12kw innan 2016-12-31

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
För er som ser att sist raden med krokar sitter för nära nederkant tak så är det tänkt så för att få tre jämna rader under ventilation samt skorsten. Grannen är plåtslagare och kommer fixa en specialare så vattnet hamnar i rännan😀
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
kommer att bli snyggt med ett maxat tak!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Denna helg har varit sjukt jobbig. Skulle fått hjälp igår att slipa till alla pannorna men det dök inte upp någon hjälp...Idag fick jag hjälp av sambon att montera alla aluminiumprofilerna så nu är dom uppe😀 På fredag blir det lite småpill som jordning mm. Sedan på lördag så ska Solcellerna upp😀
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hallå! Idag så åkte det upp paneler på Bostaden. Kan rekommendera att använda en skylift för att lyfta panelerna. Sjukt smidigt och man kunde skruva nedre raden utan hjälp av stege.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Idag så har solarkablarna dragit till Växelriktaren och allt små jobb som att kapa profiler samt dra fast kabel med buntband gjorts. Nästa helg kommer bli helt solcellsfri😀
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Hej,

Nu har jag kommit till att välja vilket elbolag jag ska ha för att få bäst betalt för mina levererade KW.
Har vintern på mig för att få till ett bra avtal, är det någon som har något bra tips?
Har inte satt mig in i elcertificat mm så är helt novis på detta område.
Har Fortum idag som leverantör men dom säger själva att dom inte är dnt bästa om man producerar el till försäljning.

Bor i Bollnäs Hälsingland.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Börja med vattenfall iaf första året då de erbjuder spotpris + 40 öre under ett år. De brukar även bjuda på årsavgiften samt 0 öre i påslag för den köpta elen under ett år vilket ju oxå är värt 500-1000 kr, Ifall du inte hittar något bättre!

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Tackar för svartet!
Jag hade Vattenfall som första kandidat själv, får ta och slå dom ensignal.
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Enkla elbolaget betalar dig 0,60 kr/kWh, exkl. moms. Du måste då även köpa köpa ström du behöver av dem.
De betalar 0,75 kr/kWh, exkl. moms om du överlåter elcertifikaten till dem. Du behöver inte ha din fastighet inom deras elnätsområde. Det kan vara svårt att bli av med elcertifikat, det kan vara svårt att hitta en köpare för dina elcertifikat. Givetvis kan du stapla elcertifikaten på hög, i 15 år. och sälja när de ev. stiger till hugad köpare.

Tänk på att du får elcertifikat för all solström du matar ut på allmänna elnätet. Du behöver ingen "elcertifikatmätare" för det.

7Hkraft och Billinge Energi betalar också 0,60 kr/kWh, exkl. moms, men köper nog inte dina elcertifikat. Du behöver ej heller ha din fastighet inom deras elnätsområde, men måste köpa ström du behöver av dem.

Det är svårt att välja köpare av solströmmen, såvida man inte bor inom Kraftringen elnätsområde, som betalar bäst i Sverige, eller i Blekinge, där Sölvesborg Energi betalar nästan lika bra. Då är valen självklara.

Med en så stor anläggning, som du har på ca 18 kW, blir det många kWh på sommararen att sälja. Då ligger spotpriset troligen nere på 20 öre/kWh, kanske ännu lägre. På vintern då spottpriset troligen är högre, ja då producerar du tyvärr ingen nämnvärd solström.

Kanske är det där timspottpriset + 0,40 kr som Vattenfall betalar för solström, inkl. moms? Ja, då är det endast spottpris + 0,32 kr, exkl. moms. Momsen har du ingen egen nytta av, den tar skattefogden. Det står att Vattenfall även köper solström till fast pris 0,66 kr/kWh, exkl. moms. Se
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1frGB8aGiBp3qxZG-v2hgI5oZdkI7LOnfb7AWhYxBehU/edit?pref=2&pli=1#gid=0

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Vattenfalls extra 40 öre är exkl moms. (Mitt avtal med Vattenfall går dock ut nu i årsskiftet så hade oxå tänkt att byta om jag inte får behålla mina extra 40 öre...)

Re: 12kw innan 2016-12-31

TommyE
magneten, säger du till om det går att förhandla om de extra 40 örena? Jag har ingen större lust att byta bort VF, men om det skiljer mkt i pris så kanske jag måste.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Mitt avtal med VF går också ut till årsskiftet.
Har falkenbergs energi fortfarande bra avtal?

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Jag har idag varit i kontakt med Fortum och dom ska ha ett möte inom kort där dom ska disskutera sin prissättning av inköp av solel.
Hon jag pratade med hade stora förhoppningar att prissättningen kommer justeras uppåt.
Jag har även skickat en förfrågan till Vattenfall om vad dom kan erbjuda.

Skulle det inte kunna vara en ide att gå ihop flera stycken när man förhandlar fram priser.
Är man säg 5st helkunder som byter eller stannar kvar så borde det ändra deras inställning.

Dom flesta elbolagen erbjuder 100öre/Kwh första året om man köper en solcellsanläggning av dom.
Så där ser man att dom har ett spann upp till 100öre om dom får till en bra affär.

Ser ju i tråden att det är flera som ska förhandla nytt avtal inom kort så det kanske kan vara en ide eller vad tror ni?

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Pratade med Vattenfall om vad dom kunde göra om en flera fastigheter skulle vilja ansluta sig eller förlänga sitt avtal så kunde han direkt säga att ut priset kunde dom direkt göra rabatt på beroende på hur många såklart. Han var tveksam om dom kunde göra något på köp priset. Så det finns spelrum om man är flera, kunde det inte vara en idé att tex. forumet går ihop och får till ett riktigt bra avtal?

