Ny anläggning, Öst/väst..?

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Nej det blir inte bra med bara två separata strängar i ditt fall. Ska du ha i två riktningar på panelerna så måste växelriktaren ha två MPPT-trackers eftersom de två panelerna ger två olika strömmar (effekter). Är solcellerna däremot orienterade åt samma håll och är av samma/liknande sort så räcker det med att dela upp dem i strängar.
Själv har jag delat upp mina söderpaneler i två strängar och tracker1, och sedan har jag satt mina österpaneler i  en sträng och tracker 2 på samma växelriktare.
Kolla därför noga att den växelriktare du hade tänkt skaffa har tillräckligt med ingångar och trackers. Kolla också väldigt noga vilket MPPT-spänning som de jobbar efter. Om den t.ex. har en MPPT på 175-500V och du kopplar på 4 stycken 37V-paneler (=148V) så blir det också skit. Du skulle i det fallet antingen behöva minst 5 sådana paneler eller skaffa 4 paneler som klättrar upp till 48V...
Så det är inte bara att köpa en växelriktare som har "rätt effekt" på t.ex. 3000W utan du måste kolla in alla data så att den lirar med de paneler du har/tänker skaffa.
I mitt fall så var det på gränsen att dela på min söderpanel till två strängar eftersom jag då gick från 380V på en sträng till 190V på bägge strängarna. Som tur var så är MPPT på 175-500V på min nya växelriktare och 200V-500V på min gamla... så jag kunde dela på strängarna och därmed hantera skuggor bättre.

Nu var det kanske det här du menade, men jag hoppas att du inte uppfattar mig som en besserwisser som märker ord, men om man inte använder begreppen strängar och trackers på ett konsekvent sätt så finns det en stor risk att det blir missförstånd ... och med dyra misstag som följd.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Hej Fille..

Nejdå! Mottager gärna hjälp från de som kan och har byggt och testat! Har liten eller ingen erfarenhet av detta med trackers och strängar, hur funkar denna tracker? Sätts denna mellan strängen och växelriktaren?

Hade önskat ha 9-10 paneler i Öst och 9-10 (2400-2500w) paneler i Väst, och om möjligt använda samma växelriktare, finns det nån växelriktare som klarar detta? Alltså 2 ingångar med 2 st trackers? Eller är det billigare att köpa 2 st växelriktare..

Trevlig kväll..

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Trackern är en del av växelriktaren - alltså ingen extra låda typ optimerare (som jag för övrigt kan väldigt lite om).

När det gäller öst och väst så är takvinkeln också viktig. Om du har flackt tak så kommer bägge taken att ge effekt samtidigt och om du har väldigt brant tak så blir de ömsesidigt uteslutande. Alltså du kan skaffa dig en växelriktare med lägre toppeffekten 2000W på det branta taken och på ett ganska flackt tak så kommer du behöva uppåt 4000W.

Har du flackt tak (typ <25 grader) så är den här ganska prisvärd enligt mig
http://webshop.ppam.se/sunnyboy-4000tl--p-103-c-147.aspx
Den har som sagt 2 MMP trackers - och jag har en själv som jag är nöjd med.

Man kan som sagt köpa två små växelriktare men det blir oftast dyrare. Fördelen är att om en dör så blir man inte helt utan och du kan fördela strömmen på två olika faser. Men jag tror inte att det här är något som egentligen är något du kan dra nytta av om du har brant tak. Jag hade satsat på en burk oavsett. Simulera gärna din tänkta anläggning så kan programmet tala om, om du har missat något viktigt. Det gjorde jag med SMAs program på https://www.sma.de/en/service/downloads.html (välj plant planning|sunny design|PC software).

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Hej igen

Huset har masardtak, med relativt flack tak längst upp, där tänkte jag dem skulle ligga, samt att som du säger att bägge taksidorna kommer att belysas samtidigt ganska länge på dagen, blir ca 2.5kw DC effekt i öst och framtida utbyggnad 2.5kw i väst, nån nämnde Solaredge som var en växelriktare som klarade detta och hade tydligen 2 trackers.

Visst är det bättre att ligga lite över med DC effekten in till växelriktaren? Men kanske svårt att uppnå i detta fall, har tittat på en monokristallina 255w celler, sambon vill ej ha blå paneler på hustaket.

Vad tror ni grabs? Lönar det sig att köpa skenor och fästen från utlandet eller billigare i Sverige?

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
När det gäller solaredge så kan jag inte läsa mig till att de har flera trackers i sina produkter. De vill istället att man använder en optimerare per solcellspanel. Förmodligen effektivare men också dyrare installation...

