Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Hej,

Jag har lyckats övertyga mina föräldrar om att skaffa solceller (om det är ekonomiskt lönsamt) på vårt garagetak (möjligen på villataket istället)

Detta har då blivit mitt projekt att sköta, och jag är helt i uppstarten.

Tänker att det första jag måste göra är att klura ut om det ens är värt ATT skaffa solceller.

Tänker att det är en del information jag måste få reda på först:

1) Nuvarande antal kilowattimmar som används per år, och priset per kilowatttimme

2) Garagetakets storlek, lutning, riktning (nord, syd etc) och skuggning
2)a) Finns det något bra sätt att uppskatta skuggning, har förstått att det inte bara är hur stor yta som är skuggad utan att det kan påverka mer?

3) Solinstrålningen där vi bor. Vet ni vart man kan hitta bra kartor över det? Antingen generellt eller för Lomma/Bjärred?

4) Hur mycket av elen man producerar som man använder själv. Finns det något bra sätt att räkna/anta det här?

Tror det är alla punkterna, är detta ett bra första steg eller har jag missat något jag borde göra nu tidigt i processen? Det vill säga, det jag vill göra nu är att undersöka möjligheterna för solceller och se om det är något vi borde gå vidare med.

Tacksam för svar
Fredrik

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

1) Titta på er elräkning, om ni har bott mer än ett år, så ser du årsförbrukningen. I alla fall brukar elbolagen ange det. Årsförbrukningen(kWh) av el, ja skall du ta reda på.

2. Ta reda på takfallslängd och takbredden, uppvinklingen(grader), och azimut(dvs väderstrecket, som taket tittar mot). Det är inte så lätt att uppskatta exakt skuggning. Men, om man tittar på plats, så ser du ju om grannens hus, hans träd, hans skorsten, flaggstång, eller era sådana kan tänkas skugga.

3. Solinstrålningen. Titta hos SMHI.se under "Data" och där "strålning", och "globalstrålning" och "hela året".
Då ser du att i Skåne är det ca 1000 kWh/(m2 år).

4. Hur stor andel av den producerade solströmmen man själv konsumerar, varierar med hur stor anläggning man har i förhållande till kWh-årsförbrukningen. Ju större anläggning(installerad effekt, dvs installerad kWp), desto mindre andel egenkonsumtion. Jag tror du kan räkna med att ni kan konsumera ca 30 % av den egentillverkade solströmmen, om ni installerar en anläggning som skall ge samma antal kWh på ett år, som ni förbrukar idag.

5. Du har glömt punkten vad ni får när ni säljer ert överskott av solström. Dvs vad elhandelsbolaget betalar er för solströmmen per kWh. Ni bor i Skåne, där finns bolaget Kraftringen, och de betalar bäst i Sverige. Skatta dig lycklig om du bor i deras elnätsområde. Man är allt bra avundsjuk. Hela 1,45 kr/kWh exkl. moms, mycket bra. Utöver det får du 0,60 kr/kWh i minskning direkt på skatten. Dessutom, får du ca 0,20 kr/kWh för elcertifikat. Yttermera får du nätnyttoersättning med 0,05 kr/kWh, exkl. moms. Det blir totalt 2,30 kr/kWh. När ni köper ström kostar den nog ca 0,90 kr/kWh, inkl. moms, energiskatter och allt.

SolarEdge har ett ganska anständigt och enkelt beräkningsprogram, "Site Designer" tycker jag. De ställer det kostnadsfrtt till förfogade. Där väljer du orten, väderstreck och uppvinkling för solcellsmodulfältet och kanske litet till. Programmer ger dig sedan kWh-årskörden. Programmet beaktar klart ingen skuggning. Detta programmet kan du använda även om du inte väljer ett SolarEdge-system, som dock just för fall med skuggning är speciellt lämpligt system.
http://www.solaredge.com/de/products/installer-tools/site-designer#/
Som du ser vill de att du fyller i din epostadress och kanske något ytterligare, för att du skall få programmet.

