Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Hej,

Jag har tänkt sätta upp en solcellsanläggning på taket under sensommaren/hösten i år, men det verkar vara en djungel med vad man ska välja!

Jag har tagit in offerter från 5 olika firmor som har fått samma grundförutsättningar. De har byggt ihop olika paket utifrån deras produktutbud.

Info om tak och läge:
Taket, vanliga takpannor, ligger i sydväst med en lutning på 30 grader i närheten av Lysekil på västkusten.
Det finns träd som skuggar vissa tider höst/vinter/vår, de kanske kommer att kapas.
På kvällen försvinner solen bakom ett berg ca kl 19:30 sommartid, inte lika lätt att kapa...
Takets mått är 14,50 x 6,40 m vilket ger 42 paneler i porträtt eller 48 paneler i landskapsläge.

Min förbrukning är ca 14200kWh/år, hur stor effekt ska jag sätta upp? 80-90% säger en av försäljarna.

pga skuggorna vill jag ha optimerade paneler.
Jinkopanelen är en sk. smart panel med inbyggda optimerare, hur är det jämfört med solaredges externa optimerare?

Jag ska testa att bygga systemet i solaredges program för att se hur/om det funkar, ska bara leta fram windowsdatorn först...

Enligt vad jag läst kan det bli svårt med 24 paneler/MPPT? hur löser jag det?
Kan en lösning vara 42 effektivare paneler? Deras högre pris kanske kompenseras av färre paneler och mindre monteringsmaterial eftersom jag då kan sätta dem i porträttläge?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Välkommen till forumet Johan! Kul med en anläggning i närheten! (Bor själv i Munkeda och man ser nu att det installeras på några få ställen i området..l)

Väljer du solaredge är det en bra idé att köra med 1 optimerare/2 paneler P700 vilket är mest prisvärt om du vill ha optimerare.
Bygg ett system som producerar hela din årsförbrukning, du bör då bygga ca 15kWp installerad effekt för att uppnå detta.

I solaredge systemen kan man väl ha fler paneler/sträng? Se vad deras site designer säger!

Dyrare paneler för högre effekt  väger tyvärr inte upp besparingen du gör av montagesystem kabel dragning osv... har du plats på taket är det mest prisvärt att satsa på standardpaneler på runt 270W/st

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Med p 600 verkar det som att du kan ha 30 optimerare/sträng alltså 60 st paneler!!

http://www.rexelenergysolutions.se/product/5287622/SolarEdge-DC-optimerare-P600-2R-M4M-RL-600W-MC4-(2X60-CELL-LAND)

Väljer du istället en vanlig enklare och billigare strängväxelriktare ex Fronius eller SMA så är det max 22 st paneler/sträng som gäller, är dock inga konstigheter att göra 3 strängar och paralellkoppla 2 av dom till samma ingång och den 3e på ingång nr 2.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Eller så väljer du en växelriktare från SMA med optitrac som hanterar skuggning på din takyta utan att du behöver installera  en massa extra optimerare!

https://youtu.be/bxIi4GiZakE

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

jansimon
För några år sedan så kopplade jag på Optitrac på min SMA-inverter och jag kan bara konstatera att nått bra gör den :) Å så slipper man ännu mer elektronik uppe på taket, vilket jag tycker är fördel. Ju kortare kedja mellan input och output, desto bättre.

Min skuggning finns enbart på morgonen halva året. Vintern har fler tider, men jag räknar inte med vinter som någon direkt produktion. November-januari är som några bra dagar i april för mig.

MEN, jag har ingen annan erfarenhet än SMA:n heller förstås. Har Fronius någon liknande funktion som Optitrack?

/Janne

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Hur jag tror en opti-trac fungerar:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Opti-trac-SMA-vaxelriktare-tp5013683.html

Johan F,

tänkte du montera själv eller köpa nyckelfärdigt av en firma?
Jag gissar du tjänar cirkus 30 till 40 tusen kr på att montera själv.

