Nyinstallation Ca 8kW

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Arne
Ja magneten,

västkusten, tror jag det var,  här på forumet hade just beställt en solcellsanläggning med en växelriktare SolarEdge 12,5 kW, men med råd från forumet, kunde han byta och få en större 17 kW, som dessutom var billigare. Har säljfirman inte själv beställt hos tillverkaren ännu, så måste man ju kunna byta, tycker man.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

TommyE
Men å andra sidan så går det alltid att köpa en till växelriktare om/när behovet kommer.
En 3.7-M kostar 13.642kr en 3.7-S kostar 12.355. S modellen saknar datorkort, så den har inte inbyggd WiFi och ethernet, men den går att ansluta till M modellen med en CAT-5 kabel och då fungerar M modellen som datorkort till S modellen - fiffigt tycker jag.
Kostnad för båda blir då: ca 26.000 för 7,4kW
En 7kW kostar 18.165kr
En 8,2kW kostar 20.102kr
En diff på 7.800kr resp 6000kr

Om anläggningen inte ska uppdateras på något år så kan priserna hunnit sjunka och diffen blir än mindre.
Jag har valt att gå den vägen, jag kommer att ha antingen 2st 5kW eller 1st 5kW och 1st 6kW när/om jag bygger fullt ut.

Bygg som du tänkt det blir riktigt bra :-)

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Man får gratulera Jesper! Alltid skoj när fler startar denna resa! Ja beroendeframkallande är det :D

Det kommer bli bara bra! Jag tänker som så att nu optimerar du denna anläggning. En utbyggnad gör att du optimerar den. Hejaheja!

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Ja, det är absolut bäst med fler inverters
Fler MPPT är bättre.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Den där internetfirman "solcellsgrossen.se" anger inte något telefonnummer. Man kan alltså inte nå företaget.
T.ex. om det blir fel på leveransen eller förseningar.
Det verkat väldigt oseriöst. Kanske sitter det endast en brevlåda där i Malmö, på företagsadressen, där de anger sig hålla hus? Är det inte i Malmö det är stora problem med kriminalitet, pga invånarna har avvikande moral jämfört med svenskars?
Man skall alltid se upp med firmor på internet, även om de anger sig ha sätet i Sverige. Det de skriver på sin hemsidan, behöver inte vara sanningen. Har någon personligen besökt firman och träffat och talat med personalen?

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax

 Följde era råd och bytte till en Fronius Symo 6.0M!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax,

Alla tiders! Du har haft någon nytta av forumet, trots allt
Kolla att klämmor och alu-skenor passar med varandra!
Men har säljfirman föreslagit att du skall välja det, så passar det troligen.
Men man brukar inte blanda olika montagedetaljfabrikat.
Hur är det med snölast och vindlast på ditt tak för modulerna?
Har säljfirman utfört hållfasthetsberäkning för din ort och ditt tak att det verkligen håller med deras föreslagna montageutrustning? Magneten här på forumet hade synpunkter där.
Många säljfirmor vill klart sälja, och föreslår för klent material, för att priset skall bli lågt, och de får sälja. Detta speciellt när säljfirman inte ansvarar för montaget, utan köparen själv skall montera.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Kommer antagligen komplettera med mera paneler inom en väldigt snar framtid. :D

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Har nu fått ändrat så att allt monteringsmaterial blir Schletter!
Hoppas på att riva tak i helgen för att få lagt om taket innan paketet kommer hem.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Skönt att det gick att ändra, önskar att jag själv hade köpt en betydligt större riktare från början, har nu byggt ut mer än max och planerar även för en ytterligare utbyggnad på 5,2 kw......

Till din 6kw riktare kan du ju iaf hänga på 7-8 kw paneler om du vill!

Uppdatera gärna med lite bilder på ditt projekt när du kommit igång!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax.

Trevligt att höra att försäljaren har justerat litet.

Jag har precis tittat på snö och vindlaster på solcellsmoduler och det kan kanske komma till pass för dig.

Var i landet skall du installera din anläggning?
Vad har du för takstolsavstånd?
Vilken takvinkel har du?

Du skall tydligen ha 14 st 315 Wp moduler, med formatet 1956 x 994.
Om de ligger på en rad och i porträtt, så blir raden 14 x 994 + 13 x 20 = 14176 mm.

