Projekt 3,12kWp -7,950kWp

Tänkte satsa på en anl. på ca. 3kWp och har blivit lovad solcellsbidrag. Tänkte satsa på en fas anslutning med en inverters. Vill ha en isolerad anl. så då skulle en SB3000HF passa.
Tänker montera allt själv så det är bara materiel leveransen som jag tar in offert på. Är elinstallatör till mitt yrke.
Har nu fått in lite offerter på en 3,12kW - 3,6kW anläggning. Några offerter kommer jag att gå vidare med. Bla. Offerten från Direct Energy då den verkar lovande.
Är det någon som har erfarenhet från denna leverantör?
Är det någon som har erfarenhet från SB3000HF?

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Jag har själv tagit in en del offerter för att också montera själv.
Tycker själv att DirectEnergys offert en av de bästa.
Både till pris och till innehåll.

Vad det gäller SB3000HF så har jag följande kommentarer:
* Varför vill du ha en isolerad anläggning. Något speciellt krav.  Det kommer att kosta dig några % i verkningsgrad i invertern. Vilket ger sämre ekonomi i det långa loppet.
* Har du någon plan på att komplettera anläggningen i ett senare skede? Finns det mer tak att använda.
Om så fundera på hur en komplett anläggning skulle se ut och se detta som en del i anläggningen. En större inverter är inte så mycket dyrare. Där emot är flera stycken mycket dyrare.
3Kw är nästan för en fas = 16A. Så en expansion måste ske på nästa Fas alt varför inte 3-fas på en gång?
Verkningsgraden på panelerna går också upp så om något/några år så är det kanske ganska vanligt med 18-20% på panelerna mot 13-15 idag. Detta ändrar också förutsättningarna för "planen" för ev. expansion.
Lyckat till. och beskriv gärna hur det går.

/Calle

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Är medveten om att verkningsgraden är lite lägre, men isolerad ger möjligheten till att jorda "-" som motverkar fenomenet PID, Potential Induced Degradation, som Micke har tagit upp under sitt projekt.
Finns det flera fördelar med ett transformatorlöst gentemot isolerat? Vikten kan kanske.
Transformatorlösa system kan jordfelsövervakas med en extra enhet kallad RCMU.
http://www.q-cells.com/uploads/tx_abdownloads/file/Q-Cells_Application_Note_QSMART_Grounding_2011-07_Rev02.pdf
och eller kopplas ur och jordas under natten för att motverka PID, ytterligare en utrustning.

En vanlig jordfelsbrytare innan den transformatorlösa invertern funkar kanske inte tillfredsställande av likströmskompnenten i jordfelet. Har inte hittat något skrivit om detta på webben.

Har jobbat med olika el och elsystem under mitt yrkesverksamma liv, så av erfarenhet känns det mer betryggande att PV-systemet är galvaniskt skilt från nätägarens elnät. Miljön på ett tak är väl den mest utsatta, kyla-värme-fukta-solljus-torka och allt detta kanske under ett dygn.
Har inte plats till mera solceller på taket har redan en omgång vakuumsolfångare för värme-varmvatten.

Med en 3kW anl. bör producera lika mycket energi som jag använder till min Clio-elbil. Får väl döpa om den då till solbilen.
Tänker göra beställningen under de närmaste veckorna.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Kul att det är fler projekt på gång. Skriv gärna och berätta när du sätter igång. Bilder är också alltid uppskattat. I så fall flyttar jag tråden till projektavdelningen.

I övrigt håller jag med Calle om att planera för framtida expansion från början. Jag gjorde inte det, och det blir då inte helt optimalt när man vill bygga ut. (För det vill man alltid förr eller senare)

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

När jag har läst på så har flera av invertrarna inbyggda skydd för jordfel. Har dock inte koll på vilka som har och ej har.

Invertern kollar innan den startar att inte ingång och utgång/jord är ihop kopplat så det kan uppstå kortslutning genom invertern. Enklast är nog att läsa på om funktionaliteten på den invertern du vill använda.
En annan utrustning som kanske är viktigare att ha är åskskydd. Det finns speciella som är gjorda för DC-anläggningar. tex ifrån ABB. Kolla in bengts blogg om det.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Har nu äntligen kommit till skott och beställt en komplett 3,12kwp anläggning med alla ingående komponenter från DirectEnergy. Panelerna är 240 W -0% - +5%. Inverter SunnyBoy 3000HF.  Plats för 15 paneler, i leveransen ingår 13 paneler.
Plats 14-15 är tänkt för eventuell komplettering, med inverter och panel då dessa skuggas av upptiltade vakuumsolfångare för värme lite tidigare änn övriga.
Trycker ut energin på en fas max 16 Amp, vid den eventuella kompletteringen så får de hamna på annan fas. Har haft kontakt med elnätsägaren och de har lovat att göra en månadsavräkning.
Husets elanvändning på sommarmånaderna ligger runt 500-600kWh så det blir nog inte någon export av energi för min del. Elmätaren för anl. kommer jag att använda en enfas mätare med loggmöjlighet troligtvis kör jag timmvärden då den redan är konfigurerad för detta.
Leveransen går från Tyskland under vecka 28.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Leveransen har kommit så nu är det bara att sätta igång.

Bild med 13 paneler och tillbehör.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Kul att du har kommit igång. Var köpte du grejerna?

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Här sitter nu invertern 1-fas 15Amp. och elmätaren på plats i rummet för "klädvård" tvättstuga. Väggarna är av träregel med gipsskiva så jag har monterat en plywoodskiva ovan på gipsskiva under utrustningen så monteringen blev enklare. En extra elmätare för eventuella framtida utbyggnad. Ledningen är flexibelslang med 5X2,5 mm2 RK ledning. Elmätarna är med inbyggd brytare men inte godkänd som arbetsbrytare med det är ändå en fördel att kunna bryta AC-n vid invertern. DC-n bryts genom att dra ned den svarta nedre delen på invertern. Arbetsbrytaren/säkerhetsbrytaren kommer att placeras i det infällda fasadmätarskåpet väl åtkomligt för elnätsägaren.

