Projekt 3,12kWp -7,950kWp

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

magneten
Har man en elmätare som mäter summan av alla tre faserna så  finns det väl egentligen ingen anledning att krångla till det med en 3-fas installation så länge man klarar sig med befintlig huvudsäkring. (såvida man inte har några besvärliga skuggningsproblem)
Har man tex 16A huvudsäkring så skall det gå fint att ansluta en enfas växelriktare med en uteffekt på 3600W.

Har själv en sådan lösning med 4080Wp paneler och en växeriktare som ger max 3680W 16A ut till nätet, tycker inte att det känns som någon snikinstallation utan tvärtemot en optimal installation som fungerat mycket bra.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Ja jag delar helt din uppfattning!
Lars

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Andreas
Jag vill ha 3 fas, samt att jag endast får mata ut 3kw för enfas, men bygger jag vidare så bygger jag 1,5kw på enfas i öst, samt 1.5-2kw i väst senare..sen börjar man närma sig husets förbrukning.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

magneten
Fortum (min nätägare) rekomenderar max 3kW vid enfasig anslutning, men på en direkt fråga om det var ok att ansluta min växelriktare med 3,68kW ut på en fas så var det inga problem, då detta skulle gå bra ihop med min huvudsäkring på 16A.

Det kan alltså vara värt att ställa en direkt fråga till de som räknar på elanslutningar på elnätsbolaget angående vad som är möjligt att anluta på den specifika anläggningsadressen.

Har man istället 20A huvudsäkring så borde det gå bra att ansluta 4,6kW på en fas (såvida man inte bor på ett ställe med ett alltför dåligt elnät)
A.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

A.
Jobbar själv på elnätsbolaget, ofta stora problem med snedlast, framför allt vintertid med större luftvärmepumpar och Motorvärmare mm, en strävan att alltid ligga relativt jämt på faserna, men sommartid mindre problem..

Bygger jag vidare så blir det ev 2 st 1 fas anläggningar, en i öst och en i väst, och antingen kopplar ihop de 9 Microinverterna till 1 fasanläggning.

Men ska kolla ritningen på huset imorrn och kolla hur många paneler som rymms på husets tak.

Trevlig kväll..

/A

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Köpte mina senaste paneler från Nuenergi precis som Uffe här på forumet.
De skulle vara ett restparti från ett större projekt, köpte då 16 X 255Wp identiskt utseende med mina tidigare paneler. 15 st. producerar genom ytterligare en SMA 3000HF som jag tidigare nämnt och den sista skall jag ha som referens och test mot mickroinverters och optimerare.
Alla mina paneler har identiska vinklar mot horisonten och söder, detta gör att man lätt kan jämföra de olika delarnas produktion timma för timma.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Även min senare SMA 3000HF var fel inställde då det gällde den övre frekvensen, inställt på 50,05Hz skall vara på 51,00Hz.
Upptäckte detta efter kontroll av strömtransformatorerna för effektvakten, där en tycks vara defekt, 15 min. efter avbrottet hade invertern inte återstartat.
A.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

A.
Hej

Så du hade  bidrag för 3.16kwh med byggde dubbel så stort..? kollade med nuenergi, var endast de panelerna du köpte som var prisvärda, annars ganska lika som de andra, eftersom alla priser är plus moms! Lite klurigt sätt att ange priser till privatperson.

Lämnade in ansökan idag för framtida utbyggnad...här i norr tydligen ganska iskallt med solceller, i "mitt" nät endast jag som byggt microproduktionsanläggning! Umeå med omnejd.

/A

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Norrlandssol.
Hej Drivmedel..

Visst hade du en Renault Clio electrique? Var kanske lite intresserad av en sådan, men vet inte riktigt till vad, diesel är gratis och bilen drar 0.43..men el är med gratis på jobbet..

Hur funkar den?

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Jo det stämmer, har pendlat med elbil sedan 1992,  först en egen konverterad VW Polo 1982 års modell, senare en VW CityStrom och de senaste 10 åren Renault Clio Electrique 97. Denna är numera konverterad till 200Ah litium med en räckvidd på närmare 250km.

http://elbil.forum24.se/elbil-about3735.html&highlight=

Har nog totalt pendlat närmare 400000km med elbil, så visst funkar det bara man är medveten om dess begränsningar. Köpte en ny bensinbil 2002 och som nu hade gått 5600mil på 12 år, denna sålde jag så sent som i dag. Klarar i princip all körning med el Clio, men det lutar väl åt en ny elbil om något år.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Hej igen

Hittat en -97 Clio med kasst batteripack, vad kostar en batteriuppsättning? Jag skulle klara mig med 5-7mil, måste laddaren bytas eller vad krävs att konvertera? Nackdel med litium är batterierna måste vara varma vid laddning, svårt att ha bilen ute på vintern då..

