Tips och råd till solcellsprojekt

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Magneten, ficka samma svar från Sven Weber.

TommyE, har du stor användning av smart metern? är den värd pengarna? var i elsystemet monterar man den?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

TommyE
Den är helt oumbärlig, men bara om du gillar loggning :-) Jag har en hel del användning av min, men så gillar jag att grotta ner mig i information. Ex nu senast när jag köpte ett bryggverk för att göra öl, då gick jag in och kontrollerade hur mycket energi jag förbrukar per fas - tog också reda på vilken fas jag har i det uttag som jag kör mot och kunde undvika att skjuta säkringen.
Den tydligaste förändringen är nog att Solarweb.com visar produktion, förbrukning och köp/sälj.
Om du jämför den här som inte har SmartMetern:
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemid=c0bc8654-8589-45c9-a291-89dbfe0f8ede
Med min som har
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=17c0efea-989b-4348-903a-ddb5fbeccbaf
Under huven finns massor med information tillgänglig genom API anrop (JSON).

Den monteras som standard mellan växelriktaren och huvudsäkringarna.

Men går även att installera mellan växelriktaren och huset.

Och det är mkt enkelt att ställa om hur den är monterad.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

TommyE
Just ja, slutpoängen.
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa mätaren.
1. Den är ganska dyr.
2. Den försvårar installationen, så kostnaden för elektrikern stiger.
3. För att få ut allt data så måste du kunna läsa och spara JSON filer.
4. Även om det är skoj att se flödet in och ut ur huset, så är det inte riktigt värt den mängden kronor.

Men å andra sidan så skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag inte köpte den, nu när jag vet att den finns - loggnörd delux :-)

Förklaring till p2.
För att montera mätaren så måste inkommande service ledning brytas och dras så att mätaren hamnar mellan huvudsäkringarna och huset, detta för att all ström ska gå över mätaren.
Vid en normal installation så ansluts växelriktaren enkelt på lämplig punkt.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
TommyE
Är oxå tekniknörd, så jag blev ju väldigt sugen nu.... :)

Av ren nyfikenhet, vad är det för förbrukare som ger de regelbundna topparna i förbrukning hos dig? Värme?

Är det en vanlig nätverkskabel mellan invertern och smart metern? inkopplas den på plint eller har den kontakter?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

TommyE
Bergvärmepumpen

Jag satte en CAT6 kabel mellan, den är plintad.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Hej,

väntar montagematerial på mån/tis och moduler och växelriktare i slutet av veckan, sitter och planerar strängar.

enklaste kabeldragningen blir att ha 2 parallellkopplade strängar med 14 i varje och en med 22 moduler.

strängen med 22 moduler får tomgångsspänningen 845V och 971.7V vid 20 minusgrader.
modulerna har max systemspänning 1000V och växelriktaren har DC ingångsspänning 200-1000V, inga problem anser jag.
Men växelriktaren har MPP-spänningsområde 200-800V, vad innebär det? kan jag inte ha 22 paneler?

*Edit, det är 50st heckert 285W och Fronius 12,5kW

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Det blir inga problem med 22 paneler. Då man talar om Mpp arbetsområde då är det den belastade panelspänningen man går räkna med på typ 30V och ännu lägre vid högre paneltemperaturer.