Solcellsanläggning - Garagetak

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Angående B)

Men de finns det som gör det? Eller är det dumt att tänka så och alternativen som finns är att man antingen köper en nyckelfärdig lösning

Eller

Att man köper grejerna och monterar allt själva (minus det elektrikern gör)

Inga mellanlägen?

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Jag har sett här i forumet att det var någon som hade själv köpt in viss utrustning,
och ett solcellsföretag installerade det åt honom. Det var nyligen.
Jag hittade det!
Det är tråden:
 http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-7-02-kW-Molnlycke-totalt-11-82-kW-tp5010708.html

Tydligen heter firman Yorvik Solar.

Ni kanske har en elektriker i släkten eller någon bekant? Som har elfirma och skulle kunna hjälpa till?
Eller ni kan höra med den elfirma ni brukar anlita för eljobb på ert hus. Jag tänker då främst på elektrikerjobbet på växelrströmsidan, vilket du inte själv får utföra.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Förslag:
Om du vill få någon att montera "dina" saker, så kolla upp om du hittar en montör innan du beställer, så att du inte står där med saker för många tusen som inte går att använda.

Jag letade en montör länge och väl, men det gick inte att få någon att ta jobbet. Det slutade med att vi gjorde det själva, inte alltför svårt - men det är starkström även i DC ledningarna, så vid osäkerhet skulle jag inte rekommendera eget bygge.

Tre förslag på leverantörer som du kan börja med. Det finns många fler, Googla :-)
En i Skåne (Höllviken)
http://solensenergi.se/
Egen-el (elbolaget Etc-el).
http://egenel.etc.se/  Dom brukar ha kampanjer, så det är värt att vänta på en sån om dom inte har en just nu.
Och till sist Mera-Sol
http://merasol.se/privat/

Jag har inte köpt från någon av dom, men dom var väldigt hjälpsamma och engagerade när jag frågade efter offerter. Jag kan givetvis inte veta om dom är bra eller dåliga efter ett köp. Dom är säkert inte heller billigast, men om du börjar där så har du något att fundera runt.

När du har offerter så kom hit så får du säkert hjälp att bedöma om dom är bra eller dåliga.

Siffror som du tar fram innan du frågar är:
1: Husets årsförbrukning (du ska inte producera mer än du förbrukar på årsbasis).
2. Takets mått, bredd * längd (ytan där du vill ha panelerna).
3. Takmatreal (plåt, pannor osv).
4. Takets lutning
5. Azimut (inte så viktigt det kan dom ta fram åt dig).
6. Höjd till takfoten
7. Takhinder, ex skorsten, ventilationsrör osv.
8. Gör en bedömning om hur du har med skuggning. Skugga är inte bra, men går att förbättra.
9. Om du vill ha en mindre anläggning än vad som ryms på taket.
10. Fastighetens adress (dom brukar ta fram huset på Google maps och titta på det där).

Det var vad jag kunde komma på just nu.

Edit:
Sök bidrag så snart som möjligt, kötiden är lång och pengarna är begränsade.
Sök mer pengar än du planerar att göra av med, du kommer inte få bidrag för mer än du har kvitton på, men du kan inte få för mer än du har sökt.
/Edit:

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Tack för en grym punktlista Tommy!

Vet du något bra sätt att hitta nyckelösningsleverantörer eller är det bara google som gäller? (Alternativt hur man hittar montör)

I punktlistan,

Varför är höjd till takfoten intressant? (och är takfoten där taket börjar?)

Anledning till att ha en mindre anläggning än man har plats till, är det bara för att
a) Man inte tycker det är snyggt
b) Man skulle producera mer än man använder och då är man inte microproducent?
c) Man vill inte göra en så stor investering som hela ens takyta skulle kosta

Eller finns det någon annan anledning jag missat?

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Höjden till takfoten från marken är på en normal enplansvilla ca 280 à 300 cm.
Längs med takfoten löper stuprännan. Takets högsta punkt över mark, kallas nock.
Skulle takfoten ligga på 600 cm istället (alltså 2 plansvilla, eller ännu högre) så måste montagefirman räkna med mer byggnadsställningar, vilket kostar mera. Därför vill de veta det. Det har även betydelse för att beräkna hållfastheten på stödkonstruktionen. Ju högre desto mer kan vinden ta tag i konstruktionen.

Kanske ni inte vill fylla hela tillgängliga takytan med solcellsmoduler, av skäl som:

-skulle bli större investering än vad ni har pengar i plånboken.
-det skulle bli på tok för hög installerad effekt, och ni skulle då producera på tok för mycket solström(då kan ni eventuellt bestraffas av elnätsägaren). Kraftringen, betalar bra för er solström, men anläggningen måste vara mindre än 10 kWp, tror jag det är.
-väljer ni effektstarkare moduler(men då också dyrare moduler) kan ni få samma installerad effekt men på mindre takyta, och behöver inte lägga över hela takytan.

