Nyinstallation Ca 8kW

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Arne
Är det på det takfallet du tänker montera de 14 st solcellsmodulerna?
Du har 3 skuggkällor. Kan du inte flytta på pipor till andra takfallet?
Nu när du ändå river i taket?

Det verkar vara 2 st ventilationspipor? De skulle väl lika gärna kunna sitta på andra takfallet?
Jag gissar att den ena är utblås köksfläkt. Men den andra?

För övrigt verkar det av bilden att döma vara ett härligt höstväder, klarblå himmel, lämpligt för takjobb.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Det är på detta taket dom skall monteras. Nu ligger det ny papp på och läkt skall på idag.
Ventilationspiporna är till ett FTX system och går inte att flytta men då taket är 12m långt skall detta inte behöva bli ett problem.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Arne
Med FTX menar du återvinning av värme av frånluftsventilation?
Det är klart att det går att flytta dessa inluft- och utblås till andra takfallet.
Det är frågan om att lufttrummorna, troligen ca diam 150 mm, skall förlängas litet och ett par böjar.
Men det kan du klart göra när du tar den takytan i anspråk( om ett par år?)

Man ser i alla fall på ditt foto att de kastar skugga på taket och därmed på solcellsmodulerna.
De moduler som träffas av skuggan, tappar helt sin effekt, och kommer inte att bidra ett dugg.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Nej, dessa går inte att flytta då enheten är installerad i ett ytterförråd längs hela huset.
Bilden är tagen sent på em och då har solen i stort sett gått över takåsen redan. Tror att jag kommer att kunna placera cellerna så det blir bra iaf.

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Då kommer kittet på onsdag nästa vecka! :)
Har spanat lite på hur mitt tak ligger och det verkar vara 135 azimut.
Vad jag förstår så ska det vara bra :)
Taket blir klart i helgen sen e de bara o montera!!!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

magneten
Gött att komma igång! Verkar ju kunna bli lite fin höstdagar än så länge!   Lycka till och håll oss uppdaterade!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Taket i stort sett klart! Och så har ac och dc bytarna anlänt :)

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Bra jobbat Jesper!

Ska bli spännande när du kommer igång! Vi har ju liknande förutsättningar en stor del av dagen. Azimuthen är så gott som lika!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Härligt!

Skynda långsamt! Du har tid på dig. Det du förlorar i energi nu är inget att gråta över. Bara du slipper snö och regn vid installation så :) Det kommer bli tokbra tror jag!

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Jan, är inte Jespers åt SV?

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Nee. Vi har nästa identiska vinklar. Det finns två hus och det ena är åt SV, men huset det skall monteras på är SÖ, som mitt. Ska bli så intressant till våren/sommaren hur vi levererar. Skiljer ju inte mycket åt i effekt, åså har vi olika generationer av utrustning.

/Janne

Re: Nyinstallation Ca 8kW

callec
Då får Jesper vara med på Solsidan

Re: Nyinstallation Ca 8kW

jansimon
Ja en till i gruppen!

Vi får lobba att han lägger upp sig på PVoutput :)

Heja Solsidan!

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Nu äntligen är jag igång!
Håller på med montaget just nu och kollade lite på PV output.

Är det någon här som har en fronius symo kopplad mot PVoutput?

Verkar som om den inte finns med i listan för auto överförningen?

Re: Nyinstallation Ca 8kW

Jepps, det är relativt enkelt att sätta upp en enklare loggning med symon. Vill du ha mer avanserad loggning så sätter du upp en dator som läser in data åt dig och sedan skickar upp den, annars görs det i växelriktaren.

Du kan läsa mer på PVoutputs hjälp sida.
http://pvoutput.org/help.html#push

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Ingen som råkar ha 4st schletter rapid 45 liggandes?
Saknar 4st för att kunna bli färdig :(

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Såå, nu har jag fimpat dom 2 vetilationspiporna och dragit dom ut genom gaveln på huset med ett så kallat kombidon. Även fått hem 6 paneler till inklusive installationsmaterial och la även till 6 kvadrats kabel istället 4mm som jag köpt innan. Troligen börjar montaget av panelerna till helgen!

/Jesper

Re: Nyinstallation Ca 8kW

JesperMax
Äntligen!