12kw innan 2016-12-31

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Är inte solar glaset antireflexbehandkat som standard mån tro? Trodde det var en av egenskaperna som gjorde det till ett sk solar glas. ..

Klickar man på länken till Benq panelen så står det ju att alla deras glas är antireflexbehandlade,  har iaf fått för mig att Benq är ett bra märke!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Magneten, nej ett solarglas är inte standardmässigt anti-reflektionsbehandlat.

Antireflex-behandlingen är en speciell behandling av solarglaset, så att det får en yta ungefär som på ett badrumsfönster, fast i oerhört mycket mindre struktur.

Många solcellstillverkare försöker skriva i databladet, så man skall tro att de har anti-reflektionsbehandlat glas.  T.ex. se skriver har "låg reflektion" och liknande.

Ett vanligt solarglas har klart låg reflektion om man jämför med hur mycket ljus som passerar igenom.
Men ett anti-reflektionsbehandlat solarglas har ännu mindre reflektion.

Patriks länk till Alma-Solar och Benq modulen, visar ett datablad där det endast står "high transparent solar glass". Jag ser inget om att det skulle röra sig om anti-reflexbehandlat. Skulle det ha varit antireflexbehandlat, så skulle de aldrig bli trötta på att nämna det, pga att det är en stor fördel.

Det står visserligen i Patriks länk, "Above all, Benq Solar uses an antireflective glass ..." men det är inte Benq som skriver det, utan Alma-solar, skulle jag tro. Kanske menar de bara ett vanligt solarglas, som ju i sig har låg reflektion, även utan antireflexbehandling.  Varför står det inget om det i Benq databladet?

Grovt kan man säga att solcellsmoduler tillverkade utanför Europa, oftast saknar anti-reflektionsbehandling.

Egenskapen som gör ett glas till ett solarglas är att det håller låg järnhalt.
Se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solarglas-ESG-p-solcellsmoduler-tp5009971.html

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik,

Om du väljer 46 moduler, säg 260 Wp, om du väljer mellan ett vanligt växelriktare-system eller SolarEdge, så ser det ungefär ut som följer:

1 st Fronius Symo 12,5-3-M, på 12,5 kW       ca 27000 kr, inkl. moms

eller

1 st SolarEdge SE17k, på 17 kW             ca 17000 kr.
23 st Effektoptimerare P600, 600 W         ca 670 kr/st  blir ca 15 410 kr, inkl. moms
1 st Kommunikationskort trådlöst SE1000WiFi01     ca 650 kr, inkl. moms

Totalt för SolarEdge-systemet: 33 060 kr, inkl. moms jämfört med Fronius-systemet på 27000 kr.
Det blir då 1 st effektoptimerare på 2 st moduler.

Montagesystem, solarkablar, och allt annat blir samma oavsett om SolarEdge eller Fronius-system.

SolarEdge-systemet blir visserligen 6060 kr, dyrare. Men har fördelen med övervakning på modulnivå, och kan enkelt byggas ut även med helt andra moduler, och i helt annat väderstreck, och med moduler som har annan effektsstyrka, och utbyggas till hela 21,2 kWp. Du borde bygga ut till ca 17 kWp, för att kunna sälja lika många kWh, som du köper. Med ett SolarEdge-system, kan du ha, säg 20 moduler, på markställning också, och kommer upp i 17,16 kWp.

På ett system, som kanske kommer att kosta ca 150 000 kr, är kanske 6000 inte så mycket.

Skulle du välja en effektoptimerare P300 på varje modul, blir det en extrakostnad för effektoptimerare med ca 8000 kr.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik,

På ditt tak kan du få plats med ca 12 kWp moduler, ca 46 moduler.  Men du nämner att du har ett garage.
Kan du inte lägga moduler även där? Var är det för taktyp? Och väderstreck, och takvinkel?

Anledning att lägga moduler även på garagetaket är att du då kanske kan komma upp i en solströmproduktion, som motsvarar er årsenergiförbrukning på 16000 kWh. Med ett SolarEdge-system går det lätt att även koppla in moduler på garagetaket, även om det taket har annat väderstreck och lutning.

Sedan kan man fråga sig vilket totalbelopp som du beviljats solcellstöd för?
I din ansökan om solcellstöd angav du ett totalbelopp, gjorde du inte?
Garagemoduler kanske får plats inom det beloppet?

Du har rött tak, och du har av den anledningen inget skäl att välja svarta moduler. Vanliga blåaktiga polykristallina moduler är också billigare än de dyrare monokristallina modulerna. Svarta moduler brukar vara ca 10 % dyrare än vanliga blåaktiga.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Garaget jag nämner har ett betongtak på 56kvm 24graders lutning rakt mot Öster.
Totalbeloppen jag har fått  stödet på är 100000:- solceller 50000:- övrigt materiel samt 8800 för Arbete., när jag pratade med dom i veckan så frågade hon om siffrorna fortfarande var aktuella. Kan finnas en chans att man kan få reglera upp dom lite. Om solcellerna är blå eller svarta har ingen betydelse. Blir dom svarta så tar jag det som en bonus.

