12kw innan 2016-12-31

Re: 12kw innan 2016-12-31

TommyE
Min Fronius har svårt att starta om det inte finns DC spänning, men när den väl är igång så stannar den inte.
Stänger jag av och slår på den igen när det är mörkt, så startar den inte eller så kommer den igång efter lång lång tid - display är släckt.
Är den igång och DC spänningen sjunker, så fortsätter den vara igång och visar State 306 (för låg DC), det lyser då en gul led diod (den som är grön vid produktion).
Vet inte om det *ska* vara så men min har fungerat sen i maj, så jag tror att det är ok :-)

Re: 12kw innan 2016-12-31

Tommy,

Kan du inte på kvällen då det är mörkt, se data i displayen på din Fronius?
T.ex. DC-spänning, nätspänning, dygnsproduktion, månadsproduktion etc.
Jag menar då inte på Fronius server, utan direkt på växelriktaren.

Det ska väl inte behövas någon solcellsström för det?
Visserligen visar den då DC-spänning = 0 Volt, men det är ju en information det också.

Patrik, 350 W under ca 15 min räcker för att brygga en kopp kaffe. Låt den väl smaka.
Lämpligt tillbehör, en tårta med marsipan-sol, istället för marsipanros.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Arne: Jo det kan jag - Om den varit igång sedan det fanns DC ström. Den stänger som sagt inte av sig när den väl är igång.
Men om jag får för mig att bryta även AC spänningen, så att den inte har varken AC/DC så får den mkt svårt att starta igen när jag slår på AC. Den kommer igång så småningom, men det tar lång tid. Vet inte hur länge, men min är igång och den har inte fått någon DC att tala om på 10 dygn nu (vi har mkt snö).

Det går inte heller att komma åt den interna webservern när det är mörkt i displayen.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
 Kod 306 ska visas när Dc spänningen är låg enligt instruktionsboken. Ja Arne nu har jag både druckit gratis kaffe och tvättat gratis😉 När molnen försvann så hoppade den upp till 3600w. Ska se ikväll hur displayen beter sig när solen gått ner. Vad borde jag kunna räkna med för topp på produktion vid den här årstiden om 10920w är max? Vill bara ha ett kvitto på att allt funkar som det ska😂

Re: 12kw innan 2016-12-31

Arne
Du säger du såg att anläggningen toppade på 3500 W, kanske lyste solen just i det ögonblicket.
Får du ca 4 kWh idag, så är det OK. Mycket beror på om du har haft molnigt, jättemolnigt, eller klar himmel.

Ibland ser man snabba spikar i effektkurvan för SolarEdge-växelriktaren. Effekten stiger väldigt snabbt, men faller också snabbt ner, inom 10 minuter. Vad det beror på vet jag inte. Ska man rita en effektkurva om man har få punkter på tidsskalan (W, tid) då kan det bli sådan effekttoppar, som inte är sanna, utan bara skenbara.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Skrapade ihop 7.99kw idag med en topp på 3670w.
Så då borde allt funka som det ska👍
Tack Arne för dina råd och din tråd med din installation har varit värd mycket under installationen. Tackar och bugar även alla andra som hjälpt till och det är så jävla skönt att allt är igång. Nu kan jag ta dom sista 28modulerna på garaget efter julsemestern😀

Re: 12kw innan 2016-12-31

Bekanten fick idag bara ihop 3,5 kWh och han har 18 kWp-anläggning.
Vad vi fick vill jag inte ens nämna.
Det var inte dåligt med 8 kWh. Man lyfter på hatten för en sådan bragd, i höstmörkret.
Och det är "första dagen på jobbet" för anläggningen.

Jag kollade på Monowafers väldokumenterade tråd, när jag började titta på solceller och skulle bygga egen.
Det är kanske istället honom vi skall tacka.

