Solcellsmontage i Gävle ...

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Uffe
Säkring är ett överströmsskydd. Är det huvudsäkringen som avses?

Reläskyddsprotokoll är uppgifter om inställningar i växelriktaren för frånkoppling vid överspänning, underspänning, överfrekvens eller underfrekvens.

Märkning enl SS-EN50438 innebär varning för dubbelmatning samt att bägge matningarna ska brytas innan arbete utförs på anläggningen. Jag fick en skylt från min installatör om brytorning AC före DC.

Ska bli spännande att följa. Lycka till!

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Men reläskyddsprotokoll antar jag att de menar typgodkännanden, här är några exempel för andra växelriktare:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Typgodkannanden-Sverige-for-vaxelriktare-td5004691.html

Gjorde en snabb sökning, men jag hittade inga typgodkännanden på svenska för Fronius. Någon som vet var de finns?

Det är något likande dessa du behöver:
http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-AF9C042C-5859E370/fronius_espana/SE_CER_Conformity_EN_50438_2007_Fronius_IG_EN_280656_snapshot.pdf

http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-130C3619-89860CED/fronius_international/Fronius_Symo__3.0_3_4.5_3S_20130704_mit_Rohs_und_RTTE_Multi_297528_snapshot.pdf

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Tjusigt, då vet jag lite mer vad jag söker, eller vad jag ska be leverantören plocka fram...
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

nelos
Bifogar den relevanta pdf-filen från zip-filen:

SE_TR_Type_certification_test_sheet_EN50438-2007_Fronius_Symo_10.pdf

Där finns det även lite information om flimmer och liknande...
Vissa elnätsbolag vill tydligen ha den informationen, det har efterfrågats tidigare här på forumet.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Då har två arbetsdagar gått och förhoppningsvis blir det provkörning under morgondagen.

Lite längre montagetid än man först trodde men med tanke på att 25 av panelerna var fellevererade och att det regnat rätt mycket dessa dagar har grabbarna som gör jobbet kämpat riktigt bra. Rätt paneler kom så snabbt det bara gick så det visar att den underleverantören är seriös och pålitlig.

Tyvärr har inte min leverantör ännu plockat fram de uppgifter nätägaren vill ha för att tillåta inkoppling på nätet eller ett mätarbyte. Det känns som att det finns en del att göra på det formella pappers området när det gäller solceller, både för nätägare och solcellsbranschen.
[...]

callec
Det kommer bli bra och när allt är klart så upplever du att ingenting händer på 40-50 år.
Du bara producerar.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Det är egentligen inte så komplicerad information som nätbolaget vill ha, även om det maskeras med kryptiska ord som "reläskyddsprotokoll", "typgodkännanden"
och allehanda referenser till standarddokument som "SS-EN 50438".

De vill veta att:
* Växelriktaren inte matar ut energi på nätet när ingen extern matning finns
* Växelriktaren skickar ut en fin sinusvåg utan alltför mycket störningar

Om dom inte hänger upp sig på teknikaliteter som översättning till svenska, så skulle jag gissa att de vill veta att gränsvärdena för över- och underspänning är korrekta.

Här är en tråd om det:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elverksproblem-td5001751.html

Enligt senaste standarden är värdena:
* 255,3V
* 264,5V
* 195,5V

Såg inte 255V-gränsen i dokumenten ovan, kan vara det som måste hanteras på något sätt.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Då är vi igång. Fast det tog ett drygt dygn extra. Fick idag ett dokument liknande det du Uffe lade upp.

Som förhoppningsvis framgår av bilden är taket rätt välfyllt med de 30 mindre 250w panelerna som är uppdelade 2x15 = sträng 1 på den övre halvan och de 7 större 300w panelerna på den nedre branta halvan blir sträng 2. Tyvärr har det regnat idag så det har inte blivit så mycket ström än.

Grejerna verkar dock fungera så nu är det väl bara att be om mer sol...

Nästa del av projektet får bli att få det mer synligt med uppladdning av data men det får vänta till helgen.
[...]

Vad kör du för växelriktare? Är displayen kopplad till denna eller till elmätare? Tänkte om det var växelriktarfabrikantens display..?

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Displayen är mycket riktigt växelriktarens. Det är en Fronius SYMO 10.0-3-M.
Det har varit molnigt och regnigt så någon större produktion har det inte blivit än.
I dag är det dag 2 och jag har en certifikatmätare från EgenEl som läser av min produktion.

Hoppas att jag får min anläggnings produktion mer synlig för er för att på så sätt kunna jämföra om min går som det skall.
[...]

Strängkonfigurationen finns med i bilden ser jag nu, utmärkt.

Det blev alltså två strängar (1A och 1B) med 15 st 250W-paneler vardera, och en sträng med 7 st 300W.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Precis, och jag hoppas att det är det optimala på mitt tak.
[...]

Har nu fått papper från Energimyndigheten om att min anläggning är godkänd för tilldelning av elcertifikat och rätt att tilldelas ursprungsgarantier.
Sedan starten för 17 dagar sedan så har det producerats 82.7kw och jag har inte riktigt pejl på om det är normala siffror för en anläggning av min storlek en regnig oktobermånad.

Jag har tyvärr inte kunnat/ hunnit få upp mina data så de går att se publikt än.
Det är inte helt enkelt för mig som är mer van med mekaniska grejer än datormystiken...
[...]

Med märkeffekten 9,6 kW blir det 82,7kWh / 9,6kW = 8,6 kWh/kW för 17 dagar.

Omräknat till 31 oktoberdagar blir det ca 31/17 * 8,6 = 15,7 kWh/kW motsvarande oktober månad.

Det är visserligen något lägre än andra system, men då missage du också oktobers början med iallafall någon rejält solig dag

Själv hade jag drygt 20 kWh/kW, men det är ett (på höst/vinter) skuggat öst-väst-system som presterar bäst på sommaren.
Vissa andra system har gett ca 40 kWh/kW under oktober.

Men det är nog för lite data ännu för att kunna göra någon utvärdering.

Jag kommer inom någon timme lägga upp resultatet för andra system så kan vi jämföra närmare.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Ingemargavle
Nu bör min anläggning vara ansluten mot Solar.web vet dock inte om den är public och om inte så har vi inte hittat den inställningen än. På Solarweb heter jag ingemargävle
[...]

Tyvärr har inte Solar.web visning av publika anläggningar som Kostal och SMA. För att göra sin anläggning publik behöver man aktivera "guest access" (i Administration, Permissions). Då får man en webbadress till sin anläggning som är öppen för alla (se min signatur nedan). Man måste dock själv dela denna webbadress.
[...]

Tack Uffe, nu kan min anläggning ses av fler. Synd bara att solen lyser med sin frånvaro...
[...]

Lägg upp dig på pvoutput och joina Norden efter en tid.

Re: Solcellsmontage i Gävle ...

Länken fungerar utmärkt, nu är det bara att vänta på mer driftdata.

https://www.solarweb.com/Home/System/29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

123