Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Hej!

Har tänkt att starta igång mitt solcellsprojekt under året och lägga in lite fortlöpande info.
Men först till ett par frågor:

Har tänkt sätta upp 34 st paneler på ett uthustak som vetter mot SV. Dock är det utrustat med åskskydd som synes nedan. Kan det vara kvar eller finns det risker med det? Min tanke var att ha kvar det och använda den jorden till panelerna också men det kanske är heltokigt.

Uthuset är avsäkrat med 16A men det finns ingen ledig grupp i uthuset så jag antar att det blir ett jobb för elektrikern som kopplar in växelriktaren att även lägga till en grupp för detta? För man ska väll inte vara tvungen att gräva en till ledning till elcentral som sitter 15m bort på boningshuset?

Som sagt återkommer när det börjar hända lite mer. Ansökan om solcellsstöd är inskickad men inget besked ännu.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Jag har för mig att finns det ett åskskydd på en byggnad, så måste solcellsanläggningen integreras i det.
Vad du exakt behöver göra då, vet jag ej.
Kanske bara är att ansluta jordkabel från alu-profileren
på tänkta solcellsanläggningen till befintligt åskskyddssystem?

Behövs åskskydd verkligen på ett utedass?
Du skulle ju kunna montera bort det?

Jag är inte riktigt säker, men det finns väl inget lagkrav
att man måste ha åskskyddssystem på privatfastighet?
För näringsfastigheter, hyreshus etc. kan det dock vara annorlunda.

Är din servis-ledning en markledning?
Om din servisledning kommer som luftledning på stolpe, så är risken högre för att överspänningar leds in den vägen och knäcker apparater i ert hus(även växelriktaren).
Luft-ledning är vanligt på landsbygden.

Vad gäller ansökan om solcellsstöd, får man
till en början möjligen veta vilken köplats man har.
Det kan nog dröja år innan du får solcellsstödet, om någonsin.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Håller med överkurs med åskskydd på uthus, dock uppsatt då det var skola. Nu sitter det där och känns som sagt onödigt att ta bort om det inte behövs.

Fram till tomtgräns är det stolpe och sedan är det grävd ledning fram till boningshus och därifrån grävd ledning till elcentral i uthus.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Jag tror elektrikern ansluter en växelriktare direkt till ingående servis-ledning(efter mätarsäkringarna).
Då skyddas växelriktaren av mätarsäkringarna (16 Amp.). Hur det är med jordfelsbrytare vet jag ej.
(Det är väl lag på att jordfelsbrytare skall finns i elanläggning?)
Du borde först nu höra med en elektriker, som kommer till plats,  och höra hur han skulle koppla in en växelriktare. Det är en bra början.

Om du skulle behöva gräva och förlägga en ny 3-faskabel(5 ledare à 10 mm2) 15 meter, är väl inte så farligt.
En sådan kabel kostar ca 120 kr/meter. Grävningen kan väl ta en dag(manuellt). Markslang gul diam 50 mm, kostar inte mycket, ca 15 kr/meter. Pga vad du har idag för 3-faskabel till uthuset, kanske du i alla fall måste gå upp till grövre 3-faskabel. Tidigare förlades 6 mm2 3-faskabel, där man idag kanske lägger 10 mm2.

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Har en liknande elanslutning växelriktare som dig i ett garage 20m ifrån mätarskåpet. Då min befintliga undercentral var full så monterade elektrikern en egen liten central till  riktaren som sedan anslöts till inkommande ström i min befintliga garagecentral.

Men kolla som sagt var först upp hur grov kabel som du har mellan byggnaderna!
Hos mig låg det 2.5mm2 som vi bytte till 10 mm2.

Re: Projekt smålandskusten

TommyE
Jag är en enkel och lat man, som ofta genar lite i kurvorna.

Jag hade tittat på de säkringar som avsäkrar kabeln till uthuset om dom motsvarar de säkringar som behövs för växelriktaren, så hade jag antagit att kabeln är grov nog. Sen hade jag antagligen ångrat mig när elektrikern kommer in och säger att den är för klen.

Re: Projekt smålandskusten

Du kanske inte har tänkt på det, men du kan ju dra solarkablarna från solcellsmodulfältet på uthuset till boningshustet 15 meter bort, och ha växelriktaren vid boningshuset. Inga problem det blir nog visserligen 2 strängar(om vanlig växelriktare) och därmed 4 st solarkablar 6 mm2. Blir då ca 60 kr/meter solarkabelkostnad. Du får givetvis gräva ner den.  En 3-faskabel 5-ledare 10 mm2 är ca dubbelt så dyr per meter.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Lilla huset "Uthuset" är avsäkrat med 20A och 3x6mm^2 tydligen
efter närmare koll, ska inte det räcka? Nåväl elektriker kommer på
onsdag för vidare planering.

