Projekt smålandskusten

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Ja det låter ju klokast och det känns svårt att konkurrera med det priset. Jag gav nästan 20 000:- inkl. moms för min utan bidrag och att släppa den för 12000:- drygt ett halvår senare känns inte som någon lysande affär. Men för runt 15 000:- är den tillgänglig.

Har inte köpt min anläggning via företaget (enskild firma) men det kanske man skulle? Är det ok att göra på det viset om man då som privatperson säljer elen? Jag står fortfarande i kö för min anläggning hos länstyrelsen så jag antar att jag hinner plocka på lite till innan det blir aktuellt för utbetalning. Har för mig att jag låg på köplats 50 någonting senast jag frågade.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Nä förstår att du ej vill sälja den för halva det priset,  så lika bra att du använder den även till din utökning!

I och med att jag redan har en anläggning som privatperson och som producerar all min egenförbrukning  med råge så kommer ju all el från den "nya" anläggningen att säljas vilket innebär att man kan dra av momsen på denna installation!
Fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet och jag monterar de nya panelerna på en ekonomibyggnad så ser inga som helst problem med detta förfarande.

(Har även gjort avdrag för moms som privatperson då jag köpte 1 st mikroväxelriktare,  all el från denna kommer ju att säljas då jag anser att min egenkonsumstion täcks av min första momsade anläggning)

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Var uppe och tittade till plåttaket som vetter mot SO idag med en beskedlig lutning på ca 5-10 grader, som synes behövs det lite kärlek i form av färg till sommaren. Då slog det mig att det kanske är lämpligare att bygga ut på detta tak med ett gäng paneler. Vad jag förstått kan man använda falsarna att klämma fast fästen på och slippa krokar/profiler, borde bli betydligt enklare och billigare kan man tycka? Det jag funderar på är också solkablaget som behöver dras till uthuset ca 25m bort, kan det dras i luften utan några speciella skyddshöljen? Någon som har erfarenhet av det?

Jag har fått besked från länsstyrelsen att min bidragsansökan kommer behandlas inom de närmsta månaderna så då är det ju bra att man har kompletterat med detta utbygge också Åtminstone så man har kvitton att visa upp.

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

SV: Re: Projekt smålandskusten

Jag grävde ner en gul 50mm rör mellan husen och garaget.
I det har jag dragit en svart PVC slang. I det så drog jag 2 st 6mm2 DC kablar samt 2st TP kablar.

Sedan var det enkelt att bygga ut systemet.

I ditt fall. Spänn en wire och häng upp de två kablarna. Kanske det finns en speciell luft hängde 2 kardelskabel.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Sjöhorvan [via Solcellforum] skrev ----

[...]

9,36 kWp, 36 st Unimen 260P-20, SMA Sunny Tripower 8000TL-20 34° taklutning riktning SV ej skuggfritt fm och em

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-sm-landskusten-tp5010274p5013392.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt smålandskusten

Hade föredragit att gräva ner kabeln för att elimera ev påkörningsrisk av traktorer skogsmaskiner kranbilar eller vad det nu kan vara frågan om inne på gården?

Annars torde det som sagt var gå fint att fästa kablarna på en tunn rostfri vajer och spänna upp mellan byggnaderna (hade denna lösning med en granne då vi "delade" internet en gång för länge sedan...)

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Givetvis nedgrävd är att föredra men det får bli luftburet då jag inte orkar gräva upp igen då jag tidigare grävt ner vattenslang och vet hur mycket sten det finns. Nåväl då blir blir det till att räkna lite på detta tak med falsar, verkar som ett betydligt smidigare montage än på tegelpannor.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Nu sitter 18 st Heckert 265W 2.0 B-kvalitet på samma tak som de tidigare panelerna men på motstående sida i NÖ läge. Kostnaden var 38 000:- för allt inkl.montagematerial exkl. mitt eget slit med takkrokar o.s.v.

De nya panelerna är lite bredare så det var precis att det fick plats.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

magneten
Snyggt, passade ju precis :)

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Så äntligen 2017-10-30 kom beslutet på mitt solcellsstöd. Rätt snabb handläggning i Kalmar län får jag säga då jag gjorde sista kompletteringen på anläggningen i augusti. Fick bidrag för allt förutom crimptången á 458:- verktyg är tydligen inte bidragsberättigat. Totalt landar min anläggning på 112 738:- efter bidrag.

Men det dröjer kanske inte länge innan paneler åker upp på stora husets baksida mot SO så då får det bli ny ansökningsomgång.

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Projekt smålandskusten

Sjöhorvan
Så efter endast 4 dagar från beslut hade jag bidraget (eller snarare återbetalning av moms) på mitt konto.
Raskt marcherat av Länstyrelsen.  Får nu anse detta projekt avslutat.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO
123