Tips och råd till solcellsprojekt

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
tack Arne för bra svar

det diffusa ljuset hade jag koll på, men exakt hur det var med skattegränsen visste jag inte riktigt hur det var.

det betyder att det inte är "farligt" att överproducera ett år och då bli av med all skattereduktion som en försäljare sa...

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Arne
om du, så att säga överproducerar, då har ditt elnätsbolag rätt(men finns inget tvång) att kräva dig på betalning för byte av elmätaren till en som kan mäta på  2 håll, import och export, och dessutom kräva dig på ett så kallat inmatningsabonnemang. Byte av elmätare är de enligt lag skyldig att utföra kostnadsfritt. Har du ett kommunalt elnätsbolag är de säkert inte intresserade att  bestraffa en miljövänlig kommuninnevånare och svärta ner sitt rykte och hängas ut i lokalpressen. Men har du en av de stora giriga monopoldrakarna EON, Vattenfall, Elvio då kanske de bestraffar dig med ovannämnda straff.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Tack Magneten för ett intressant och givande besök hos dig idag!

Jag har hittat att Fronius har en motsvarighet till Optitrac, "dynamic peak manager"

Av det som jag googlat på idag så lutar det åt en Fronius eftersom de har enligt mitt tycke bättre/snyggare loggningsfunktioner och att de har inbyggd DCbrytare. Kanske ändrar mig igen till SMA, de är näst intill på delad 1:a plats.

Enligt ett Youtubeklipp så kan man få ut ett vägguttag ur SMA:n att använda vid eventuellt strömavbrott?
https://www.youtube.com/watch?v=BkN7Ny3fvIg

han pratar om det vid tidpunkt 0:50

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Intressant med vägguttag funktionen, nytt för mig oxå :) Är dock ytters sällan vi har strömavbrott i dagsläget och kommer förmodligen bli ännu mer sällan då de just nu gräver ner våra luftledning ar i området :)

Inget snack om att Fronius har bra grejer, ett bra val,  vet att www.rofoto.se säljer både Fronius och Tyska Heckert paneler samt tämligen prisvärt montagesystem,  så inte fel att skicka en förfrågan till dem oxå!

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Hur har det gått för dig,  fick du in några fler intressanta offerter så här i sommartid?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

LasseSnetrut
Hej.
Om jag förstått rätt så ligger Windon AB i Väderstad, Sverige. De står för garantierna. Tillverkningen sker sedan i Italien och Polen med "Windonfolk" på plats. Mer info finns på windon.se Har själv vart i Väderstad och pratat med ägaren.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Säljfirman står vanligen bara för den "vanliga" garantin på 1 år. 25årsgarantin har man hos fabriken som tillverkar panelerna!

Windon sk "egna" växelriktare ser för övrigt ut att vara identisk med denna kina växelriktare som man kan köpa relativt billigt på aliexpress mfl

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

LasseSnetrut
Kan ha förstått helt fel men tror ändå att Windon inte är en "säljfirma" utan är själva tillverkaren. Sedan hyr dom in sig på liner i fabriken och har egna på plats som granskar tillverkningen. Inte säker på detta men vill man vara hundra så kan man alltid kontakta dom själv för att få förstahandsinformation.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Förresten Välkommen till forumet LasseSnetrut!
Trevligt att du börjat intresserada dig för solceller.

De vill nog att kunder ska tro det du tror.

Jag misstänker, men vet inte med säkerhet,  att det bara är frågan om legotillverkning, dvs Windon köper paneltillverkningen på en solcellsmodulsfabrik som agerar uppdragstillverkare, och som gör det billigast. Det finns många sådana runt om i världen, ofta i billigländer. Solcellsfabriken klistrar sedan på en etikett på de beställda panelerna där det står "Windon", dvs beställarens namn. Att ha en egen tillverkningsutrustning kostar oerhört med pengar, och det kan inte löna sig för ett mindre svenskt företag att ha sådan utrustning. I Sverige är marknaden för solceller väldigt liten och att då konkurrera med stora välkända utländska solcellstillverkare är nog inte helt lätt. Säkert har någon Windows-anställd besökt legofabriken vid något tillfälle. Att ha anställda på plats på en främmande fabrik, för att granska hur de beställda paneler tillverkas, under hela tillverkningsprocessen, det skulle kosta oerhörda pengar. Jag skulle då inte tro det lönar sig.
Skulle då Window ta på sig legotillverkarens ca 20-åriga garantier och ersätta kunder som har pajade paneler?  Vilket företag vill ta på sig garantiåtagande under så lång tid för tillverkning som främmande företag utfört. Man har ingen kontroll hur de sköter tillverkningen. Visst kan en beställare få dokument där det står att legofabriken lovar att tillverkar enligt visa normer, men om de verkligen följs och efterlevs kan man inte vara säker på.

Skulle det vara så att Windows verkligen tar på sig legotillverkarens ca 25-åriga garantiåtagande istället för legofabriken, då kan legofabriken slarva ännu mer vid tillverkningen för att öka sin vinst, när de vet att de slipper betala för framtida garantiskador.

