12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Skrev här för ganska exakt 2år sedan. Pga familjehändelser så las solprojektet på is.
Skickade dock in ansökan om stödet till Länsstyrelsen september 2014.
Svar kom därifrån igår men kravet för att få stödet upp till 35%(max 37000:-+ moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt) är att anläggningen måste vara driftsatt innan 2016-12-31.
har inte hunnit kolla runt hur det ser ut på marknaden med paketlösningar eller köpa lösa delar.

Jag har 80kvm tak i rakt söderläge i Bollnäs Hälsingland och har tänkt mig fylla detta med solceller.

Finns det någon kunnig snäll själ där ute som kan uppdater hur det ser ut på marknaden och om det är möjligt att hinna klart med allt innan 15/12 då jag flyger utomlands över nyår.

Är det möjligt så kommer jag dra igång direkt:)

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Tänker du montera allt själv (utom AC-sidan, dvs ansluta växelriktaren till fasadskåpet)?

35 % solcellstöd på totalinvesteringen är smaskens. Vi kommer endast att få 20 % om vi ens får något alls. Man vet ju aldrig. Man är allt avundsjuk.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Jag tänker lejja bort all montering pga, jag kommer inte ha tid själv.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Inga problem att hinna få prylarna brukar ta en vecka eller två från det att man beställer. Har en bekant som precis hadlade en prisvärd anläggning på www.rofoto.se vill man komma ner ännu lägre i pris så får man beställa direkt från Tyskland vilket inte heller är några problem. Så det är bara att leta rätt på nån snickare eller solcellsmontör som kan tänka sig att skruva upp dina paneler.

För att dimensionera/maximera din anläggning så bör vi ha exakta takmått, takmaterial samt lutning. Söderläge är ju redan känt.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Det kan nog ta tid innan man kommer till skott och lägger en beställning. Man skall ju först begära in anbud från ca 3 firmor, och sedan granska dessa. Och få svar från firmorna på alla oklarheter och följdfrågor. Det tar nog sin lilla tid, kanske 1 månad. Sedan ångesten att välja solcellmoduler, det finns ju en uppsjö av olika modeller. Varje tillverkare lovar mer än alla andra, enligt dem själva.

Sedan(egentligen omedelbart) skall man höra med kommunen om byggnadslov krävs. Krävs byggnadslov, så skall man helst inte börja installera förrän man har byggnadslovet i handen. Helt klart att det tar tid att komma fram till start installation. Själva installationen går kanske på 1 vecka. Men det är mer som skall göras.

Vad avser Länsstyrelsen med  "driftsatt innan 2016-12-31"? Hur definieras idriftsatt?
Menas att då även elmätaren skall vara utbytt mot en 2-vägs? Det kan ta en faslig tid för elnätsägaren att byta elmätaren, har man läst här i forumet. Många elnätsägare tycks förhalar det i det längsta, 3 månader, ett halvår.

Men, klart går det att få anläggningen helt klar tills den 31 dec. 2016.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Har nu mätt taket och längden är 16,5m och bredden 5,5m lutningen är 25grader.
Taket består av Betongpannor. Måtten som följer på taket är mätta ifrån vänster till höger: 1.8m till ventelationsrör vilket bygger 0.42*0.67m. sedan är det 7.85m till skorstenen som bygger 0.52*0.42m Plåten runt skorstenen bygger 0.90*0.90m
Jag får kolla med Länstyrelsen exakt vad dom menar med Drifsatt. Kan man byta elmätare innan Solcellerna är på plats?

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
I brevet ifrån Länstyrelsen står det följande: Projektet ska vara slutfört och intyg ifrån nätägaren om anslutning ska finnas senast 2016-12-31

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik, jag skulle tro att elnätsägaren byter ut din gamla elmätare mot en ny, först sedan din elnätsägare fått färdiganmälan för din solcellsanläggning av elfirman, som föranmält din anläggning.

Annars skulle man ju kunna säga att man skall bygga en solcellsanläggning och be elnätsägaren att byta elmätaren, och elnätsägaren byter den, vilket kostar elnätsägaren några tusen kr. Sedan säger du att du ångrat dig och inte skall ha någon solcellsanläggning.  Så tror jag det ligger till.

Du har betongpannetak. Då behöver du mäta takstolsavståndet, centrum till centrum, också.
Och kanske också tjockleken på takstolsvirket.
Det är för du skall kunna veta hur många takkrokar som behövs.

Det verkar finnas 2 skorstenar, på nocken? Synvilla? Är det endast ventilationspipan, som inkräktar på ett modulfält? Den verkar nämligen sitta längre ner på takfallet än skorstenarna.

