Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Go'kväll..

Står och väger att bygga ut anläggningen med 1kw till, har 18000kr kvar att bygga upp innan bidraget är slut.

 Byggt 2.2kw på garagets tak i takt söderläge, huset har Masardtak tak i Öst/Väst läge, med relativt plan vinkel på taket längst upp, och brant vinkel längst ned, och efter lite googlande så ger Östläget aningen mer än Västläge, hittat ett bra paket på 1kw med 4st monokristallina paneler och 1kw växelriktare för 15900:- inkl kablage och fästen, och för 2395kr till fick man 1.25kw.
Vilket måste vara prisvärt..

Men.. Funderade vidare, om man skulle bygga med Microinverter och bygga 2*250w på västersidan och 2*250w på Östersidan.

Alt, bygga 1kw i endera läget, för att sedan bygga vidare på andra sidan..

Skall dessa 4st paneler kopplas i serie in till växelriktaren?

Ser framimot lite input i ämnet..

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Jag funderade mycket i dessa banor både när jag byggde min första och andra anläggning att man skulle göra dem utbyggnadsbara, men det slutade mot att jag byggde fullt utbyggt istället (dvs istället för 2kWp så blev det 2,88kWp och vid det andra tillfället så blev det 4,4kWp istället för 2kWp. För antingen blir man sittande med en stor (dyr) växelriktare (med flera trackers och strängingångar) för framtida utbyggnad eller så blir man tvungen att köpa en liten till och två små brukar tillsammans vara dyrare än en stor. Dyrare totalt? Jajamän! Men så här i efterhand så ångrar jag ingenting. I synnerhet nu när priserna har stuckit iväg uppåt sedan i våras. Min hustru var däremot förvånad när väl allt var på plats ("sa du inte att vi bara skulle bygga på uthuset och vänta med bostadshuset?") ... och inte så konstigt med tanke på hur jag hade velat än hit och än dit. Men hon blev nöjd hon med.

Men om man inte ska bygga (ut) så stort (typ <2kWp) så är ju mikroinverter en resonabel lösning och så optimerar man ju för skuggor också.
När det gäller brutet tak i ö/v-riktning så vill jag slå ett slag för att lägga panelerna på övre takhalvan för då belyses de en bra bit in på eftermiddagen också. Visserligen så ger de aningen mer tidigt på morgonen och på vintern men det är på sommaren som karusellerna kör - så skippa vintersolen den ger i alla fall inte många Wh.
Se även t.ex. http://www.ppam.se/Berakna

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hej igen

Ja precis så tänkte jag, lägga dem på takets övre del, vilken har mycket liten vinkel, och precis som du säger, så är solen där nästan hela dagen, samt så pass högt att inget skuggar, klickar på köp på 1kw paketet, och sätter det på västsidan, sen får östsidan ta morgonsolen senare..

Hur skall dessa kopplas? Skall dessa ligga i serie?

Tackar och trevlig kväll..

/A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

nelos
Om det är en växelriktare på 1kW och 4 solpaneler i paketet så ska solpanelerna med mycket stor sannolikhet kopplas i en sträng, och skall då också vara identiskt orienterade på taket.

Högt upp på taket låter som en god idé, och öster är lite bättre än väster.
På morgonen är det ofta mindre moln på himlen, och det är en del av förklaringen varför öster är bättre än väster.

Men på morgonen är det också betydligt kallare än på kvällen, och eftersom solceller presterar bättre i kyla än värme, så gär det att östlägen är bättre.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hej igen..

Växelriktaren är på 1kw, men man ändå lasta på 1250w, kanske smart vid mulet och mindre soligt väder, men vid full sol? Borde den inte gå in i nån form av typ skyddsläge? Eller den kanske ändå inte uppnår 1.0kw på Ac sidan ändå?

/Andreas

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Om det mot förmodan skulle produceras mer än 1000W så klipper växelriktaren. På min tidigare konfiguration så hände just det, men då var konfigurationen 2,88kWp på 2,15kW-växlare (dvs . 33% underdimensionering). Se produktionen på t.ex. http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/En-eller-tv-strangar-td5001720.html
där jag hade dels skuggor och dels alldeles för underdimensionerad växelriktare rakt åt söder...

Om du installerar 1250 Wp på 1000W växelriktare så blir det lite på gränsen en sval dag rakt åt söder. Men om det är frågan om östertak så skulle jag inte banga för 1250Wp på en 1kW-inverter.

Och så hade jag glömt några viktiga ord i mitt förra inlägg

När det gäller brutet tak i ö/v-riktning så vill jag slå ett slag för att lägga panelerna på övre takhalvan för då belyses de en bra bit in på eftermiddagen också. Visserligen så ger den nedre takdelen aningen mer tidigt på morgonen och på vintern men det är på sommaren som karusellerna kör

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Röstar oxå för att du skall installera 1250W 5 paneler på din 1kw växelriktare då det som sagt är mycket sällan panelerna presterar fullt samt att dess effekt avtar något för varje år som går

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hej igen

Kommer då att överstiga bidraget om jag tar 5 paneler, men kan ju ej spela nån roll..

Klickar på köp.. Dessa var monokristallina celler, tycker jag läst att dessa skall vara effektivare och högre verkningsgrad, samt bättre vid molnigt väder, men verkar ej riktigt vara så, nån som har mer input och kanske mätt mot poly celler...

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Skillnaden mellan monokristallina och polykristallina solceller vid molnigt väder är liten.

Jag letade på nätet efter mer information, och intressant nog så påstod ca hälften av sidorna jag hittade att monokristallina var bättre vid molnigt väder,
medan den andra hälften istället påstod att polykristallina solceller presterar bättre gråa dagar.