Jag kan se att SMA och Samil har multitrackers. Fronius borde ha men jag kan inte utläsa det på deras webbsida. Steca med sina Stecagrid master-slave-lösning är ju ganska elegant men deras produkter är krångliga att koppla upp produktionsdata mot internet eftersom deras API är skyddat och kan inte läsas av tredjepart (har en arbetskollega som svär över att han inte kollade upp det innan installation). SMA har ett öppet API där det finns många appar på androidmarket som presentera produktionsdata om det är viktigt för dig.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

calle
Jo jag kör med deras grejer.
En optimizer under varje panel och sedan en växelriktare. Det kan vara upp till 50st i en “slinga”. Totalt så blir det ca 30% dyrare men den totala verkningsgraden blir högre. Dels så jobbar växelriktaren alltid med samma DC spänning ifrån optimizrarna och kan därför ha en mer effektiv DC/AC omvandling. Den jag har ligger på 98,5% eller så. Sedan så jobbar varje optimizer redan ifrån 5V. Så de startar tidigare än vanliga MPPT samt att varje panel har en egen MPPT. Paneler anges tex 250W-0+5W. Använder man en vanlig seriekopplad slinga så kommer den alla paneler bli så bra som den sämsta dvs 250W. I Solaredge blir alla det som Flashprotokollet anger alltså i medel 252,5W. Där blir den 1% mer. Där till så om man som jag har en skuggning så kommer de som inte är skuggade köra för fullt och de andra vad de nu får. I en vanlig slinga så kommer alla att dras ner på en lägre nivå med ganska stora förluster. I solaredge fall så förlorar man bara den som är skuggad inget mer.

Så har man skuggning välj solaredge annars så väljer du nästan vilken annan som helst men kolla in verkningsgraden på växelriktaren.
Om man har en blandning av olika riktningar eller kanske olika panelsorter eller storlekar så fixar solaredge det också. Inget problem.

Testa och simulera i PVsyst så ser ni hur effektiva de kan vara.

Sent: Thursday, September 26, 2013 8:26 PM
Subject: Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-Ost-vast-tp5002160p5002240.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]
A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

A.
Så vad kom vi fram till..? Måste alltså vara en växelriktare med 2 ingångar och 2 trackers? För att slippa optimerare? Och då kan cellerna placeras i olika väderstreck?

Hur många watt DC kan man överstiga växelriktarens effekt med? Verkar bli 2.4kwx2, alltså 4.8kw, är detta dumt med en 5kw växelriktare? Eller ska man höja effekten på panelerna? Till kanske 5.3kw?

Tack för bra inputs..

Trevlig helg på eder alla..

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
På Frågorna i ditt första stycke svarar jag bara  ja.

Att underdimensionera växelriktaren 15-20% kan motiveras med att man inte har optimala takvinklar och att maxeffekten på panelerna sjunker med temperaturen. Har man dessutom olika orientering så blir den momenten maxeffekten ännu lägre. Min öst+syd-anläggning på 4880Wp har under hela denna soliga sommar bara snuddat 4000W under några enstaka tillfällen och då under högst en kvart eller så. Så här på hösten så kommer den knappt upp i 3000 watt. En simulering kan svara på hur många procent energi du går miste med en underdimensionerad växelriktare. Det blir oftast förvånansvärt lite... för SÅ vackert väder har vi inte i Sverige under årets 365 dagar.
Kolla några av mina toppdagar (sett till årstiden) så kan du bilda dig en egen uppfattning ...

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=19719&dt=20130612
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=19719&dt=20130619
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=19719&dt=20130804
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14676&sid=19719&dt=20130826

A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

A.
Läser data för Sunny Boy 5000, där står Max 750v, samt MPP range 175-500v, och Max DC Current 15A.

Hur funkar detta? Med Max 15A DC in? När varje panel ger 8A.? Eller visst ökar ej strömmen när panelerna ligger i serie, utan endast spänningen?

Visst funkar denna med 22st 240w paneler?

/A

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Ja på alla frågor om du inte väljer nån panel med extremt låg eller hög spänning. Men 37*11  volt är ju inga problem.  MEN tänk på att 5000 watt enfas blir 22ampere så du kanske måste säkra upp och dessutom kan din nätägare knorra och vägra dig tillåtelse.  I så fall är det en växelriktare med tre faser eller två växelriktare med en fas var som gäller... Kolla upp och begär skriftligt svar!

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Men jäklar..!! Går inte att trycka in några 22Amps för mig! Har bara 16A huvudsäkring! Får koppla de 9 microinverterna på  2 faser, 16A på tre faser ger väl 11kw..? Alltså 3.6kw/fas, då får det bli 10 paneler på varje sida taket, med varsin växelriktare..

Tack för ni är vakna..Go'natt.

