Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

TommyE
Tycker också att GSE plattorna ser riktigt fina ut, men som de andra här säger. Om du täcker hela taket med solceller, så kommer inte taket att synas - än mindre GSE plattorna :-)
Jag har mkt svårt att tänka mig att kommunen har något att säga om hur "undertaket" är konstruerat om det inte syns, tänker nu på det som ligger under solcellerna. Men med byråkrater vet man aldrig...

Om Arnes beräkning stämmer och kommunen godkänner det, så ja - det finns roligare saker att sätta 60.000kr på än på sådant som ändå inte syns/märks.

Men samtidigt har jag full förståelse för när man snöar in på något, jag har jäkligt svårt att släppa något när jag väl bestämt mig, det kostade mig ett antal tusenlappar i fjol när jag påbörjade bygget. Arne gjorde även då vad han kunde för att få mig att förstå - det gick dåligt. I år har jag tagit in det bättre och köpte betydligt billigare paneler (även om det fortf inte är de billigaste).

Samtidigt är jag mkt nyfiken på hur det skulle fungera med GSE, nästan så jag är sugen att testa själv.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

TommyE
Alltså något har legat och skvalpat i bakhuvudet. Jag känner igen GSE plattorna. Nu gjorde jag en sökning och se på...
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-td5008253.html#a5008255
Det finns en projekttråd med dessa.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Arne
Visst, den tråden visade jag på i förgår i jaebes tråd, där du tommy även var inne och skrev.
Det är väl där du såg den.

Jag var väldigt skeptisk till SolarEdge-systemet för 2,5 år sedan. Jag tyckte att ha en massa burkar(effektoptimerare) med fulla med elektronik på taket, en för varje modul, kan ju inte vara bra. I sådan miljö, hett som fanders på sommaren och kallt så in i norden på vintern. Sannolikheten att en går sönder är stor eftersom så många. Vi har 69 st. Om en effektoptimerare håller i hundra år, och man har 69 st, då ska ca 1,5 paja vartannat år. Jag tyckte också att om sådana burkar var så otroligt bra, varför har inte de andra växelriktarfabrikaten sådana. Jag insåg långsamt motvilligt att med 7 olika takfall i olika väderstreck, funkar inget annat. Sedan ca 2 år sitter vi där med SolarEdge-system, som fungerat bra. Men, som en liten belöning för min skepsis verkar det nu som om en effektoprimerare (äntligen, höll jag på att säga) dragit sin sista suck. Den ger bara nu dagligen en hundradel av vad hans andra kamrater på taker ger, i stor sett helt död.

Man snöar in sig och kan inte släppa sin uppfattning och vill inte medge att den kanske inte är den bästa.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

TommyE
Ja se där :-) Jag gick inte in på tråden därifrån, synd då hade jag sluppit sitta och klura på var jag sett dom.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Jo naturligtvis blir det lite billigare med ett TP tak och har lagt sådant förut tidigare men tycker det hör hemma mer som garagetak än på bostadshus, kommer ändå synas väl vid takfot och på sidorna där det blir  80 +140cm utan paneler. Behöver också något "undertak" såsom en duk eller liknande under plåten vilket blir några tusenlappar till. Med solcellsbidraget på GSE panelerna så skiljer det sedan inte mycket skulle jag tro.

Tycker ändå även utan bidrag så är det mycket rimligt med c:a 50000kr i merkostnad för ett råspont tak med ordentlig papp och integrerade paneler samt platt tegel vid sidorna. :)

Var inne på att lägga Plannjas Trend plåttak till en början innan jag hade tänkt ha så mycket paneler men det var betydligt dyrare pris på det.

Mycket tacksam för försöken att övertala mig till plåttak men jag är sugen att prova GSE lösningen så den kommer det att bli, o det blir nog riktigt vackert och kommer kännas bra när asbesten är borta och pappen lagd. ;)

Såg också tråden om joeri's GSE tak och tycker det såg riktigt bra ut. :)

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Med trapetsblecktak kan du mycket lättare få plats med fler moduler.
Ni verkar inte ha några problem i alla fall att göra av med den el som en solcellsanläggning producerar.
Med traptesbleckplåt kan du kan lägga paneler både i porträtt- och landskapsläge på samma takfall, det gör att du kan täcka större del av takfallet. Det är det som även är fördelen med traptesbleckplåt.