Om du har 2 st alu-skenor under modulraden, och om du skulle ha 1,2 meter mellan takstolarna, och skruvar 1 st takkrok Schletter Rapid 2+ 45 i varje takstol, så behöver du 2 x 13 st takkrokar. Ligger ditt hus i Malmö, med snölastzon 1,0 kN/m2, så blir det bra. Ligger ditt hus i Stockholm, där snölastzon 2,0 kN/m2 gäller, blir det för svagt, och det räcker inte ens om du väljer Schletters starkaste takkrok Rapid 2+ Max.
Du får då även sätta takkrokar i råsponten mellan talstolarna. Du har ju stora moduler, som varje samlar mer snö än standardmoduler, vilket är en försvårande omständighet.

Se:
 http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Sno-och-vindlaster-p-solcellsmoduler-berakning-tp5011547.html

Be säljfirman ge dig hållfasthetsberäkningen för utrustningen de föreslagit dig och sålt till dig!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Jag vet inte dina förutsättningar, din ort, takvinkel, takstolsavstånd m.m.

Om du lämnar dina data, gör jag en beräkning åt dig.
Du kan då konfrontera solcellsfirman som förslagit dig montageutrustningen.

Det är samma jobb att montera korrekt, som att montera fel.
Mycket värre och jobbigare att i efterhand ändra på montagesystemet.

All vår början bliver svår.

Men till slut får man till det och slutet blir framgångsrikt och lyckligt.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Hej Arne,

Tackar för input och beräkningen!
Jag har nästan 45 graders lutning på mitt tak så laste borde bli betydligt lägre antar jag?
Bor i Göteborgsregionen, takstolsavstånd 1,2m

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Här då kommer en beräkning för just ditt tak i Göteborg:

Ort: Göteborg, som har snölastzon 1,5 kN/m2 (på marken) och 1,2 kN/m2 på tak.
Takstolsavstånd: 1,2 meter
Takvinkel: 45 grader.
Moduler: 14 st AstroEnergy 315 Wp, 1956 x 994 x 50 i porträtt och i en modulrad.
Modulvikt: 23,5 kg/styck.
Takkrok: Schletter takkrok Rapid 2+ 45
Alu-Profil: Schletter alu-skena Solo light.
Modulklämmor: Schletter Rapid

jesperMax.pdf

Som framgår belastas alu-skenorna med 42 % och är tillräckliga,
men takkrokarna blir en aning överlastade, nämligen med 106 %.
Men det kan nog gå bra ändå. (när det blir en helskotta vargavinter med omängder med snö,
så kan du ju skotta bort 1 dm från taket, så blir det bra,)
Modulklämmorna belastas till 80 %, och borde vara bra.

En får önska dig lycka till med montaget, och välkommen till solklubben.
Strålande tider, härliga tider!
och då tänker jag inte på kärnkraft, och inte ens på kärnkraft från olivkärnor som eldas i värmeverk.
Jag läste för något år sedan att ett nytt kärnkraftverk hade byggts Portugal.
Det visade sig vara olivkärnor som eldades i kraftverket. Urankärnor klyvs inte som i Forsmark eller Oskarshamn, utan olivkärnor eldas.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Under de senaste fyra åren har jag som mest haft 15cm snö. Den låg nog max en veckan innan den töade bort. Ytterst ovanligt att den långligger och blir tung. Men bra att ha lite koll vad sakerna är specade för!

Ja vi är nästan grannar jag och Jesper. Så nu tätar vi till det hela här i annars så, ur solcellsanläggning, mörka del av Västra Götaland :D

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Arne
jansimon,

takkrokar och alu-skenor dimensioneras inte för milda vintrar.
Utan för ett svårt fall med mycket snö, som kanske inträffar en gång under en 50-årsperiod.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Arne,

Jag vet. Bör vara 4-faldig säkerhet gissar jag. Jobbar i Eventbraschen där vikter och lastförskjutningar med vind och volym tas hänsyn till. Ibland till absurdom, men säkerhet skall vara säkerhet och inget annat.

1986 och 1994 är några praktår. Det kommer när det kommer.....

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

callec
På mitt tak med 33 graders lutning har snön hittills kanat av vid 10-15 cm tjocklek, och då går det undan
Gäller att inte stå under när det sker

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
1234