Om du väljer 16 solcellsmoduler i 3 rader, alla monterade i porträtt, blir modulfältet 16172 mm x 4930 mm, och du får 164 mm över vid varje gavel, vilket räcker. Det blir då totalt 48 moduler.
Vid takfoten kan du lämna ca 150 mm för god avrinning till stupränna, och det blir då 420 mm från ovansida modulfält till nocken. Kanske klaras sig ventilationspipan då?
Om solcellsmodulerna har vanliga formatet 1640 x 992 mm och du håller 5 mm avstånd mellan raderna.
Mittmodulklämmor bygger 20 mm mellan 2 moduler.
Om då effektstyrka 260 Wp/modul, då får du 12,48 kWp.

Det är tacksamt att det är ett enda takfall, som du skall lägga moduler på. Det underlättar för dig

Var har du tänkt att montera växelriktaren? I vardagsrummet?
Tänk på att en växelriktare kan väsnas, och ibland till och med pipa, därför bra att få undan den där man inte vistas så ofta. Finns källare i huset? Det ser ut så, skymtas nämligen ett källarfönster.

Du kommer att få duktigt med solström, troligen ca 11000 kWh per år.
Är det direktverkande elvärme i huset och elvarmvattenberedare? Du bör nämligen kunna konsumera runt 11000 kW per år.

Re: 12kw innan 2016-12-31

3 rader med 15 paneler i varje borde vara bra och lätt att installera.
Beträffande din länstyrelse, så är dom ofta talbara och tillmötesgående.
Lycka till

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik

Det är en ventelationspipa sen skorstenen som syns bredvid den står på andra sidan. Skorstene till höger har jag med i beskrivningen.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Takstolar monterade cc 115cm  förutom en som mätte 135cm. Tjockleken är 50mm.
Angående Länsstyerlsen så ringde jag för att få skjuta till 2017-12-31 men hon förklarade att dom vet inte hur det kommer bli efter 2016 så ville jag vara säker på att få bidraget så var det 2016-12-31 som gällde.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik

Ventelationspipan bygger 52cm och skorstenen bygger 70cm ifrån nock.
Så tyvärr går det inte att sätta 3 rader rakt av.
Jag kommer placera växelriktaren i Garaget, går en kulvert ifrån källaren där kabel kan dras.
Vi gör idag av med ca 16000kw med Bergvärme som värmekälla.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Ventilationspipan kan man flytta nog sätta på andra takfallet. Då är du av med dem.

Skorstenen, behöver du skorstenen? Du har ju bergvärme, och den kräver nog ingen skorsten.
Du har ju dessutom nu tydligen 2 st skorstenar.
(tittar man på ett kärnkraftverk, så har det också en skorsten, hmm till vadå)
Jag antar att skorstenen är för en gammal oljepannan, som inte längre finns?
Eventuellt kan du just vid skorstenen ta bort en solcellsmodul från den raden.
Det ser klart inte så vackert ut.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Skorstenen som hamnar i vägen är till en kamin som vi använder i vardagsrummet.
Den andra skorstenen är till Bastu och öppen spis i källaren.
Får nog räkna med att det försvinner två moduler på översta raden helt enkelt.

Kan man köra med högre watt på solcellerna på övre raden för att kompensera tappet på två solceller?

Blir nog halshuggen om jag plockar bort skorstenen:)

MVH Patrik

42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Dy skall inte blanda olika moduler i samma sträng! Max antal moduler/sträng brukar vara 22 eller möjligen 23 stycken beronde på Modultypen och växelriktare, vilket ju hade varit lämpligt i ditt fall med 2 strängar med 23 moduler i varje för att inte krånga till det med att dela upp det på 3 strängar. Totalt 46 standardmoduler.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Inte behöver du ha samma effekt i varje rad, inte!
Så någon kompensering, för bortfall av 1 eller 2 moduler i en rad, som du tänker på genom att öka effekten på övriga moduler, behövs inte.
Eller tänker du parallellkoppla just varje rad med annan rad?

Tänker du på en vanlig växelriktare, t.ex SMA eller Fronius?
Eller rent av en SolarEdge, men en SolarEdge är inte motiverat för din del,
pga ingen skuggning alls gissar jag, och du har endast ett enda takfall att lägga moduler på.
SolarEdge kanske är intressant om du är nörd på övervakning på varje modul, vad de presterar.