Plannjas takplåt Trend ska man inte välja om man vill montera solceller på taket. Den är ju dyr och det är svårare att fästa något i sådan plåt. Dessutom syns ett sådan snyggt och dyrt tak inte i alla fall under panelerna. Alltså vore pärlor till svinen.

På ett plåttak, utan några solcellsmoduler ovanför, så hörs regnet tydligare. Smattrar.
Men jag har sett att det finns takplåt med ett skickt på insidan, liknar tunn filt, kanske 1 mm tjock, jag antar att det är för ljuddämpning, men vet ej. Kanske för att försvåra kondensering?

Man kan även tro att på ett plåttak att det kan bildas kondens på utsidan, men på den sidan gör det inget, då det rinner av. Man kan även tror att det bildas kondens på insidan, dvs vindssidan. Men då har man nog ingen vattenångspärr i innertaket. Sådant ska man emellertid ha för att fuktig luft från bostaden inte ska läcka igenom innertaket och fuktig luft kan komma upp på vinden och kondensera där. Saknas sådan vattenångsspärr(plastfilm), då kan man tänka sig att det även kan bildas kondens på plåttaket på vindssidan. Men då beror sådan kondens på brist/slarv i konstruktionen och inte på själva plåttaket.

Men har man solcellspaneler ovanför plåttaket, då skärmar de av värmestrålningen från plåttaket och plåttaket blir inte så kallt. Det är nämligen så att ett tak(även tegelpannetak) som ser himmeln och rymden, att på natten då strålar värmen från taket ut i kalla rymden, vilket medför att temperaturen på plåttaket blir litet lägre, vilket i sin tur medför att vattenånga ifrån utomhusluften kondenserar på takytan.

Ni har nog själva sett resultatet av så värmestrålning ut i rymden. En bil som står fritt utomhus och inte har tak över sig, på den bildas kondens och på vintern även is. Står bilen emellertid under ett tak utan några väggar alls, så bildas inte alls lika mycket kondens eller is, trots att det är helt öppet alla sidor runt kring bilen och trots att bilen inte värms på något sätt.

Försäljare av takplåt känner troligen inte till ovanstånde, då de troligen endast känner till hur plåttak  fungerar angående kondens och ljud utan någon skärm ovanför(dvs paneler ovanför)
De har troligen ingen erfarenhet av det. Just för att det tidigare var mycket ovanligt att någon monterade ett plåttak, och sedan ytterligare ett tak(solcellspaneler) ovanför det. De kommer troligen att svara det so gäller för ett plåttak utan ytterligare tak ovanför, eftersom de inte känner till något annat. Man får alltså troligen oriktiga svar.

Jag tänkte att han skulle få denna info också, så han inte i efterhand säger, "varför sa inget det till mig?".
Det blir säkert bra det också det rocktwigg vill göra.

Tommy, jag tror inte du nu i efterhand, skulle ha haft något emot att ha blivit övertalad att skaffa en Fronius på 6 kW, istället för den på 5 kW du valde.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Arne, vi får nog ge oss ang montagesystem. Rocktwigg har fått info om alternativa lösningar, men utförandet är redan bestämt, så det är inte så mkt mer att prata om. citat: "jag är sugen att prova GSE lösningen så den kommer det att bli" slut citat

Nästa steg blir nog att fundera på vilka paneler du ska ha? Jag antar att det blir mörka med tanke på "Var även i kontakt med bygglovsenheten här i stan och dom föredrog mörkt tegel". Jag håller med bygglovsenheten - jag föredrar mörka :-)

Har du påbörjat pappersexercisen än? Det är några papper att fylla i. Du bör göra ett snabbt överslag om hur mycket projektet kommer kosta och snarast lämna in en ansökan om solcellsstöd - det är lång leveranstid på det. När du lämnar in så ta i lite extra så du har lite marginal.

