2,7kW Åkersberga

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Om man bara kan pyssla med projektet på helger, dagar det inte regnar och väntar med att gå upp på taket till isbarken har tinat, då går det inte så fort. Max 3-4 timmar kan man jobba sedan går solen ned och pannorna börjar bli hala igen och man måste gå ned.

Men tre skenor och ytterligare tre krokar för den fjärde skenan har det blivit i alla fall.
tre och en halv skena

Mycket tveksam till den här lösningen utan takpapp, gick iväg för att ta en bild och råkade se detta:
Trasig panna

Vad kan ha hänt? Måste nästan vara snöras, men det sitter en spisfläkt strax ovanför som borde förhindrat. Under pannan såg det ut så här:

Under pannan

Har nog försummat mina plikter som husägare, att gå och inspektera taket varje sommar. Får bättra mig på den punkten!

Re: 2,7kW Åkersberga

magneten
Tur att du köpte lite solceller :) annars hade du kanske inte upptäckt den spruckna pannan samt den som "glidit" ner/ej låg på plats...kanske har varit så hela tiden?

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Första panelen på plats! Provmonterad får man väl säga.

I förmiddags började jag med att tina av isbark med värmepistol så att jag kunde gå och montera de två sista krokarna och sista skenan. Efter skenan var uppe började solen gå ned men jag provade hissa upp en panel genom att dra den upp för stegen med två små spännband med krokar. Det var ganska mörkt när jag tog bilden, men kameran i Nexus 6p är riktigt bra i dåligt ljus får man säga!

Nu är det bara nio paneler till att hissa upp. Pust pes.

Fick till sist besked från E.ON, det är elektrikern som anmält 3-faskoppling och 3,0kW, och därför måste elektrikern ta kontakt med en installationshandläggare på E.ON och få detta ändrat. Byråkrati! Mmmmm...

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
I dag var det ju faktiskt tjänligt väder för montage, så jag började pyssla med potentialutjämning/jordning.
 Har efter att ha läst argument för och emot bestämt mig för att jag drar kabel och så får elektrikern bestämma om, var och i så fall hur den skall kopplas in. Bygger en kabelhärva med två grenar och ringkabelskor som skruvas fast i jordhålet på varje panel:
potentialutjämningskabel

2,5kvmm kabel blir det. För klent kanske?

Lämpliga skruvar visade sig vara 6x15mm rostfria plåtskruvar, vilket uppenbarligen byggvaruhusen här inte har i hyllorna, så det fick jag beställa på nätet  Kommer i veckan förhoppningsvis. Testade med 5x15 som var det närmaste jag hittade på k-rauta men det gick såklart inte, de bara slirade.

Sedan måste jag börja fundera på kabelgenomföringen, tror det blir 2st 16mm hål i plywooden längst in i takfoten, och sedan flexslang förbi pannorna och plywooden. Kollade på mitt försäkringsbolags regler för solpaneler, och de ville att man förlägger solarkablarna med minst 10cm mellanrum för att inte få en ljusbåge som vandrar ned längs kablarna vid t.ex. brand.

Till sist har min elektriker kontaktat E.On och rett ut missförståndet med 3,0kW/trefas, så nu har jag fått det korrekta avtalet tillsänt mig. Skall skriva på och returnera det med post i morgon.

Det går framåt! Med myrsteg...

Re: 2,7kW Åkersberga

Arne
Vad är det för avtal du tänker ingå med EON?

När det gäller potentialutjämning tror jag det är minst 6 mm2, man ska ha. Givetvis är 2,5 mm2 bättre än inget. Jag tror att skälet till att potentialutjämningsledaren ska vara minst 6 mm2, är att strömmen ska bli så hög i potentialutjämningsledningen att säkringarna med säkerhet går tillräckligt snabbt. Det är frågan om millisekunder. Längre tid vill inte gärna ha strömmen genom kroppen, som potentialutjämningen är till för att skydda emot. Har man klen potentialutjämningsledning kan möjligen strömmen inte tillräckligt snabbt bli hög och lösa ut säkringen.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Arne, vilka säkringar är det du syftar på? Det här är ju på DC-sidan, och jordledaren går inte genom någon säkring. Jag har försökt läsa vilka skydd som min SMA 2,5 innehåller på DC-sidan men jag hittar inget i manualen utöver att där finns sträng-säkringar. Brukar det finnas en inbyggd JFB för likströmmen i växelriktarna?
Om det skulle bli kortis så att all ström som panelerna producerar går genom den här ledaren jag monterar så är det ändå "bara" 9A, det ger inget betydande spänningsfall i en 10m lång 2,5kvmm kabel.