Tackar så fantastiskt mycket för tiden ni lägger ner på att hjälpa till:)

Såg en fastighet idag utanför Bollnäs som hade monterat solceller(såg ut att vara i 12-15kw storlek) när jag var ute och flög.
Ska kontakta dom för att få lite info om deras anläggning.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Ett totalt stödbelopp på 100 000 kr, inkl. moms, räckte väl inte för 2 år sedan för en 12 kWp anläggning?

Jag tycker priset för en solcellsanläggning har blivt ca 10 % billigare på 2 år.
Moduler har nog sjunkit ca 10 %.

Jag är tveksamt till att du kan snacka upp ditt angivna totala investeringsbelopp, tydligen 100 000 kr, inkl. moms, som du angivit i din solcellsansökan. Är det ett beslut över beviljande på solcellstöd på 100000 kr du fått av din Länsstyrelse? Länsstyrelsen har säkert skickat ut beviljande om solcellsstöd till många personer, ja så långt pengarna räckte. Då kan de inte öka ditt belopp, pga då måste de dra tillbaka någon annans beviljande om solcellstöd och så kan de inte göra.

Fördelningen på material, och arbete och solceller, har ingen betydelse. Det är totalbeloppet du ansökt om, och som du fått beviljat, som är det viktiga.

Betongtak? på garaget, menar du möjligen kanske betongpannor?
garagetaket lutar 25 grader och är riktat mot öster. Det är bra, det går bra att lägga moduler där.
De kommer att ge ca 85 % i kWh-skörd av vad en modul på södertaket kommer att ge,
om modul med samma Wp-effekt används.

Det är ju bra om du fått en "genomkörare" här på forumet om solcellsanläggningar
och hur läget är nuförtiden på den fronten. Forumet är ju till för att solcellsintresserade skall kunna hjälpa varandra.

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Fick samma fråga av min handläggare på länstyrelsen,  alltså om beloppen jag angivit fortfarande var aktuella  då det gick bra att justera upp beloppet innan de tagit beslut om att bevilja stödet (så passade på att justera upp mitt belopp några tusingar vilket gick bra)

Men du kanske redan har fått stödet beviljat, alltså efter ditt samtal med länstyrelsen? Då kanske det är klurigare, men skadar ju inte att ringa den aktuella handläggaren och fråga.

En kollega byggde precis en anläggning på 7,8kwp och den gick på strax över 100000 totalt innan bidrag inkl moms och elektriker för inkoppling.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik

Det totalbeloppet är på 158800:-

Mvh Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Arne
Jaså, 158 800 kr, så kan du nog få en anläggning på 12 kWp för den slanten, inkl. moms.
Om man räknar upp magnetens kollegas 100-tusen för 7,8 kWp till 12 kWp, får man 154-tusen.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Har nu tittat runt på forumet och läst på mig lite.
Som du säger Arne så vore det kanon att använda även Garaget när utbytet är så mycket som 85% av vad söderläge ger.
Mitt första förslag är att sätta 46st 260w paneler på Huset i rakt söderläge sedan sätta 23st 260w på garaget.

Om jag räknar på att sätta likadana moduler som du använt dig av Arne (Heckert Nemo 60p 260wp)
Solaredge 17kw samt 35st optimerare 600w och montagedetaljer samt elektriker till inkoppling så får jag det till ca 201,320:- om jag gör montaget själv. Får jag hela hösten på mig så ska jag hinna:)
Har dom B klassade moduler hemma så blir det ca 10,000:- billigare.

Har telefon tid med handläggaren på Länstyrelsen kl 15:15 så vi får se om det går att höja stödet.
Annars får garage delen bli ett senare projekt(kanske).

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Här kan du i en tabell se hur väderstreck(azimut) och uppvinkling av moduler inverkar på utbytet av kWh.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-solpaneler-tp5009758.html

Det framgår t.ex.  t.ex. azimut 0 och uppvinkling 35 grader ger talet 100, alltså 100 %, det bästa.

Och azimut +90 grader(alltså 90 grader avvikelse från rakt söder) och uppvinkling 25 grader ger talet 84,6, dvs 84,6 % av det optimalt möjliga.
Azimut -90 grader är rakt mot väst, men azimut -90 grader ger samma tal  84,6  om samma uppvinkling.

Alltså, om väderstecket för en modul avviker, säg 30 grader, från det optimala som är rakt söderut, åt väster eller åt öster, så blir utbytet alltså detsamma. Det är också vad man förväntar sig det skall vara.