Här i forumet, längst upp i svarta bandet, finns länkar till firmor. Om alla länkar fortfarande är aktuella vet jag ej. Ingen har lagt någon särskilt kraft på att hålla länkarna ajour, tror jag.
Annars kan du ju titta på trådarna under "solcellsanläggningar-projekt", här i forumet där projekt beskrivs och ofta leverantörerna anges. Sök i gulasidorna.se efter lokala solcellsfirmor på din ort.

Klart kan du söka med sökmotorer såsom ixquick.se och andra, men då får du kanske firmor i hela Sverige.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Det är nog Google som gäller. Eller om någon annan har fler förslag?

Höjd till takfot tror jag har med byggnadsställningen att göra, har faktiskt inte frågat :-) Takfoten är kanten närmast marken.

Mindre anläggning tänker jag mig mest för det ekonomiska, vi köpte ex en 2,3kWp anläggning, men har plats för 12,5kWp
Men att inte producera mer än årsbehovet är också en stor anledning, vi skulle iofs inte ha några problem att öka årsförbrukningen.

Om du bestämmer dig för att gå vidare, så har jag några listor till med "att göra". Vi byggde i våras och jag skrev upp allt jag gjorde.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

TommyE
TommyE wrote
Om du bestämmer dig för att gå vidare, så har jag några listor till med "att göra". Vi byggde i våras och jag skrev upp allt jag gjorde.
Glöm ovanstående, om du köper nyckelfärdigt, så bör pappersexercisen och bokningar hit och dit ingå.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Finns det något bra sätt att mäta höjden till takfoten? Är det att ligga med ett måttband vid kanten som gäller? (Märks det att jag inte är så händig? ;))

Tommy, du får gärna posta/skicka mig listorna ändå. Kan bli att vi gör det via en montör.
Dvs köper panelerna själva och sen anlitar någon annan att sätta upp det. Eller så blir det en nyckelfärdig lösning.

(Tänk att idéen med solcellerna är mer ekonomiskt intressanta än miljövänliga, dvs huvudmålet är att på sikt spara pengar på systemet, inte att tvunget minska elförbrukningen från nätet (även om de antagligen oftast går hand i hand) Dvs, det som passar oss bättre kan vara ett mer prisvärt system, även om man hade kunnat få ett effektivare system som genererar mer energi på samma yta för mer pengar)

Tänker att planen nu är:

1) Åka hem till föräldrarna och mäta på garagetaket som vi pratat här (area,lutning,azmut,taktyp,höjd till taknocken, skuggning och eventuella hinder) och även ta reda på årsförbrukningen av ström.

2)a) Skapa en lista av olika företag som gör nyckelinstallationer och be om offerter från dem med informationen från punkt 1.

Här har jag en fråga, brukar det vara att de har ett system och så är det, eller kan man välja olika delar själv hos nyckelinstallatören och sen sätter de upp det? (misstänker att det är olika för olika företag givetvis, men ni kanske har ett humm :))

2b) leta montörer som skulle kunna sätta upp ett system där jag har köpt in delarna själv (Verkar som att det är billigare om man köper från Tyskland?)

Finns det någon allmän effektnivå per panel som är mest prisvärd? Har sett att Arne pratat om 250w?
Högre effekt ger ju bättre "betalt" per yta, men behöver ju inte vara det som är bäst rent ekonomiskt, likadant kanske det inte är bäst att köpa någon panel med för låg watt, då man antagligen kan få lite mer utan effekt utan att det blir så mycket dyrare, och då tjäna igen det genom att man ju producerar mer.

Hoppas ni förstår vad jag menar, och säg till om jag antagit något helt tokigt.

Är paneler alltid lika stora? Finns det någon normalstorlek? att en panel genererar 250w och en annan 500w går ju inte att jämföra om den på 500w skulle vara dubbelt så stor.

Om det blir den här vägen behöver jag nog hjälp med att båda hitta VAD jag ska köpa (vilka paneler med vilken effekt och märke, växelriktare, effektförstärkare, allt annat som behövs) och VART jag ska köpa det.

3) Välja bland och kanske modifiera nyckelinstallationsofferter (om det går) med hjälp av er på forumet och sen välja det bästa alternativet

ELLER

Om jag hittar en montör, och det visar sig att det går att få ett bättre och billigare system via att köpa grejerna själv och anlita montören till att sätta upp det.
Dvs hittar jag en montör så behöver jag lista ut vad för grejer jag borde köpa, och vart jag borde köpa dem. och kolla om det är bättre än en nyckerlinstallation.