Tar gärna emot information i ämnet!

När det gäller avtalet så är det gällande "Anslutning till elnät och inmatning av el för produktionsanläggning, max 43,5kW", dvs standardavtal för mikroproducenter. På den fanns en rad om "max produktionseffekt 3,0kW anslutet 3-Fas", vilket jag nu fått utbytt till det korrekta 2,5kW 1-Fas. Min elektriker hade skrivit fel i föranmälningen och nu har han alltså rett upp det problemet äntligen.

Re: 2,7kW Åkersberga

Är det en växelriktare med transformator du har, dvs galvaniskt skild växelströmssida från likströmssidan?
Det tror inte jag, utan du har en transformatorlös växelriktare, som de flesta har. Vid fel på kraftkomponent inne i växelriktaren går det inte att utesluta att växelströmmen kan ledas ut på likströmssidan och spänningssätta modulramarna, mätarsäkringarna kan alltså smälta av om solcellsmodulernas alu-ramar är potentialutjämnade med tillräckligt grov kabel. Du kan alltså få 400 V nätspänning ut på likströmssidan.

Magneten, som inte hade potentialutjämnat sina solcellsmoduler, kände hur det pirrade när han tog i en modulram. Solcellsmoduler är som stora jättekondensatorer och kan bli uppladdade, vilket kan vara en anledning att potentialutjämna dem. En stöt uppe på taket och man blir bedövad och ramlar ner kan som bekant få drastiska följder.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Har faktiskt inte funderat på hur kopplingen ser ut på AC-sidan, sätter man inga säkringar eller JFB mellan elmätaren och växelriktaren? Min växelriktare kommer maximalt producera 11A, så för den skulle behövs ju inget kraftigt kablage på AC-sidan, men om huvudsäkringen på 25A är den enda säkringen i kretsen är det ju en annan femma...

Potentialutjämning och skyddsjord är ju två olika funktioner vad jag förstått, och för potentialutjämningen räcker 2,5kvmm, men om man skall leda 25A växelström upp på taket och sedan tillbaka ned i jordskenan i elskåpet, då kanske man måste ha grövre grejer.

Sen är det ju det där med åsklederi också, en grov kabel kan leda ned en större åsksmäll, och det tror jag inte jag vill ha in i jordskenan i centralen. I den bästa av världar skulle man kanske ha en kabel av samma dimension som solarkabeln för jordningen, och överspänningsskydd som klarar åsksmällar på samtliga kablar, men då börjar det bli lite väl dyrt.

Leverantören av solcellspaketet verkade inte tycka att det behövde jordas alls och har därför inte offererat något alls i den vägen.

Få se vad elektrikern säger om saken...

Re: 2,7kW Åkersberga

Jag tror installatörerna betraktar en solcellsmodul som har aluminiumram som en elektrisk apparat som är dubbelisolerad. Själva solcellerna därinne under täckglaset och ingjutna i etylvinylacetat. Så de spänningsförande delarna är väldigt bra isolerade från alu-ramen. När de är nya ja, men de ska ligga länge länge på taket och åldras därmed.  Jag anser att potentialutjämningen av solcellsmodulerna gör man för att förhindra och förebygga elolycka där någon får ström genom kroppen. Det är möjligt att man enligt svenska ellagen inte är tvingad att potentialutjämna solcellsmodulerans alu-ramar, men tror inte det är inte förbjudet att göra det.

Jag undrar om du skulle få en direktträff av blixten i en 6 mm2 kopparledare, som du använder för att potentialutjämna solcellsmodulernas alu-ramar, och som du dragit ner till PE-plint i elcentralen, om inte blixten tar samma väg även om du har en på 2,5 mm2 koppar. Kopparledaren på 2,5 mm2 joniseras och också blir en fin fin motorväg för blixten att köra på.

Jag såg i tysk artikel (av Schletter, en tillverkare av montagematerial för solcellsanläggningar) att själva faktumet att man har en solcellsanläggning på ett tak, inte medför att den blir en blixtmagnet. Man ökar alltså inte sannolikheten för en träff av blixten enbart för att man har en solcellsanläggning på taket. Det nämdes inget om det avsåg potentialutjämnade solcellsmoduler eller ej.
Man vill gärna tro att lägger man metalldelar på ett tak, fungerar de som magnet för blixten, men så enkelt är det tydligen inte att fånga en blixt.

