Solcellsmontage i Gävle ...

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

nelos
Nu finns det någon vecka driftdata för anläggningen:

Skulle kanske kunna ligga något högre även om det varit mestadels mulet.
Maxnoteringen för en dag är drygt 2,5 kWh, som innebär 0,27 kWh/kW för den dagen.

Mitt öst-väst-system har varit uppe på 0,3 kWh/kW för någon dag i början av november.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

nelos
Jag jämförde med Söderkulla gård i Österbybruk som ju inte är så långt från Gävle:

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=5efe6ef6-c0d7-4783-ad66-876708b261fd

Och då ser det ut som hos dig, så då är nog allt som det ska.

(Här är även dagens (11/11) mycket högre värde med som inte finns i din graf)

Utbytena ligger runt 0,25 kWh/kW per dag fram tills idag.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Tack för återkopplingarna under mitt projekt. Nu väntar jag bara otåligt på våren och solen...
Jag har även börjat fundera på fler paneler och elbil, men det får vänta ett tag till.
Elbils projekt hamnar ju även på annat forum.
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle

Jag funderar lite på kabeldragningen mellan solcellerna och växelriktaren.
Är detta verkligen rätt gjort? Vad händer när en halvmeter snö rasar från taket, håller kabeln för det, jag tvivlar i alla fall...

Jag har skickat samma bild till montageansvarige men inte fått något svar än.
Hur ser ni på detta montage?
[...]

Lasse
Hej!

Jag har liknade montering och har aldrig haft problem. Tycker det ser okey ut. Mvh//Lasse

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Jag har min kabel borrad genom taket. Helt riskeliminerad.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Norrlandssol.
Ja inte vackert gjort! Jag drog min kabel under plåten som löper utmed takpannorna, helt osynligt, sen kabelkanal bakom stuprörsfästerna, osynligt och snyggt.

Blir alltid bäst om man gör det själv, annars blir det genvägar och fula lösningar.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Ja nog finns det snyggare kabeldragningar. Firman ska kolla bilderna jag skickar och återkomma.
Man vill ju inte att is från taket ska slita lös sladdarna...
[...]

Mina kablar går in under nockpannorna där det finns naturliga glipor.

Det är bara någon decimeter från panelerna till nocken, så de oskyddade sträckan är kort.
Dessutom är det ju högst upp på taket, så kraften från eventuell snö på en nivå över är minimal.

Ju längre ned man kommer på taket, desto mer snö kan tynga och dra i kabeln.

Vid nocken borde vara det bästa om den sticker ut.

Men om den går in *under* panelerna är det också utmärkt.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

så här ser det ut hos mig, titta högst upp på bilden.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Snart blir det dags att avsluta projektet och gå in i drift och underhållsfasen.
Kablaget på taket är nu ändrat så att risken för skador vid snöras har minimerats. Jag har momsregistrerats och nu är det "bara# bidragsdelen kvar...
Fick besked från Länstyrelsen Gävleborg att man nu behandlar ärenden inkomna mars 2013. Bara två år bort, men kollade lite noggrannare i statistiken och ser att glappet mellan inkomna ansökningar och behandlade ökar dramatiskt. Med nuvarande takt kommer mitt ärende behandlas om ca 10år...

Bidragsansökningar Gävleborgslän
Tabellen är grundad på underlag från energimyndighetens hemsida och avser Gävleborgs län.
 http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/Manadsrapport/
[...]

Jag sitter i samma sits som du med bidragsdelen.
Till mig sa dom att pengarna enbart räcker till ansökningar senast inkomna 2013-04.
Så vid årsslutet 2014 begärde jag ROT-avdrag för min installation, och fick det rätt så omgående.
Jag antar att det går att göra ett utbyte om den dagen kommer att det tilldelas solcellsbidrag.
Risken är att man inte får någonting och ROT måste lämnas in senast i Januari året efter.