Det är litet pillande och jobb med att montera takkrokar och slipa ur takpannor(dammar mycket). Slitjobb, faktiskt. Inget kul alls. Varför inte byta ut takpanorna mot trapetsbleckplåt på det takfall du tänker ha paneler på? Det är mycket enkelt att montera solcellmoduler på trapetsblecktakplåt. En barnlek. Man kan då ganska fritt lägga i porträtt eller landskap, eller både och. Dessutom är trapetsblecktakplåt billigt och även lätt att montera.
Utöver detta är montagedetaljerna ca 3 gånger billigare jämfört takrokar/långa alu-skenor. Du har inte tittat här i forumet? Det står mycket här, om man bemödar sig att titta efter. Utöver detta får du mycket överblivet taktegel du kan sälja. Alltid någon som behöver taktegel.

Vi har SolarEdge, men det beror på att vi har en mängd olika småtak, ca 8 olika tak. Då går det inte med vanlig växelriktare. Du anger ovan att en vill kränga dig en SolaEdge SE15k och effektoptimerare P700.
Det är bara det att den växelriktaren fungerar inte med P700. Man måste ha SE16k eller SE17k eller större för att det ska funka med P700. Bekanten har en SE16k, så vi vet. Se databladet för SE15k.

Om du har ett berg som ligger långt borta som skuggar tror jag inte är så farligt.
Det värsta är om du får kärnskugga på panelerna.

Se om skuggning:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-och-teori-skuggande-forem-l-p-solcellsanl-tp5008761.html

Se om kärnskugga:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-karnskugga-mot-solcellsmoduler-tp5008575.html

Se skuggning av solcellsmodul:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-tp5009209.html

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Är det någon annan anledning än lägre inköpspris som gör att man har 2 paneler per optimerare?
sänks inte 2 paneler då om jag får skugga på en?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Egen montering blir det, alla offerter är bara material.

Har insett att det blir en del krokar och slipning av pannor, funderar på att bygga en jigg att sätta vinkelslipen i så att det blir lätt att slipa likadant på alla.

Berget är ca 100 meter bort. Tack för länkarna, blir bra strandläsning i morgon!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Bekanten har SolarEdge växelriktare SE16k och 39 st effektoptimerare P600, alltså 2 st paneler till varje P600.
15 st P600 i en sträng och 24 st P600 i den andra strängen. På kommunens mark som gränsar direkt till hans tomt står ovårdade träd(flera björkar och en stor ek) som skuggar. De står ca 30 - 40  meter bort.
Titta i tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Den anläggningen producerar bra. Så jag tror inte du behöver vara rädd för det. Bekanten producerade i juni 142 kWh/kWp, vilket tillsammans med 2 andra forumsmedlemmar som uppnådde samma, var det bästa nu under juni 2017. Han behöver inte skämmas. Dessutom har bekanten hela 32 paneler på norrtaket.

Anledningen till att man har 2 st paneler till en P600 är klart att det blir billigare än ha ha en effektoptimerare till varje panel.

Men varför vill du ha SolarEdge-system? Du har bara ett enda takfall(mot sydväst och 30 graders vinkel) du vill lägga paneler på.  Du verkar inte ha några svåra skuggningsproblem. Träden kan du till nöds hugga ner.
Du tror inte att ett solcellssystem med vanlig växelriktare, kanske från välkända Fronius eller SMA,  med 2 MPPT fungerar, det skulle jag tror. Du slipper "känslig" elektronik på taket. Varje effektoptimerare har elektronik i sig och måste utstå hetta och kyla och fukt och kan fallera. Vi har haft 2 st P300 som fallerat på 2 års drift, det beskriver vi i tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SolarEdge-misstankt-defekt-effektoptimerare-P300-tp5013017.html

När det gäller vilket solcellsmodulfabrikat man ska välja tänkte vi så här:

-är tillverkaren pålitigt och kan förväntas ersätta skada på modul om skada sker om ca 8 år?
-vi ville ha kvalitet, då de ska hålla i uppåt 30 40 år.
-vi litar inte riktigt på tillverkare som har fabrik långt fjärran bort.

Vi och bekanten valde sant tysktillverkade moduler. Vi hade säkert kunnat få asiatiska moduler till kanske 10 % lägre pris.  Men om de asiatiska inte skulle hålla vad de lovar angående ersättning vid skada, då står man där med defekta moduler och ingen ersättning, då blir det billiga köpet dyrt istället. Och företag långt borta i fjärran kan ha annan moral än vad vi svenskar är vana vid och drar sig ibland inte för att trixa.
Sedan är det så att många tyskar har köpt av det fabrikat vi köpte av, och tyskar nagelfar givetvis den tillverkaren och skulle tillverkaren inte uppfylla sina garantiåtagande, då får tillverkaren det hett om örona.