4) Kolla på vinsten med att byta elbolag, har sett att Arne pratat sig varmt om Kraftringen. Men är det det bästa alternativet? Och hur mycket tjänar man på att byta? Mina föräldrar har just nu skellefteå energi.

Tänker att här måste man avgöra dels a) vad kostnaden blir för att köpa el från elbolaget, b) prist för att sälja el till elbolaget och c) fasta kostnader.

De bolag som köper el för flest kr/kWh behöver väl rimligtvis inte vara det alternativet som blir billigast totaltsätt, om de t.ex har ett väldigt dyrt säljpris för el.

Tror mina föräldrar betalar ca 1k per kWh och sen 17,5 öre nätavgift.

Låter detta som en bra plan? Eller har jag missat något superväsentligt?

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

TommyE
Folke123 wrote
Finns det något bra sätt att mäta höjden till takfoten?
Jag tog en tumstock och mätte från marken till där taket är som lägst. Vi har 1,5plans hus så takfoten är på strax över 2 meter. Kommer inte ihåg, var det 2,40m eller 2,70m? eller nått sånt.
Hur många våningar är ert hus på?

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Kraftringen:

köper din solel för 1,45 kr/kWh, exkl. moms
Du köper fulström av dem, rörligt pris löpande, för 0,895 kr/kWh, inkl. moms, skatter.
Det tillkommer nätöverföringsavgift på fulströmmen med 0,181 kr/kWh.
Kraftringen verkar inte kräva någon månadsavgift, verkar det.

Skellefteå Kraft:

Köper din solel för blygsamma 0,48 kr/kWh, exkl. moms
Du köper fulström av dem, rörligt pris löpande, för ca 0,90 kr/kWh, inkl. moms, skatter.
Det tillkommer även här nätöverföringsavgift på fulströmmen med 0,181 kr/kWh.
Tillkommer 45 kr/månad i fast avgift.

Som framgår betalar Kraftringen er hela 0,97 kr/kWh mer än Skellefteå kraft för er solström, som ni matar ut på allmänna elnätet. Det har väldigt stor betydelse för ekonomin i ett solcellsprojekt. Fulströmmen köper ni till samma pris hos båda. Nu förstår du kanske att Kraftringen inte är så dumt. Ni måste klart ha ert hus inom deras elnätområde, annars köper de inte er solström, men det verkar ni ha.

Möjligen har ni bundit er med fast pris-avtal hos Skellefteå Kraft. Kolla när det löper ut! Bryter ni kontaktet i förtid, blir det straffavgift. Bäst är om ni nu har rörligt elpris hos Skellefteå Kraft, pga att det kan ni avbryta närhelst ni vill, utan några straffavgifter.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Det är en 1,5 plans eller 2 plans villa (med snetak) men det är iof garaget jag antagligen ska mäta på och det är inte så högt :)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Och det är inget som är så bra som kraftringen då? Inget annat alternativ, förstå att de är bäst på köpa solström, men det finns inget annat bolag som är superbilligt att KÖPA ström av och helt okej att sälja till som är bättre? Eller är det kraftringen som gäller? :)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Jag har aldrig sett att ett elbolag köper din solström, och tillåter dig köpa din fulström hos annat elbolag.
Alltså, elbolagen kräver att om de köper din solström, så tvingas du även köpa din fulström av dem.
Detta visste du inte, men så är det.

Du kan alltså inte, som du tror, sälja din solström till ett elbolag och köpa din fulström från annat elbolag.
Det hade klart varit bra, men det går ej.

Kraftringen betalar bäst i Sverige för solström, hela 1,45 kr/kWh, exkl. moms
sedan på 2:a plats kommer Sölvesborg Energi, som betalar 1,15 kr/kWh, exkl. moms.
Vi säljer till Sölvesborg Energi.

På 3:e plats kommer Vattenplask, som betalar ynka 0,66 kr/kWh, exkl. moms.

Andra elbolag betalar för din solström oförskämda 0,60 till 0,20 kr/kWh, exkl. moms,   bl.a. EON.
Nu förstår du att Kraftringen inte är så illa, och duktigt gynnar utvecklingen mot hållbart samhälle. Jag skulle gissa på att anledningen till att Kraftringen betalar så bra är att bolaget ligger nära Lunds Tekniska Högskola, och att bolagsledningen är medveten och vill gynna utvecklingen.

västkusten, har nyligen gjort ett google-ark med solström-köppriser från elbolagen. Se!
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1frGB8aGiBp3qxZG-v2hgI5oZdkI7LOnfb7AWhYxBehU/edit?pref=2&pli=1#gid=0

För er är det ingen som helst tvekan.
Ni skall sälja er solström till Kraftringen och köpa er fulström av dem.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Här finns ett par som köper utan att man har elavtal med just dem.

http://www.swedensol.se/Elbolag-koper-solel
(kan vara en gammal sida)

Är det bättre att ha ett fastpris på det man säljer eller spotpriset? ungefär vad brukar spotpriset ligga på? Kan man se något genomsnitt för de senaste åren?