/A

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Mikroinvertrar kan du ju fördela på vilka faser du vill.
På en trög säkring kan du köra på 110% en timme. Jag har kört 4000w kortvarigt som synes på. På vissa växelriktare kan man konfigurera en övre gräns så får man tag på en onödigt stor växelriktare billigt så är det bara att handla i alla fall.
Men om vi utgår från max 3600W AC ut så ska/kan du fortfarande underdimensionera växelriktaren. Alltså max 4300 DC på taket. Jag har som sagt 4880Wp på talet och 4000W växelriktare och har varken smällt säkringar eller slagit i något kapacitetstak. Men det beror ju också på att mina takvinklar och orientering inte är optimala... Men det är ju inte dina heller.
A.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

A.
Hej

Nej precis, är ju inte rakt söderläge, såg att takvinkeln på husets flacka del är 22gr, och på den branta delen 58gr.

Så...?, Det rymms 10-11 paneler på takets östsida och 10-11st på takets Västsida, hur hade ni gjort? 2 växelriktare med 2400-3190w på varje sida? Eller 1 större växelriktare som tar bägge sidorna på taket, men som Fille sa igår, så hade jag totalt missat huvudsäkringens storlek, som är 16A, så några 5kw går ju ikket.!

Sen förbrukar huset ca 7000kwh/år, och vill ej riskera att kan kliver över detta, men det kanske är lugnt.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
I min prio-ordning (och "normalpriser")

1, en 4kW växelriktare och 2x2400Wp på taket
2, en 4kW växelriktare och 1x2400Wp på öst-taket (för senare expansion väst)
3, en 2,5kW växelriktare och 1x3190Wp på öst-taket (för senare expansion väst)
4, en 3-fas 5kW växelriktare och 2x3190Wp på taket
5, två 2,5kW växelriktare och 2x3190Wp

men allt priset är i stort sett avgörande så kan du får (4) för ett bra pris så är det ju det som gäller.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
... eller 8kW 3-fas växelriktare  och med 44 paneler med optimerare på både den branta och flacka delen av taken. ;-)
Men förr eller senare blir det ju så ändå... (inom 15 år definitivt)
Och så upp med en liten vindsnurra också.

Och så öka din elförbrukning med el-bil och en värmepump. Men gör du allt detta nu så får du nog en skilsmässa också "för han har ju blivit helt besatt" !

--filip

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

2400Wp på varje sida öst/väst i varsin sträng tillsammans meden SMA 3600 TL-21 (har2 separata trackers) (max 3680W & 16A ut till nät) skulle funka helt ok till din anläggning. Det är som sagt mycket korta och få stunder som växelriktaren kommer att "slå i taket", om du vill ha en enfasinstallation och inte har vidare utbyggnadsplaner.

Att det anges max 15 A i ström in på en tracker är om man väljer att parrallelkoppla två likvärdiga strängar in på samma tracker, alltså om den aktuella panelen ger max 7,5A så kan man ha två sådana strängar parallelkopplade)
Anledningen till man eventuellt vill koppla på detta viset är om man med alla paneler kopplade in en sträng kommer att ge en maxspänning som kan överstiga max angivna inspänning för växelriktaren.

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

Hej igen

Är lite husets förbrukning som styr med, man vill aldrig riskera att trycka in för mycket, ja kanske skulle funka med 3600w växelriktare, eftersom panelerna ligger i öst/väst läge, blir mitt på dagen som det kan bli kritisk, men ändå onödigt om den klipper, vet inte om det finns nån som har 4000w med trackers funktionen, eller om man garderar sig att bygga med 290w paneler och 2 växelriktare, men betydligt dyrare med 2 st.

Ska fundera och beställa under veckan...

Tack för alla inputs och nya vinklar..

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Om det finns 4kW med två trackers?
Jo här http://webshop.ppam.se/sunnyboy-4000tl--p-103-c-147.aspx
Till bra pris. Jag har en själv inkopplad på en söderpanel och en österpanel. På 16A huvudsäkring. Funkar skitbra. Fast den är brun och inte röd som på bilden om det är viktigt...

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

nelos
SMA:n ser bra ut.
Men en annan möjlighet är kostal piko/powerstocc 4.2 som har två maximaleffektföljare och två DC-ingångar.

Den ger 3-fas på AC-sidan.

http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=66&ass=70&al=en&mp=70&kat=6

Finns att köpa här:
http://www.photovoltaik-shop.com/powerstocc-excellent-4-2-kostal-piko.html
http://soleldalby.se/shop/Solenergi/V%C3%A4xelriktare?product_id=169

Re: Ny anläggning, Öst/väst..?

filip71
Trefas är bra. Kostalen har dock en MPPT på 360-850V och de 290W-paneler som har kommit på tal har en MPPT på 35,8V så du måste ha minst 11 paneler per sträng för att matcha den växlaren.
123