Mvh Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Halloj,

Nu har jag kommit så långt att Elnätsbolaget har godkänt min anläggning och elektrikern har gjort sitt, även mätaren är utbytt.
Kom hem igår kväll och slog på Växelriktaren och följde instruktionerna för setup.
Eftersom det var mörkt ute så visade den ingen effekt utan visad felkod 306 som ska visas när ingen el produceras.

Installerade Wifi och Fronius App samt webb login. Under tiden och en stund efteråt gick det att komma åt växelriktaren genom appen där status stod som Start up. Idag så är Växelriktaren helt avslagen(inga lampor eller displayen lyser) och det går inte att komma åt växelriktaren genom appen. Är det för att det inte är någon sol helt enkelt? Trodde den skulle vara online hela tiden med ström ifrån nätet.
Har läst igenom instruktionsboken men får ta och sätta  mig ikväll och studera lite.

Sedan till den sista frågan, jag ska under vintern koppla in en modulsträng ifrån garaget och elektrikern gjorde klart kabeldragningen ifrån kopplingsdosan till Växelriktaren även för den strängen. Kan det bli något problem?

Det är en Fronius 17,5Kw som jag installerat.

MVH Patrik
42st Heckers 260w rakt söderläge Fronius 17.5kw

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Det ska inte behöva vara soligt för att växelriktaren skall starta, det ska i prick räcka med lite dagsljus som det blir fram på dagen...

Borde inte vara några problem med sträng 2,  även om jag nog hade väntat med att göra denna anslutning i riktaren tills allt var på plats.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
Igår var det snö så det la sig ett snölager på modulerna direkt på morgonen. Idag så är det blå himmel så om ca 1timme borde solen nå fram och snön har regnat bort under natten. Vad jag kunnat läsa mig framtill så borde någon lampa vid displayen lysa även efter att solen gått ner.

Re: 12kw innan 2016-12-31

magneten
Vet inte hur det är på fronius men SMA riktare blir iaf helt svarta på natten och solfattiga dagar med mer än 3-4cm snö på modulerna. Dock så går ju iaf sma riktarna att få liv i om man trycker på displayen.

Är väl flera med Fronius här på forumet?

Re: 12kw innan 2016-12-31

Jag vet inte hur det är med Fronius, men för SolarEdge när jag registrerade min nya växelriktare på SolarEdge Portalen, då tog det några dagar, innan SolarEdge godkänner den nya växelriktaren. SolarEdge gör det alltså manuellt av en människa, en SolarEdge-tekniker. Så det kan ta några dagar innan man ser sin anläggning i portalen, även om den rullar på och producerar.

Med bruten DC-brytaren från solcellerna till växelriktaren, dvs då ingen spänning alls från solcellerna, ska det ändå gå bra att på plats vid växelriktaren se data i växelriktarens display. Man kan ställa in värden för land osv. Man skall kunna se nätspänningen och annat och ställa in webservern, WiFi osv. För det ska inte någon ström från solceller behövas. Det måste väl gå på en Fronius också. Givetvis måsta då AC-brytaren till växelriktaren vara påslagen.

Kolla att elektrikern inte har förväxlat solarkablarnas plus och minus in till växelriktaren. Någon plus- eller minussolarkabel får inte vara jordad, pga då löser växelriktarens jordfelssystem ut, om den är en transformatorlös, vilket den nog är. Man vet inte riktigt hur erfarna elektriker är med solceller. Allt kan hända "bollen är rund".

Nu i nov är det inte mycket ljus att tala om, men för att växelriktaren skall känna litet solströmproduktion, borde det räcka. På vår 16,3 kWp anläggning gjordes här om dagen endast ca 2 kWh på en hel dag. Det är väldigt litet.

På vår växelriktare släcker displayen ner sig efter 2 minuter, och man ser därför inget. Trycker man på en knapp tänds displayen igen, och lyser 2 min. Det finns på växelriktarkåpan 3 st lysdioder, röd, gul och grön. Är allt = OK, lyser ständigt den gröna, gul och röd är då släckta. Jag är inte riktigt säker, men tror den gröna även lyser på natten. Det borde vara liknande på en Fronius.

Får du något felmeddelande i displyen?

Att det går in en plus och en minussolarkabel till växelriktaren för en 2:a solcellssträng, och då på den andra MPPT:n, borde inte vara något problem. Det är väl bara ett par stumpar solarkabel på någon meter och är väl öppna, och inte kortslutna. Jag vet inte vad som händer om de skulle var kortslutna. Kanske elektrikern kortslöt dem av säkerhetsskäl, så inte de nakna ändarna till garage-solcellsfältet kan bli  spänningssatta. Kommer det ut kablar från en kopplingsdosa som har spänningsförande delar i sig, kan man möjligen tänka sig att en elektriker kortsluter kabeländarna, av säkerhetsskäl. Kanske långsökt?

Du kan väl mäta DC-spänningen som kommer till kopplingsdosan för den sträng du har ansluten till växelriktaren. Det går kanske att mäta DC-spänningen som kommer in till växelriktaren på kopplingsplinten där inne, man får väl på ta bort växelriktarkåpan. Men jag vet ej hur det är på en Fronius.

Re: 12kw innan 2016-12-31

Patrik
När jag kom ut i morse så var växelriktare igång och visade felmeddelande som den ska göra när det är låg dc spänning bla. När solen tittade fram så hoppade den igång. Kom in moln direkt så nu visar den 300-350W som borde vara helt normalt när det är molnigt. Så nu har vi producerat våran första egna el😀
1234