Hej!
Fint forum ni har :) Tänkte dela med mig av mitt vår projekt och kanske få lite tips och råd så jag inte gör bort mig helt. Kanske är helt ute o cyklar vad vet jag. ;) Har egentligen inga erfarenheter av solceller men är elektriker i grunden så lite har man snappat upp. Jag har en suterängvilla med direktverkande el från 1975 som förbrukar ca 28000kwh om året. Och tänkte att solceller skulle va bästa lösningen för att få ner elräkningen lite nu när taket ändå ska bytas Så planen är 22kw som kommer installeras i öst/väst läge med den franska lösningen "GSE integration" Totalt 76-78st 285w Sunerg paneler och en Fronius Symo 20kw växelriktare. 40 paneler i västläge (2x20 strängar) gatan och östsidan med troligen 36 paneler i (2x18 strängar). Eventuellt 38 beroende på om det är smidigt att flytta lite fläktrör och ventilation. Varför designen på panelerna är att jag tänkte lägga en stege till sotaren till höger på framsidan. Så den stackaren slipper trilla ner från gaveln och utmed nocken på baksidan (öst) bygga en nockstege som kan vara bra till att nå ventilationsrör och eventuellt problem med nån panel. Taket består idag av Asbest pannor och asbest undertak (skivor om 240x120) Vilket kommer att rivas ner nu om någon vecka. Sen kommer det att byggas nytt undertak av 23mm råspontluckor och ny papp och läkt. På det sen hade jag tänkt GSE integrations plåtar. Som tillsammans med panelerna blir ett tätt ytskikt istället för pannor. Övrig yta blir nog troligen täckt av platt tegel eller plåt. Varför jag valde integrerat GSE lösningen är väl egentligen främst för det är intressant att prova något nytt. Har lagt om två tegeltak på tidigare villor så det har jag testat.. Så kom gärna med lite tips o kanske har någon här monterat ett GSE tak tidigare? Hittar dåligt med svenska erfarenheter från den lösningen. Glad påsk! |
This post was updated on .
Spännande ska bli kul att följa ditt projekt!
Hur mycket kostar GSE systemet/panel? Exkl. paneler och växelriktare. Det enda eventuella problemet skulle väl kanske var om vattnet som rinner bakom panelerna skulle frysa till is och frostspränga. Fast troligen är det lite varmare u der panelen en solig vinterdag så att smältvatten helt enkelt EJ fryser utanbara rinner vidare ut i nederkant, där det iofs skulle kunna uppstå isbildning... https://youtu.be/91KqkkNSCGI
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
This post was updated on .
Rocktwigg,
Välkommen till forumet, Hualigen!, vilken elräkning ni måtte ha. Men som elektriker har man kanske stor rabatt på ström? Kan du inte låta ditt eternittak vara kvar och lägga ett nytt trapetsblecktak uppe på det? Då slipper du röra asbetsen. Ska en firma utföra demontaget, måste det väl vara asbetscertifierad firma, låter dyrt. Ska ni göra det själva utsätter ni er för asbetsdamm, en hälsorisk. Det finns montageanvisningar för att lägga trapetsbleckplåt ovanpå gammalt eternittak. Har du nämligen ett plåttak av trapetsblektyp med platta åsar, då är det väldigt lätt och även billigt att montera paneler på det. Du skruvar fast små korta alu-skenor med plåtskruv direkt i trapetsbleckplåtens åsar. Dessutom stor frihet att lägga panelerna i porträtt- eller i landskapsläge och då lättare att möblera in många paneler på takytan. Det blir mycket billigare montagematerial än dyra speciallösningar med takintegrering. Dessutom får du dubbla tak, egentligen trippla tak om panlerna räknas, och det regnar nog inte in de kommande 100 åren. Du sparar mycket jobb och pengar med att lägga ett trapetsblecktak uppe på eternittaket. Att lägga råspont på en så stor yta är inte gratis. Däremot är trapetsblekplåt billigt och har dessutom låg vikt. Med trapetsbleckplåt kan du få in fler panler än du nu visar och då kommer knappast någon trapetsblecktakyta att blottas och synas för betraktaren på gatan. Ta och överväg det. Det är inte kostnadsfritt att lämna eternitavfall till deponi, kostar nog en slant per kg i avgift, oräknat transportkostnaden som tillkommer. Plannja har en sådan montaganvisning men även andra takplåttillverkare, sök efter: Plannja se-teknisk-information-takrenovering-2013.pdf Arne |
This post was updated on .