Men om du nämner hur stort ert tak(takfallslängd och bredd(gavel till gavel) är, och dess väderstreck och uppvinkling jämfört med horisontalplanet(alltså marken), så kan säkert någon på forumet direkt säga vad du kan lägga där. Vad det är för takbeläggning är också intressant (kan vara trapetsbleck eller korrugerat plåttak, tegel/betongpannor, eller endast takpapp.)

Ett garagetak är ofta inte speciellt stort. Är det ett normalgarage, får du nog inte plats med flera än ca 8 st solcellsmoduler på varje takfall, dvs total max 16 st moduler, vilket betyder ca 4 kWp, som ger ca 4000 kWh/år, oskuggat. Kanske har ert garagetak endast ett takfall?

Du kan kolla på denna skrift:
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx
välj "solcellskrift"
Som är en praktisk skift om solceller och till och med hur du fyller i ansökningar och blanketter(med ifyllda exempel).

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Fredrik
Hej igen!

Tack för svaren!

Finns det något bra sätt att mäta uppvinklingen? Om man inte har något speciellt verktyg? Och när man mäter väderstreck, fungerar det med en android app? och mäter man riktningen taket går "uppåt" eller "nedåt"?

Förstår att en större anläggning gör att mindre av den totala strömmen konsumeras själva. Funderade mer kring ungefär hur mycket av strömmen man "ändå" måste köpa, dvs även om man producerar mer än man använder vid maxproduktion, så måste man ju ändå köpa när det är molningt/vinter/natt? Eller tänker jag fel?

Dvs även om min solenergi produktion är 10x större än mitt maxbehov av ström när allt är som bäst, så behöver jag ändå köpa ström vid andra tillfällen när jag inte producerar av någon anledning.

Ska titta på skriften du länkade! Tack så mycket igen

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Trigonometri, som du lärde dig i skolan,  går bra att använda för att räkna fram vinkeln på takytan.
Man måste klar mäta minst 2 av de 3 sidorna på triangeln.

Här kan du se vilken vinkel(gamma E) som avses med uppvinkling:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-globalstr-lning-W-m2-mot-solcellsmoduler-tp5008574.html

För att bestäma azimut, kanske du kan använda Google maps på ert hus. Norr är uppåt.
I en mobiltelefon kan det möjligen finnas en kompass. Mäter du fel ca 5 grader, så spelar det ingen roll.
I figuren ovan ser du vad azimut är för något. Bl.a. azimut = 0 grader är rakt mot norr.
Annars står det på byggnadsritningen för ert hus, vilket håll norr är.

Jag skulle gissa att ni, sett över ett helt år,  kanske förbrukar 30 % av den solström som er växelriktare producerar under det året. Detta om ni installerar en solcellsanläggning, som skall producera lika många kWh under ett år, som ni idag under ett år tvingas köpa. Jag avser alltså  inte momentan egenförbrukning av solströmmen, kanske jag skulle ha lagt till. Utan i medeltal sett över ett helt år. Givetvis beror andelen egenförbrukning även på om ni idag har husuppvärmingen med elvärme, eller ej.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Tack igen!

Blir att åka hem till föräldrarna och mäta lite i veckan alltså.

Är fortfarande inte helt säker på om man ska mäta kompassriktningen "uppåt" eller "neråt" på taket. Länkar en fuilbild (finns det något sätt att posta bilder här på forumet?) med två pilar. Ska man mäta kompassriktningen i den uppåtgående pilens riktning eller den nedåtgående?

