Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

jaebes
Riktigt nice!

Nu är mitt hus på plats så jag kommer börja med mina paneler inom ett par veckor. Det blev GSE för min del också men de som är på höjden. Kommer uppdatera min tråd inom kort.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Kul!
Det ska bli kul att följa ditt projekt. 🙂
Hur har du tänkt med läkt höjden. Jag skulle försöka få lite mer höjd än normalt vid tegelläktning.
Blir taket helt anpassat för gse utan plåt, tegel vid sidan?

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

jaebes
Jag har nog inte tänkt alls ännu. Vi har precis börjat och känner oss fram lite. Vad tänkte du med läkthöjden? Jag hade underskattat hur mycket utrymmer plåtarbetena tar så jag har fått dra ner på antalet paneler lite...

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Det jag menade med läkt höjden under panelerna var att det är gynnsamt för ventilationens skull att det blir lite mer luft under panelerna än standard tegelläkt 25x50.
Men hur mycket det påverkar produktionen kan jag inte säga riktigt. Då mitt inte varit i drift så länge ännu.

Men hittills har mitt producerat 8500kwh sedan i augusti. Min förhoppning var att det skulle bli omkring 0.8 av kwp men det lutar nog snarare åt 0.7-0.75 (16000kwh) Fast det har kanske varit ett dåligt solår och mycket snö. :)
Ska göra en liten uppföljning när det närmar sig 1 år i produktion tänkte jag.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

rocktviggen,

Du kan med programmet SolarEdges Site Designer 2, och kanske välja växelriktare SE17k och effektoptimerare P300 och kolla vad du får för kWhårsskörd, kWhmånadsskörd.
Det programmet är baserat på medelårssolstrålningen på orten ifråga och beaktar klart ingen skugga. Det är ett enkelt program att använda och gratis och ger bra presenterat resultat. Att du inte har något SolarEdgesystem spelar ingen roll, eftersom Ett SolarEdgeSystem ger bestämt inte större årsskörd än andra system då oskuggat och troligen inte heller då ingen speciell svår skugga föreligger.

För övrigt såg jag att S:flex har montagematerial för takintegrerade solcellsmoduler.

Jag hittade det i deras produktkatalog på deras hemsida sflex.de
Det står inte mycket om det och jag hittar ingen montageinstruktion.
Men det ser ut som någon slags plastramar.
123