Arne wrote
På ett plåttak, utan några solcellsmoduler ovanför, så hörs regnet tydligare
Jag kommer sakna regnet när vi byggt såpass att det inte längre kommer åt plåtarna. Jag sover som en bäbis när regnet smattrar mot plåtarna. Kommer säkert från barndomen när vi hade stuga med plåttak. Men jag kommer inte sakna värmen som förhoppningsvis blir mindre med ett extra tak.
Arne wrote
Tommy, jag tror inte du nu i efterhand, skulle ha haft något emot att ha blivit övertalad att skaffa en Fronius på 6 kW, istället för den på 5 kW du valde.
Nej absolut inte, spec som en 6kW bara kostar ca 300kr mer så hade jag tveklöst köpt en 6kW om jag skulle köpt den idag. Dessutom skulle jag om jag valde idag köpt 285W paneler ist för 290W, men jag hade fortfarande valt JA-solar, dom är i mitt tycke både snygga och effektiva :-)

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Stämmer nog som du säger Arne. Överväger och funderar verkligen på det du säger. :)
Panelerna, omriktare råspont och papp kommer redan nästa vecka men GSE / Plåt / tegel ligger fortfarande lite svävande.

Fler moduler är inte möjligt att få in på västsidan om man inte skulle vända två st i porträttläge för att få plats med 42. Har en granne som vänt och vridit på sina paneler men det ser hemskt ut tycker ja.
Östsidan går det möjligen klämma in några få till men då skulle jag tappa möjligheten att komma åt ventilationsfläktar och enkel åtkomst till paneler uppe vid eventuella fel. Östsidan har är 2 våningar upp. så c:a 6m till marken. Smidigare att gå uppifrån från framsidan istället för att stå på stege och klättra.

Det var väl därför jag beställt 22kw för att maximera men ändå hålla det smidigt om jag skulle behöva gå upp på taket.
Sen tänkte jag att i framtiden kommer troligen fasaden att tilläggisoleras i samband med fönsterbyte. Och även luftvärmepumpen kommer väl ersättas och möjligen en luftvärmeväxlare på ventilationen så för att inte överproducera så tänkte jag att 22 x0.8 = 17.6 kw skulle vara nån forma av bra nivå efter dom åtgärderna. :)

Finns ingen fuktspärr i mitt innertak vad jag sett. Troligen enbart glasull, rockwoll på vinden.
Under råspont taket på vinden hade jag tänkt att montera några temperatur, luftfuktighetsmätare för att ha koll på fuktigheten och ventilationen då jag på tidigare hus sett att med råspont och dåligt ventilerad vind kan börja bli mögel om det stiger upp mycket varm luft som kondenseras på taket.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Jag har beställt Sunerg Mono All black 285w paneler. Samt en Fronius Symo 20kw.

Har inte skickat in bidrags ansökan än men det ska jag förhoppningsvis få in imorgon.  Det ska jag tänkte på. :)
Föranmälan till mitt nätbolag är klart via min lokala elfirma.

Byggställningen är uppe och förbereder nu hängrännor asbest rivning mm.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Du sa inte att du redan beställ och strax skulle få paneler, växelriktare.
Onödigt att "rubba dina cirklar" då med att föreslå andra paneler.

Ja, om man gör lapptäcke med långa avstånd mellan grupper av panelerna då ser det illa ut på taket.
Mycket illa ut. Men om du gör sammanhängade panelfält, även om en del i porträtt och andra i landskapsläge, då ser det bra ut. Det blir ett avstånd på 20 mm mellan panelerna, och det är klämmorna som man använder för att klämma fast panelerna i alu-skenorna som bygger det avståndet. Från gatan kan du inte se att det är ett avstånd på 20 mm, utan det smälter ihop och ser ut som helt sammanhängande panelfält.