BILD:
http://imgur.com/33YdMoP

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Du tycks inte veta vad som avses med azimut. Allt kan klart missförstås.
Men se bilderna i denna tråd. Där är azimuten 148 grader för 30 st av modulerna, som är på Tak 1.
Du lär dig där också hur du monterar solcellsmoduler.
Då kanske det klarnar litet. Du känner väl till att det finns väderstreck: norr, öster, söder och väster?
När du pekar och skall visa någon vart norr är, så pekar du mot horisonten i norr(inte upp i himlen, eller ner i marken).
Norr = azimut = 0 grader.
Öster= azimut 90 grader.
Söder = azimut = 180 grader.
Väster = azimut = 270 grader.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-15-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Ring er byggnadsnämnd och fråga om byggnadslov krävs för solcellsanläggning på ett privat enfamiljshus.
I vissa kommuner behövs inget byggnadslov, i andra kommuner, som är fientligt inställda till solcellsanläggningar kräver de byggnadslov, kostar ett par tusen.
I vår kommun behövs inget byggnadslov om man med solcellsmodulerna håller samma uppvinkling som takfallet, men i Skåne vet jag ej hur det är.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Om du ställer dig med ryggen mot väggen, så ska du helst ha söder rakt fram. Du mäter alltså inte nord/syd på takets lutning mot marken utan åt vilket håll takytan pekar.

Försök till beskrivande bild bifogas (när du skriver inlägget, välj "Insert image" i menyn, välj fil och välj "Resize" till något av valen där.)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Fredrik
Jag måste vara lite dum som inte förstår.

Om jag har en kompass som som jag håller precis normalt i handen.

När jag mäter vilken kompassriktning taket har, om jag står på taknocken, så kan jag ju vända mig åt två olika håll. (om man står i mitten av din bild)

Om jag ska mäta för taket som i din bild har solpaneler, ska jag då stå så att om jag tittar frammåt så ser jag ut över panelerna och sen ner mot marken. Eller ska jag stå i motsatt riktning så att jag ser ut över det andra taket.

(Men alltså inte här att jag skulle hålla kompassen i någon vinkel, utan bara vilken riktning jag ska stå i)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Man kan tänka sig att solcellsmodulerna är takfönster.
Stående inomhus och utan att öppna takfönstret i vilken riktning mot horisonten tittar du rakt ut då åt?

Allting kan ofta ses på olika sätt.

T.ex. en person säger att idag är det sydlig vind.
Vad betyder det?
Att vinden går mot syd, eller att den kommer från söder?
Allt är icke helt klart som det berömda korvspadet.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Men om vi säger att solcellsmodulerna är "ögon"  då har de ju om de är rektangulära fyra riktningar (samma som taket har fyra riktningar om det är ett rektangulärt tak)

Står jag mitt på det med en kompass så kan jag ju då vända mig i fyra riktningar, vilken av de är det jag vill veta gradantalet för?

Är det i den riktningen jag står i när jag står i "uppförsbacke" dvs att om jag skulle gå så skulle jag komma högre upp på taket, eller så jag står i "nerförsbacke".

Har försökt rita en bild på vad jag menar, tänk att jag håller kompassen och avläser gradavtalet på den.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Eller så är vi dum som inte kan förklara :-)

Du ska titta från nocken över panelerna mot marken (eller nedåt i bilden). I min bild är panelerna rakt syd, eller azimut 180.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Nerför.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Tack! Nu förstår jag :D

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Här en bild på takvinkeln alfa, dvs uppvinklingen jämfört med horisontalplanet.

Man kan ju mäta längden a och takfallslängden c.
Då kan man räkna ut vinkeln alfa.

sinus alfa = a/c

Exempel:
a= 1,5 meter
c= 5 meter

ger sinus alfa = 1,5/5 = 0,30
och då blir vinkeln alfa = 17,45 grader

Eller om du istället mäter b och c:
(a kan ju vara svår och riskabelt att mäta, speciellt om taket ligger högt över marken.
b kan ofta mätas nere på backen.)

cosinus alfa = b/c
och b = 4,77 m
då cosinus alfa = b/c = 4,77/5 = 0,954
och alfa = 17,45 grader.

En 2-meters meterstock går bra att använda vid mätningen.
På gamla goda tiden hette den tumstock.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

BengtK
Kraftringen har ju sin solkarta :
http://www.kraftringen.se/Privat/solceller/solkartan/

Där kan du även se husets/garagets läge - riktning.
Rita in ytan, solceller etc
En bra början !

