2,7kW Åkersberga

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Nu är den igång!

Inget vidare väder för elproduktion, men anläggningen är igång och konfigurerad!

Fråga: hur länge sparar den (SMA sunnyboy) produktionsstatistiken? Behöver jag gå in och ta en kopia på datan för att ha något att skicka till länsstyrelsen vid uppföljning av bidraget?

Re: 2,7kW Åkersberga

TommyE
Grattis, kul att komma igång.
Kan inte med säkerhet svara på hur länge det sparas, men det brukar vara flera år. Jag har med min Fronius kvar all produktionsdata. Ville eg bara säga grattis :-)

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
De har väl säkert ett flashminne där i systemet som lagrar och successivt nedsamplar produktionsdatan så att de kan hålla ganska lång (enhetens livstid?) historik, men man vet ju inte? Står inget i manualen om saken.

Blir väl till att fixa nånslags uppladdning till internet, ser att det finns ett flertal olika program och appar som kan ta ut datan och ladda upp den till olika ställen... tips emottages gärna!

Re: 2,7kW Åkersberga

magneten
Kör blutooth från min SMA live till en Android telefon med appen Felix solar för 60spänn

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Min växelriktare skall enligt manualen ha Webconnect inbyggt, dvs om jag registrerar den på SMA Sunny Portal så skall den kunna ladda upp statistiken dit, automatiskt. Tyvärr funkade inte registreringsuppgifterna som fanns med i kartongen, så jag har skickat ett ärende till SMA support.Få se var det slutar.
Produktionen verkar uppgå till ca 4kwh/kwp/dag nu i april, möjligen 4,1 om det är fint väder.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Scratch that - 5,44kWh/kWp/dag producerade den idag. Men jag tror bestämt att det är något som skuggar en aning mellan kl 16 och 18. Vad tror ni?

I dag insåg jag också att min mätare är av den typen som inte summerar fasbelastningen innan den uppdaterar räkneverket. Jag exporterade 9kWh trots att jag hade kontinuerlig import hela dagen...  Nåja, det blir mer skattereduktion till mig och mera nätavgifter till E.On, win-win... eller

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Så, nu finns anläggningen i SMA Sunny Places, så att jag kan titta på hur mycket som produceras medan jag sitter på jobbet

https://www.sunnyplaces.com/energyChart?plantId=d38323dd-68d7-47e1-b3a7-54d7de3ffb66

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Fick meddelande idag om att jag beviljas stöd med 30%. Alla fakturor är inne och totalen blev ganska prick 36000.
Med stödet, en årsskörd på 2400kWh och ett genomsnittligt värde på 0,9kr/kWh ser det alltså ut som en återbetalningstid på 25200 ÷ 2160 = 11 år och 8 månader.
Jag är nöjd! Men två paneler till kommer jag kanske komplettera med, så jag kommer upp till maxeffekten på växelriktare lite oftare. :-)

Re: 2,7kW Åkersberga

Morby
Och mina paneler ligger på 13 kWp med 52 paneler på taket.
Fast, jag har också lite träd som skuggar från grannen på sen em. Så totalen ligger på runt 44 kW under en solig dag. Frågan är hur mycket det blir under juni/juli då jag under februari mekade upp alla paneler strax innan all jäkla snö kom.

/Lars

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
52*290 får jag till 15080 kWp. Vilket väderstreck vetter dina paneler?

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Jag har EOn 100-koll men det visar sig efter utbyte av elmätaren att det inte funkar så bra. Statistiken Timme-för-timme stämmer inte längre överens med dag-för-dag. Så... jag har beställt en energimätare OWL cm160 med trefasmätning och USB-utgång för avläsning med t.ex. en Raspberry PI. Planerar använda och bygga ihop programvara för att läsa av och kombinera växelriktarens och energimätarens data så att jag kan få omedelbar och högupplöst statistik.

Frågan är - skall jag lägga det delprojektet i en egen tråd istället för att det gömmer sig längst ned i denna? Vad tycker ni?

Re: 2,7kW Åkersberga

Mono Wafer
Detta är jag nyfiken på, lägg det gärna i en egen tråd.

Re: 2,7kW Åkersberga

Morby
Ja samma här, är väldigt nyfiken på detta så lägg den i en ny tråd!

/Lars

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
1 år har gått, och 2657kWh har anläggningen producerat, eller 984kWh/kWp/år

Med ett genomsnittligt elpris på mellan 1,05 (egenförbrukad) och 0,95kr/kWh (såld, inkl skatteavdrag) så är återbetalningstiden på denna anläggningen bara 9 år och 10 månader inkluderat installationsbidraget på 30%. Troligen lite längre eftersom verkningsgraden hinner gå ned lite på den tiden, men å andra sidan hinner ju elpriset säkert gå upp.

Re: 2,7kW Åkersberga

Morby
Det var ett tag sen du skrev frågan till mig.
Mitt väderstreck för panelerna är rakt i söder. Och solproduktionen var för 2018 12614 kWh
och för 2019 12196 kWh och i år 2020 har jag fått t.o.m idag 11115 kWh.
123