Solcellsanläggning - Garagetak

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Det jag har tänkt göra nu (mer än att fundera ut rätt elbolag, se posten om det)

Är att först hitta en lista på företag som kan göra en nyckelfärdig installation
(Googla, kolla projekt här på forumet, kolla bengtsvillablogg och gulasidorna)

Om ni har tips på andra ställen (eller vad jag borde googla på) för att hitta bolag så får ni gärna säga till.

Sen när jag har hittat en lista med företag som gör nyckelinstallationer så tänkte jag maila dem och be om 2 olika offerter

1) Deras mest prisvärda offert (Dvs mest energi producerat per kr)

2) Deras mest effektiva / rekommenderade (Dvs mest energi producerat totalt på ytan (innom rimliga gränser)

Sen ta hjälp av er här på forumet för att jämföra offerterna och se om man kan mdoifiera de till att bli ännu bättre eller sänka priset lite

Sen komma med ett förslag till mina föräldrar och hålla tummarna.

Låter det som en bra plan? Något mer jag borde göra? Något jag missat?

PS. Om ni hade vårt garagetak på 35 kvm, vad hade ni satt upp för anläggning? vilka paneler? vilkenväxelriktare? effektoptimare? Finns det några självklara val? (ni får gärna hjälpa mig med det här så jag har lite kött på benen när offerterna kommer in sen)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Det ser inte ut att bli så mkt skuggor på ditt tak, inte vad jag kan bedöma iaf.
Jag googlade "solceller lomma" och hittade https://solenergilomma.se/ Kanske kan vara en startpunkt? Visst bor du i Lomma?

En normalstor panel har måtten 1650mm*991mm
Så med ett tak på 11*3m så får du plats med absolut max 22 paneler (11 paneler på 2 rader) monterade stående, men då blir det kant i kant eller kanske till och med lite över.

Jag hade nog valt att sätta 10st stående och 6st liggande för att få lite marginal mot kanten. Perspektivet blev helt galet.

Om vi räknar på paneler med effekt 250W och paneler på 290W får du med:
22 paneler 5,5kWp till 6,4kWp
16 paneler 4,0kWp till 4,6kWp
Det finns paneler med mer Watt, men dom (som jag hittat) har större fysiska mått, men det kanske går om Ni väljer 16 paneler?

Sen kan man såklart fundera runt taklutningen, den är nog väldigt låg.

Jag hade nog inte brytt mig om att byta elbolag i början, iaf inte om det bara beror på solcellerna. Vill ni byta ändå, så skulle jag leta det med lägst pris på köpt el.

Nu åter till jobbet :-)

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

Folke123
Tack Tommy!

Jo jag har sett den sidan och bokmärkt den ;)

Tänker att jag har större chans att få igenom den här planen om jag kan visa på att spara så mycket pengar som möjligt och då är det nog vettigt med ett elbolagsbyte också och baka in det i det hela ;)

Har tittat på förbrukningen hemma nu, var 22 000 kWh 2014 och 2015 och en prognos för ungefär samma detta året också.

Tidigare var det högre, men jag har bl.a flyttat ut och en nyare luft-luft värmepump är installerad.

Försvinner iväg en vecka på semester nu så då blir det lite paus här.

Om någon har några tyckanden om min plan att göra nu, eller mina tankar kring elbolag får ni gärna skriva så läser jag det sen

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

magneten
Såg att du takmaterialet var plåttak, vet inte om det nämts tidigare i tråden men har hittat et MYCKET PRISVÄRT montagesystem för detta hos rofoto. priset/ modul ligger runt blygsamma 130:- (vilket är betydligt lägre än för andra montagesystem)

http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/montagetillbehor--monteringssystem--montagesystem-c-668-1.aspx

Jag har en 5,7 kw anläggning och exporterar typ 75% (låg energiförbrukning i huset för övrigt) så för att egenförbruka 50%  som du antog krävs det att du har hyfsat mycket förbrukare igång under sommar/dagtid.

Re: Solcellsanläggning - Garagetak

TommyE
Påminner mycket om det system som jag har, det var mkt lätt att montera så arbetskostnaden sjunker nog en hel del också.