Härliga tider strålande tider!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Du kan plocka fram de max värden som invertern har sett om du är nyfiken (jag är det).
Skriv in:
http://192.168.0.101/solar_api/v1/GetInverterRealtimeData.cgi?Scope=Device&DeviceId=1&DataCollection=MinMaxInverterData
Byt ut ipaderssen till den ipadress som din inverter har, så får du fram en lista med maxvärden.
Tydligen har mina paneler gett 178V DC även om dom är helt under snön.
"DAY_UDCMAX" : {
        "Value" : 178.4,
        "Unit" : "V"
},

Hittade den här sidan om du är nyfiken på att titta runt lite i växelriktarens API - finns mkt skoj i det :-)
https://github.com/victronenergy/dbus-fronius/blob/master/documents/solar_api_samples.txt

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patriksse
Hej,

Nu har vädret varit gynnsamt några helger så nu är även panelerna på garaget blivit monterat och installerat.
Det blev tillslut 66st 260w paneler monterade och det märktes direkt att dom gav effekt:)

Idag så fick jag ett felmeddelande på Fronius växelriktaren och såg att en automatsäkring som elektrikern monterat efter växelriktaren hade löst ut. Såg tidigare att effekten hade varit uppe i 15-14Kw. Slog upp säkringen igen och allt hoppade igång men efter ett tag så slog samma säkring igen.

Har provat att ringa elektrikern men inte fått svar(Söndag).

Är det någon som kan det elektriska bättre en mig och har en förklaring till varför det händer?

Är det så enkelt att säkringen är för klen och säger ifrån nu när jag kopplade på en sträng till?

MVH Patrik

SV: Re: 12kw innan 2016-12-31

66 paneler à 260 borde en kall klar vårdag ge minst 15kW. Det betyder 22A ut ur växelriktaren.
Har du bara 16A säkringar så borde de bryta efter mindre än 1min. 20A så kanske det går eller bryter efter någon timme beroende hur varmt de sitter

Du borde kolla om du kan effekt begränsa växelriktaren till tex 14kW eller så.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Patriksse [via Solcellforum] skrev ----

[...]

Idag så fick jag ett felmeddelande på Fronius växelriktaren och såg att en automatsäkring som elektrikern monterat efter växelriktaren hade löst ut. Såg tidigare att effekten hade varit uppe i <a href="tel:15-14">15-14Kw. Slog upp säkringen igen och allt hoppade igång men efter ett tag så slog samma säkring igen.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12kw-innan-2016-12-31-tp5011380p5012873.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 12kw innan 2016-12-31

Automatsäkringarna vid vilken nominell strömstyrka ska den lösa ut?

Om växelriktaren producerar 15 kW, motsvarar det en ström vid 400 Volt på 21,7 A på varje fas.
En automatsäkring ska lösa ut efter 1 timma vid 1,13 x dess märkström. Tror jag det är.

Vad har elektrikern valt för märkström på automatsäkringen från växelriktaren?
Det ska stå märkt på den.

Du kan kolla hur du ska göra för att ställa in strömbegränsning på växelriktaren.
Det ska gå att göra. Då kan du köra med reducerad max effekt, en dag eller 2 till elektrikern ordnat upp det hela. Effektbegränsningen kan du själv ställa in.

Varför har du överhuvudtaget automatsäkring på AC-ledning ut från växelriktaren?
Vad skall den tjäna till? Dess syfte?

Jag tror inte vi har någon extra avsäkring, frånsett mätarsäkringarna(16 A) för vår SolarEdge 12,5 kW SE12.5k. Kanske sitter det en i fasadskåpet, som jag inte sett att elektrikern monterat?

Bekanten ställde in 15,5 kW effektbegränsning på sin 16 kW SolarEdge-växelriktare för att minska risken att 20 A mätarsäkringarna smälter.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patriksse
Hej Arne,

Det är en 25A säkring som löst, har slagit till den ett par gånger men med samma resultat.
Kopplade bort strängen på garaget och tänkte att det får gå så till elektrikern tagit sig en titt.
Såg på Appen att tillverkningen låg väldigt lågt ca 2-3kw borde ligga på runt 8kw så jag gick ut till växelriktaren och den höll då på att starta om och i samband med det så knastrade det till i elcentralen där säkringen som gick satt men utan att någon säkring gett med sig.

Är kass med det här med El:(

Har nu slagit av hela systemet tills elektrikern hunnit tittat.

MVH Patrik
1234