Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej!

Jag är ny här i forumet och har precis tänkt att sätta upp en anläggning på ca 8kW
Tänkte köpa smart paneler, dvs med inbyggda micro inverters i panelen.
Som växelriktare tänkte jag mig en Fronus symo.
Vad behöver jag mer för att kunna köra smart systemet? Har inte riktigt koll på detta.
Kan det vara så att Symon kan hantera detta?

/Jesper

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Hej och välkommen!

Vad menar du med "smart panel"?

Med Fronius växelriktare kan man inte utan vidare ha effektoptimerare till sina solcellsmoduler(om det är det du menar med smart panel).

Dock inte riktigt sant. Med en Fronius växelriktare och speciella SolarEdge-effektoptimerare kopplade till  solcellsmodulerna, samt en SolarEdge-kontrolbox,  kan man faktiskt köra så.

SolarEdge-kontrollboxen är närmare bestämt SolarEdge SMI-35, kostar ca runt 4000 kr.
(ingen här på forumet har sådan kontrollbox, i alla fall inte ett slutfört projekt och meddelat på detta forum. Det kanske är så att har man skuggning av vissa moduler på taket, och att man därför vill ha effektoptimerare, så skaffar man kanske hellre en SolarEdge-växelriktare och SolarEdge-effektoptimerare. SolarEdge-växelriktare är ju betydligt mycket billigare vid samma kW, jämfört med en Fronius. För ditt fall med 8 kW, troligen ca 4 000 kr billigare )

Jag vill också säga att jag inte har någon erfarenhet från vanlig växelriktare(alltså icke-SolarEdge) som har SolarEdge-effektoptimerare. Vi har en SolarEdge-växelriktare och SolarEdge-effektoptimerare, sedan juli 2015, och funkar sedan dess utan några problem. SolarEdge har 12 år garanti, där andra har ca 5 år.

Jag föreslår du läser igenom några redan utförda och i detalj beskrivna projekt i detta forum vid rubrik "Solcellanläggningar-projekt" Många av dina frågor besvaras nog då automatiskt.

Med "panel med mikroinverter", menar du att varje sådan producerar 230 Volt växelström?
Det är oklart vad du menar.

Vad är skälen till att du vill just ha mikro-växelriktare till varje solcellsmodul?
En enda mikro-växelriktare kostar väl ca 3000 kr/styck, och blir inte billigt, när du avser att installera 8 kWp, dvs ca 32 solcellsmoduler.  32x3000 = 96000 kr. Sedan skall du ha solcellsmoduler också, kostar ca 2000 kr/st, blir ytterligare 64000 kr.

Förmodligen rör det sig här om något missförstånd? Det finns många nya tekniska begrepp att svänga sig med vad gäller solcellsanläggningar.

Tillverkaren Tigo producerar också effektoptimerare, som man kopplar till solcellsmoduler. Alltså en konkurrent till tillverkaren SolarEdge. Med Tigo effektoptimerare, kan man tydligen använda ordinär växelriktare, t.ex. Fronius, men behöver dessutom en kontrollbox. Men jag kan inte det systemet. Jag vet inget om det.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Det finns tydligen "smart paneler"
http://www.trinasolar.com/HtmlData/downloads/ap/Trinasmart_Catalog_WW.pdf

Sälj i paket med Fronius växelriktare här:
http://www.solexperten.se/Solcellspaket-till-villa/Solceller-villa-nyckelfardig/Solspaket-Trinasmart-svart/Solcellspaket-smart-svart-5kW

Hur och varför det fungerar har jag ingen aning om

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej igen,

Exact sånt system jag pratar om. Verkar som om dom helt enkelt fungerar rakt av till Symon?
Vad jag förstår så har panelerna i sig själva wifi eller något liknande.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

TommyE
Jag tycker att det känns som ett alternativ till solaredge, men det beror såklart på vad det kostar också.

*Fully integrated
* Compatible with any inverter
* No additional boxes to mount on module.
Låter som lätta att installera, vad jag kunde tolka så är det lika som att montera "vanliga" paneler.

Men jag blev inte klok på om gatewayen behövs för att styra panelerna, eller om den bara är för uppföljning?
Enligt skissen så tolkar jag det som att den bara är för uppföljning(?)

(bild från Trinasmart_Catalog_WW.pdf)

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Det verkar som om man måste ha gatewayen för att det skall fungera.
Den ligger nånstans 3-4000 enligt vad jag kan hitta.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Du har nog rätt i att den bara behövs för uppföljning.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Kolla detta projektet i detta forum. Han har där tydligen moduler med effektoptimerare inbyggda, av Tigo-typ.
Likt det du funderar på.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Planeringsfas-6-9kW-ost-vast-Stockholm-nyborjare-tp5008961.html

Men varför frågar du inte firman som säljer solcellsmodulerna med inbyggd effektoptimerare?
De måste ju veta vad  de säljer och kunna hjälpa dig.
Säljfirmor vill dessutom att kunder kontaktar dem, för att då får de tillfälle att tala för sina produkter, och möjlighet att sälja.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Dom är inte lätt att hitta dom där panelerna. Vet du var dom finns att köpa?