Förstår att kraftringen BETALAR bäst för strömmen man producerar, men det är ju bara halva ekvationen.

Säg att systemet som mina föräldrar förhoppningsvis fixa till garaget producerar 25% av strömmen vi använder, då måste vi fortfarande köpa 75% av strömmen och vårt inköpspris är ju då viktigare än vårt säljpris.

tittade lite snabbt på någon jämförelsesida,

Det billigaste var bestel med 73.34öre per kwh jämfört med kraftringen 91.06 öre per kwh eller en skiillnad på 17.72kwh.

Det skulle bli typ 3750 kr i skillnad per år om man köpte 20 000 kwh (vilket är ungefär det nuvarande användingen hemma)

Nu antar jag att bestel inte köper el, men det finns kanske någon som gör det som iofs inte betalar lika bra för den producerade elen, men säljer elen billigare än kraftringen. Det är det jag är intresserad att reda ut.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

callec
Jag säger också, allt är inte pengar, det är våra ungars framtid.
Hur som helst, för att få ekvationen att gå ihop bör du installera en anläggning som producerar näst intill ert årsbehov.
Det innebär då att ni överproducerar ordentligt på sommaren och köper på vintern som komplement.
Ni får då generellt bättre betalt för er överproduktion plus elcertifikat och skattereduktion på ca 70% av er årsproduktion.

Om ni däremot bygger en liten anläggning så får ni knappt någon skattereduktion eller elcertifikat.
Allt detta om ni tänker ekonomiskt.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Om ni förbrukar hela 20000 kWh per år, i en enfamiljvilla, då är ni storförbrukare.
Villan måtte vara byggd på 1970-1980-talet, och ha elvärme och elektrisk varmvattenberedare.
Och ha dålig värmeisolering i väggar, golv och tak. Kanske äldre fönster också. Eller har ni en mycket stor enfamiljsvilla. Har ni värmepump?

Förbrukar ni 20000 kWh per år, så kan ni installera en stor solcellsanläggning på uppåt 20 kWp, som ger ca 20000 kWh solström per år. Men, troligen har ni inte så mycket takyta, så ni får plats med en så stor anläggning. "p" i "kWp" betyder peak, och används för att beteckna märkeffekten på solcellsmodulerna.

Kanske är något att fundera på, alltså att skaffa en stor anläggning.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Mamma tycker inte solpaneler är fina rent estetiskt och vill därför inte ha dem på själva villataket.

Tanken är därför garagetaket iaf i förstahand. Förhoppningsvis kan vi fylla upp det helt med paneler om det är vettigt :)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Arne
Det finns de vanliga multikristallina blåaktiga solcellsmodulerna. Det finns också de monokristallina som har många vita trekanter mot svart bakgrund, och ser litet psykedeliska ut. Men det finns även helt svarta solcellsmoduler. Skulle ni ha svarta tegelpannor, så smälter svarta solcellsmoduler in väldigt bra och blir snyggt. Kanske har morsan endast sett de psykedeliska och tror att alla ser ut så? De svarta solcellsmodulerna smälter in så bra på svart tak, att morsan kanske inte ens upptäckt dem på svarta tak med sådana svarta solcellsmoduler.

Vi har lagt svarta moduler på våra svarta tak med uppvinkling 11 grader och och de syns knappt.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Hon mjuknar nog när hon får se elmätaren "gå baklänges". Det gjorde iaf min fru :-)
Börja du med garaget, det går alltid att bygga ut mer senare. Men då kan priset stiga en del, pga för liten växelriktare.
Jag hade förmodligen satsat på att få garaget till en växelriktare och sen om det blir aktuellt med huset köpa en separat växelriktare till det och behållt den i garaget.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Arne
Jag skulle nog tro att när morsan har fått smaka på kaffet, som ni brygger på egentillverkad solström, så kommer hon inte längra vilja ha något annat kaffe.
Och när grannfruarna under kafferepet frågar morsan vad det är för kaffesort, som smakar så gudomligt gott, så kan morsan förkunna: mina damer kaffet har vi bryggt på vår egen solström, därför så gott.
1234