In reply to this post by Rocktwigg
Hej, jag tänker föreslå en helt annan väg.
Vi bor i en villa byggd 1976, den hade direkt el och kostade oss ca 27000kWh / år. Det första vi gjorde var att konvertera till värmepump med vattenburen värme, i vårt fall bergvärme. Det gjorde att vi sänkte vår elförbrukning till ca 12000kWh / år. Kostnad för 3 år sedan lite över 200.000kr. Det kan kanske fungera med luft/vatten med cirka samma utbyte. Konverteringen gjorde också att vi fick ett trevligare klimat inne :-) Med el radiatorer blev luften torr. Det skulle jag rekommendera som steg 1. Nu håller vi på och sätter upp solceller i sakta mak för att närma oss 0kWh *importerad el, nu under våren kommer det upp så vi har 6kWp och då kommer vi köpa ca 6000kWh / år. Det skulle jag rekommendera som steg 2. Jag är nybörjaren i det här gånget, men min magkänsla säger att det här vore en bra väg att gå. 1. Ta in offert för att konvertera till vattenburet, förmodligen med en luft/vatten värmepump, men ta även in för både berg och mark (om ni har markytor att tillgå). 2. Ta in offert på att göra som Arne beskriver det med taket. 3. Vänta till nästa år och kontrollera vad ni får för årsförbrukning. 4. Ta de pengar som (förhoppningsvis) blir över och köp så många paneler som huset behöver. Gissningsvis så kan du köpa kanske 1/3 till 1/2 av den mängd som du behöver nu och ändå klara husbehovet. *importerad el = sådan el som vi inte producerat själva, även om en stor del av den sålts till elbolaget och sedan köps tillbaks.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna. Produktionsdata: PVOutput |
This post was updated on .
Det är alltid billigare om man kan lösa problemet med dyra elräkningar genom endast ett nytt system.
Jag tänker på solceller på taket. Eftersom rocktwigg är elektriker är han troligen händig nog att själv kunna montera ett trapetsblecktak ovan på eternittaket, och även själv kunna montera paneler på taket, och dessutom själv installerar all el, även på AC-sidan. Man kan dock tänka sig en luft-luft värmepump i huset för att få ner elförbukningen till viss del. De är prisvärda och sänker rejält elförbrukningen och en solcellsanläggning kan göras mindre. I varje buske finns firmor som installerar sådana. Jag skulle tror att det kostar stora slantar att installera rörledningar för vattenburen värme i huset. Det är dessutom inget jobb rocktwigg kan göra själv, antar jag. Givetvis är vattenburen värme bättre att ha än elradiatorer, behagligare värme, och bra eftersom man ganska enkelt kan använda olika energislag, ved, pellets, olja, gas, el osv. |
Som sagt, det kostade oss ca 200.000kr att göra hela konverteringen från direkt el till vattenburen bergvärme. Då gjorde vi inte nått själva.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna. Produktionsdata: PVOutput |
Just ja, av de 200Kkr, så var ca 60Kkr själva borrhålet. Resten alltså 140.000kr är kostnad för pump med tillbehör, rör, rördragning och radiatorer och arbetskostnad. ROT är avdraget i priset.
Varför tycker jag att solceller och värmepump passar hur bra som helst tillsammans? Nu kommer dagens glädjekalkyl :-) Säg att vi säljer 1kWh för att senare köpa tillbaks den. Vi får just nu nästan 2,5 ggr så mycket betalt för det som vi säljer jämfört med det vi betalar för det vi köper. Sätter jag in denna 1kWh i en el-radiator så får jag således 2,5kWh värme innan pengen som jag fick är slut. Sätter jag in den i min bergvärmepump så får jag ut ytterligare 3,5ggr insatt effekt (COP 3,5), det gör att jag får 2,5kWh in och 2,5*3,5 = 8,75kWh värme: för varje såld kWh Och ja, jag kan säga att jag föder värmepumpen med såld sol-el på precis samma sätt som Vattenfall kan säga att dom säljer ren sol-el till mig.