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Hej Jesper!

Skoj att du landat här!

Jag tänker så här... Varför stoppa in massor med teknik/elektronik i varje panel? Risken för fel ökar. Kondingar som sitter bakom en sådan panel går grymt varma, vilket förkortar livslängden avsevärt.
Hur mycket dyrare är en sådan panel/system? Väger det upp den eventuella effektvinst? Jag säger inte att jag har rätt, men jag bara anar dyra problem :)

Jag skulle nog satsa på så mycket panel som går och hellre optimera det systemet till max med alla placeringsalternativ (korta kablar) och val av area på kablage.

Du har bra förutsättningar där du bor (granne med mig :D)

Skoj iaf att du närmar dig. Kännt mig lite ensam fram till nu med sånt här!

Ska bli spännande att följa!

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej!

Enda anledningen är nog att prislappen är ungefär densamma som paneler i sverige utan inbyggda micro inverters. Har iofs bett dom om en offert på paneler utan oxå.
Ringde till dom igår och pratade en stund och kom fram till att gatewayen och management unit behövs till dessa paneler. Troligen blir det vanliga paneler men det är alltid kul att spana på vad som finns att tillgå.

Länk till shoppen.

http://www.photovoltaik-shop.com/

Meddelar senare under dagen angående offerter mm.

/Jesper

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax,

Jag tror du förväxlar begreppen. Troligen menar du solcellspanel med effektoptimerare, när du skriver "solcellsmodul med mikro inverter".  En inverter, är engelsmannens benämning av vad vi på ren svensk säger växelriktare, som ger 230 Volt ut.

Vill du ha en prisvärd anläggning, väljer du lämpligen solcellsmoduler i effektsområdet ca 250 Wp/styck.
och väljer bort effektoptimerare. Dvs du väljer en ordinär växelriktare, t.ex Fronius, SMI etc, och ordinära solcellsmoduler. Har du ingen nämnvärd skuggning, skall du inte välja effektoptimerare, såvida du inte har övervaknings-vansinne eller om du har fler än 2 modulfält med avvikande väderstreck

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej!

Helt rätt, optimizer menar jag ju självklart :D
Troligen blir det precis som du säger men paneler på 260-270w st.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej allihopa!

Det blev som såhär!

1 Fronius Symo 3.7-M
13.642,50
13.642,50

1 Sidklämma Renusol (10st/frp)
150,00
150,00

1 Mittklämma Renusol (50st/frp)
435,00
435,00

80 Solcellskabel 4mm² metervara
13,00
1.040,00

2 PV-stick MC4-don parvis
55,00
110,00

2 Låsbar DC-brytare 1000V
577,50
1.155,00

2 Överspänningsskydd 1000 VDC
1.440,00
2.880,00

1 Låsbar AC-brytare 25A
350,00
350,00

5 Skena Schletter inkl skarv
360,00
1.800,00

24 Takkrok Schletter rapid 45
73,75
1.770,00

14 Astronergy 315W (kampanj min 10st)
1.900,00
26.600,00

1 Ändskydd Schletter 10st
80,00
80,00

Fri frakt

Totalpris: 50012,50
Effekt: 4410w

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Du har alltså fått ett anbud över solcellsutrustning.

Vad är skälet att du frågat efter klen solarkabel, dvs 4 mm2?
Ofta är prisskillnaden obetydlig för den grövre 6 mm2.

Passar Rensol-klämmor på en Schetter alu-skena?

Har du funderat på kanske att i framtiden bygga ut anläggningen?
Det vill man ofta gärna göra. Då kanske det vore läge att välja en litet större växelriktare.
Men fortfarande Fronius. En något större kostar inte mycket mer, men man skaffar sig god utbyggnadsmöjlighet, säg en Fronius Symo på 6 kW, som kostar ca 1500 kr, mer än den lilla på 3,7 kW.
Däremot om du framövers skall köpa ytterligare en växelriktare på säg 3 kW, då blir det ca 15000 kr,

När det gäller Fronius Symo. Se upp där. Det finns en modell av den som saknar webserver och trådlös kommunikation. Den kallas light, som är ca 1000-lapp billigare, men som sagt saknar webserver och trådlös kommunikation, som är väldigt bra att ha.