Jag kan nämna att här på forumet har en solcellsägare fått solcellsstöd från Länstyrelsen 2 gånger, med ett par års mellanrum.  Nu kommer jag inte ihåg vem det är.  Så det går tydligen att söka mer än en gång.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Nu har det kommit så långt att jag har tagit in offerter ifrån några leverantörer.
En av dessa hävdar att jag behöver en dubbelt så dyr takkrok än standard och måste monteras cc600mm istället för enbart på varje takstol( cc1200mm). Taket är uppbyggt med Takstolar 50*200 med förstärkning på mitten, Ströläkt 50*15, Bärläkt 20*38 och Råspont 85*25. Även att det kanske kommer behövas förstärka med reglar ifrån vinden där takkrokar monteras mellan takstolarna.

Finns det någon med erfarenhet av detta eller monterat på Betongpannor med samma snöläge som Bollnäs?

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Det beror på hur mycket snölast du vill att konstruktionen skall  tåla utan att takkrokarna böjs ned för mycket.

Fick en offert på ett paket  och där hade schletters beräkningsprogram lagt in 3 st skenor/panelrad då takstols avståndet var 1,2 m, vilket verkade vettigt. Är dock säkert många firmor som inte genomför några hållfasthetsberäkningar för systemen som de säljer!

Det torde vara enklare att montera 3 st skenor och sätta takkrokarna i takstolarna än att hålla på och bygga förstärkningar på vinden.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Westcoast
Apropå skorsten och val av system. Optimerar eller ej. Jag valde Solaredge med optimerare för att kunna ha paneler på hela taket och maxa ur varje panel för sig trots skorsten som skuggar vissa tider. Det finns en separat tråd om mitt system, men lägger in en bild att titta på som visar hur mina paneler producerat tom igår from 2/6 i år.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Halloj,

Nu har det börjat hända lite grejer.
Tillslut så har jag bestämde mig för en anläggning som kommer levereras genom Rofoto.
Det blev 72st Heckert 260w och en Fronius 17kw samt efter lite beräkningar så kom vi fram till att S-flex takkrokar skulle funka fint för ett snöigt Bollnäs. Dom kommer monteras både på Huset samt Garaget.
Lastbilen skulle ha lämnat Tyskland för 1,5veckor sedan om inte det helt plötsligt varit helt slut på takkrokarna. Enligt Heckert ska lastbilen ha lämnat fabriken igår men har inte fått det bekräftat.

Fick även ett brev ifrån Länstyrelsen igår att jag får 35% på Totala kostnaden på 201,000:- så det gick aldeless utmärkt att höja totalbeloppet:)

Har förberett allt som går inför montaget av takkrokar så hoppas att dom kommer under veckan så jag kan börja på Fredag.

Tackar för alla tips som jag fått hittills och dom som jag kommer behöva framöver.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
grattis till en rejäl anläggning, verkar även som att priset är väldigt bra, om det kommer att stanna på 200000 kr för 19 kwp!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Anders

Önskar dig lycka till!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Houseboatman
Glöm inte att snabbt som sjutton anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket.
Åtminstone vår egen elnätsägare EON kräver momsnummer för att planlägga arbetet med att byta ut elmätaren.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/fastigheter/forsaljningavoverskottsel.106.12815e4f14a62bc048f72a6.html
Börja där och sedan skriver du ut blanketten och skickar in den fysiskt. Undrar du över hur du fyller i den så ställ frågorna när eller ring Skatteverket så hjälper dom dig. Det kan ta 2-3 veckor innan du får Momsnumret och innan dess kan du inte sälja någon el.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Arne
Det som husbåtsmannen säger här, stämmer.

Bekanten hade skickat in blanketten om momsregistrering till skattemyndigheten i mycket god tid(ca 3 månader i förväg), men hade gjort det misstaget och angivit startdatum för momsen för sent(nämligen angivit det datum då solcellsanläggningen verkligen skulle startas och börja producera solström). Det gjorde att EON såg i sina papper att det saknades momsregistrering, och började kräva sådan, vilket orsakade fördröjningar. Egenligen behöver de först momsregistreringen då pengar skall betalas ut, vilket är först ca 2 månader efter det att anläggningen tagits idrift och producerar solström. Det är alltså endast ofog från EON. Men kan nog vara olika hos olika elnätsägare. Varje elnätsägare är sin egen påve och bestämmer sin egen byråkrati.

Hos skatteverket aktiveras tydligen momsregistreringen det datum man anger.

Om du sätter något datum, ange dagens datum.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,
Momsregistreringen är så gott som klar.
Har roat mig med att montera Takkrokarna helgen. Fick upp all utom 6st på bostaden, kroppen orkade inte mer😂. Har slipat ca 30% av alla pannorna men får hjälp nästa helg.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw
1234