Vad kostar en konvertering? Behöver inte kunna köra 25mil, vad är det spänning?

Några andra svaga punkter? Han begär 25' för denna.. Tänkte lägga ett bud..

Tackar..

/A

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Det finns mycket information på elbilsforumet ang. batterier, kostnader mm.
Har någon frågor så skriv på elbilsforumet så svarar jag där.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

DrivMedEl
Har missat en kanske intressant information under mitt projekt då det gäller montaget av inverterna.

Det finns angivet ett minimum mått för fritt utrymme ovanför invertern för kylningen inte skall äventyras.
Mina inverters är placerade i klädvårdsutrymmet "Tvättstugan", i nyare villor finns minimalt med extrautrymme, därav har jag inkräktat på minimåtten.
För att kompensera för detta monterade jag invertern på distanser, 50mm. fritt bakom.
Vid vissa tillfällen då den gick med större effekt kunde konstateras att interna kylfläkten startade.

För att ytterligare öka på kyleffekten monterades frånluftsventiler (kopplade till frånluftsvärmepump) ovanför inverterna. Efter detta har nog aldrig interna fläktarna startat.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Har nu äntligen fått upp överspänningsskydd på DC och AC sidan.

På DC sidan sitter de på vinden i två grupper ett för varje sträng.
Typ Phonix VAL-MS-T1/T2 600V-PV/2+V. Jordade med en 16mm2 till PE skenan i fasadskåpet.

På AC sidan är de placerade i fasadskåpet, typ
Phonix VAL-MS-230/3+1 FM med signalkontakt, bild tagen innan de inkopplades till plint för utgående el till huset.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Drivmedel,

I fasadskåpet tycks du ha så kallat 4-poligt överspänningsskydd.
Du har alltså en servis-ledning in till fasadskåpet med 5 ledare (3 faser, nolla och jordledare).
Du skyddar alltså varje fas och även nollan mot överspänningar
som din elleverantör kan tänkas "leverera" vid åskväder i närområdet. Bra.

På likströmssidan, enligt fotot, tycks du ha 6 st överspänningsskydd.
Har du 3 separata solarkabelsträngar med plus- och minus för varje sträng?

Varningsskylten på fasadskåpet tycks vara en aning blekt.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Nej har bara två strängar, varje skydd på DC sidan består av tre enheter (+) (PE) (-) därför ser det ut som tre enheter.

Beträffande skylten så är den utbytt i dag (Var utskriven med bläckstråle på fotopapper).

Re: Projekt 3,12kWp -7,950kWp

DrivMedEl
Har nu äntligen fått stuvat om bland solcells panelerna så de sitter mer symetriskt men är kanske inte helt nöjd med utseendet, det blev så då jag först monterade solfångarna och hade inte en tanke på solceller för 6 år sedan. Hade man haft facit i hand från början hade det nog fått ett annan placering.
Har lämnat ett service utrymme i ytterkanter för säkerhets skull.

En sträng med 15st.  240Wp, 3,600kWp på 3,0kW inverter.

En sträng med 16st.  255Wp, 4,080kWp på 3,0kW inverter. Skyms av skorstenen tidvis, möjligt att koppla om en panel till microinverters.

Finns ett utrymme över men det är nog inte lätt att hitta en panel med de måtten 960X960mm.

En ensam panel 270Wp, 220W microinverters ovanför solfångarna.

Bilden är tagen rakt från söder.

Re: Projekt 3,12kWp -3,6Kwp

Vad har man en skorsten till idag i ett modernt enfamiljshus?
På gamla goda tiden hade man skorsten för att släppa ut
förbränningsgaser från oljeeldning (eller gasledning).
Ni kanske har pelletseldning?

På kärnkraftverk har de också en skorsten,
vilket man kan tycka vara märkligt.
Vad släpper de ut där?

Förresten, hur är det med aska på solcellsmodulerna
från skorstenen vid vedeldning? Aska är alkaliskt, alltså har högt pH.
Man kan tänka sig att det skadar glasytor på modulerna.
Jag har aldrig hört något om det.

Re: Projekt 3,12kWp -7,950kWp

Det finns en braskamin som jag brukar elda i då FLVP in klarar energi behovet utan eltillskott.