Projekt smålandskusten

Re: Projekt smålandskusten

callec
Jag har provat fram och tillbaka med Optitrac, olika tidsintervaller etc.
Jag har inte den skuggbild som SMA förmedlar, jag har skuggproblem morgon och kväll.
Min magkänsla säger att produktionen blir bättre med inställnigen 6 minuter.
Självklart skulle man ha en likadan anläggning bredvid för att få rätt svar.
Sämre blir det inte ialla fall, kör nu konstant på 6 minuter.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Jo garanti kan ju vara bra, ABB har 10 år på sina. Nu har jag inte lusläst alla
garantivillkor för det brukar kunna finnas en del förbehåll.Jag är ingen loggnörd så
det räcker att grejerna funkar! Av erfarenhet så vet jag att ju mer elektronik
man stoppar in i system ju mer kan gå fel. Jag är absolut inte teknikfientlig utan
bygger det på ren erfarenhet så därför vill jag nog satsa på en stränginverter.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
I helgen har takkrokar och aluprofiler kommit upp så nu är det dags för paneler och växelriktare, förhoppningsvis anländer de under närmsta veckan.

En liten undran om detta med jordning av paneler och profiler. Ska samtliga panel jordas var för sig eller räcker det med aluprofilerna? Hur har ni gjort?

Jag tänkte jorda resp.profilrad 4 st till mitt befintliga åskskydd. Men blev lite osäker då det i manualer för paneler står att de ska jordas också.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Du har ett befintligt blixtskydd på ditt uthus. Det tjänar väl till att avleda en blixt som direktträffar uthuset.
Frågan är vart den blixten leds och dess blixtström? Leds blixtströmmen ner i marken eller kanske in i grön/gul-ledare i servis-ledningen? Sådant har betydelse. Har du eget så kallat jordtag?

Jordning av solcellsmoduler är inte till för att fånga in blixtar och avleda blixtströmmar från dirkektträff från blixten.  Utan sådan jordning av solcellsmoduler är till för att potentialutjämna spänningen mellan solcellsmodulramar och jordpotentialen(dvs grön/gul ledare i servis-ledningen). Metallramen på en solcellsmodul ses nämligen som ett ledande hölje på en elektrisk apparat, som innehåller spänningsförande delar, uppåt 1000 V. I händelse av att det skulle uppstå något fel, så att även solcellsmodulramen blir spänningsförande, så "jordas" solcellsmodulramen, eller rättare sagt potentialutjämnas solcellsmodulramarna med grön/gul-ledare på servis-ledningen. Det är även för att växelriktare som saknar transformator mellan DC- och AC-sidan, dessa sidor inte  är galvaniskt skilda från varandra. Blir det fel i växelriktaren och samtidigt fel i solcellsmodul, kan man tänka sig att solcellsmodulens aluminiumram blir spänningsförande 400 V AC. Skulle solcellsmodulens ram bli spänningsförarande 400 V AC, och är förbunden med servisens grön/gula ledare, så smälter mätarsäkringen. Alltså fara för spänningsslag vid beröring av solcellsmodulramen, försvinner omedelbart vid sådant fel. Jag antar att din växelriktare är transformatorlös. I bruksanvisning för växelriktare brukar nämnas om solcellsmodulerna skall potentialutjämnas.

Aluminiumramarna på solcellsmoduler är ofta eloxerade, dvs har ett förtjockat oxidskikt på ytan. De leder därför ström sämre. Därför när man kopplar in potentialutjämning till solcellsmodulram och till aluminumprofiler, skall man med tandbricka eller liknande genomtränga det oxidskiktet för att få god kontakt.
T. ex. Schletter(tillverkare av montagesystem) har speciella potentialutjämnings-modulklämmor. De har en liten pigg(ca 1,5 mm diam. och längd 1,5 mm) som genomtränger aluminumprofilens oxidskikt, när man drar åt modulklämmans insexskruv.

