Tips - billiga solpaneler

nelos
Kvarndammen fortsätter sälja billiga solpaneler på auktion.

De pallar de säljer nu innehåller 25 st 240W solpaneler tillverkade av JA Solar.
Det blir totalt 6000W. Modellbeteckningen är "JAP6-60-240W".

Här är en direktlänk till denna veckas försäljningsobjekt:
http://www.kvd.se/sv/auktion/overskottsvaror/pve-solcellspaneler-240wp-25st-6000-watt-ny_560552.html

Länken fungerar dock antagligen bara i en vecka.
För att hitta solpanelerna, gå till:

http://www.kvd.se/

Välj sedan fliken "Överskottsvaror".

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Soleldalby säljer 24*220W, dvs 5,28kW solpaneler för 35000 kr.

Det blir 6,62 kr/W.
Riktigt bra pris.

Och då ingår frakten som jag förstår det.

http://www.soleldalby.se/shop/24x-220w-24v-mono.html

Gissningsvis är det en hel pall solpaneler som säljs, en pall brukar innehålla mellan 24 och 26 paneler.

Fotnot:
Jag gissar att bilden inte visar den solpanel som säljs.
Solpanelen på bilden har 4*9 = 36 celler, så det är en sk 12V-panel.
En "äkta" 24V-panel skall ha 72 celler, normalt 6*12=72 paneler.
Många av de paneler man monterar på tak har 6*10 = 60 celler, men skall man inte ladda batterier så spelar det ingen roll.

Re: Tips - billiga solpaneler

Jonas Westin
SolEL Dalby har idag fram tilll den 20/1 en helg rea såg jag.
Vilket innebär att du kan köpa 20 stycken 220w paneler för 26.000:- alltså måste det väl bli 5,9:-/watt
inkl moms. Det måste vara det billigaste jag sett.

här hittar man dom: http://www.soleldalby.se/shop/rea.html

Re: Tips - billiga solpaneler

calle
Faktiskt ett riktigt bra pris. Det är paneler med lite lägre verkningsgrad men för det priset helt ok. 14.8%. De säljer andra 250Wp för 2550kr det blir 10.2kr/w men de har bara 12.9% verkningsgrad.

De säljer även Sunny Boy 2200W för 6500kr/st. Ett par sådana så har man ett ganska lagom startpaket. Men tänk inte bara pris.
Man bör tänka på hur mycket plats man har, storlek på panel och sedan så kommer priset in.

Sent: Friday, January 18, 2013 3:47 PM
Subject: Re: Tips - billiga solpaneler

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Tips-billiga-solpaneler-tp5001171p5001334.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
För den som kan tänka sig att beställa utomlands gör det också att få bra priser.

Här är 5750 W för ca 35700 kr, det blir 6,2 kr/W:

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Package-25-pcs-of-solar-panels-GWL-Sunny-Poly-230-Wp-60-cells-MPPT-30V.html

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
240W för 1795 kr ger 7,5 kr/W, som är ett bra pris om man köper mindre kvantiteter.

http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/solpaneler-24v/240w-24v-poly.html

Re: Tips - billiga solpaneler

calle
Däremot så tycker jag att detta är billigt!!!

Bara monteringen av det borde kosta mellan 40-50kkr. Det är ca 70-80 arbetstimmar på ett tegeltak för proffs med elinstallation.
Har sett priser på utrustning i Kina på ca 50kkr men då måste man köpa minst 50 paket. Så kanske de kan tjäna en slant på detta!!!
Eller är det inräknat med att kunden har bidrag på 45% att få ut? Det ser nästan ut så eller kraftigt ROT avdrag.

Sent: Wednesday, February 20, 2013 11:25 PM

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Tips-billiga-solpaneler-tp5001171p5001443.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Tips - billiga solpaneler

mats
ja calle det lät riktigt billigt... det paketet....verkar nästan vara inräknat med sol bidraget
annars är det otroligt billigt.

men så mycket borde inte monteringen kosta...har för mig att för proffs ska gå på 2 dagar..kanske dom är 3 man då...2 på tak..och en där nere,som skickar på grejorna...blir 48 tim då...

hittar inte vilket märke det är på panelerna...eller verkningsgrad....
kan ju vara en sämre panel.....det förklarar priset då.

växelriktaren är bra märke,kostal...har en sån här själv

men helt klart skulle man kolla upp det,om man ska sätta upp paneler

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
KVD har börjat med auktioner av solpaneler igen efter vinteruppehållet:

http://www.kvd.se/sv/auktion/overskottsvaror/pve-solcellspaneler-240wp-15st-3600-watt-ny_570674.html