Hoppsan - gäller enbart Lunds kommun
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

magneten
För att mäta takvinkel på ett enkelt sätt så kan du ladda ner ex clinometer till din android, en elektronisk gradskiva/vattenpass,  sen är det bara att lägga/ställa telefonen på taket eller vindskiveplåten och läsa av takvinkel som vanligen är mellan 14-40°.

Ett tak med 35°lutning är ungefär gränsen för att kunna gå försiktigt på det, utan att glida ner om man har betongpannor. Har man ex 27° så tar man sig fram ganska behagligt och säkert.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

magneten
En annan enkel app att använda för ändamålet är onyx solar som mäter kompasriktning, takvinkel och postition samt beräknar en ungefärlig årsskörd av solel. En mycket enkel och bra app för att få en första anblick av hur man ligger till. Bara att mata in den tänkta storleken på anläggningen.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Westcoast
Kul projekt! Och jag tror det var Calle som sa till mig att allt är inte penar. .. första koppen kaffe av egenproducerad el och allt är betalt... resten är bara bonus...

Börja med att kontakta länsstyrelsen och söka bidrag! Det är ganska bråttom med det...

Sen tar ni in 2-4 offerter och därefter har du fått lite olika perspektiv och vet om ni vill köpa nyckelfärdigt, installera själva,  importera från Tyskland eller... ja, möjligheterna är många...

Sen finns många hjälpsamma här och så finns  Bengts villablogg.

Lycka till!

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Fredrik
Hur lång tid tar det att få bidrag? Hur garanterad är man att få dem? Och hur ber man om de innan man vet vad det kommer kosta?

Vart kan man ta in offerter ifrån? Finns det någon portal eller lista över solenergiföretag i Skåne?

nyckelfärdigt är det att allt görs av någon annan?

Vi är inte så händiga, så misstänker att antingen

A) så köper vi något färdigt paket
B) Så väljer vi solceller/växelriktare/andra viktiga delar (vad är det mer man ska ha) och låter någon hantverkare/solenerigföretag installera det åt oss (Kan man göra så?)
(C, försöker installera sakerna själv, detta känns osanolikt, men man vet ju aldrig)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

På sidan 18 i solcellskriften står litet om solcellstödet från Länsstyrelsen.
Titta där! När det gäller det ekonomiska stödet från din Länstyrelsen, så måste ni själva först betala hela solcellsanläggningen, och ta den i drift. De betalar inte ut några pengar i förskott, inte. Det tar säkert ett par år att få stödet beviljat, om ni ens får något. Sedan tar det kanske ett halvår att få det utbetalt. Politrukerna kan ju som bekant ändra sig. Men man skall ansöka om stödet så fort som möjligt, pga att man ställs då i kö. Man får helt enkelt uppskatta investeringkostnaden, dvs vad hela projektet kan tänkas kosta, och gärna ta till litet extra. Det är inte så att det avslås för att det är hög kostnad. Dock har de en maximal gräns för investeringskostnaden baserat på kr inkl. moms/(installerad kWp). Jag har för mig att den gränsen är 35000 kr, inkl. moms per installerad kWp, men kolla själv.

Punkt B: ofta vill inte ett solcellsföretag montera utrustning
som du själv köpt in på egen hand på annan firma.
Utöver att tjäna på att montera vill de nämligen även tjäna pengar på att sälja utrustning till dig.
Dessutom kan de klart inte lämna några garantier för hela jobbet, när du själv skaffat vissa prylar.
Kanske köper du då prylar enbart för att de har lågt pris, och inte beaktar kvaliteten?

Elbolaget Kraftringen verkar kränga solcellsanläggningar nyckelfärdiga. Se deras hemsida!
Där anger de även investerinskostnader. De kan du nog använda vid ansökan till Länsstyrelsen, och lägg på ca 20 %. Nyckelfärdigt betyder att ni utför inget jobb själva, utan endast betalar ett företag för allt(material, montage ja allt).
1234