Du avser tydligen att förbinda dina aluminiumprofiler med den ledare som fångar in blixten.
Jag är tveksamt till att det är lämpligt. Din elektriker kan kanske på plats hjälpa dig med synpunkter.
Jag kan inte detta med ett befintligt åskskydd och hur man då gör när solcellsmoduler skall potentialutjämnas. Jag vill väcka uppmärksamheten.

Det är en intressantfråga du har.
Det är sällan någon här på forumet har blixt/åskskydd installerat på sitt hus, som är till för att fånga in blixten och avleda blixtströmmen.

Överspänningsskydden(som sitter i DC-boxen), som många privata solcellsanläggningsägare har på enfamiljshus, är inte till för att skydda mot direktträff från blixten, utan för att skydda växelriktare och solcellsmoduler mot sekundära överspänningar, som uppstår om blixten slår ner i närområdet.

Din fråga om varje enskild solcellsmodul skall potentialutjämnas eller enbart aluminiumprofilerna:

Det är ett väldigt jobb att sätta skruv, tandbricka och mutter och förbinda en jordledare grön/gul på varje enskild solcellsmodul. Dessutom svårt att komma åt, om tätt mellan modulraderna, vilket det ofta är. Man kan därför tänka sig att endast potentialutjämna aluminiumprofilerna(de är färre), och skruva fast jordledare grön/gul endast i dem. Och då hoppas att det är tillräcklig kontakt via modulklämmorna mellan solcellsmodulramarna och aluminiumprofilerna. Så har vi gjort. Man kan ju resistansmäta med multimeter och kolla om kontakt mellan solcellsmodulram och aluminiumprofiler.

Jag läste någonstans att potentialutjämningsledaren(grön/gul) skall vara minst 6 mm2 från solcellsmoduler/alu-profiler till servis-ledarens grön/gula-ledare.
Använd därför 6 mm2 elller 10 mm2. Man kan tycka att 6 mm2 och 10 mm2 är väl grovt,
men det är för att man skall var säker på att säkringar smälter av om solcellsmodulramarna skulle bli spänningsförande. Annars riskerar solcellsmodulramarna att vara spänningsförande under längre tid och också utgöra fara under längre tid.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Ja det blir nog så jag gör, kontrollera fullgod kontakt modul-aluprofil och sedan höra med elektrikern hur vidare inkoppling mot jord ska göras. Åskskyddet har nedgrävd jord ca 100 m bort från uthuset på en fuktig äng för att uppnå fullgod jord. Använder även den jorden för elstängsel och det funkar utmärkt.

Min spontana tanke var att nyttja den jorden även för potentialutjämning. Vid direktträff av blixt så är det nog saker som går sönder oavsett åskskydd eller inte.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Schletter har en text just om Potentialutjämning, se
https://www.schletter.eu/files/addons/docman/solarmontage/technischeinformationen/Tips%20zum%20Blitzschutz_I113627DE.pdf

Denna info om potentialutjämning och åskskydd finns på Schletters hemsida även på engelska.

I Kapitel 3.2 står att om man har en transformatorlös växelriktare så kan en kapacitiv uppladdning av solcellsmodulerna till en hög likspänning inte uteslutas. Följden kan bli hög beröringsspänning på solcellsmodulen. Av den anledningen är en potentialutjämning av solcellsmodulen viktig. Tillverkare av transformatorlösa växelriktare föreskriver av denna anledning att jordning av solcellsmodulramen, t.ex. tillverkaren SMA.

I Kap. 3.2 står att vid solcellsanläggningar är ofta denna föreskrift att jorda modulramen obeaktad. För det mesta dras ingen jordledning från modul till modul. Modulerna med sina eloxerade modulramar kläms endast på montageställningen. Mätningar utförda av Schletter visar emellertid att på så sätt kan ingen tillförlitlig jordning uppnås. Schletter nämner att med deras jordningsklämmor uppnås säker jordning.(alltså de med piggar)

I Kap. 5.1 står just det att potential-kabeln skall vara minst 6 mm2.