Man kanske inte hade fuktspärr på 1970-talet när man byggde, varken i väggar eller innertak.
Du kanske inte ens har sånt i väggarna. Tekniken var då kanske att ha så höga värmeförluster genom väggarna och innertak att man driver ut fukten på så vis, det går ju också, men idag vill ingen betala för sådant teknik som baseras på energislöseri. Första kärnkraftsreaktorn byggdes tror jag 1973, och det fanns mängder av billig ström. Oljekrisen kom 1974, och ransoneringskort för bensin skickades ut av svenska regimen, farsan fick sådana kort kommer jag ihåg, men oljekrisen upphörde, och det blev ingen ransonering i Sverige. Däremot blev oljan dyr.

Vi antar är du har +20 grader inomhus vid en relativ luftfuktighet på 80 %. Vidare antar vi en utomhustemperatur på +5 grader. Vi antar att du saknar vattenångspärr och att din vägg består av tegelstenar och trä, fiberplattor. Om din inomhusluft på vägen genom väggen då påträffar en yta som håller 16,45 grader eller lägre, då börjar vattenångan i luften att kondensera ut. Du har den temperaturen någonstans i din vägg.  Det fiffiga med vattenångspärren är att den inte bromsar värmeledningen genom vägen, men förhindrar att luften med dess vattenånga kan passera. Luften med vattenångan kan bara ta sig fram till vattenångspärren, sedan är det stopp, den kommer inte att se någon kall yta att kondensera på, alltså blir det ingen kondens. Man ska alltså ha vattenångspärren ganska nära väggens ytskikten, räknat från inomhus. Skulle man sätta vattenångspärren strax under fasadens utomhus-träpanel, då gör den ingen nytta alls.

Då om du skulle mäta temperaturen på litet olika ställen i din vägg, om du börjar mäta inifrån då sjunker temperaturen allt eftersom du förflyttar temperaturgivaren i riktning utomhus. Nu kommer man i praktiken inte åt att göra en sådan mätning. Man, man kan räkna ut hur många centimeter in i väggen man har kondensationstemperaturen, om man vet materialen i väggen och dessas tjocklek.

Jag är inte byggnadsingenjör, så jag vet inte hur man ska göra för att förhindra fukt och mögel, men vet litet om vatten, vattenånga och luft.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Där var jag kanske lite otydlig ja.
Finns ju alltid många lösningar en del mindre bra och en del lysnade. Återstår att se vad min är. Jag tror det blir bra iaf. :)
Du verkar onekligen väldigt påläst om det mesta Arne.  Mycket riktigt min fasad är tegel, trä och lite isolering och någon vindboard. Har idag en ganska kraftig frånluftfläkt som skapar ett bra undertryck i huset vilket jag märker när man ska tända braskaminen. :) Så forthoppningsvis så tar det med sig den fuktiga lusten ut, och värmen. ;)

Asbesten revs iaf av i helgen med hjälp av några goda vänner. Ny råspont och underlagspapp är lagd och läkten på plats. Så det hann precis bli tätt innan regnet kom dagen efter. :)
Nu är det städning och små pill i väntan på plåtarna. Paneler och växelriktare skulle komma i veckan.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Westcoast
Har du några "fätdigtbilder"? Några tidiga erfarenheter och tankar? Hunnit få elmätare utbytt och produktionen igång?

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg

Liten uppdatering..
Anläggningen är inte färdig riktigt än men håller just nu på att drar kabel till växelriktare och förbereder för inkoppling. Efter det är det lite plåtarbete kvar på översta raden och kapa till det tegel som ansluter mot plattorna. Kan lägga upp lite bilder på hur det har fortskridit. Och hur det är just nu. :)

Det blev lite längre leveranstid på paneler än väntat och GSE plattorna bland annat och efter montaget av panelerna kom upp så har jag haft lite semester från bygget då jag kände att jag gått in lite i väggen när all ledig tid spenderats på taket. :) Tar sin tid som småbarnsfar och samtidigt jobba heltid. ;)

Under tiden jag väntade på paneler och plattorna så gick mycket tid till målning takfot, vindskivor och montage av vindskivor, plåt arbete och flytt av ventilation luftning avlopp mm. Bära och kånka tegel.