Bild utan elmätarna.

Bild med Elmätarna monterad.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Ytterligare ett steg på väg.

Bild på Mamutfästet som de kallas.

Bild på sågningen av takpanna för att ge plats.

Bild på genomföringen av kabeleln 4mm2.

Bild på hela sken montaget för 15 paneler, använde en stege för att kunna rikta så allt kommer i plan.

Tänker jorda solfångarna och solcellerna med en 10mm2 jordledning som kopplas till potentialutjämningskenan i fasadmätarskåpet.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Det ser bra ut det där.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Så nu är de första kWh producerade.
I går kl. 16 anslut jag till elnätet, och det funkade. Lite låg sol instrålning i regnet men tidvis var effekten uppe kring 0,5kW.
Tidvis  i dag har effekten varit upp kring 2,75kW. Blir intressant att se vad effekten blir vid vinkelrät solinstrålning och klar himmel.
Fick besök av elnätsägare representant på förmiddagen och de lovade byta elmätaren under nästa vecka.
Bild tagen från söder
Bild tagen med söder i ryggen.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Tänk på att du antagligen får betala för den energi du matar ut på nätet om inte elmätaren är bytt. Vanliga elmätare kan normalt inte veta åt vilket håll strömmen går, så allt räknas som förbrukning.

Men jag antar att du är ivrig att provköra, det var i alla fall jag...

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Nej jag har inte en sådan mätare, om totala mäta energi flödet blir mindre < 0 alltså negativt, registreras ingen energi, mätaren signalerar att något är fel, röd lysdiod lyser.
Energin som går ut på nätet är förlorad för min del, men det kan man väl överleva tills de byter mätaren i morgon.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Mätaren bytes som lovats på måndagen så allt är under kontroll.
Solen har under första drifts-veckan mest lyst med sin frånvaro men tidvis är det blå himmel, och då går effekten upp på max effekten 3kW när vinkeln är som optimalast.
Tänkte utöka med 2 paneler 2X240Wp, dessa paneler som kommer att skymmas senare på eftermiddagen av solfångarna. Skall försöka få med de innan bidraget betalas ut.
Tänkte använda microinverter för dessa för att eliminera skymningsproblemet.
Har titta på Enphase tycker bara att max. effekten är i under kanten.
Kan funka med en STECA 500W men för att få koppla denna mot elnätet till kommer en ENS26 som kostar 3300:-
Någon som har tips på andra lämpliga godkända microinverters?

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Det finns någon som heter Involar som jag tror är någon slags kopia på Enphase. Jag har dock ingen aning om kvalitén eller om vilka godkännanden den har.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Sammanfattning
Installerad effekt  3,12kWp växelriktare SunnyBoy 3000HF en fas 15Amp.
Kopplade till fas L1, exporterar energi alltså på L1 och importerar energi kanske samtidigt på de andra två faserna.
Osymmetrisk belastningar + eller -, detta fixar elnätsägarens elmätare den är testad för detta.
Huvudsäkringar för abonnemanget är 16Amp.

SUNNY  BEAM Blåtands monitor.

Separat enfas mätare med med loggfunktion och momentan effekt visning.

Egen installation (har installationsbehörighet).
Kostnad 51000:- + eget arbete.

Kommer inom snar framtid att komplettera ytterligare med 2 paneler 240Wp kopplade till varsin Involar växelriktare.
Dessa kommer att kopplas till ytterligare en enfas mätare till någon av de andra faserna.
Kostnad för detta ca. 10000:-. Denna investering för att kunna utnyttja beviljat bidrag fullt ut, priserna har ju gått rejält ned på senare tid.

Har plats för ytterligare 6 paneler, dessa skyms delvis av skorstenen på eftermiddagen så om det blir något med detta får de kopplas till Involar växelriktare.

Den övre mätaren till höger är för framtida Involar växelriktare.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Detta hittade jag efter inlägget ovan.

Gäller INVOLA MAC250
Växelriktaren avger störningar på anslutningen till 230 V. Störningarna ligger på 17,6 dB över gränsen. Den utstrålade störningen ligger på 10,3 dB över gränsen. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud. Mer information på elsäkerhetverket klicka HÄR.

Observera att detta endast gäller Import och försäljning från den svenska generalagenten Sundaya Nordic AB.

Alltså inte återförsäljare på marknaden. Dessa uppgifter är hämtade från Energimyndigheten.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Hehe, ja försäljningsförbud är ju inget bra betyg...

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Har beställt ytterligare två paneler från samma leverantör de får plats 14-15 på taket.
Nu börjar solen stå lägre som gör att jag inte får full effekt och då tänkte jag helt enkelt koppla in de i serie med de andra, avvaktar med microinverterna då INVOLAR fått problem, de tycks inte uppfyller normerna. Totala installerade effekt blir då 3,6kWp. Får då också mera tid att finna en bra mickroinverts.
Får plats med ytterligare 6 paneler men dessa skuggas av skorstenen så dessa måste förses med mickroinverters, men hur det blir med dessa är inte bestämt ännu.

Anläggningen är ansluten direkt in till fasadmätskåpet då detta blev installationsmässigt enklast.
Överst till vänster 16Amp. säkring för invertern och till höger om denna sitter en 3-polig arbetsbrytaren.
Gängsäkringarna och mätaren till höger är för garaget och har inte med solcellsanl. att göra.