Ligger ens tak högt i ett område, kanske högst av alla tak, ja då har man enbart av det skälet större sannolikhet att få en blixt i skallen.

Har man 2 st 6 mm2 solcellskablar från solcellsmodulfältet på taket ner till en växelriktare, som är förbunden med elnätet, varför skulle inte blixten gå via solarkablarna ner till växelriktaren och slå igen komponenterna där och ut på allmänna elnätet? Redan där har man en fin motorväg för blixten att köra på.

Jag är inte säker på att i utbildningen för elektriker att de fördjupar sig i blixtskyddsteknik, utan det är nog snarare elingenjören och kanske en specialutbildning för att få de kunskaperna. Därför kanske en vanlig elektriker inte vet så mycket om ämnet.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Här har det varit lite stiltje pga kyla och snö, men äntligen är det tillräckligt klart för att ta hit elektrikern!

Har fått sopa undan snön för att kunna montera den nedre raden och koppla sträng- och potentialutjämningskablarna.

Under den övre södra panelen kommer kablarna upp genom taket. Här kontrollmäter jag strängspänningen, 361V en inte allt för solig dag. För att åtminstone på papperet följa reglerna så överlåter jag åt elektrikern att crimpa kontakterna till solarkablarna och plugga in solarkablarna på strängen. Sedan skjuter jag ned panelen så att den ligger i linje med de andra.

Vinner inga skönhetspriser med utanpåliggande kablage, men jag har i alla fall satt kabelklämmor var 30:e cm och sett till att det är minimum 10cm inbördes avstånd mellan kablarna, enligt länsförsäkringars önskemål. Från innertaket och ned till växelriktaren ligger kablarna bredvid varandra men i varsin flexslang. Nån gång måste de ju hursomhelst mötas då kontakterna sitter precis bredvid varandra i växelriktaren...

... och här, precis bredvid garagets undercentral har jag skruvat upp växelriktaren. Den skulle ha 30cm fritt på sidorna enligt monteringsanvisningen, så det uppfyller jag ju inte med den här monteringen, eftersom undercentralen sitter bredvid, men det kanske kan gå ändå?

Undrar var elektrikern vill koppla in växelströmmen, kanske kan han göra det på garagets undercentral? Skulle ju underlätta betydligt.

Potentialutjämningskabeln har jag inte dragit in i garaget då jag fortfarande är osäker på var elektrikern kan tänka sig att koppla in den.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Nu har elektrikern varit här i vända nr. 1.

Tror de flesta av de återstående frågetecknen blev uträtade idag.

* AC kommer gå in i garagets undercentral via en säkring på 16A, den lilla dosan ovanför avskiljaren
* Potentialutjämningen 2,5kvmm går in i jordskenan i samma undercentral
* Inkopplingen av DC:n uppe på taket var inget som elektrikern hade lust att göra, så det överlät han åt mig.

Sedan var det frågan om varningsskyltar, elektrikern fick peka på min skärm i SkyltDirects webbshop, och så beställde jag följande skyltar:
- "Solcellsanläggning, livsfarlig spänning" skall jag sätta nånstans på anläggningen på taket
- "Varning - solcellsanläggning - spänning kan ej frånkopplas" nånstans vid kablarna på fasaden, där de kommer ned från taket
- "Elkopplare för produktionsanläggning" vid AC-frånskiljaren
- "Varning dubbel matning, frånskilj produktionen vid ... " - på insidan av mätarskåpet, vid centralen inne i huset och vid garagets undercentral totalt 3st.

Är det något jag glömt?

Nu väntar vi på att E.on kommer och byter mätaren, och berättar på vilken fas de vill ha inkopplingen.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Hm. E.ons underleverantör var hem till mig när jag var på jobbet, han öppnade fasadmätarskåpet och konstaterade att där inte satt någon skylt om dubbel matning. Skylten låg inne i huset på mitt bord. Underleverantören skickade ett meddelande till min elektriker om detta och åkte igen. Nu har jag klistrat upp skylten, så får vi se om han kommer ut och byter mätaren någon gång?

(Det är ju tekniskt sett inte någon bakspänning ännu då anläggningen inte är inkopplad - det finns ingen kabel mellan 16A-säkringen ovanpå avskiljaren och någon fas i undercentralen)

Smidigt detta

Re: 2,7kW Åkersberga

Ellevio var precis här och flyttade min mätare till nytt mätarskåp, de sa ingenting om krav på uppmärkning i nya skåpet.