Du listar enbart asiatisk-tillverkarkade moduler. Windon-moduler är inte tillverkad i Sverige, om du skulle tro det, utan legotillverkad i någon troligen asiatisk fabrik som gör det billigast och Windon har sedan endast klistrat på sin egen etikett. Tillverkaren är där alltså helt okänt. Och det är tillverkaren som lämnar modulgarantierna, inte säljfirman.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Håller med Arne, om du inte har ett sjukligt loggningsbhov? Så kör med en vanlig strängväxelriktare ex SMA med optitrac! Installationen blir mer lättskött prisvärd och driftsäker!

Att välja solaredge för att lättare kunna hitta en felaktig panel är ett svagt argument då detta inträffar ytterst sällan,  snarre är det så att det är effektoptimerarna som går sönder eller att det blir glapp i någon av alla extra kontaktstycken på taket!

Då jag bor i närheten kan jag ju komma förbi om jag är i krokarna och ta en titt på just ditt tak om du är osäker på hur "stor" skuggproblematik du egentligen har.

Att slipa ur pannorna är enkelt med en vanlig diamantskiva på vinkelslipen och tar kanske 10-15 sek/panna och det går fint utan jigg!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

JohanF,
Schangtilt erbjudande magneten där lämnar och att komma och snacka litet.
Har du inte haft solcellsfirma som säljer nyckelfärdigt på besök på plats hos dig,
då ger det dig en hel del.
magneten har flerårig erfarenhet av solcellsanläggning.

Någon jigg är nog svårt att använda vid urslipning då varje panna behöver slipas litet annorlunda.
Man slipar ur på frihand med vinkelslip med diamantskiva.
Men som jag nämnde byter du ut tegelpannorna mot takplåt av trapetsblecktyp, spar du en massa jobb och det blir billigare montage och totalkostnad. Du kan även täcka taket bättre med paneler då.

LG moduler är inte de asiatiska, Korea? Alltså inte Nordkorea utan syd.

Det finns ett modulfabrikat som heter "München Solar". Det är ett asiatisk(kinesisk tillverkare) som har ett försäljningskontor i Tyskland. Varför tror du de valt det föga kinesklingande företagsnamnet?
Skulle det kunna vara för att förleda någon att tro att det är en tysk-tillverkad modul?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Arne,

Jag läste tråden om din bekants projekt, Imponerande!

tänker du att jag ska köra en fronius eller SMA utan optimerare istället? funkar kanske lika bra med de skuggor jag har, jag vet inte.

Min tanke var lite att göra systemet så effektivt som möjligt, en snabb sökning visade Solaredge 18500:-, fronius 30000:- och SMA 35000:-. man får över hälften av optimerarna "gratis" mha prisskillnaden, resten borde betala sig under intjäningstiden är min teori.

Jag är inne på precis samma linje angående modulfabrikat.
Tänker mig att de skickar offerter på kinamoduler för att inte deras offert ska bli dyrast om man inte önskar modul specifikt.
LG X trodde jag var tysk?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Arne
Vad menar du med att resten tjänas in under intjäningstiden?
Vad skulle det vara?

SolarEdge skryter ofta med att deras system kan ge upp till 25 % högre kWh-avkastning. Ett sådant svårt skuggningsfall kan säkert kontruera där det stämmer.
Men om man har ett SolarEdge-system på moduler på ett takfall som inte skuggas alls, då ger troligen SolarEdge-systemet istället en aning lägre kWh-avkastning, eller samma.

SMA växelriktare för viss effekt såg vi för ca 2 år sedan att de kostar ca 20 % mer än en Fronius. Det stämmer nog fortfarande.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Tack för erbjudandet Magneten! Du är hjärtligt välkommen hit för att titta och diskutera!

ok, jigg går bort.

enda loggningsbehovet är att kunna följa produktionen online dator eller app. är man tekniknördig så är man...