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna. Produktionsdata: PVOutput |
This post was updated on .
In reply to this post by magneten
Finns inte många firmor som jobbat med det i sverige tydligen, tänkte först att importera själv ifrån england där jag talat med en firma. Men fick sedan reda på att min lokala elfirma i stan hade möjligheten att ordna det åt mig. Har inte fått pris av lokala firman än men englandsimport inkl allt skruv och tätningar mm c:a 500kr per panel.
Det jag förstått av grossist och få firmor som använt det så är det godkänt och fungerar i sverige. Det får väl tiden utvisa. Men det är ju bara plåt och har ju fungerat på svenska tak tidigare. :) Sen eftersom det är monteringsmateriel för solpanelerna så bör jag ju få 20% på priset från solels bidraget. Bidraget betalas väl ut till en kostnad av max 13200kr/kw som jag förstått. |
In reply to this post by Arne
Haha ja om det vore så väl. ;)
Har ändå en större luft luft Vp med 2 innedelar. Jo jag tänkte det till en början men efter inspektion så är ganska många pannor spruckna och även skivorna i undertaket hänger ner och har spruckit. läkten är ganska dålig nedersta biten. Sen har tidigare ägare på huset lappat tidigare genomföringar i undertaket med masonit. Sen är det ju det där med att huset innehåller asbest vid eventuell framtida försäljning. Något många skyr som pesten tydligen. Märkte det var mycket prat om det när jag köpte huset. Sen var detta med vikten också. Var även i konstakt med bygglovsenheten här i stan och dom föredrog mörkt tegel då resten av gatan har betongtegel. Konstigt nog aviker mitt med eternit. Allt arbete kommer jag själv att utföra, utom inkoppling till elcentralen. Har en god vän som är snickare som är skyldig mig några arbetsdagar som kommer väl till pass vid såna här jobb. ;) Att konvertera till vattenburet hade jag också i tanken men som ni listat ut så är vattenrör inget jag känner ja behärskar att göra själv. Även om jag konverterar till vattenburet med bergvärme och nya rör element mm så stoppar det nog inte med 200 000kr. Här i krokarna kostar ett bergvärme installation c:a 150kkr Plus rör element och inredning golv mm som måste fixas. Sen står jag dessutom med ett tak som behöver bytas. :D Huset har uppvärmningsyta på 240kvm 2 våningar plus garage. Har vridit och vänt på dom flesta alternativen tror ja. :) |
In reply to this post by TommyE
Förstår helt hur du tänker du har rätt att det vore den bästa lösningen om man ser till effektivitet av elen.
Problemet är ju att taket behöver göras något åt. Och att rör är inget jag kan. Slå i lite spik och koppla lite kabel är mer min grej. ;) |
This post was updated on .
Rocktwigg,
Man blir mörkrädd, ni har redan luft-luftvärmepump, och inte bara en utan 2 st. Trots det behöver ni 28000 kWh per år. Gudars skymmning! Ni måste ha huset i norraste Sverige? Eller ni har ställt in värmepumpen för kyla och el-elementen värmer allt vad de förmår. Jag förstår att ni vill bli av med all asbets en gång för alla. Det är bra. En bekant lade ca år 2006 plåttak ovanpå sitt original eternittak från 1956. Blev mycket bra. Men på den tiden, 1956, tror jag de använde bättre virke för takläkt. Man frångick gamla goda byggregler om virkeskvalitet på 1970-talet. OK, du tar bort alla eternitpannor, och all takläkt och även eternitplattorna. Bra. Då kan du lägga ny bärläkt. Men du behöver väl inte råspont? Du har tydligen igen råspont idag, och då kan råspont knappast behövas för hållfastheten av ditt tak. Du kan väl spänna en plastGummifolie över takstolarna, som fångar upp ev. vatten som möjligen skulle kunna tränga in. Har man plåttak, så tränger knappast vatten in med den taklutning ni har, jag gissar 17 grader. Har man tegel- eller betongpannetak kan det däremot hända att vatten tränger in mellan pannorna. Ska du ha råsponten endast för att ha något att lägga takpappen på? Sedan kan du lägga trapetsbleckplåt på nya bärläkten. Går snabbt och lätt pga stora plåtar. Och på trapetsbleckplåten skruvar du fast korta alu-skenor. På dessa alu-skenor klämmer du fast solcellspanelerna. Montagsdetaljer för trapetsbleckmontage kostar ca 150 kr/panel. Trapetsblecktakplåt kostar ca 80- 100 kr/m2, och väger ca 8 kg/m2. Huset kommer att bli lättare, och lätta från marken. Arne |
This post was updated on .