Re: Tips - billiga solpaneler

mattias

Kan kort jag säga att beroende på kvalitén på solpanelerna är priset säkert helt rätt. Dvs det behöver inte vara varken kap eller skräp.
Köpa in billiga paneler kan alla göra. Från kvd 1000kr/panel. Import från ca 1500kr/panel inkl frakt,moms.
Växelriktaren kostar ca 20 000 kr.  Jag gissar att arbetskostnaden är någonstans runt 40 000 kr i detta fall vilket ligger i paritet med vad övriga tar.
Om du får arbetskostnaden specificerad kan du begära root avdrag på den istället (50%). Dock får du givetvis inte både 35% solcellsstöd och 50% rot för samma arbete.

Lite info om import från kina:
Kineserna har börjat bygga upp fabriker i USA, samt Taiwan för att komma runt anti-dumping tullarna som både EU och USA har. (eu har rätt att retroaktivt från 6:e februari 2013 ta ut en avgift på alla importerade solpaneler från Kina. Tror det pratades om ca 60-70 % extra tull ifall förslaget blir antaget)

Mvh Mattias solforum.nu

Re: Tips - billiga solpaneler

DrivMedEl
Kan man våga köpa dessa från importören som säljer på blocket?
http://www.blocket.se/halland/Solpanel_Solceller_300w_Monocrystallin_45896792.htm?aw=1
1950:- 300W mono är billigt men vad är det för paneler
http://www.powerwellsolar.com/pdf/21.pdf

Re: Tips - billiga solpaneler

filip71
Dimensionerna är inte konsekventa i databladet. På ett ställe står det 1650x992 och på ritningen står det mera rimliga 1960x992...

Re: Tips - billiga solpaneler

Jag fick hem ett utskick av tidningen Villaliv, och där har PPAM ett bra erbjudande på nyckelfärdiga solcellsanläggningar.

De säljer "solkraftverk" monterat och klart med priser under 14 kr/W.

Priserna för några av systemen PPAM Paladium är som följer:

4,8kW:   69 000 kr (14,375 kr/W)
10kW:    139 000 kr (13,9 kr/W)

För den som har en industri eller liknande har de anläggningar på 200kW(!)
Man kan få ett sådant system för 2 399 000 kr, dvs under 12 kr/W

Hittar dock ingen information om dessa erbjudanden på deras hemsida:
http://www.ppam.se/

Det verkar som priserna förutsätter att man använder ROT-avdrag istället för det statliga solcellsbidraget.

Fördelen men ROT-avdraget är troligen att man kan vara säker på att få det.

Men solcellsbidraget ger ju lite mer pengar, så får man bidraget kommer man ner ännu mer i pris.

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Här är annonsen från tidningen Villaliv, 6:e september 2013.

Tidningens upplaga är 215500 exemplar.

SV: Re: Tips - billiga solpaneler

Kul att de har angett effekten i hästkrafter!!!!
Det är första gången jag ser det. De kanske når en ny kundgrupp med det!

Skickat från min Xperia™-smartphone

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Tips-billiga-solpaneler-tp5001171p5002302.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Tips - billiga solpaneler

Dessa solpaneler har kommenterats tidigare i forumet, jag lägger upp dem även i denna tråd:

GWL/Power Solar panel EUFREE Poly 290Wp 72 cells Schutten (MPPT 35V):
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html?cur=1

6 kr/W eller så, lite beroende på hur man räknar.

Re: Tips - billiga solpaneler

Anders
Mycket bra priser på kvalitets solceller från renesola på swedensol.se  1990kr 250W

http://swedensol.se/

Även bra priser på hela sollcellspaket och SMA växelriktare

Re: Tips - billiga solpaneler

Helt ok priser, men växelriktaren från PPAM.se SMA 4000, för 11900:- är ett klipp...

Är 245-250w "standard" paneler? Finns betydlig mindre utbud på de större panelerna, vill ha 992mm breda och långa paneler på 300w och gärna mer, till bra wattpris..

/A

Re: Tips - billiga solpaneler

Anders
Varning!! Dom flesta nätbolag godkänner inte snedbelastning mellan faserna på mer än 3kw, så en SMA 4000 kan dom neka dig att använda! kolla med nätbolaget innan du köper!!
Ska du mata ut mer än 3kw så är det 3 fas växelriktare som gäller.

http://swedensol.se

Re: Tips - billiga solpaneler

Eller tre st 1-fas växelriktare.
123