en bild från bibban jag fick, takfallet är uppåt i bilden:

I den fysiska brevlådan låg i dag avtalet på elförsäljning till E.On, i det stod det "Max 3,0kW 3-faskopplat" så det skall jag maila elektrikern och fråga om det är något jag behöver ta upp med E.On innan vi kör vidare.  Kan de månne kräva att jag kör på en trefasriktare även med bara 2,5kW? Eller är det bara formsak/missförstånd?

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
I går eftermiddag försökte jag komma i kontakt med E.On via kundtjänsten. De tog mitt telefonnummer och lovade att något de kallar "Solpatrullen" skall ta kontakt. Få se hur det går. Ser framför mig ungefär något sånt här:

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
skena no 1

Bedrövligt väder idag, det regnade fram till långt efter lunch, så allt som hanns med var att skarva ihop den första skenan och skruva fast den på krokarna jag fick upp förra söndagen. Väderprognosen säger tjockt molntäcke i morgon med, men inget regn, så vi får se om det blir något krokande i morgon...

Takstegen verkar behöva flyttas en panna till vänster, måste kontrollmäta noggrant i morgon. Skenan är i sitt skarvade skick 5,26m lång och panelerna skall vara 0,992m, klämmorna c:a 25mm(?) så totalen blir 5,10, vilket inkräktar några centimeter på takstegen...
123