Enligt denna sida är polykristallina solceller bättre vid moln:
http://www.bluepacificsolar.com/best-solar-panels.html

Denna sida är av rakt motsatt uppfattning:
http://skaffasolcell.se/index.php/olika-typer-av-solceller/

Med så motstridiga uppgifter behöver man gå till forskning på området för att se vad som gäller.

Här är en forskningsrapport från Uppsala Universitet:
http://www.elforsk.se/Rapporter/?download=report&rid=11_80_%E2%80%8Erapport_screen.pdf

Där står bl a:
==============================
Det andra resultatet var jämförelsen av de olika solcellsteknikernas energiutbyte.
Liknande studier har redan genomförts i andra klimatzoner. Under
mätperioden verkar skillnaderna mellan de olika teknikerna ta ut varandra....
==============================
Med undantag för den amorfa kiselmodulen visar våra mätningar för alla moduler
en negativ temperaturkoefficient av den elektriska effekten, som betyder att
prestandan sjunker med ökande modultemperatur.
==============================

Enligt deras mätningar skiljer det alltså väldigt lite, men vissa celler påverkas lite mindre av ökad temperatur. Men det är en liten skillnad.

Slutsatsen blir att skillnaden är liten mellan mono och poly.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hej igen

Har med försökt läsa lite om detta, men ej fått nån bra bild, tänkte om nån hade praktiska erfarenheter.

Håller på att försöka jämföra priser på 1kw växelriktare och 5 paneler, en firma begär 15900:- för växelriktare inkl 4 paneler, plus 2395:- för panel nr 5, inkl alla fästen och DC kabel, och frakt på 800:-
Men för lösa växelriktaren begär de 6200:- och 2395:- för panelerna.

Företag 2 begär 5100:- för växelriktaren på hemsidan, 2395:-/panel, och total priset inkl DC kabel och fästen 17000:-, samt 2000:- i frakt..!!

Vad kostar 2st skenor inkl fästen? Och vad kostar 20m DC kabel? Kan det kosta 2320:-..?

Växelriktaren jag har kollat på heter Samilpower 1100TL, finns några andra prisvärda mindre växelriktare?

Ja inte lätt..

/A

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

nelos
Växelriktare på ca 1kW är inte så vanliga konstigt nog. Det finns mindre modeller runt 500W, från Steca exempelvis.
Och sedan 3kW och uppåt, men för just 1kW finns det inte så många modeller att välja mellan som jag hittat.

Här är några länkar som kanske kan vara intressanta om du köper komponenterna var för sig.

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-240Wp-60-cells-MPPT-30V-EUFREE.html?cur=1
(EU-moms och frakt tillkommer, lägg i varukorg för att se vad totalpriset skulle bli)

http://nordicsunpower.se/vaxelriktare/SR1100TL
http://soleldalby.se/shop/Installationsmaterial/Kablar?product_id=98
http://soleldalby.se/shop/Installationsmaterial/Kontakter?product_id=104
http://soleldalby.se/shop/Underkonstruktion/Tegel-Betong-Tak?product_id=159
http://soleldalby.se/shop/Underkonstruktion/Tegel-Betong-Tak?product_id=116

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Go'kväll..

Kollade lite på denna panel, vad tillkommer mer än frakt på detta? Är det värt att handla, eller mer bök än vinst?

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html?cur=1

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

nelos
Jag har handlat både litium-batterier och solpaneler från EV-power, och det har varit mycket enkelt och smidigt.

Samtliga gånger har EV-power skickat varorna dagen efter då jag beställt kvällen innan.
Frakten har varit med TNT, och det har fungerat bra, och man kan följa leveransen via nätet.

När jag beställde litium-batterier tog leveransen lite längre tid (mellan en och två veckor) eftersom det räknas som farligt gods, men solpanelerna gick snabbt.

Om du exempelvis skulle beställa 5 st 290W-paneler (1450W) skulle det kosta 1186 Euro:

Det blir ca 10750 kr eller 7,4 kr/W inklusive allt, moms och frakt.
(En mindre summa för kortköp tillkommer eventuellt).

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Go' helg..

Blir endast 4 paneler, om det blir 1kw växelriktare, men svårt val, kanske dumt att snikbygga, men har 17000:- kvar på bidraget, skall bygga upp detta, sen kanske söka nytt bidrag..

Ska kolla sidan, vilka paneler är mest prisvärda? Finns det några prisvärda växelriktare av mindre modell, 1kw/2kw.

/Andreas

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hittar inga växelriktare på denna sida? Eller är jag dålig på att leta..?

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Hej igen

Denna sida var prisvärd, både på paneler och inverters, men verkar endast inom UK som det verkar, har slängt ett mail och frågat..

http://www.greenkit.co.uk/solar-pv/pv-inverters.html?p=8

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
En till..:, har UK pund än? Visst har euro..? Tycker detta ser ut som att de kör med pund..

http://www.navitron.org.uk/product.php?proID=144

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Nja, de har väl Pund fortfarande. Kör på fel sida gör de också...

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Andreas
Ooops...!

Var till Scottland, där var det Euro, då vart det Dyyrt..! Pundet står över 10kr...
A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

A.
Hej på er...

Lite fler funderingar, köper nog solpaneler för bidraget som är kvar, och väntar med växelriktaren.

Kan samma växelriktare ta 2 olika strängar..? Alltså helt separata, för att lägga solpaneler de i Öst och väderläge på samma växelriktare, först köpa 9 paneler att lägga i Östläge, och köpa växelriktare, sen i framtiden kunna bygga på med 9 paneler till.

Finns sådan möjlighet? Hade varit perfekt..

Tack på förhand.

/A.
123