I det tyska mycket stora forumet photovoltaikforum.com där har de en databas över solcellsmoduler och dess tillverkare sedan många många år, och säkert 10000-tals olika moduler. Där finns inte Windon moduler med. Man får ingen träff. Verkar alltså som om ingen har sådana. Man får inte heller en enda träff med sökordet "Windon" när man söker på det forumet. Det verkar alltså vara obeprövade moduler.

Man kan säkert själv beställa paneler på en sådan legofabrik och få sin etikett på panelerna. Precis som man kan beställa några lådor med vinflaskor på en vingård och få sin egen etikett på, Château Arne.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

LasseSnetrut
Kan mycket väl vara så som du beskriver det Arne. Men vad har du för belägg? Vad säger att det är sämre än något annat? Har du varit i kontakt med Windon? Besökt dom och tillverkningen? Sett paneler och dess produktion i verkligheten? Att "bara" misstänka går väl an men dina ord känns inte intressantare än mina än så länge även om jag skulle blivit förd bakom ljuset.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Magneten,
Jo jag har fått offerter från de två vi pratade om, båda väldigt intressanta.
Lite småjusteringar i produktvalen sen ska vi nog komma vidare.

det blir 50st 280W Heckert-paneler och en fronius symo.
totalt 14000Wp, men jag tycker det blir lite mycket att köra på en 12.5kW symo, eller?
nästa steg är 15kW.
Vad är bäst tror ni?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Vad är prisskillnaden?
Det blir ju bara 12% överdimension med en 12, 5 vilket är helt ok och kommer att fungera bra!  om det skiljer flera tusen i pris på riktarna så finns det absolut ingen anledning att välja en 15kw som dessutom troligen kräver  25A mätarsäkring för att du ska få ansluta den till elnätet,  såvida du inte tänkt att bygga ut med ännu fler paneler senare?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Sjöhorvan
Som Magneten påpekar är det bra att kolla med nätägaren vad de har för gräns på när du behöver gå upp i huvudsäkring. Hos vissa nätägare kan det äta upp en del av av det du kan få ut extra  i form av produktion. Inte roligt att gödsla pengar på monopolen i onödan.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Bekanten har 20 A mätarsäkringar och en SolarEdge SE16K på 16 kW. Enligt databladet kan den ge max 16 kW AC-uteffekt. Det motsvarar max 23,1 A. Mycket riktigt tyckte elnätsbolaget att han skulle säkra upp till 25A, för att pungslå honom på ännu mer pengar.  Men han är slug och har ställt in en effektbegränsning på den så den max kan ge ut 20 A. Det kan man göra på de flesta växelriktare, skulle jag tro. Gör man så måste nog de flesta elnätsbolagen nöja sig med det, kan man tycka. Man har dessutom alltid en viss grundförbrukning i ett hushåll, dvs om växelriktaren ger ut 20A, då kanske man egenförbrukar 1A eller 2 A av dem, och endast 18 A kan gå ut på elnätsbolagets elnät. Eller kan man skaffa SolarEdge energimätare som styr hur mycket effekt som matas ut på elnätsbolages nät. Men den kostar några tusen. Tommy på forumet här har en energimätare Fronius smartmeter som håller koll på samma sak.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Har också tänkt på vad nätägaren tycker om huvudsäkringen, men som Arne skriver så blir det ju i praktiken lite lägre pga egen förbrukning

Det skiljer ca 2700:- mellan 12,5 och 15

Är det någon fördel att ha en mindre växelriktare än effekten på taket förutom priset?

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Jo, den jobbar då oftare högre upp i sitt arbetsområde med lite bättre verkningsgrad. Med tiden så degraderas ju även panelerna lite så kanske har de 10% lägre om 15 år.

Sen är det ju under väldigt få och korta stunder (ytterst sällan)som panelerna ger sin nominella effekt på 280W.  Och av dessa anledningar brukar man oftast välja 5-20% mer paneleffekt.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Mina paneler ger mellan 85 och 90% av sin märkeffekt när det är soligt och någorlunda varmt ute. Det blir förmodligen väldigt få kWh/år som begränsas bort när du ligger så nära mellan solceller och växelriktare - jag skulle inte uppgradera för dom pengarna.

Med Fronius Symo är det annars lätt att begränsa max exporteffekt, så du kan ligga kvar med samma huvudsäkringar om du vill, sen om elbolaget tillåter det är en annan femma.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Johan F
Kan jag ha moduler i både landskap och porträttläge i samma sträng?
Likadana moduler, samma tak, intill varandra, in på MPPT 2 på en fronius symo, ej parallellkopplad sträng.

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

magneten
Det torde inte vara några problem då de ju bör lämna både samma ström och spänning oavsett åt vilket håll du vrider dom då de ändå träffas av exakt samma mängd solljus :)

Re: Tips och råd till solcellsprojekt

Funderar på mitt eget svar. Att det är lätt att begränsa max uteffekt. Jag funderar om det kanske kräver Smart-Metern? Jag har en sån och glömmer till som tätt att det är tillbehör.