GSE plattorna importerade jag från England. Allt såg bra ut och leveranstiden var ungefär 8 dagar. Då ingick alla plåtar som var av aluminium, tätningslister och alla skruv, brickor, mm i Rostfritt.
Själva montaget av plasten var inga större problem. Dom läggs omlott och ser ut att bli riktigt tätt när väl panelerna är på plats.
Kablarna drar man lite knixigt under plattorna. Det innebar det att jag fick skarva på en kabelsnutt på c:a 1m med 2st mc4 kontakter för att det  skulle vara möjligt att lyfta på panelerna efteråt. Det var verkligen inte optimalt eller billigt. Enligt manual så ska det ligga under plasten och det blir mycket bättre som jag ser det och alla kontakter och kablar ligger skyddat. Men utan förlängning på mina paneler så gick det
Lokala elektrikern tyckte gott jag kunde lägga kontakterna under panelerna på plasten men då såg jag att det va lätt att klämma kablarna när man lägger dit panelen. Så baksidan av huset där ligger det med skarvkablar för där vill jag helst undvika att gå utan ställning under. Framsidan ligger kontakterna på plasten.

Sen tillkom ett ganska stort arbete med jordning av alla paneler då det saknades "jordskruv" färdig monterad på dom panelerna jag har. Så det blev mycket extra arbete med 76 paneler plus kabel.

Budgeten sprack dessutom häromdagen då 300 000 överskreds och mer lär det bli innan alla färg och hängrännor och finlir är på plats. :)

https://drive.google.com/open?id=0B3AwpIi3KzmCM1otS0FJb0VyMlE
https://drive.google.com/open?id=0B3AwpIi3KzmCWndQa1BQMmdZM3c
https://drive.google.com/open?id=0B3AwpIi3KzmCTVdZbWVIaC1pcnM
https://drive.google.com/open?id=0B3AwpIi3KzmCclhJc1V4c1NseFk

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Westcoast
Kul att ta del av!

Ser ut att bli ett supersnyggt tak när det blir klart.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Trapz
Snyggt! det Blir en clean installation med hela taket täkt av paneler.

Kan förstå att det känns när man går över budget, men det kan bli samma pengar för ett nytt tak utan solceller. En bekant la om sitt tak med falsad plåt och det gick på 270´
40 st Trina Solar mono 275W 11,00
40
66,8
 KW Svart monokristallin 275
Solar Edge SE17K
-
1
Solar Edge P600
11kw söderläge solaredge delat på villa tak och garage

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Riktigt snyggt ser det ut

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
This post was updated on .
Lite uppdatering igen. ;)
Är lite seg här att uppdatera då all ledig tid går åt till hängrännor, målning mm just nu. :)
I alla fall så är taket är så gott som färdigt.
Alla paneler och växelriktare har kommit upp och anläggningen är nu även testkörd.
Elektrikern kom i torsdag och hjälpte mig med sista biten på AC installationen och märkningar.

Vi hade riktig tur med vädret. Det var helt molnfritt, 15 grader och strålande sol. Provkörningen blev strax efter kl 1200 på dagen.
Växerlrikaren matade på omkring 14300w.
Jag gissar att det är absoluta toppen av produktion som blir?
Huvudsäkringarna på 20A klarade precis av det, får väl se om det kan bli problem när det blir full produktion. Vet inte vad jag hade för egenförbrukning just vid provstart.

Så nu återstår mätarbytet, målning och stälklningsrivning.

Länkar till lite bilder på nuvarande utseende.

Bruna kabelkanaler var svårt att få tag i så det fick bli i trä.

Övre hörnen mot anslutningsplåtar.

Topp plåtar.

Monterat och tegel på plats.

Testkörning fronius växelriktare.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Så var då taket färdigt tillslut!

Fick mätaren utbytt i torsdags och i fredags drogs anläggningen igång för produktion.
Installerad effekt 21660kw (76x285 40 väst, 36 öst)
Peak 14500kw
Dygnsproduktionen för helgens soliga dagar har varit ca: 115kwh/dygn
Vet inte inte riktigt vad man kan förvänta sig riktigt, har inte jämfört och tittat något på det ännu. Men det kanske någon av er vet, eller vet en sida man kan jämföra på?