Om du lägger 3 rader med 16 i varje, men tar bort 2 st i övre raden, så skulle du får 48 - 2 = 46 moduler.
T.ex. en Fronius Symo 10.0-3-M på 10 kW kan just ha max 23 st i en sträng om ca 260 Wp moduler, har jag för mig.  (Om effektstarkare moduler, då färre i en sträng, kanske då 22 eller 21 st.)  Du får då 2 strängar, alltså en sträng till varje MPPT på växelriktaren. Men det måste kollas med Fronius beräkningsprogram.
Fler än 23 st ger alltför hög tomgångsspänning. 23 x 39,3 Volt = 903,9 Volt. Och du måste ha litet marginal till 1000 Volt, som en vanlig växelriktare klarar.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Då skulle dessa funka http://www.alma-solarshop.com/bisol-solar-panels/866-solar-panel-bisol-bmo-300-peakperformance.html ? 46st skulle ge 13.8kw Nån som vet vad frakten brukar hamna på därifrån?
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Om man läser litet på ett jättestort tyskt forum för solceller, nämligen photovoltaikforum.com, så får man i stort sett inga träffar alls med BISOL. Bisol är i stort oprövat och okänt fabrikat. Tysken verkar inte köpa dem i alla fall. Jag har för mig att tillverkaren, som ligger i Slovenien, Öststat, saknar certifikat för de modulerna BMO-300. Ingen solcellsfirma i Tyskland säljer Bisol-moduler och Tyskland är en jättemarknad för solceller. Dessutom anger de minustoleransen -3%, dvs de kan vara 291 Wp och inte 300 Wp. Därför måste de väl kränga dem billigt. Det finns alltså ett skäl till att de måste gå ner i pris. De är nämligen lägre i pris än för namnkunniga moduler i samma effektklass, som har alla giltiga certifikat. Kolla om de har giltiga certifikat, t.ex. TÜV-Certifikat,  innan du köper. De skalll ju hålla många år, ca 30 år. Annars kanske dyrköpta moduler.
Ibland ser man att tillverkare visserligen har certifikat, men att de inte längre är giltiga. De har alltid ett sista giltighetsdatum.
Bl.a.

IEC/EN 61215 (konstruktion, design)
IEC/EN 61730 (elektrisk säkerhet)
IEC/EN 62716 (ammoniakbeständighet) Om t.ex. i närheten av djurstallar.
Factory Inspection (fabriksinspektions certifikat)
EU-Konformitets-certifikat (att de får användas inom länder medlemmar i europeiska unionen)

Det finns även certifikat för saltdimma, IEC/EN 61701.
Det är om de skall monteras nära kusten.

Om du köper solcellsmoduler av den välkända solcellsmodultillverkaren LG och 300 Wp starka, får du bläddra upp ca 3000 kr, inkl. moms per modul. De där Bisol BMO-300, som tydligen säljs som 300 Wp moduler, krängs för ca 2200 kr/modul. Callec här i forumet har LG moduler, och de starkaste tror jag det är han har på 330 Wp.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Tackar för varningen. Vad tror ni om dessa http://www.alma-solarshop.com/benq-solar-panels/792-benq-solar-panel-280w-mono-greentriplex.html?

42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik, det är en djungel med olika solcellsmodultillverkare, och varje tillverkare har kanske 10 tal olika typer.
Det är svårt att välja.

Den här Benq som du länkar tiil, är kinesisk/taiwanesisk, och saknar anti-reflexskikt på täckglaset, ser jag.
De anger endast att de har så kallat solarglas, men det har alla.
Antireflex-skikt är bra vid snett infallade ljus, som man speciellt har morgon och kväll.
Ett sådant skikt kostar säker ett par hundralappar extra för solcellsmodultillverkaren jämfört med bara ett solarglas. Solcellsmodultillverkare i Europa har nästan alla antireflex-skikt på solartäckglaset. Är standard.

Det är märkligt att Benq i sitt datablad anger att de har +10/-10% som mättollerans för data de lämnar i databladet, utan för just Wp.   +10/-10 % är jättemycket. Använder de undermåliga och så dåliga mätinstrument, frågar man sig genast?

Bisol 300 kan möjligen vara bra, men det vet man först efter flera år. Har modulerna pajat efter säg 6 år, och man skall kräva ersättning/nya moduler från fabriken, och upptäcker att det inte finns någon fabrik längre. Man får vara medveten om risken. Det kan klart hända även om man köper ett välkänt märke, att de går i konken.
Jag var själv på firma Alma-Solar i Luxemburg för ett tag sedan för att kolla.
Se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Besok-p-Alma-solarshop-tp5009770.html
1234