När det gäller solcellsmodulerna Astroenergy, så är de i stort sett okända. Jag har aldrig hört om dem.
Någon annan på forumet som hört något om dem? Har någon på forumet sådana moduler?
Tänk på att de skall hålla i 30 år, och kvaliteten är då viktig. Vad är det för garantier, och vem ansvarar för garantin, i garantifall? Kan tillverkare uppvisa giltiga TÜV-certifikat? I vilket land tillverkas de? Är det en fabrik långt borta i Asien, Pakistan, Indien, där det händer att man kanske inte är så noga med att uppfylla givna löften och möjligen tummar på kvaliteten.
Ofta har utländska tillverkare ett försäljningskontor t.ex. i Tyskland, för att ge sken av att modulerna skulle vara tyska, och tillverkas i Tyskland, men ofta importeras modulerna från fjärran billig-länder. Ibland har de en liten tillverkningslinje i Tyskland och där fåtal moduler tillverkas, men den allra största andelen importeras från billig-land. Man skall vara kritisk.

Har dina tilltänkta solcellsmoduler anti-reflexskikt på täckglasen. Ofta saknar billiga asiatiska moduler sådant skikt och de använder billiga solarglas, som saknar sådant skikt. Kolla det också!

Jag vill varna för dåliga DC-brytare. Vi köpte 2 st DC-brytare, som det visade sig, vara av kinestillverkning.
En kontakt smälte delvis och skulle kunnat ha uppstått brand med nerbrunnet garage och ev. huvudbyggnad som följd. Se vår tråd och inlägg den 4 aug. 2016:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Se upp med AC-brytare också. Ofta säljs billiga sådana, men de är på tok för små i formatet. Elektrikern drar troligen en 5x10 mm2  3-faskabel, och det är bångstyriga ledare i en sådan kabel och skall han koppla in i en trång liten brytare, så går det ej. AC-brytaren bör alltså vara stor och rymlig.

När det gäller överspänningsskydd finns ofta sådana för 2 st MPPT(dvs för 2 strängar) i en och samma kopplingsbox. Är ofta då även billigare än att köpa 2 st separat överspänningsboxar.

Några träskruvar för takkrokarna verkar du inte ha med. Det skall var långa och grova, ca 8 x 120 mm, ofta väljer man rostfria. När man skall fästa takrokar i alu-skena brukar man behöva ca M10, ibland specialskruv typ hammarskalle.

Det är bra att du frågar råd här på forumet.
Det finna alltså litet att tänka på innan man gör en beställning.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Fronius (iaf 5.0-3-M) har inbyggd låsbar DC brytare (som är godkänd), min leverantör avrådde från att köpa en extra, så jag sparade de kronorna. Men å andra sidan så är det inte så många kronor, så det kan kanske vara det samma.

Jag håller med Arne i allt.

Antar att du funderar på solcellsgrossen.se, då solcellspanelen dök upp på kampanj där, så jag tog priserna på växelriktare från dom.
Prisskillnaden mellan en 3,7kWh och en 5,0kWh är 690kr för en 6kW får du lägga till ytterligare 303kr.
Då du funderade på att sätta upp 8kW, så föreslår jag en 6kW då får du med 8kWp på taket 25% överkapacitet.

Vet inte om du sett det, men den här panelen är något större än en "normal" panel?
Den här har måtten 994*1956*50 (B*H*D)
En normal panel har 991*1650*40 (B*H*D)
För mig kan det innebära att jag får plats med en rad mindre, hur påverkar det för dig? Priset är iaf lockande :-)

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej!

Det är iaf vad jag köpt och man skall väl alltid överdimensionera panelerna något kontra växelriktaren?
Jag vet att panelerna är lite större men ska jag utöka senare så har det garanterat kommit bättre, billigare, mindre saker att tillgå. Samma som folk som går i köpa ny dator tankar, "det kommer ju en ny bättre och billigare nästa år" men så är det ju med allt.

Köpt e de iaf och jag tror de blir kanoners. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker :)

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Listed as 6th top solar company by PHOTON consulting on its latest PV Triathlon report, Astronergy scored 19 points overall in the aspects of physiological health, exertion efficiency and versatility. According to the report, Astronergy has employed an effective marketing strategy that allows sustainable probability in each market segment. The report also indicates that the annual shipment of Astronergy is remarkable and the financial situation is healthy.

Reports from PHOTON consulting are often used as reference for major solar players for market analysis and strategic planning. The data were collected from about 30 countries around the world covering about 80% of on-grid solar plant electricity consumption. Since more and more solar power stations will be under operation and more policies will be clarified to support solar energy development, PHOTON would add one or two countries to its data pool every year.

“We are always on the top of the list. We are happy to let the world know that our company has so much can offer to clients. The effort we have put in has made our company a leader in the solar industry. We are now stepping into domestic market which has a large potential so that we can certainly expect more achievements in the following years. ”Executive Vice President Dr. Lu Chuan commented.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Kul det hörs bra ut, grattis
Ska bli skoj att se hur det fungerar sedan.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

magneten
Kommer säkert att fungera bra! Bra pris för panelerna! Min enda åsikt är väl som några andra redan nämnt att föröka att uppgradera till en större växelriktare då prisskillnaden är minimal då det här med solceller är starkt beroendeframkallande! Kanske har leverantören inte hunnit skicka prylarna ännu så det finns en chans att ändra....

Lycka till!