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
3*6mm2 kabel duger mer än bra till din anläggning och kommer att  innebära minimala överföringsförluster för din del :)

om man tex gör en beräkning av anläggningen i SMA sunny design så kan man där mata in både kabellängd och area mm2 för både AC och DC kablarna, och man får då direkt fram storleken på förlusterna både i %, Watt & Volt :)

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Har en liten fundering på det här med skugga. Jag har för avsikt att maximera taket med paneler och trycka in 36 paneler i 2 rader och lägga dessa i 2 strängar till växelriktaren. Dock har jag en elstolpe (för inkommande servis) som skuggar på ena sidan under en liten tid på fm. Syns till höger nedan.

Efter att ha läst runt lite så känns det inte befogat att smälla upp effektoptimerare på hela taket enbart för detta då jag vill minimera strul och kostnad. Utan min tanke är att överdimensionera den ena slingan som får skuggning med några paneler, istället för 18 paneler i vardera slingan så blir det kanske 16 i ena och 20 i andra. Är det tokigt tänkt?
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Björn Färestad
Ett inte helt underbyggt förslag: om du gör tre slingor i stället och den tredje kanske bara på den ytan som riskeras att skuggas?
Min montör avrådde från effektoptimerare eftersom de utöver kostnaden drar effekt. Min anläggning ahr tre olika slingor av rätt olika storlek.

Re: Projekt smålandskusten

Björn Färestad
Om jag fattat rätt så ska den slingan som riskeras att skuggas vara så liten som möjligt, eftersom particiel skuggning sänker effekten mycket.
Hoppas att någon mer kan verifiera detta.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Hoppsan såg att den skuggande stolpen klipptes bort:

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Henrik.L
Kul projekt
Kan tänka mig att den skuggan är längre i mars och september... bör nog dela upp slingorna så att du optimerar för hela produktiva säsongen... tre slingor hade ju varit bättre men din växelriktare har kanske bara två?
Optimerare parvis kan vara en idé. Optimerare drar nog inte så mycket effekt och man får en helt annan statistik och felsökningsmöjlighet med optimerare eftersom du får data för varje subenhet istället för en för varje slinga. Man jag är statistiknörd. Det är inte min fru... :-)
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Kör du på två slingor som du tänkt från början!  Skuggning en verkar ju inte vara så besvärande enbart tidigt/sent på dagen och mindre på sommaren. 3mppt ingångar är som sagt var ovanligt på mindre riktare...

Om några år kanske elen skall grävas ner och stolpen tas bort?

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Jo 2 slingor blir det men frågan är som sagt om man ska överdimensionera den slingan som får skuggningen. Eller ska man lägga en slinga per rad? Jag hade tänkt dela upp taket på en slinga till vänster och en till höger. först hade jag tänkt att inte lägga några paneler alls där stolpen skuggar men som du mycket riktigt påpekar kan man ju hoppas på en storm till som får nätägaren att även gräva ner blanktråden till min fastighet:) Stolpen ger som sagt enbart en skuggning på en/ett par paneler vad jag kunnat se om jag fyller upp med paneler hela vägen ut.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Jag tycker i så fall att du skall göra tvärt om! Maximera den skuggfria slingan för bästa verkningsgrad (22-24 paneler beroende på panelerna utspänning och växelriktarens max inspänning) och gör en liten slinga med de resterande panelerna!

På detta viset får du ju en stor och optimal slinga samt en lite mindre med ett något lägre utbyte/verkningsgrad.

Re: Projekt smålandskusten

callec
Om du använder SMAs växelriktare så har dessa Optitrac just för detta ändamål så att skuggningseffekten blir så låg som möjligt.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Hmm, Optitrac det verkar ju alldeles förträffligt när man läser på deras hemsida. Frågan är om det är så pass bra som de påstår jämfört med övriga märken? Har inte beställt inverter ännu så tack för tipset. Var inne på att beställa en ABB Trio 8,5 till 36 st 260W paneler mest för att den verkar prisvärd jämfört med mer kända märken av växelriktare för hemmabruk. Kanske de extra tusenlapparna för en SMA i likvärdig storlek är värt det?

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Westcoast
Har inte Fronius något motsvarande?

Om man nu inte värderar 12 års garanti på Solaredge som ett plus, som är värt pengar i sig, om man väljer deras system med optimerare. (Jag har för mig att både SMA och Fronius erbjuder förlängd garanti för 5-8000:- och ofta stannar SolarEdge på ca 10.000 extra. Då har man monitorering på varje panel som för det första tar hand om skuggning, för det andra underlättar ev felsökning och för det tredje är rätt kul och stöttar nördfaktorn lite...
(Vad jag valde? Ok, lite nörd då...)
123