Kap. 5.2 visar egentligen precis hur du skall göra sjöhorvan.
Där säger de också att solcellsanläggningen kan skyddas fullständigt från blixten av blixtskyddsanläggningen. Alltså ha en blixtskyddsledning längs nocken och på de 2 sidorna och hålla minst  0,5 meter från blixtskyddsledningen till solcellsmodulfältet. Där ser du också att du icke skall koppla solcellsmodulramarna till blixtskyddsledningarna. Då klarar du direktträffar av blixten.

i Kap 5.4 står hur du skall göra om du med solcellsmodulfältet går närmare än 0,5 meter till blixtskyddsledningarna. Då skall du använda grövre jordningsledning, nämligen minst 16 mm2, och tydligen då förbinda modulernas jordledning med blixtskyddsledningen. Du skall också då använda skärmade DC-ledningar, eller förlägga dem i metallrör. Skärm eller metallröret skall jordas i båda ändar. Nu börjar det bli krångligt.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
OK, tackar för info, det lutar åt den sistnämnda varianten eller någon variant på den åtminstone då ledningarna går precis intill profilerna. Jag får ta upp det med min elektriker. Nu är paneler och växelriktare på väg så inom närmsta veckorna borde inkoppling bli aktuell.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Nu börjar det hända lite saker äntligen! Det blev till slut 36 st Unimen 260W paneler från almasolar och en SMA 8kw från samma firma, montagesystem från Rofoto. Så sakteliga börjar de komma på plats och som synes nyttjas mer än hela takytan då det blir ett visst överhäng nertill. Får återkomma med en slutsumma längre fram men förhoppningen är att hamna under 100 000:- innan bidrag.

Elektrikern har tittat förbi och jag hoppas och som det verkar så kan befintlig kabel nyttjas till uthuset men det blir en ny undercentral där som går vidare till AC-brytare-växelriktare. De tyckte även att det var en bra idé att ansluta profilerna till befintligt jordtag för åskledaren. Men så här i semestertider så är jag rädd för att det tar tid innan allt är klart för start, tråkigt då man missar en bra del av säsongen.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
This post was updated on .
Så nu har till slut allt blivit inkopplat och nu inväntar jag elmätarbyte. Har provkört lite och panelerna matar på bra trots mulet väder. Har dock lite bryderier med blåtandsuppkopplingen har kunnat kopplat min telefon till växelriktaren, lite konfunderad då jag inte ser att den symbolen lyser på displayen. NetID=1 Sunny portal app nedladdad för android ock konto skapat men loggar jag in så är det bara grått fält under "Plant list". Någon som har en aning vad jag gör för fel?

Fick till slut igång uppkopplingen med PC i närheten och Sunny explorer, men räckvidden verkar vara ett problem verkar inte som min PC har klass 1 blåtand på 100m så det får bli en annan lösning. Läste i något inlägg om att ha en billig mobil som en uppkoppling, kanske det är att föredra?
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
jo vi är några som kör med en android och appen felix solar eller oxley solar för blygsamma 60 spänn, sedan laddar telefonen upp via wifi till ex PVoutput var 5e minut.

Har min teflon ca 20 m från växelriktaren och det är precis att bluetoothet "når"

Det fungerat felfritt utan avbrott hela säsongen :) sedan jag stängde av alla onödig funktioner i telefonen så att den inte uppdaterar sig eller håller på och kör en massa annat skräp i bakgrunden.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Nu har till slut sista fakturan trillat in från elektrikern så jag kan sammanfatta totalkostnad för min anläggning som varit i drift sedan början på augusti. Målet var under 100k som nästan uppfylls men
sista fakturan från elektrikern hamnade på drygt 11 000:- då även byte av en elcentral drog upp det hela.
Totalt blev kostnaden innan bidrag 100 658,80:-.

