Ny anläggning, Öst/väst..?

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Hej igen

Ja trefas är bra.! MEN.., då tänker jag om litet, hade önskat 5kw, men funkade dåligt på 1 fas,  så kanske lika bäst att hitta en sådan 3 fas växlare med likadan data och 5kw.. Hoppas detta finns.

/Andreas

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Anledningen till att jag valde SMA 3600  var att det var maximalt vad min nätägare Fortum godkände för enfasig installation på min anläggning med 16A huvuddsäkring (man skall ju ange vilken växelriktare man installerar på föranmälan, iaf om man har Fortum)

(sma 3600 ger faktiskt 3680W ut enligt spec. borde egetligen heta 3700 kan man tycka?)

Lösningen med två växelriktare kommer att ta oändligt lång tid att räkna hem (om det ens går) såvida inte priset för två växelriktare hamnar alldeles i närheten av en.

Har för övrigt själv 4080Wp installerat till min sma 3600 och skall nog komplettera med ytterligare 1000-1200Wp på samma växelriktare om jag får bidraget nån gång...

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Ja helt sant betydligt billigare med en växelriktare, men blir det inte väl Kralligt med över 5kw på 3.7kw växelriktare? Eller har du sammalika som jag att du har ej söderläge?

Grejen är att jag vill bygga klart direkt, utan att bygga för litet och lämna halva taket obyggt.

Tycker nästan 3700w på växelriktaren blir i minsta laget, den 5kw växelriktare som hade 3 fas, klart intressant, men det krävdes 11 paneler, kan bli trångt på taket, måste kolla ritningen.

Jo när jag lämnade in för/färdiganmälan så ville de veta att ej växelriktare matade ut spänning utan nät, anläggningen är redan inkopplad och klar, för vidare utbyggnad behövs inget tillstånd, men kanske lite känsligt att mata ut för mycket/fas, och tycker det känns lite " snik" med enfas, men funkar.

/A

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Såg det Fille nämnde, att dessa 290w paneler är på 36v och de mindre 240w panelerna är på 30v, gjorde det än svårare!

Eftersom 11 paneler/slinga, om det ens ryms på taket, 22x290w= 6380w..!

Så måste nog bli 3600w växelriktaren.., tyvärr enda lösningen med en växelriktare, annars är det 2 växelriktare.

/A

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Enligt SMA sunny design skulle 5kWp (monterat i sydöst 10° lutning) till min sma3600 fungera toppen, energiförlusten pga "för liten" växelriktare skulle endast bli 0,1% av årsproduktionen 4,2kWh på ett år i mitt fall.

Jag föreslår att du laddar hem SMA sunny design (gratis) och provar med de paneler som monteringslägen du funderar på ihop med olika växelriktare, så sser du snabbt hur bra det kommer att fungera.

Hade jag varit i din sits med redan godkänd föranmälan så hade jag personligen inte tvekat på att installera en enfas växelriktare på 4000W tillsammans med min 16A huvudsäkring. Tröga säkringar tål som sagt var en del "överlast" under en tid utan att det är några problem.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Ska kolla på programmet och ser om jag förstår det, såg annars att denna skulle fungera, 5kw med 3-fas och 2 trackers, och 245v Som lägsta spänning.

Kommer snaaaart fram till ett beslut.. Men många parametrar.

Trevlig kväll..

/A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Coolt program..! Förstår en riktigt detta med procenten, Power ratio mm, och slog in 240w paneler med 22gr lutning i Öster och 4.08kw, års prod: 3300kwh,  men jag hade tänkt placera alt 2kw i öst och 2kw i Väster, men klart denna funktion finns ej i programmet? Kommer denna konfiguration ge mer än 3300kwh/år..?

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Jo då du kan välja att lägga till ytterligare en PV-array (med valfritt väderstreck och lutning) på den lilla gröna plusknappentill höger om din befintliga panelkonfigurtion. sedan får du nog lägga till de nya panelerna i pv-array 2 i strings konfigurationen (bredvid växelriktaren)

% nominal power ratio säger hur mycket överdimensionerade panelerna är i förhållande till växelriktaren ex 80% innebär att du har 20% överdimensionerade paneler vilket är bra och inom gränserna.
% energy usability factor visar hur stor andel av den tillförda paneleffekten som du kommer att kunna tillgodogöra dig under ett år

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Aha..! Tack för svar som vanligt..

Idag lutar det mot 5kw SMA med 3-fas, och 6kw paneler, men blir dyyyrt.! Men men..eller köper panelerna på gamla bidraget som är kvar, och köper växelriktaren och resten av panelerna på nästa bidrag, om man för det vill säga.

/A
123