Re: 2,7kW Åkersberga

Arne
Det kan vara så enkelt att den firma EON lämnat i uppdrag att byta elmätaren helt enkelt ser att du kan tjäna mer pengar genom att åka 2 gånger. EONs personal klarar tydligen inte av att byta elmätare själva.
Hos bekanten som har elnätsbolaget EON, var det en firma vid namn ONE, (förvillande snarlikt EON)tror jag det var, som bytte elmätaren. Då EON tydligen saknar den kompetensen.

Re: 2,7kW Åkersberga

Roland
Hej,

Intressant information.

Vad är det länsförsäkringar menar med ”minimum 10cm inbördes avstånd mellan kablarna”? Jag har hört att kablarna för +/- gärna ska löpa parallellt just för att förhindra att inducera en spänning vid närliggande åsknedslag.

Intressant diskus även om åsknedslag. Jag har själv skyddsjordat 6mm2 panelramar samt skenor in i husets jord-plint. Använder även 6mm solarkabel och överspänningsskydd per sträng. Men känns ändå inte helt trevligt då vi har högsta huset i området. Frågan är om jag får slå ner ett spett i backen och onm det skulle hjälpa ngt vid ev nedslag? Alternativt koppla bort skyddsjord via brytare då man inte är uppe på taket?

Om man installerar solpaneler i garaget sådär, måste man ha en el-grupp för konsumption dvs beöysning osv och sedan separata ledare för produktion? Ofta har man ju dragit elen någon gång när garaget byggdes och inte tagit höjd för att lägga till en ingående tre fas ledning...

Re: 2,7kW Åkersberga

Att Länsförsäkringar vill ha minst 10 cm mellan plus- och minus-solarkabel, är väl för att en likströmljusbåge inte ska kunna uppstå. Vad de har fått idén ifrån med att det ska vara 10 cm, vet jag inte.
Kan det stå i installationsguide Nätanslutna solcellsanläggningar, av Energimyndigheten, från ca år 2003, som är 15 år gammal nu?

Jag tittade just i en tysk Photovoltaik-bok, ca 10 år gammal, och där sägs att plus- och minussolarkablar ska ledas i separata kabelkanaler eller rör.

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Garagets undercentral är hopkopplad med skenorna i huvudcentralen via rätt kralliga kablar, och min produktion är max 11A, så det skall nog inte vara några problem.

När jag drog in elen tog jag höjd för kunna konsumera alla huvudsäkringens 25A genom uttag i garaget. Har en röd handske för maskiner, avsäkrad 3x16A samt ytterligare två grupper om 10A för belysning, värme, och enfasuttag för motorvärmare, högtryckstvätt m.m.

Gällande avståndet mellan ledarna, 10cm, tror att det har inträffat för få faktiska incidenter ännu för att de skall kunnat utarbeta vettiga regler. Det är någon "expert" som "gissat" hur det bäst bör vara, och så har Länsförsäkringar skrivit ned det som regel.

Re: 2,7kW Åkersberga

JonteY
Länsf. kommer få svårt att hävda egna regler för just en sådan specifik sak. Branschstandard gäller. Och borde gälla. I så fall får standarden ändras.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: 2,7kW Åkersberga

Gunnar
Länsförsäkringars krav verkar lite egendomligt. Det finns idag en speciell solarkabel med gnagskydd och 2 x 6 mm2 i samma hölje. Finns bla. hos kraftpojkarna.se

Re: 2,7kW Åkersberga

tor_fransson
Jag kanske lät tungan (fingrarna) löpa för snabbt när jag sade att det var deras "regler". Uppgiften om 10cm  mellan + och - kommer från deras "Solcellsanläggning faktablad" och ekas i deras "allmänna råd".

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/lantbruk/forsakring/forebygga-skador/brander/solcellsanlaggning/

Tror inte att de kommer invalidera min villaförsäkring om jag lägger kablarna i samma rör. Men nu har jag ju satt dem 10cm från varandra, så för mig är saken utagerad.

Däremot ser jag att jag har missat att de vill ha max 35cm mellan fästpunkterna för strängkablarna - specifikt under nedre raden paneler finns det mycket lös kabel som bara är upplagd på skenorna. Slarvigt av mig, kanske får ge mig upp med en påse kattstrypare...
123