Så här blev det iaf.

(Ja, Jag vet att etiketterna sitter kvar och den eländiga altanen ska rivas. ;) )

Har inte delat isär alla kostnader men totalt har bytet och solcellsinstallationen
kostat ganska exakt 330 000kr
Då inkluderar det allt som är bytt på huset. Som Asbest sanering, råspont, papp, läkt, plåt huvar, ventilationsfläkt, vindskivor, färg, integreringsplattor, solpaneler, växelriktare, elmaterial, takstege, tegel (dyrare tegel), hängrännor, stuprör, ställningsvirke (sparat) samt en hel del kexchoklad och snickers. :)

Allt arbete utom mätarbytet och installationen i centralen har jag gjort själv. Plåt huvarna fick plåtslagaren bocka till sen knacka jag själv då plåtslagaren skulle ha semester istället. Men det gick det med. :)

GSE systemet tycker jag fungerat bra att montera. Enkelt och bra kvalitet känns det som.
Nackdelen är ju då att det behövs mycket skarv snuttar för att få alla kablar att ligga under panelerna.
Annars ser det bra ut, Följsam plast och alla bitar i Alu o rostfritt.

Såhär i efterhand skulle jag kanske lagt plåt runtom istället som Arne nämde. ;) Om jag hittat nån nån snygg profil.
Då det var ett eländigt bärande och kapande med det där teglet. Jag var lite osmart att ja la upp det före panelerna var monterade vilket gjorde att det låg i vägen hela tiden. Men nu är det på plats och tycker det blev snyggt. Skulle jag göra ett nytt tak med GSE skulle jag verkligen se till att bredden stämmer helst hela vägen ut till vindskivan. Och slippa så mycket kapning.

Jag är iaf nöjd med utseendet ,resultatet och hoppas det kommer producera felfritt i många år framöver. :)

Ska försöka få till lite driftdata framöver också.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Arne
Grattis till en fin fin anläggningen!
Ser mycket snyggt ut. Nu får du glömma vedermödorna och skörda frukterna av arbetet i form av många härliga kWh. Bekanten har installerad effekt 20,12 kWh och han har haft på soliga dagar vid lunchtid effekten ca 14 kW och dagsskörd på ca 125 kWh. Du verkar ligga riktigt med dina 115 kWh.
Det är ett tråkigt jobb att slipa/kapa tegel eller betonpannor, dammar och är smutsigt jobb.
Bra att du lagt in bilder i din tråd, och inga knepiga länkar. Bättre med bilder direkt i tråden.
Det skulle vara kul att se bilder på plastramarna som du använt.

Re: Takbyte och integrering av 22kw solceller.

Rocktwigg
Tackar!

Jo så är det, nu får man passa på att njuta och studera effektkurvor istället.
Ok, Låter bra det.

Editerade tidigare inlägg från länkarna. Blev så då jag missade att jag behövde va inloggad.

Noterade idag när jag loggade på i appen att det producerade mellan 15.8-16.2kw en stund nu på dagen.
Med några toppar närmare 17kw.

Det är ju lite i högsta laget. Men det blir väl sådana effekter när solen går i moln och panelerna svalnar kan jag tro.
Vet inte vad min egenförbrukning är i nuläget så jag går i funderingarna om jag inte skulle installera en fronius smart meter när man andå är igång.
Varit intresserad av att mäta förbukningen tidigare i hem automationsdatorn men inte blivit av.

Det kan jag göra.
Jag hade c:a 1 cm mellan mina paneler men jag skulle nog gärna haft 1.5 - 2cm faktiskt, dels för ventilation och sen får man mellan fingrarna när man lägger dit panelerna utan att klämma sig.   (Anpassas med en streckad skla på sidorna.)

En liten justering man fick göra på dom var på översta raden där plåten låg an så fick man skära bort lite plast för annars kom inte plåten ner ordentligt. Lite trögt då plasten är förbaskat seg.

123