Tips - billiga solpaneler

Re: Tips - billiga solpaneler

Kanske därför den är så billig, men min anläggning är redan nätansluten, och kommer sällan att bli 4kw eftersom anläggningen kommer att vara Öst/Väst, och håller på att bygga en solföljare som ska resa upp Östpanelerna mot väst vid strax efter lunch, och kanske även tvärtom om det funkar att resa Västpanelerna mot öst på fm..

/A

Re: Tips - billiga solpaneler

eller två st enfas för tvåfasanslutning.

Med Fortum var det inga problem att ansluta 3680w 16A enfasigt för mig iaf. (trots att de rekommenderar max 3000W vid enfasinstallationer)

Fick svaret att de gör en beräkning för varje ny anslutningspunkt om hur stor last som det är möjligt att ansluta, så i Fortums fall så var 3000W på en fas mest en rekommendation...

Re: Tips - billiga solpaneler

Anders
Jo vissa nätbolag är mera "medgörliga" ,har också installerat ett par 3680w sma i vattenfalls nät med visst knorr ibland, Öresundskraft tillexempel är stenhårda och godkänner endast SMA växelriktare i sina nät detta enligt kollegor i branchen.

Mvh Anders
swedensol.se

Re: Tips - billiga solpaneler

filip71
Jag installerade en SMA4000TL utan knorr på Vattenfalls nät. Dagtid på sommaren - när man levererar mest så har det minst betydelse för nätet att dra lite snett. En kall vinterkväll när nätet slits åt alla möjliga håll så ger vi ju inte så mycket. Så i praktiken borde det inte spela någon som helst roll (i tättbebyggt område).
Om jag sätter på en kupévärmare och en vattenkokare i mitt hus, och bägge går på samma fas så vrider det ju lika mycket som en stor växelriktare och jag har (vad jag vet) inte fått några restriktioner hur jag ska ansluta mina hushållsapparater så det borde väl gälla åt båda hållen :-) Men som sagt -det är ju deras nät och det är ägaren som bestämmer... men jag tycker de borde göra lite egna mätningar och plocka fram lite siffror innan de så kategoriskt förbjuder allt som är "nytt".

Re: Tips - billiga solpaneler

Anders
Håller med till 100%  Tycker nätbolagen är lite larviga!
Men som sagt bättre kolla en gång för mycket , Tråkigt om någon köper växelriktare som inte får användas.

Anders
swedensol.se

Re: Tips - billiga solpaneler

[...]

Uppenbarligen går det även bra med Fronius växelriktare:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/10-5-kWp-i-Helsingborg-td5001999.html

Re: Tips - billiga solpaneler

Uffe
This post was updated on .
Japp, Öresundskraft har inget emot Fronius eller andra växelriktare så länge de uppfyller Svensk Energis installationsvillkor "Anslutning av mikroproduktion till konsumentanläggningar - MIKRO".
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Tips - billiga solpaneler

Centrosolar 250W för 189,75 euro inklusive moms:

http://www.alma-solarshop.com/solar-power-between-220-250w/383-solar-panel-centrosolar-s-class-250.html

Frakten ingår tom 10nov.

Re: Tips - billiga solpaneler

Precis som jag trodde så ingår frakt endast inom "landet" där bolaget finns, 22st paneler kostade 375€ i frakt...

Re: Tips - billiga solpaneler

Någon som vet vad som hänt med SolelDalby?
Hemsidan är borta!

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Jag tittade för någon vecka sedan, och då stod det att de ombildade från enskild firma till aktiebolag.
Eller något i den stilen.

Vet inte varför de tar ner webbsidorna för att ombilda till aktiebolag, men nån förklaring finns det säkert...

Här är företagsinformation:
http://www.solidinfo.se/foretag/solel-dalby

Re: Tips - billiga solpaneler

jansimon
Har oxå letat runt och jag hittar inte dom på Facebook heller? Har i sommar beställt lite saker från dom och det har varit svårt att få kontakt med dom (kanske semester.....) Man undrar ju verkligen vad för strategisk tanke man hade med detta? Inte någon klok marknadsstrategi iaf.

Som presumtiv kund så drar man ju öronen åt sig när man blir så här anonym....

/Jan

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Hittade information om gemensammt inköp av solpaneler från leverentör här:

http://egenel.etc.se/nyhet/snart-kommer-egen-el-20
Se nere på sidan under "VI GENOMFÖR GEMENSAMMA INKÖP."

Nästa stororder går tydligen iväg 15 januari.

Gör man en stororder bör man komma nära det minimipris som satts av EU för kinesiska paneler, dvs 0,56 Euro per watt.

Vet inte hur erbjudandet ser ut från ETC:s sida, men det kan ju vara värt att kolla upp om man skall göra en större beställning.

Priset bör inte vara nämnvärt högre än 0,56 Euro per watt. Administration och hantering från ETC:s sida kan ju inte kosta så mycket.
Fast vinstmarginalen kan ju vara stor å andra sidan.

Här finns mer information om minimipriset:
http://www.reuters.com/article/2013/07/27/eu-china-solar-idUSL6N0FX04U20130727
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3735863.ece

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Nu finns det livstecken från Soleldalby, ser ut som de gör en nystart 1:a mars:

http://soleldalby.se/

Re: Tips - billiga solpaneler

jansimon
Ja måtte det vara något stort på gång  Inte ens lägga upp kontaktuppgifter 2013/2014 på nätet är väl nära på harakiri. Att man vågar göra detta! Vi ser fram emot detta datum!

Re: Tips - billiga solpaneler

nelos
Secondsol säljer partier med solpaneler, ibland till ett väldigt bra pris.
Vissa är nya, andra begagnade eller andrasortering :

http://en.secondsol.de

Exempel: Nya Schutten STM6-240/60 (240W) för 141.6 Euro

http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5655,STM6-24060.htm

Re: Tips - billiga solpaneler

Gomma

Re: Tips - billiga solpaneler

jansimon
Ja riktigt riktigt bra priser! Ett 7kW:s system för under 80'000:- inkl.moms. Inte illa för en Svensk leverantör.

Re: Tips - billiga solpaneler

Beställde just takkrokar, mycket prisvärda, och mycket bra service på en Söndag! 75kr/st..!!

Re: Tips - billiga solpaneler

Beställde komplett montagekit från Soleldalby, vart otroligt bra pris och bra service på en Söndagkväll.

Takkrokar, alla klämmor, skarvarna till skenorna, 44m skenor, bultar, muttrar, dvs komplett för 22st paneler, fraktfritt, strax över 5000:-.

Kan rekommenderas..

Trevlig kväll..

/A
123