In reply to this post by Rocktwigg
Dessutom har du redan luft/luft
Mina priser är som sagt 3 år gamla, så dom har säkert gått upp en del och dom har sänkt ROT från 50% till 30% Det var en rejäl arbetsinsats rörmockarna gjorde med mycket nedlagd tid, så procenten påverkar en hel del. Att jag tar upp det beror mest på att jag blev överraskad att det inte var dyrare än vad det var - då för tiden Då dom andra har tittat betydligt mer på solceller än vad jag gjort, så glider jag tyst ur den här tråden nu och överlämnar åt dom som kan mer. Ska bli spännande att se vad ni kommer fram till
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna. Produktionsdata: PVOutput |
In reply to this post by Rocktwigg
Jo det stämmer du får solels bidraget även på allt erforderligt montagematerial så bara att köra på!
Dock är Arnes idé inte så dum med svart takplåt samt "special" aluskenorna som har en en väldigt låg bygghöjd, detta kommer bli betydligt billigare/enklare/vattentätare/bättre kylning, samt att panelerna hamnar väldigt nära taket och ger ett enhetligt och integrerat intryck!
20 st Trina 275W mono 27°taklutning, sydväst 5,5kWp
16 st REC 255PE poly +8st Suntech poly 275w i samma sträng 8° taklutning, sydöst 6,3kWp SMA Tripower 9000 loggar till Sunny Portal https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=30818802-b6cd-4614-890c-f528f7eb3ab9 8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst. 1,6kWp 12 st Trina mono 275W 6° taklutning, nordöst 1,65kWp Fronius symo 6kW Batterilagring: 6kWh Nilar + Ferroamp Energyhub för fasbalanseringen och laddning av batteriet. På jobbet 920st Trina poly 275w, 253kWp på CWF markstativ 30° lutning, söderläge, 8st Fronius Eco 27 https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemid=d18f1640-7ea9-4604-aec9-04e1b51b18b5 24st Trina poly 275w, stavrex markstativ 30°lutning, Fronius symo 6kW |
This post was updated on .
rocktwigg,
Vad säger rocktwigg om en sådan elegant och prisvärd lösning(se ovan), ny bärläkt, ingen råspont, trapetsbleckplåt, och solcellsmoduler på det? Solcellstödet, om det är det rocktwigg menar med bidrag, har jag för mig baseras på högst 37000 kr per installerad kWp. Menar du att Länsstyrelsen sänkt? (Det står i alla fall på Energimyndighetens hemsida 16 april, 2017) att det är 37000 kr/kW som maximal stödberättigad kostnad. Det står samma max belopp i ansökningsblanketten. Vad har du sett din siffra? |
This post was updated on .
In reply to this post by magneten
Jag har den speciella aluskenan, den bygger 40mm + panelens höjd, mina paneler är 40mm, så totalt 80mm. Se Renusol för mer info om den.
Det finns en annan modell som Rofoto.se säljer och den ska enligt deras sida bara vara 25mm hög - Trapetsbläckskena. Då dom är små (35 till 40cm långa) och inte väger just någonting (<0,4kg), så var dom riktigt enkla att montera. Lägg skenan mot taket, dra i 4 skruv i varje skena (det behövs inte förborras), skruven är nå special som vi fick med i leveransen. På Rofoto ser det ut som om att den ska beställas separat. Jag köpte mina från solcellsproffsen, men enligt deras sida så säljer dom inte till privatpersoner längre. Dom går att hitta hos solcellsgrossen.se (finns säkert på fler ställen, men jag har inte letat). Kostnad per fäste blir ca (priser från Solcellsgrossen): Fäste: 60kr behövs 2 per panel + 2 extra. Mittklämma: 28,75kr behövs 2 per panelpar. Kantklämma: 23,75 behövs 4 per panelrad. Jag vet, jag skulle hålla tyst - men det är svårt. Synd att ingen (än så länge) har mer info om de prylar du faktiskt frågar efter. Du får bli pionjär och lära oss istället
6,0kWp: 8st JA-Solar 290W + 13st JA-Solar 285W. Fronius Symo 5.0-3-M + Smart Meter 63A-3, montage system Renusol Metasol+.