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
24 optimerare á 1000:- = 24000:-
prisskillnad mellan fronius och solaredge 12000:-
min tanke var att optimerarna skulle tjäna in de resterande 12000:- under 10 år mha att inte hela slingan sjunker i kapacitet av skuggan?

jag har haft en firma här som tittat, jinkoofferten, han var lite luddig i svaret om jag behövde ett optimerat system, därför har jag fastnat lite i att jag borde ha det eftersom det är det effektivare valet.

har inte kollat närmare på en optitrack förut, den optimerar systemet som helhet? eller?

Tack för erat engagemang Arne och Magneten, det hjälper mina tankar!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F,

så var det i solcellernas ungdom, kanske för 15 à 20 år sedan att när man hade en sträng med 15 st solcellsmoduler seriekopplad och en enda skuggades, sänktes hela totala strängen ner till samma effekt som den skuggade. Det gällde då. Då var även solcellsmoduler dyra som guld och ingen monterade sådana om det fanns minsta risk för skugga. Och då klart behövs inga by-passdioder i modulerna.

Men nu i solcellsmoduler, som nu säljs sedan kanske 15 år, sitter det by-pass-dioder, 3 st i varje solcellsmodul. Skuggas då 1 st modul i en sträng på 15 seriekopplade moduler, då körs den skuggade förbi via dess bypass-dioder. Då förlorar du bara en 15-del av strängens effekt. Det är ju inte så farligt.

Många tror felaktigt precis som du att om man har en enda skuggad modul, att den sänker hela strängen. Det är fel.  Jag tror många försäljare kanske säger så till sina kunder. Det beror nog på okunnighet. Många försäljare är främst hantverkare, och duktiga och bra på att slå spik, men kanske inte är fullfjädrade tekniker.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
En 12 kW SMA kostar 26000:- hos Tst photovoltaik shop.de  till denna blir det bra med upp till 14-15kW med paneler på ditt sydväst tak!

Har oxå morgon o kvälls skugga från hus garage mm under vår/höst och vinter,  är dock inget som påverkar årsproduktionen särskilt mycket eller märkbart. Kör med SMA.

Du kan maila mig på magneten@gmail.com så kan vi höras av vid tillfälle,  du är även välkommen hit och kolla på mitt system om du är ute och far!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Arne,

ok, håller med om att försäljarna har ganska varierande nivå på kunskaperna.
en sa t.ex. att om jag producerar mer än förbrukningen så tappar jag hela skatterabatten och en annan sa att det inte var så noga om man producerade mer...

Bara för att dra frågan till sin spets:
Om 14 paneler är skuggade när bergets skugga kommer vandrande över taket och en är i sol, har jag då 14 bypassade paneler och en som levererar något? och sen börjar alla leverera igen när alla är på samma nivå av solstrålning?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Magneten,
kanon, jag mailar!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Du tror som de flesta att en solcellsmodul endast ger ström då den träffas av direkta solstrålar.
Så är det lyckligtvis inte. Även när det är molnigt och du inte kan se solen bakom molnen, så träffas dina solceller av solljus, visserligen inte av direka solstrålar, men av diffust solljus.

Trots en mulen dag utan att du vid något tillfälle under dagen har kunnat se solen, så producerar en solcellsanläggning ström. Inte lika mycket som en molnfri dag, men kanske ca hälften så många kWh.

Det är ju inte mörkt som i en kolkällare då det är mulet. Ganska mycket ljus från solen går igenom molnen.
Diffust ljus kallas det, eftersom det inte har någon riktning, och inte ger någon skugga bakom föremål.

Diffust solljus + direkt solljus = globalt solljus.

I Sverige, över ett år sett, är andelen diffust ljus ca hälften av det globala ljuset.

Ditt elnätsbolag rapporterar för varje kalenderår för din elmätare till skattemyndigheten hur många kWh du har matat ut på allmänna elnätet, och rapporterar även hur många kWh du köpt. Du får skattereduktion på högst så många kWh du köpt. Dessa 2 uppgifter står till och med förtryckt på självdeklarationen. Men du blir inte av med all skattereduktion(0,60 kr/kWh), om du skulle råka mata ut fler kWh än du köpt. Vi råkade år 2016 sälja fler kWh än vi köpte, så vi vet.

Ditt exempel med en solcellsträng med 15 paneler,
där 14 paneler får diffust ljus och endast 1 st får direkta solstrålar.
Då tror jag den med direkta solstrålar bromsas ner till samma effekt som de som får diffusa ljuset.
Alltså inte så illa som jag misstänker du tror.
123