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
11400:-/kWp före solcellstöd torde vara ett mycket bra pris!

Hur gick de för dig med loggning av produktionen? kan ju vara kul att se hur väl denna billiga/prisvärda panel presterar.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Loggning har inte gått något vidare. Jag har inte något större behov mer än av det som elmätaren ger men jag gjorde ett halvtappert försök med Sunny explorer via blåtand men det var för dålig räckvidd intill bostaden och det funkade inte heller efter att ha inhandlat ett klass1 chip så funkade det inte och då la jag ner.

Får återkomma med lite statistik till nästa år nuförtiden är den nog inte mycket att jämföra med. Vet dock i början under augusti så fick växerriktaren klippa mitt på dagen vid 8kw och jag är lite nyfiken på att kunna trimma upp den kanske till 8,5-9kw. Har förstått att det ska vara möjligt via inloggning med högre säkerhetsklass men att lösenord måste skickas från SMA till installatör. Ingen som kommit runt det på genom att beställa själv? Är det något som kan påverka livslängden?
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Har du lagt in svensk standard i SMA-invertern?
Om inte så står cos fi på 0,95, vilket innebär att du förlorar 5%

Re: Projekt smålandskusten

magneten
har oxå tokdålig räckvidd med pc och Sunny Explorer.
För att kontinuerligt  logga är det superenkelt med en Android telefon (funkar utan simkort) och appen felix solar för 60 spänn! Denya lösning tar max 10 min för dig att fixa. All loggning sparas då lokalt i telefonen! för denna lösning behövs inte ens wifi!

vill du sedan även skicka upp alla loggade värden till Pvoutput så är det lite mer inställningar och registrering av ett gratis konto på pvoutput som behövs samt tillgång till  wifi.

intressant det där med att höja växelriktarens effekt till nästa steg så att säga! ex +1000w.
Har tyvärr ej hittat något om denna möjlighet, vad är det du fått fram?

Min SMA 3600 gick dock enkelt att "höja" till 3740W via den vanliga installatörsinloggningen i Sunny Explorer (lösenord 1111)

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Har som många av er andra här på forumet fått funderingar på att bygga ut anläggningen med 18 paneler på motsvarande sida av uthuset som har riktning NV med taklutning ca 22 grader. Är det tokigt? Jag får ju mer utdelning av morgon/förmiddagssol på denna sida. Gjorde en liten beräkning nedan och jag får ju äta upp att man inte tog en liten större växelriktare men det ser ju ut att fungera ändå.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Kul!
Det är bara att köra på du förlorar ju endast 340kwh/år pga för liten växelriktare  å det är ju inte hela värden... Då panepriseena nu är nere på 1500-1700 kr/st så kan det vara en bra idé att även lägga på norrtak med låg lutning!

Du kommer ju oxå att få den fetaste överdimensionerinran på forumet! (Tror jag legat i topp innan med mina +57%)

Eller så säljer du din växelriktare till mig och köper en större,  då jag e lite sugen på att sätta upp 20 paneler till...

Re: Projekt smålandskusten

Arne
Schangtilt av magneten att överta din begagnade 8 kW växelriktare och att du då kan skaffa en ny större.
Perfekt när två intressen sammanfaller och resulterar i en bra lösning, för båda.

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Skönt med lite medhåll och varför inte Magneten, jag skulle ju helst velat ha en 10 kW-attare. Kan då fortsätta med mina 16A huvudsäkringar och passar det bra med en 8 kW för dina behov så är det ju bara en fråga om pris men det kan vi ju ta om det blir aktuellt.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Egentligen skulle jag vid närmare eftertanke behöva en 9kW då jag kommer att koppla 11kW med paneler till den... men det beror ju förstå en del på priset för din 8a oxå..

Kommer annars att köpa en 9a eller 10a på företaget slipper då momsen samt får 30% solcellsstöd, så jag kommer väl betala ca 12000:- för en helt ny 10kw växelriktare.