Taklutning 45°. Azimut 190° Ort Kiruna. Produktionsdata: PVOutput |
In reply to this post by Arne
Jo det kostar med värme. :)
Är en äldre värmepumps som blåser på konstant. Nja har värmepumpen på 22-23 grader och elementen inställda på c:a 20grader. Bor i motala så inte norröver. Men kan väl inte påstå att det snålas med värme, tvätt och tv apparater, datorer mm. ;) Jo hela taket åker på tippen. Kollade idag östsidan och där är det mesta pannorna spruckna och murkna. Internit skivorna under pannorna är spruckna och ligger på vinden delvis. Vet alternativet med plåt och andra typer av undertak som dukar och plyfa mm. Men det är ju fint med ett stadigt råspont tak :) Råspontluckor, läkt, vindskivor och papp hamnar på 35000kr enligt mina offerter 35000/175 = 200kr/m3 Sen tillkommer ju självklart GSE plåtar och lite tegel. :) |
In reply to this post by Arne
Låter som en riktigt bra lösning men jag är ju lite insnöad på råsponten som du märker. ;) Dessutom slipper jag bygglovs trassel om jag använder mörka pannor samt alla huvar till ventilation, braskamin går att behålla om jag använder pannor och papp. Slipper jag anlita plåtslagare för det finliret.
Det vet jag inte vart jag läste någonstans, Kan har varit något min lokala elfirma nämde kanske eller så blandade jag ihop siffrorna. :) |
This post was updated on .
Varför ska du välja ljus trapetsbleckplåt? Du kan väl välja mörk, ja svart.
Trapetsbleckplåten kommer knappt att synas, den täcks av solcellsmoduler och det som syns av takplåten är då en svart takyta. Du säger, att din Byggnadsnämnd tycker att det ska vara svart takbeklädnad, ja då stämmer det med svart takplåt. Då borde de vara nöjda. Det kan hända att det behövs en plåtslagare för att fixa till takplåt vid skorsten. Kräver din byggnadsnämnd verkligen att du ska ha svarta solceller på ditt tak. En byggnadsnämnd krävde av en forumsmedlem att han skulle ha röda solcellspaneler. Absurt, finns inte och skulle han få tag på det kostar det snordyrt. |
In reply to this post by TommyE
Ok. Det är ju lite så med, spännande att testa lite nytt sen tycker jag att det ser ganska snyggt ut. Iaf på bilder. :) Så här ser budgeten ut efter lite sammanställning med min snickarvän idag. Hyra kontainer och bortforsling av asbest uppskattat 7 ton c:a 10000kr Råspontluckor, Vinskivor, Papp och läkt 35000kr Solpaneler 78st inkl växelriktare och lite elmateriel. 190 000kr GSE paneler räknat med engelska priser 500kr st plus frakt , uppskattat 50 000kr Totalt 285000kr Budget 300 000kr. |
This post was updated on .
rocktwigg,
Så här ser en prisvärd budget ut: Hyra kontainer och bortforsling av asbest uppskattat 7 ton c:a 10000kr Bärläkt ca 4000kr Trapetsbleckplåt ca 80 kr/m2 + gavelplåtar, takfotsplåt, nockplåt ca 12000 kr Plåtslageriarbeten ca 10000 kr solcellspaneler 260 Wp ca 1800 kr/panel + växelriktare ca 30000 kr + solarkabel är 175000 kr. Montagematerial för trapetsbleckplåt ca 150kr/panel, 11 700kr Totalt 222 700kr Budget 240 000 kr. |
Free forum by Nabble | Edit this page |